1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Distributieriem vervangen C3 1.4i en Koeling
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 28 april 2017 11:57 AM

hallo,

2 weken geleden een C3 1.4i uit 2004 gekocht.

gisteren beurt gedaan aan de C3.
zo te zien was dit lang geleden, luchtfilter was behoorlijk vuil en interieur filter zat potdicht.
bij aankoop is verteld dat de distributieriem pas vervangen was.
in het onderhoudsboekje is niets te vinden en er is nergens geen sticker te vinden wanneer deze vervangen is.
dus uit voorzorg ga ik deze maar vervangen inclusief waterpomp.

heb een beschrijving hoe het moet.

nu is mijn vraag of iemand de diameters weet van de pennen om de nokkenas en vliegwiel te blokkeren ?.

bvd voor de info

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 28 april 2017 12:58 PM
  [ # 1 ]

Bij andere type motors van PSA heb ik het altijd met boren kunnen blokkeren, dus hier zal dat ook wel lukken.
Meest gebruikte maat, 5 of 6 en 8mm.

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 28 april 2017 09:04 PM
  [ # 2 ]

hallo KiteFlupke,

bedankt voor de info.
ga het proberen met de boren, en laat wel even weten als het gelukt is.

distributieriem, spanrol en waterpomp is besteld en ga er denk ik Woensdag aan beginnen.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 03 mei 2017 05:09 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

Vandaag de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen.

Nokkenas met een M8 bout geblokkeerd en Vliegwiel met een M5 bout.
op de spanrol zit een indicator hoe vast dat je hem moet spannen.

waterpomp zit met 2 boutjes vast, de bovenste kon ik er met de hand uitdraaien !!
schroefdraad was flink beschadigd, gelukkig kon er een langere bout in zodat deze ook weer netjes vastzit.

nog even een vraagje m.b.t. de temperatuurmeter.
tijdens het rijden gaan er max 2 lampjes op het dashboard branden.
kan iemand met een C3 mij vertellen hoeveel er moeten branden ?

bvd voor de info

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 05:45 PM
  [ # 4 ]

3 van de 6

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 03 mei 2017 08:41 PM
  [ # 5 ]

Hallo René,

het duurt ook vrij lang voordat het eerste lampje aan gaat.
schat zo’n 3 Km.

kan dus zijn dat de thermosstaat open blijft staan.

zal het eens in de gaten houden, anders ga ik de thermosstaat vervangen.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 03 mei 2017 08:47 PM
  [ # 6 ]

Die 3 km is bij mij ook zo’n beetje, maar er gaan er bij mij ook 3 branden…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2017 09:57 PM
  [ # 7 ]

Of de thermostaat open blijft staan is eenvoudig te bepalen.
In dat geval is de slang van het thermostaathuis naar de radiateur namelijk al aan het opwarmen voordat het eerste lampje branden gaat.

Het eerste lampje aan na 3 tot 5 km is ook mijn ervaring, al snel hierna 2 en dan wat later 3.

Mogelijk sluit de thermostaat wel in koude toestand, maar opent deze bij een te lage temperatuur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 08 mei 2017 02:07 PM
  [ # 8 ]

hallo,

vandaag de lexia eraan gehangen en auto gestart.

bij een Temp. van +/- 65 graden word de slang van thermostaat naar radiator warm.
ga dus de thermostaat vervangen.

er zit nu “rode” koelvloeistof in, en wil deze ook meteen vervangen.
heb ergens gelezen van SP14, maar deze is groen !.
op de site van wagenegaw.com geeft men ook aan dat er rood in moet.

welk type kan ik gebruiken voor mijn C3 1.4i uit 2002 ?

bvd voor de info

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 mei 2017 02:51 PM
  [ # 9 ]

Deze https://www.motorolien.nl/Files/2/27000/27403/Attachments/Product/m3rT41S85437p7oe8s2Q28143649L62l.pdf

De rode/roze dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 10 mei 2017 07:41 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

heb op de Kroon-oil site gezocht op kenteken, en deze geeft de Coolant SP14 weer.
deze dus ook besteld.

omdat dit “Groene” koelvloeistof is ,ga het systeem grondig spoelen.

hoe kan ik het beste spoelen ?.
zat zelf te denken om het systeem af te tappen, dan te spoelen met water.
hierna vullen met water en motor een keer warm te draaien en vervolgens weer af te tappen en spoelen met water.
hierna systeem vullen met de groene SP14.

bvd

Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 mei 2017 09:51 PM
  [ # 11 ]

Af fabriek zijn Citroëns met Total producten afgevuld, voor de koelvloeistof is dat een rode G12+.

Ik zou dus niet overstappen op een groene kvs.

Zowel bij de overgang van rood naar water, maar met name bij die van water naar groen zal je toch echt met perslucht o.i.d. het kachelcircuit moeten doorblazen, anders krijg je daar nooit het restant van de vorige vulling uit.
Dit deel van het koelsysteem is namelijk niet af te tappen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 11 mei 2017 11:25 AM
  [ # 12 ]

Idd, roze vloeistof laten zitten, kom je wel meer tegen bij Citroen/peugeot en werkt goed.
Heb je niet bij waterpomp vernieuwen al nieuwe Koelvloeistof moeten bijgieten?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 mei 2017 12:35 PM
  [ # 13 ]

Spoelen die je overigens met demiwater.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 11 mei 2017 01:50 PM
  [ # 14 ]

bij het vervangen van de waterpomp heb ik de koelvloeistof afgetapt.
maar bij verwijderen van de waterpomp is er nog een deel uitgelopen.
had toen geen koelvloeistof, heb dus met gewoon water bijgevuld.
vandaar dat ik hem nu ga vervangen omdat ik toch de thermostaat moet vervangen.

de groene koelvloeistof is speciaal voor Peugeot/Citroen.
deze heb ik inmiddels binnen en gaat er in.

de kachel radiator kan ik doorblazen door de ontluchtings nippel op de slang.
verder heb ik van een monteur een pistool gekregen waar ik lucht en water op kan zetten.
ga zo proberen het gehele systeem te spoelen en daarna proberen om met perslucht zoveel mogelijk water uit het systeem te krijgen.
dit alles met beleid natuurlijk.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 mei 2017 02:48 PM
  [ # 15 ]
strongetje schreef:

De kachelradiator kan ik doorblazen door de ontluchtings nippel op de slang.

Dat gaat niet werken, lucht is namelijk net als mensen en neemt de weg van minste weerstand.
Vanaf dat punt kan het namelijk 2 kanten op en zal dus nooit de vloeistofkolom uit de kachelradiateur drukken.

Om deze leeg te krijgen zal je toch echt 1 van de 2 slangen los moeten halen en daar perslucht op zetten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook