1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Nieuwe bobines CX / startprobleem
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 maart 2017 04:21 PM

Ik heb mijn advertentie over de nieuwe bobines verwijderd, maar nu is het topic ook weg. Daarom dit nieuwe draadje.

Dankzij trxke (als ik de goede forumnaam heb onthouden) heb ik besloten de nieuwe bobines die ik had liggen te monteren. De ingewikkelde constructie die je op de linker foto ziet kan weg, dat ruimt lekker op. Wat de draden betreft: de groene is massa, de twee gele (waarvan één een blauw sokje heeft) moeten dus de plusdraden zijn. Maar wat hoort bij wat? Hoort de bovenste bij cilinder 4? Op de nieuwe bobines zitten de de twee plussen naast elkaar en de min aan de zijkant.

Afbeelding Bijlagen
Bobines,_nummering_615.jpgBobines_615_(1).jpgBobines,_bedrading_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 maart 2017 08:24 PM
  [ # 1 ]

Zo, de nieuwe bobines zitten erop en ze werken; de motor start en draait goed. Een paar kritische kanttekeningen:

- De bougiedraden naar de achterste bobine (voor cilinders 2 en 3) zijn, voor het mooi, iets te kort, al heb ik ze nergens hoeven forceren.

- Erger: ik kan mijn reservewiel niet meer terugplaatsen: de achterste bobine zit in de weg. Misschien dat ik nog probeer een andere plaats te zoeken zonder de laagstroombedrading te hoeven verlengen en/of langere bougiekabels te kopen. Het reservewiel in de kofferbak is misschien zo gek nog niet: goed voor de gewichtsverdeling en je hoeft niet iedere keer je rug te breken als je in de buurt van het schutbord gaat sleutelen.

- Wat ik niet snap: op de driepolige stekkeraansluitingen van zowel de oude als de nieuwe bobines staat “- + +”. Echter, het zijn de middelste (op de foto’s groene) draden die naar de massa gaan. Ik dacht dat de massadraad de min zou zijn.

Afbeelding Bijlagen
Nwe_bobines_(1)_615.jpgNwe_bobines_(3)_615.jpgNwe_bobines_(2)_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2017 08:36 PM
  [ # 2 ]
Rougefurio schreef:

Het reservewiel in de kofferbak is misschien zo gek nog niet: goed voor de gewichtsverdeling en je hoeft niet iedere keer je rug te breken als je in de buurt van het schutbord gaat sleutelen.

Hm. Ik heb mijn rug anders een keer gesloopt door een extra wiel uit de kofferbak van een CX te vissen… De klep is immers maar klein bij een CX, waardoor je dat wiel in een niet erg ergonomisch verantwoorde positie uit de kofferbak moet zien te hengelen.

Ik was daarna een kwartier bezig om mezelf voldoende rechtop te krijgen om weer in huis te kunnen komen. Achteraf lach je erom, maar op dat moment zelf vond ik er eigenlijk niks aan Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 maart 2017 08:46 PM
  [ # 3 ]

Derk, ik heb de proef nog niet op de som genomen, maar het prettige lijkt me dat je nauwelijks een tildrempel hebt. Tegen het uit de motorruimte tillen van het reservewiel zie ik altijd weer op.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2017 08:52 PM
  [ # 4 ]

Om eens een internetuitdrukking te gebruiken: your mileage may vary Very Happy Gewoon proberen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 21 maart 2017 11:14 PM
  [ # 5 ]

ik heb mijn bobines ook vervangen maar ze zo geplaatst dat het reserve wiel er wel in past. De bevestiging moet dan iets anders en je moet kabels plaatsen die met een haakse hoek beginnen.

Het reservewiel in de kofferbak is wel een beetje een noodoplossing….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 maart 2017 11:31 PM
  [ # 6 ]

Als ik losse, ook aan de motorzijde passende en liefst iets langere bougiekabels gewoon kan kopen, ga ik zeker nog naar de positie van de achterste bobine kijken.

Misschien een andere mogelijkheid: sinds een paar jaar rijd ik op 14 inch velgen, terwijl mijn (oeroude, nooit gebruikte) reservewiel TRX-maten heeft en dus iets groter is. Ik zou er nog een 14 inch velg bij kunnen kopen en daar een goedkoop bandje met een iets lagere wang om kunnen leggen.

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2017 06:25 PM
  [ # 7 ]

Ik heb de bobines in de oude brackets geklemd. Dat werkt ook prima en alles past gewoon weer zoals het was en zit muurvast.

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 maart 2017 08:57 PM
  [ # 8 ]

Ik heb dat niet geprobeerd, omdat met het blote oog al te zien was dat mijn nieuwe bobines kleiner en iets anders van vorm zijn dan de oude. Inmiddels heb ik een andere oplossing in gang gezet: vanmiddag heb ik bij mijn garage één Michelin E3B Energy 165/60/R14 besteld en mijn reservewiel achtergelaten. Met deze band wordt de doorsnede van mijn reservewiel 61 mm kleiner, waardoor het wiel straks netjes teruggeplaatst kan worden. De oude band was 185/70. (Dat laatste percentage weet ik niet helemaal zeker, omdat die notatie in 1984 kennelijk nog niet op elke band vermeld werd.) Overigens heeft het reservewiel niet de TRX-velgmaat van 390 mm, zoals ik gisteren schreef, maar is het gewoon 14 inch.

Een kleiner wiel voor noodgevallen hoeft geen problemen te geven, als je tenminste met beleid rijdt. Het differentieel moet natuurlijk flink aan het werk -de gewone wielen zijn 195/70/R14-, maar als je niet harder rijdt dan 80 km/u en ook geen honderden kilometers achter elkaar, is er niets aan de hand.

Als het goed is, is het wiel straks, door de kleinere, smallere en lichtere band ook wat gemakkelijker te hanteren; ik heb mijn speurtocht naar een lichtmetalen velg dan ook snel gestaakt.

Kees

Edit: voor de liefhebber heb ik op zolder nog vier bijna puntgave TRX-velgen (390 mm = 15,35 inch) liggen…

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 maart 2017 09:41 PM
  [ # 9 ]

LET OP.
je huidige wielbouten zijn voor de TRX
Dus te lang om om 14 inch velg mee vast te zetten.
Of je velg moet een “soort” van vaste ringen op de velg hebben zitten.
Anders even een paar korter wielbouten scoren dus.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 maart 2017 11:22 PM
  [ # 10 ]

Dank voor de tip. Met de huidige 14 inch wielen rijd ik al een paar jaar probleemloos rond en de wielen zijn er ook al diverse keren af geweest. Ik kan me niet herinneren dat er ooit andere wielbouten op zijn gegaan. Het reservewiel heeft inderdaad opgelegde ringen.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 maart 2017 06:49 AM
  [ # 11 ]

Ik bedoel eigenlijk dat alu velgen langere wielbouten hebben ten opzichte van de “normale” stalen velg.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 maart 2017 04:05 PM
  [ # 12 ]

Ik had erbij moeten zeggen dat mijn 14 inch velgen óók lichtmetaal zijn, net als mijn TRX’en. Je moet goed kijken om het verschil te zien, want het zijn beide bicolor blokjesvelgen.

Inmiddels mijn reservewiel met 165/60/R14 opgehaald (Michelin, maar “made in Romania”). Wat een verschil in hanteerbaarheid, en zonde dat zo’n mooie band daar maar ligt te liggen! Misschien dat ik nog een spanbandje aanbreng. Mij is trouwens geadviseerd, als je een wat grotere afstand met het reservewiel zou moeten rijden, dat wiel achter te zetten. Bij een kleinere afstand met lage snelheid kan het echter ook aan de voorkant.

Van de nieuwe bobines hoef ik geen spijt te hebben, want de auto start veel beter (weliswaar in combinatie met een nieuwe accu 74 Ah en nieuwe bougies). End of story wat mij betreft!

Afbeelding Bijlagen
Nwe_reserveband_(3)_615.jpgNwe_reserveband_(2)_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 maart 2017 04:49 PM
  [ # 13 ]

Mooi, goed bezig Kees!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 24 maart 2017 09:59 AM
  [ # 14 ]

De bobines vervangen is een goed idee.
Die oude zijn heel vaak niet goed. En zorgen bij warme motor voor onregelmatig lopen.
Vooral bij beetje gas geven.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 24 maart 2017 10:17 AM
  [ # 15 ]

Die ervaring heb ik niet, maar met moeizaam starten des te meer. (Na 33 jaar ook niet zo gek.)

P.S.: Ik ga mijn TRX-velgen hier nog maar eens te koop zetten.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook