3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Basil’s Xantia naar CitroForum advies aangeschaft.
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 09 mei 2017 09:11 PM
  [ # 31 ]

Eerste indruk van professionele automan (later te referen als enkel automan).

Narratieve inhoud
Vandaag bericht of ik even na het werk langs wilde komen. Ben snel na sluiten naar huis gerend. Auto meegenomen en op naar het dorp waar de automan woont. De auto roffelt nog altijd lekker, zeker wanneer deze koud is. Huis van de goede automan gevonden na onderweg een keer gestopt te zijn over twijfel of de motorkap wel goed dicht zat. Dat heb je bij spanning dat je minder je hoofd erbij hebt omdat je er je hoofd goed bij wilt hebben. Automan komt aanlopen en na een vlotte handruk meteen een rondje om de auto. Automan is niet veelzeggend en ik babbel weg om te kijken de investering goed was en mevrouw. Al snel een kleine goedkeuring dat de banden en remmen er goed uitzien. Motorkap gaat open “Das een goede motor, de 1800?” een glimlach en wijst naar zijn eigen auto waar die ook inzit. Ik zeg bijna en dat het de 2 liter betreft, alweer goedkeuring. Distributie probleem wordt uitgelegd, op de kap staat enkel 30/6 in stift. Dus dat blijft lastig inschatten en wordt als eerste aan het lijstje toegevoegd. Deze kan voor 400 a 450 gedaan worden inclusief de waterpomp. Vervolgens wordt de motor gestart, en worden we getrakteerd op een rotte knaldemper. Deze gaat voor 80 euro, maar de middendemper is ook ingedeukt en daarmee blijkt dat de schotjes die daarin zitten ook niet meer naar behoren erin zitten en kan dus voor 180 euro ongeveer gemaakt worden. Das jammer maar ik wil dat ze er goed bij zit en gewoon motorisch netjes loopt, geen overlast veroorzaakt voor mijzelf en de buren. Daarna wordt er flink aan het stuur getrokken om te kijken of het veersysteem nergens lekt. Dat ziet er goed uit. De bollen zelf kunnen beter maar het lijkt naar behoren te veren. Zelf heb ik het vermoeden en Timo ook dat aan de bollen nog even gewerkt kan worden maar voor nu dus niet essentieel. Vervolgens kijken we even naar de motor zelf en alles lijkt te kloppen maar er is een beetje koelvloeistof verdamping bij de behuizing van de thermostaat. Het LHM parapluutje staat ook een beetje laag. We bladeren door de onderhoudshistorie of wat daar van overblijft, in het boekje is 2000 de laatste stempel daarna enkel RDW APK verklaringen met een lampje hier en een ditje daar. We komen er achter dat in de laatste jaren hij vaker 8000 km per jaar reed. We gaan even een ritje maken en de automan wil graag even rijden. Dat gaat goed, automaat schakeld en de motor heeft pit. Remmen worden getest en een drempel bevestigd dat de vering inderdaad niet heel slecht is. Ik vermoed dat we deze in Delft te vroeg onder de loep hebben genomen maar dat het bij het bedingen op de prijs netjes van pas is gekomen. De kickdown wordt ook nog even getest en het sturen. Allemaal dik in orde. Automan is tevreden naar het lijkt en ik heb een grijns op mijn gezicht.

We zetten een afspraak op 3 Juni tenzij er eerder een gaatje vrijkomt.


Samvengevat
Dus de auto een Xantia 2.0 8V met 68.000 km kost voorlopig (dit wordt nog bijgewerkt.)

-Aanschaf 500
-Benzine -50

-Distributieriem 425
-Knaldemper 80
-Middendemper 180
-Thermostaatbehuizing, LHM, check 100
-Olie en filter
-Luchtfilter

Totaal 1235,- waarvan 735,- onderhoud

Mogelijke kosten

-Bougies controleren
-Misschien multiriem met spanner

-Bollen 120
-Reserve sleutel 50

Ik heb er een goed gevoel bij dat dit wel goed gaat komen. Nog even weinig rijden ivm met het distributieriem risico.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 09 mei 2017 11:30 PM
  [ # 32 ]
Basilange schreef:

... en een drempel bevestigd dat de vering inderdaad niet heel slecht is. Ik vermoed dat we deze in Delft te vroeg onder de loep hebben genomen maar dat het bij het bedingen op de prijs netjes van pas is gekomen.

Geloof mij, als wij binnenkort die bollen gedaan hebben herken jij je auto niet meer terug. Wink Het veert nog redelijk, maar het kan zoveel beter! Iets met tapijt en zweven.
wash

In elk geval mooi dat de ‘automan’ ook geen gekke dingen heeft aangetroffen! Sowieso een beurt geven (vloeistoffen, ontsteking en filters) kan geen kwaad. De vorige eigenaar gaf duidelijk aan dat dit een tijdelijke goedkope auto was waar die verder niks mee had, dus dat zal allemaal wat verwaarloosd zijn.
En over die koelvloeistofgeur bij het thermostaathuis(?), als dat bij dat kapje van de thermostaat zit, zit daaronder een o-ring, voor ongeveer 10 euro heb je een nieuwe thermostaat met nieuwe o-ring.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 09 mei 2017 11:47 PM
  [ # 33 ]

Dat was ook inderdaad niet duur. Maar de goede man bracht het wel even ter zake, je zag het ook zitten. Ik denk dat we dit beestje helemaal opgelapt gaan krijgen. Ik hoop dat je het niet erg vind als ik even wacht met een tripje Apeldoorn voordat de distributie riem vervangen is en de dame op de brug heeft gestaan.

De motor begint zelfs steeds meer bij me te passen. Kan dan ook niet wachten totdat de uitlaat gefixed is. Daarna de bollen en dan moet ze heerlijk kms kunnen maken

Ik ga snel een goede sessie maken waarbij ik haar goed probeer vast te leggen met een voor en hopelijk snel daarna erna.

Maar wat een opluchting dat ze vandaag met complimenten naar huis werd gestuurd. Hoop doet leven. Alleen nog vriendin vertellen, ja de auto rijdt, alleen lopen we het risico dat de motor in de soep kan lopen. Ja ze krijgt ons naar Zweden. Nee dan doet ie dat niet meer…

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 mei 2017 06:08 PM
  [ # 34 ]
Basilange schreef:

...na onderweg een keer gestopt te zijn over twijfel of de motorkap wel goed dicht zat.

Dat heb ik ook! Op de snelweg trilt mijn motorkap altijd (net als de buitenspiegels trouwens). Zal wel nieuwigheid zijn Wink. Verder lijkt hij dus inderdaad in vrij goede staat te zijn. Wacht niet ál te lang met die bollen: hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans dat je ze nog kunt vullen en je geen nieuwe/andere hoeft te kopen. Bij mij konden na 20 jaar en 148.000km zonder enig onderhoud (vermoedelijk) nog drie van de tien bollen gevuld worden. Jij hebt er denk ik in totaal zeven of acht.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 mei 2017 07:38 PM
  [ # 35 ]

Zeven? Zes toch? Vier X veerbol, één X accumulator, één X anti-zink?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 mei 2017 08:28 PM
  [ # 36 ]

Ik denk dat hij hydractief heeft op een serie 1 tweeliter. De serie 2 had dat alleen op de Exclusive maar ik denk dat bij de serie 1 elke tweeliter (of zwaarder) het had.
EDIT: Het zijn er sowieso geen zeven, want dan zou deze Xantia geen anti-inzakbol hebben en daar is hij te nieuw voor. Dus zes of acht, afh. van of ie wel of niet hydractief heeft.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 mei 2017 08:49 PM
  [ # 37 ]

Een type 1 2.0 heeft altijd hydractief en vanaf december 1993 ook anti-zink. 8 bollen dus. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 mei 2017 08:55 PM
  [ # 38 ]
Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 10 mei 2017 10:07 PM
  [ # 39 ]

Even wat bollenkennis testen van mijn type auto.

4 bollen voor het echte veerwerk. Bij elk wiel een.
1 bol voorin bij de motor die zorgt voor een goede verdeling van de druk. Deze is teven sook reserve om wanneer de druk wegvalt je toch nog aan de kant kan sturen en remmen.
1 bol achter in het midden die ook zorgt voor een goede verdeling van de druk.
En die andere twee doen? En zitten waar?

Als dit een schriftelijk overhoring was dan was het hopelijk een voldoende maar dat vertellen jullie me wel vermoed ik Smile

 

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 mei 2017 10:33 PM
  [ # 40 ]

Eentje voor in het midden en achter in het midden nog. Van de hydractief. Auto schakelt zelf tussen sport- en comfortstand voor een optimale wegligging. Daar dragen die bollen aan bij. Zie ook je schakelaar in de middenconsole om handmatig in sportstand te zetten.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 mei 2017 11:07 PM
  [ # 41 ]

Als je graag wilt kan ik je via PM wel een filmpje sturen waarin het duidelijk wordt uitgelegd. Dat filmpje is van een XM, maar het komt praktisch op hetzelfde neer.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 11 mei 2017 07:14 AM
  [ # 42 ]

Merci beide,

Graag, anders moet ik die auto op Citromobile maar eens gaan opzoeken. Dat studiemodel met doorzichtige slangen. Is geloof ik nodig.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 mei 2017 08:18 AM
  [ # 43 ]
Basilange schreef:

Even wat bollenkennis testen van mijn type auto.

4 bollen voor het echte veerwerk. Bij elk wiel een.
1 bol voorin bij de motor die zorgt voor een goede verdeling van de druk. Deze is teven sook reserve om wanneer de druk wegvalt je toch nog aan de kant kan sturen en remmen.
1 bol achter in het midden die ook zorgt voor een goede verdeling van de druk.
En die andere twee doen? En zitten waar?

Als dit een schriftelijk overhoring was dan was het hopelijk een voldoende maar dat vertellen jullie me wel vermoed ik Smile

De bol onder de achteras zorgt ervoor dat je kont niet naar beneden zakt als de auto geparkeerd staat (anti zink bol)
De bol voor is je voorraadbol. die zorgt dat je nog even remdruk hebt als de motor uit is. Ook zorgt hij er bijvoorbeeld voor dat je auto omhoog gaat als je bijvoorbeeld staat te tanken. Sturen blijft hij altijd doen!  maar dan zonder bekrachtiging.

De andere vier zijn vering.
Ik had die voorbol twee keer stuk. Dit merk je door als je bij stationair toerental op je rem drukt, je de drukregelaar hoort tikken.  > bij elke druk op het pedaal een tik, betekent bol leeg.

 

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 11 mei 2017 09:44 AM
  [ # 44 ]

Ik ga toch nog even een beknopte beschrijving zoeken van hoe elk systeem. Van DS naar C6 is geëvolueerd.

Maar ik begrijp dus goed dat iedere Xantia hydractieve vering heeft. De meeste met Hydractive 1 en de latere en duurdere (exclusief) weliswaar Hydractive 2. Een systeem dat ik heb mogen ervaren met de XM uit 1999. Waar wel wat kwaaltjes in zitten maar de auto sneller kan reageren omdat het elektronisch beheer meer vermogen heeft?

De C5 werkt met het duurzame LDS en is langzaamaan geavanceerder geworden zodat nu net als bij de C6 de voorwielen vertellen tegen de achterwielen van wat er gaat gebeuren?

Moet ik het me dus zo voorstellen in de Xantia of ontbreken er nog bollen op dit plaatje die wel in de 2.0 8V zitten?

Edit
Ah ik geloof dat ze bol middenvoor mist op dit plaatje die dus druk regelen bijstaat en deels als backup druk fungeert.

Bollen “9” zijn dus geïntroduceerd met Hydractive? Sorry voor de velen vragen, ik wil het gewoon snappen.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 11 mei 2017 09:49 AM
  [ # 45 ]

Nee, niet iedere Xantia heeft Hydractive (HA), het merendeel heeft gewoon de simpele vering.
En als een Xantia wel HA heeft, dan is het HA2.

HA1 is alleen op de XM serie 1 geleverd.

En in dat plaatje ontbreekt eigenlijk alleen de voorraadbol nog.

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook