Remgedrag DSuper5 is veranderd
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 23 april 2017 11:54 AM

Hallo,

Kon ik tot een half jaar geleden de rem nog doseren met mijn ‘grote teen’, langzaam maar zeker is dat lastiger geworden met mijn DSuper5 uit 1973. Het lijkt nu alsof de rem een halve seconde langzamer reageert dan voorheen. Ook is het doseren moeilijker geworden; het lijkt een beetje op ‘alles of niets’. Gisteren viel het me tijdens het rijden op dat er een licht gesis bij het rempedaal klinkt zodra ik de rem intrap. Kan me niet herinneren dat dit voor die tijd ook het geval was. Herkent iemand het euvel, en wat is er aan te doen?

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2017 12:08 PM
  [ # 1 ]

check eerst of je voor remblokken niet vet of nat zijn. Dat geeft vergelijkbaar vaag remgedrag. Daarna de hoofdremcylinder verdenken. Wip daarvoor in de auto het hoedje van rubber eruit. Komt er LHM uit? dan is de HR cylinder versleten.

O, en voorremmen ontluchten!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 april 2017 12:23 PM
  [ # 2 ]

Precies, eerst ontluchten!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 april 2017 12:34 PM
  [ # 3 ]

Vertraagd remmen is typerend voor lucht. De vertraging komt omdat eerst de lucht samengeperst wordt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 april 2017 12:50 PM
  [ # 4 ]

Ik denk inderdaad dat je een lekke bol ergens hebt waardoor er stikstof in het systeem is gekomen. Zoals al aangegeven geeft dat vertraging in het remmen, waardoor je minder kunt doseren. Ook trap je onbewust harder doordat er in het begin niets lijkt te gebeuren. Dat geeft het aan/uit gedrag….

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 23 april 2017 02:21 PM
  [ # 5 ]

Oké, dank voor jullie snelle reacties. Zodra ik tijd heb, zal ik de boel inspecteren. Duidt het gesis bij het intrappen van de rem overigens sowieso niet op een versleten hoofdremcilinder?

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 april 2017 02:47 PM
  [ # 6 ]

Nee Wink Daarbij is het geen echte hoofdremcilinder. Het is niets anders dan een kleppenblokje.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
snoekhuizen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 24 april 2017 10:21 PM
  [ # 7 ]
Marcel Gosselink schreef:

Hallo,

Kon ik tot een half jaar geleden de rem nog doseren met mijn ‘grote teen’, langzaam maar zeker is dat lastiger geworden met mijn DSuper5 uit 1973. Het lijkt nu alsof de rem een halve seconde langzamer reageert dan voorheen. Ook is het doseren moeilijker geworden; het lijkt een beetje op ‘alles of niets’. Gisteren viel het me tijdens het rijden op dat er een licht gesis bij het rempedaal klinkt zodra ik de rem intrap. Kan me niet herinneren dat dit voor die tijd ook het geval was. Herkent iemand het euvel, en wat is er aan te doen?

Groet, Marcel

Hallo naamgenoot, ik had het zelfde probleem en ben met behulp van het DS-TTeam goed geholpen als beginnend sleutelaar.
Goed ontluchten en dus lekker doorspoelen die leidingen met een paar liter LHM. Maar moet wel zeggen dat het doseren van remmen wel lastig is. succes met de klus. grtz,Marcel van der Snoek (is indeed echt mijn achternaam)

Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
love

Profiel  
 
snoekhuizen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 24 april 2017 10:46 PM
  [ # 8 ]
snoekhuizen schreef:
Marcel Gosselink schreef:

Hallo,

Kon ik tot een half jaar geleden de rem nog doseren met mijn ‘grote teen’, langzaam maar zeker is dat lastiger geworden met mijn DSuper5 uit 1973. Het lijkt nu alsof de rem een halve seconde langzamer reageert dan voorheen. Ook is het doseren moeilijker geworden; het lijkt een beetje op ‘alles of niets’. Gisteren viel het me tijdens het rijden op dat er een licht gesis bij het rempedaal klinkt zodra ik de rem intrap. Kan me niet herinneren dat dit voor die tijd ook het geval was. Herkent iemand het euvel, en wat is er aan te doen?

Groet, Marcel

Hallo naamgenoot, ik had het zelfde probleem en ben met behulp van het DS-TTeam goed geholpen als beginnend sleutelaar.
Goed ontluchten en dus lekker doorspoelen die leidingen met een paar liter LHM. Maar moet wel zeggen dat het doseren van remmen wel lastig is. succes met de klus. grtz,Marcel van der Snoek (is indeed echt mijn achternaam)

https://www.citroen-forum.nl/nieuws/algemeen/een_luchtige_les

Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
love

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 april 2017 07:48 AM
  [ # 9 ]

Vergeet ook niet meteen even de achterremschoenen af te stellen. Wanneer deze veel te ver van de trommel staan krijg je ook een vertraagde remwerking, maar inderdaad; Ontluchten van voorremmen zal jou probleeem hoogstwaarschijnlijk oplossen. Erg makkelijk bij een DS!

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 26 april 2017 12:08 AM
  [ # 10 ]

En ook daar is natuurlijk een filmpje van gemaakt: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229101/

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 29 april 2017 02:54 PM
  [ # 11 ]

Zojuist de remmen ontlucht, zowel voor als achter. En dat was geen overbodige luxe (super gemakkelijk klusje overigens). Maar wat belangrijk is: ze remt weer als vanouds! Ook het gesis bij het rempedaal is weg; dat duidde dus toch op lucht in de leidingen. De oorzaak van die lucht was trouwens snel gevonden: te weinig LHM. En dat was weer het gevolg van een lekkende pomp en hoogteregelaar. Ik was daarvan op de hoogte, maar had niet in de gaten dat dit allengs erger was geworden. Dat wordt dus de volgende klus.

Dank voor jullie reacties.

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook