3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Nieuwe bobines CX / startprobleem
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2017 08:13 PM
  [ # 31 ]
Rougefurio schreef:

Waarom dat spul voor een 25 GTi zoveel duurder moet zijn dan voor andere auto’s snap ik niet.

Waarschijnlijk vraag en aanbod en beperkte productie.

Misschien is die van de 2400 wel gelijk aan een DS? (heb ik niet gecheckt)
Daar zijn in elk geval de setjes ook niet al te duur van.

Profiel  
 
Gepost: 30 maart 2017 11:27 PM
  [ # 32 ]

Dat is sowieso geen vergelijk, want bij de 25IE zitten er gevulcaniseerde isolators aan de kabels en dat is veel duurder dan die losse kabeltjes waar je een rond plastiekje omheen trekt (en dan met losse isolatiepijpjes in de schachten).

Dus ja: dat maakt het duurder. Dat en de geringe vraag en oplage. 125 ex BTW is normale prijs voor zo’n set bij de autmaterialenhandel. Waarbij ze soms maanden niet leverbaar zijn, want ze worden per batch gemaakt. Bij CX Basis is het dus eigenlijk best goedkoop. Wink

En laten we eerlijk zijn: je doet daar toch jaaaaaren mee?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 maart 2017 08:52 AM
  [ # 33 ]

125 euro, 160 euro… waar hebben we het over? Dat soort bedragen, dat is toch gewoon wisselgeld als je kijkt naar de totale kosten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 juli 2018 07:35 PM
  [ # 34 ]

Nieuw leven voor dit draadje, maar niet omdat ik het leuk vind.

Omdat ik de garage nodig had om aan mijn BX te werken, heeft de CX 25 GTi serie 1 een weekje buiten gestaan, onder de carport en zonder ook maar één regendruppel te hoeven incasseren. Vandaag wilde hij echter niet starten. De startmotor draait wel rond, maar bij controle van de cilinders 2 en 4 bleek ik geen vonk te hebben. Diverse stekkertjes een aantal malen loshalen en weer verbinden had geen effect.

Zoals je hierboven kunt lezen, zijn vorig jaar maart de accu, de bobines, de bougies en de bougiekabels vernieuwd. Blijft m.i. over als mogelijke oorzaak de ontstekingsmodule, die in de achttien jaar dat ik de auto nu heb nooit vervangen is. Maar… waar zit dat ding bij een serie 1? (Ja, ik realiseer me dat ik dat na al die tijd toch wel zou moeten weten, maar het is niet anders…)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 juli 2018 07:40 PM
  [ # 35 ]
Rougefurio schreef:

.. mogelijke oorzaak de ontstekingsmodule….. Maar… waar zit dat ding bij een serie 1? ..)

Nergens. Hij heeft geen module maar een computer, van het wereldberoemde merk Thompson. Als je wél vonk op 1&3 hebt is in 9 v/d 10 gevallen de bobine gaan (weer…) hemelen. Niet de compu. Daarnaast moet je ook ff kijken of jouw wagen 1 of 2 bdp’sensors heeft. Kan ook stuk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juli 2018 07:41 PM
  [ # 36 ]

Serie 1 heeft er altijd 2, zelfs een vroege serie 2 heeft er nog 2.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 juli 2018 07:46 PM
  [ # 37 ]

@ waterman (ik was net te laat voor AV):

Dank je! Uit mijn hoofd heeft hij twee bdp-sensoren, die allebei vervangen zijn, maar dat is al járen geleden. Misschien had ik bij controle van de vonk beter een even én een oneven cilinder kunnen nemen; ik zal dat alsnog doen en vervolgens de andere verdachten nalopen. (Ik weet niet of je een bdp-sensor, al of niet na demontage, kunt testen?)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 juli 2018 05:13 PM
  [ # 38 ]

Vanmorgen nog eens getest op vonken; geen enkele bougie deed iets. Vervolgens de beide bdp-sensoren losgehaald en de uiteinden schoongemaakt met wasbenzine. En zie: starten, lopen! Nog nooit zo simpel en goedkoop een probleem opgelost, dacht ik, maar toen ik een half uurtje geleden met een nog warme motor wilde starten, ging dat wel, maar erg moeizaam. Daarom ga ik straks maar eens shoppen bij onze Duitse vrienden, voor twee nieuwe sensoren, of iemand moet een beter adres weten, want ik vind CX-Basis meestal heel stevig aan de prijs, ook qua verzendkosten, en helemaal als je per ongeluk iets bestelt dat minder dan 25 euro kost, want dan betaal je ook nog eens een soort boete wegens te weinig afname. (Niet dat dat bij die sensoren het geval zal zijn.)

Nogmaals dank voor de tips.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 05 juli 2018 10:03 AM
  [ # 39 ]

Sensoren zijn niet meer zo makkelijk te krijgen. CX Basis maakt een vervanging. Zie mijn forum over dit onderwerp.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P150/#1572532

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 juli 2018 10:12 AM
  [ # 40 ]

Dank, Maarten, ik heb net 30 seconden geleden twee exemplaren van het “Ersatzteil” besteld (art. nr. ZÜ-20293). De vorm is wat anders dan van het originele onderdeel, maar er staat bij dat ze geschikt zijn voor elke 25 GTi of GTi Turbo, dus ik ga er maar van uit dat het goed is. Je draadje ga ik lezen.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 05 juli 2018 11:20 AM
  [ # 41 ]

Als ik me niet vergis gebruikt CX Basis dezelfde Ford sensor. Di met een los plaatje bevestigd wordt. Een beetje op dezelfde manier als ik dat deed.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 juli 2018 01:58 PM
  [ # 42 ]

Daarnet de nieuwe bdp-sensoren gemonteerd en het lijken me dezelfde als in onderstaand bericht. Ik heb de bijgeleverde plaatjes er niet op gelijmd en hoop dat het zo blijft zitten. (De constructie is niet ideaal en in dat opzicht vind ik het geen volwaardige “Ersatz”.)

De schacht is inderdaad iets korter: 40 mm i.p.v. 42. Bij de achterste (de blauwe) heb ik het vulplaatje dat ertussen zat nu weggelaten, waardoor de sensor op een halve millimeter na op dezelfde afstand van de krans zit. De bruine (die geen vulplaatje had) heb ik niet afgevijld, dus deze zit nu 2 mm hoger. De motor start en loopt tot nu toe echter goed, ook bij meer toeren. Wel lijk ik bij gas loslaten soms “backfire” te hebben, maar misschien deed hij dat al en hoor ik het alleen maar doordat mijn tussendemper sinds kort een lek heeft. Zou ik het zo laten, of zou het toch beter zijn de voeler van de bruine iets dichter bij de krans te brengen?

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P150/#1572532

Afbeelding Bijlagen
Nwe_bdp-sensoren_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 juli 2018 03:55 PM
  [ # 43 ]
Rougefurio schreef:

Daarnet de nieuwe bdp-sensoren gemonteerd en het lijken me dezelfde als in onderstaand bericht. Ik heb de bijgeleverde plaatjes er niet op gelijmd en hoop dat het zo blijft zitten. (De constructie is niet ideaal en in dat opzicht vind ik het geen volwaardige “Ersatz”.)

Dat gedoe met inferieure onderdelen begint zo langzamerhand wel een dingetje te worden. Kennelijk zijn de aantallen en marges te klein om goede spullen te kunnen leveren of denken leveranciers vooral na over de winst. Ik snap helemaal dat je die sensoren als een knutseloplossing ziet want ik denk er net zo over.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 juli 2018 07:13 PM
  [ # 44 ]

Ja, alleen is het in dit geval zo dat het geen imitatie-onderdeel is, maar een sensor voor een andere auto (volgens maartens een Ford, al staat dat er niet op), die met aanpassingen bruikbaar is op een CX 25 injectie. Alleen had CX-Basis dan wel wat meer kunnen doen dan een bevestigingsplaatje erbij leveren. Zo klopt bijvoorbeeld de diepte van de schacht niet en daarom vind ik de aanduiding “Ersatztyp” nogal overdreven, of zelfs misleidend. In verband daarmee: is het erg als het uiteinde van de sensor 2 mm verder van de krans is verwijderd dan origineel?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 juli 2018 07:16 PM
  [ # 45 ]
Rougefurio schreef:

is het erg als het uiteinde van de sensor 2 mm verder van de krans is verwijderd dan origineel?

Nee, op zich moet dat wel werken zo. Maar ‘t is niet zoals men het bedoeld heeft. Hoe moeilijk kan het zien iets te (laten) maken wat beter past. Als ze het bij BMW, Mercedes en zo vele Engelse klassiekers kunnen dan moet het voor Citroëns ook gaan denk ik dan…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook