29e TechnoClassica, Essen DE, 6-9 apr 2017
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 april 2017 05:30 PM

van de voorpagina

TechnoClassica 2017: uitstappen of instappen?

De TechnoClassica in het Duitse Essen is al jaar en dag dé toonaangevende beurs in klassiekerland die je eigenlijk niet mag missen als je van auto’s houdt. Ook dit jaar ging er een afvaardiging van het Citroën-Forum een kijkje nemen.

Dat klassiekers duurder worden zal niemand ontgaan zijn en juist een beurs als “Essen” is een goede manier om te zien wat de markt doet. Natuurlijk is het een beurs om te gaan kijken en heerlijk rond te struinen, het is toch ook vooral een beurs waar handel gedreven wordt. En goed ook. Natuurlijk spelen de Duitse merken de hoofdrol, ook dit is al sinds jaar en dag een gegeven. Maar ook klassiekers van andere makelij worden meer en meer getoond. Zo kwamen wij dit jaar dus ook een aantal Citroëns tegen; meer dan voorgaande jaren. Ook de DS wordt duurder en duurder en het is te merken dat handelaren daar graag van mee profiteren. De vraagprijzen zijn gerust stevig te noemen en op zich is dat helemaal niet gek, alleen is het verschil in kwaliteit van de aangeboden waar op z’n zachtst gezegd nogal groot te noemen…

Zo zagen wij voor ongeveer 130.000 euro een goed ogende, gerestaureerde DS Cabriolet staan. Helaas, schijn bedriegt: zo zou het volgens de papieren om een DS20 uit 1969 gaan, er zat een dashboard in van een auto van voor september 1968, de accu stond op de verkeerde plaats voor het bouwjaar, de kleur klopte niet, er zaten verkeerde stoelen in en nadere inspectie leerde dat waarschijnlijk het hele chassis wat onder dat alles zat van een ordinaire DS berline was. Jammer, jammer, jammer. Je zal er maar intuinen voor 130.000 euro… en dat terwijl er twee hallen verderop wederom voor 130.000 euro een DS21 cabriolet te koop stond, die op een met leer bekleed dashboard na verder eigenlijk helemaal klopte..

Goedkoper kon het ook: voor rond de 30.000 euro vonden we een leuke ID19b uit 1969. Mooi in de lak, met een keurig nieuw interieur. Helaas ook hier weer de nodige fouten: Pallas sierlijsten, getint glas en plaatwerk wat waarschijnlijk is afgehangen door ene Stevie Wonder. Schots en scheef… En dan is 30.000 euro heel veel geld voor zo’n auto.

DS’sen in Pallas uitvoering hebben we meerdere keren gezien, steeds tussen de 35.000 en 50.000 euro. En ook hier weer: wisselende kwaliteit. Allemaal keurig ogende auto’s, maar voor dat soort bedragen verwachten wij er meer van. Uitzondering was een prachtige ’68-er DS21M Pallas. Blanc Carare van kleur met een grijs dak en een puntgaaf, rood stoffen interieur. Nooit gerestaureerd, wel hier en daar een keer gespoten. Zag je niets van, plaatwerk perfect afgehangen en al met al een plaatje van een auto, voor 48.500 euro. Veel geld, maar vergeet niet dat dit soort auto´s in 1997 ook al 35.000 gulden deden. Gezien de markt, de kwaliteit en de uitvoering was deze 48.500 euro dan ook helemaal gerechtvaardigd.

Forse bedragen. Absoluut. Maar zo hangt de vlag er momenteel nou eenmaal bij. Voor mensen die willen instappen “on a budget” is er evenwel veel leuks te vinden in klassiekerland. Hoeft het niet per sé een Citroën te zijn? Wat dacht je van een geweldig originele en onverknoeide Porsche 924 uit de eerste serie. Voor 15.000 euro een zeer goede koop. Of voor 8500 euro een erg mooie Autobianchi A112 in het rood? Instappen in een klassieke VW Golf 1? Het kan al vanaf zo’n 5500 euro en voor 6500 euro stond er een erg mooie GS.

Voor mensen die willen uitstappen is dit wellicht het juiste moment. De markt is top en het is nog maar de vraag hoe lang dat zo blijft. De bomen lijken de hemel in te groeien, maar ja, het zou zomaar eens kunnen gaan stormen en dan breken die bomen vast weer af.. Dus, heb je een mooie auto, ben je er klaar mee en wordt het tijd voor wat anders? Poets ‘m op, zoek de juiste verkoopkanalen, bepaal je strategie en vaar mee op het hoogtij! En voor eenieder die lekker wil blijven zitten, nog even moet doorsparen of moet bijkomen van de genoemde bedragen: geniet van de foto’s, want TechnoClassica is vooral een feest voor kijkers. We hebben genoten!

Tekst & foto’s: Waterman

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 10 april 2017 05:47 PM
  [ # 1 ]

das dus nu mijn dilemma snoek bijna klaar en nu zo veel geld waard dat ik er eigenlijk niet meer mee durf te rijden ......en laat ik het ding nu juist daarom hebben.Maar 35000 euro is voor een arme sloeber wel heel veel geld de snoek gaat weer een speeltje voor het kapitaal worden

doei

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 april 2017 06:08 PM
  [ # 2 ]

Dat is toch juist geen probleem?

Als je snoek nu veel geld waar is kan je hem laten taxeren en goed verzekeren.
Rijdt er iemand een deuk in is die niet zomaar total loss, dus kan je gewoon laten fixen.

Stel jij heb al je uurtjes in een klein liefhebbers autootje zitten wat 1200 Euro waard is en iemand rijdt daar flinke schade aan dan ga je daar financieel niet mee uit komen bij een reparatie.

100% originele auto’s is een ander verhaal, na schadeherstel is het niet meer fabrieks origineel. Een auto is immer maar 1x fabrieks origineel.
Daarom zijn gerestaureerde auto’s zo fijn, schade is gewoon opnieuw fixen. En ze zijn genoeg waard om goed te taxeren en verzekeren. Gewoon lekker gebruiken dus!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 12 april 2017 02:49 PM
  [ # 3 ]

Ik was er zaterdag ook, altijd leuk om zoveel bijzondere auto’s bij elkaar te zien.
Ik moet wel zeggen dat voor de Citroën liefhebber er bijzonder weinig te zien was.
Sowieso Franse auto’s waren weinig vertegenwoordigd.
Aangezien ik niets heb met een Porsche 911 was het soms wel even doorbijten tot er weer wat leuks te zien was.

Een paar dingen waren interessant.

Tijdje met een Engelsman staan babbelen van de firma Blockley Tires, jij kan een alternatief bieden van GBP 150,- voor een Michelin XWX. In de juiste maat en met de juiste snelheidscodering. En bij ontvredenheid krijg je geld terug. Hij zegt dat het zelfs beter zou rijden dan een Michelin. Iemand ervaring mee?

Daarnaast een nieuwe verdeelkap voor de SM gescoord voor EUR 150,- blijft een hoop geld, maar bij bijvoorbeeld Cyril Sars kost dat kreng ruim 2x zoveel, relatief dus een koopje…....

Natuurlijk altijd top om ff weg te zijn en de C5 V6 even uit te laten op de Duitse autobahn…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook