De eend van Lucas en MaxipAXi, 10 jaar na de brand.
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4492
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- ID/DS 19M
- C5 2.0 16v Break Difference LPG
Gepost: 19 maart 2017 04:31 PM

Het is tijd om een topic aan te maken voor de door een motorbrand getroffen eend die al een jaar of 8 mijn lijstje auto’s siert. Lang lang geleden had Marco ‘m gekocht om op te knappen. Dat kwam er niet van, Marco kreeg van mij een XM interieur en wat centen en de eend werd de mijne. Althans, de onze, want ik kocht ‘m samen met neef Max, hier bekend als MaxipAXi en kok van de Alpenrun. Een paar maanden later kreeg ik de papieren er bij, zette hem op naam en bracht hem weg naar het hoge noorden waar hij mijn XM gezelschap ging houden. Vol goede zin gingen we aan de slag en hij lag al snel helemaal uit elkaar.

Vervolgens ging er een jaar voorbij, nog een jaar en zo nog een paar en toen was het ineens 2016. Max is klaar met zijn studie en heeft een baan met een leuk salaris en genoeg vrije tijd. Toen ik een paar jaar geleden aan de DS begon heb ik met mijzelf afgesproken dat ik eerst alle lopende projecten af zou maken voor ik weer aan iets nieuws begin en maar aan 1 groot project tegelijk te werken. Dat is redelijk gelukt, maar de dagelijks bereden XM’s slokten in veel gevallen toch alle tijd en vooral zin die ik had in sleutelen aardig op. Het XM-tijdperk is inmiddels alweer een jaar of 5 voorij, de DS is ‘af’, dagelijks rij ik in auto’s die weinig aandacht vragen en de eend die jaren een heel klein plekje heel erg ver aan de horizon was komt plotseling weer in beeld. Dan is het 2017 en de eigenaar van de stalling belt dat hij de ruimte in de loop van dit jaar zelf wil gaan gebruiken. Oftewel, we moeten actie ondernemen, want ook onze sleutelplek zal over een paar maanden waarschijnlijk door de slopershamer worden weggevaagd. Daarnaast hebben we een mooie deadline in de vorm van de Harzrun. Dit is ons window of opportunity, het gaat gebeuren, de eend krijgt weer vleugels!

In chronologische volgorde nog wat foto’s:










Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4492
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- ID/DS 19M
- C5 2.0 16v Break Difference LPG
Gepost: 19 maart 2017 04:36 PM
  [ # 1 ]

En als zoiets lekker dichtbij staat is de drempel ook veel lager om ‘s wat te doen. Ik heb vandaag even een stoeltje uit elkaar gehaald. Het schuim is allemaal vergaan, dat kopen we nieuw, de rubbers van de zitting zijn ook niet best, die moeten er ook nieuw in en de stof heeft hier en daar gaten en dat saaie bruin is ook niet alles. Dat gaan we oplossen met zelfgemaakte hoezen met een stof die beter bij de eend past. De rubbers van de leuning zijn nog perfect, ik heb de neiging om die dan ook maar te behouden. Niets gaat immers boven goede originele onderdelen.


Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 20 maart 2017 07:08 PM
  [ # 2 ]

Dat voorste U profiel hoort recht te zijn. Vaak el terug te buigen, maar heb ze zelf ooit wel eens vervangen door een sterker/dikker exemplaar.

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4492
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- ID/DS 19M
- C5 2.0 16v Break Difference LPG
Gepost: 20 maart 2017 08:11 PM
  [ # 3 ]

Daar twijfelde ik al over, dank voor de tip! Van het andere stoelframe is de rails afgerot dus ik heb er sowieso wat werk aan. Ik zal ‘ns kijken hoe ik dit kan verbeteren, misschien gewoon een buis tussen lassen?

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4492
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- ID/DS 19M
- C5 2.0 16v Break Difference LPG
Gepost: 21 maart 2017 07:27 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de steun weer aardig in vorm geslagen. Ik ga er een 10mm ronde staaf achter tegenaan lassen. Met mijn lichaamsgewicht kan de stoel wel wat extra steun gebruiken…....

Profiel  
 
CitroenAZU
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7145
Geregistreerd: 31-08-2003

- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- AX GTi
- Saxo VTS
Gepost: 22 maart 2017 04:07 PM
  [ # 5 ]

Leuk eendje, succes met opnknappen!
Heb er wel erg in dat je bekleding aan die stang met klemmetjes vast zit.
Als je er een dikke buis oplast kan je die bekleding wellicht niet meer vastmaken op die manier…

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4492
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- ID/DS 19M
- C5 2.0 16v Break Difference LPG
Gepost: 22 maart 2017 04:28 PM
  [ # 6 ]

Daar heb ik niet aan gedacht, de stoelhoezen zaten nu niet vast aan die balk. Ik zal ‘ns kijken hoe het hoort te zitten, maar we gaan sowieso nieuwe hoezen maken dus kunnen als het anders moet daar sowieso rekening mee houden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook