Citroën C25e 1987 motorcode
tricky103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-05-2017

Gepost: 01 mei 2017 04:23 PM

Hallo, ik zal me even voorstellen, ik ben margreet en sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van citroen c25e camper. Nu sta ik stil in portugal met de koppaking eruit. Op zich geen probleem, maar aangezien het een franse camper is en mijn frans nog heel slecht, kan ik uit Frankrijk niet de info krijgen die ik nodig heb. Het probleem is de juiste motorcode te zien vinden om de koppakking op te laten sturen, want die hebben ze niet in portugal. Het gaat dus om een citroen c25e, 1e datum op de weg is 13-03-1987. We hebben al gezocht via de citroen nl op chassisnr, maar dar schijnt niet te lukken, vandaar mijn vraag hier. Zover ik heb kunnen uitvinden zijn er 2 motorcodes die er in kunnen zitten, nml
2,0 l / 55 kW ( 75 PS) XN1T/170B
2,0 l / 58 kW ( 79 PS) XN1T/170B
2,0 l / 62 kW ( 84 PS) XN1TA/170C
maar welke is het nu?
Of zijn de koppaking uit beide motors gelijk, dan is het probleem ook opgelost, weet iemand dat hier?

En ook zou ik graag willen weten of er verder nog iets vervangen moet worden, de pakking is eruit geknald, maar de motor is absoluut niet warmer geweest als 90 graden, \\\klepdeksel is al open geweest na aankoop en de kleppen ed zijn allemaal goed. Wel is al de pakking vh uitlaatspruitstuk vervangen.

Alvast bedankt en een fijne dag, vr gr Margreet

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 mei 2017 04:40 PM
  [ # 1 ]

Dit is een lastige vraag: de motor die in jouw auto zit komt van Peugeot. Ik zou eigenlijk het advies geven om eens naar een lokale Peugeot garage te gaan en daar te vragen welke koppakking er in hoort. Ik vermoed dat ze voor alle motoren van het XN1T type gelijk zijn maar weet dat niet zeker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 mei 2017 07:34 PM
  [ # 2 ]

Yep, zijn gelijk.

Even googlen leverde dit op.
http://www.victorreinz.com/EN/Service-Downloads/Catalog.aspx?region
Na kiezen voor Citroën opent een pdf en dan op pagina 27 van 34.

Succes met de zoektocht, de reparatie en de terugreis?

 

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 mei 2017 08:00 PM
  [ # 3 ]

ik ben in het bezit van een reparatiehandboek voor de c25. Mocht je iets moeten weten dan kan ik dat eventueel wel opzoeken en inscannen/fotograferen. Laat het me dan maar even weten….

Profiel  
 
tricky103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-05-2017

Gepost: 01 mei 2017 10:24 PM
  [ # 4 ]

Mooi, dankzij de info hier de goeie te pakken en die word morgen opgestuurd, wat kan ik nu het beste er nog bij vervangen, er zit een distributie ketting op, wss ook 30 jaar oud, is het beter om die ook maar meteen te laten vervangen? En de waterpomp ziet er ook wel uit als 30 jaar, mss ook maar beter of maakt dat niet zoveel uit, daar kun je toch aardig makkelijk bij?
Super bedankt voor de info, weet nu in ieder geval zeker dat de goeie koppakking hier heen gestuurd word:))

Fijne avond en vrgr Margreet

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2017 07:42 AM
  [ # 5 ]

Ik zou eerder de spanner en geleider van de distributieketting vervangen dan de ketting zelf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 mei 2017 09:07 AM
  [ # 6 ]

De XN1T motor heeft een centrale nokkenas, aangedreven door een ketting. De nokkenas ligt niet in de kop en om de koppakking te vervangen heb je niets te zoeken bij de distributieketting/nokkenas/spanner. Het geheel gaat zeker 200.000-300.000 km mee.

ALS je het gaat vervangen: dan moet je alles vervangen. De ketting rekt namelijk uit, dus alleen een spanner vervangen heeft geen zin, en de ketting en spanner/geleider slijten op elkaar in.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
tricky103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-05-2017

Gepost: 02 mei 2017 09:50 AM
  [ # 7 ]

Waar het mij omgaat is dat de ketting en spanners wss ook al vrij oud zijn en zover ik begreep kan ik het beter meteen vervangen omdat het een reparatie is waar het blok ook voor een groot gedeelte uit elkaar moet, net als bij de koppaking. Heb ik dat goed begrepen of gaat dat niet op voor deze motor?

Fijne dag met veel zon, vrgr Margreet

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 mei 2017 12:54 PM
  [ # 8 ]

Ik denk niet dat je het goed begrepen hebt: De motor in je C25 is nog een “oude” motor, daarvoor gelden de regels van “vroeger” en niet die van moderne motoren.
Voor het vervangen van de koppakking bij zo’n motor hoeft alleen de kop eraf en daarvoor moet het inlaat en uitlaatspruitstuk eraf. Je komt dan niet aan de nokkenas, dus ik zou die laten zitten. Die ketting en geleider is gemaakt voor een motorleven lang. Als je daaraan gaat vervangen moet je eens gaan denken aan een motorrevisie of zo. Hoeveel kilometers heeft de motor al gelopen? Dat zegt veel meer dan “is 30 jaar oud”. Hetzelfde geldt voor de waterpomp: Als die goed werkt en niet lekt dan zou ik hem laten zitten.
Zoals Waterman zegt, zo’n blok kan zonder problemen 200-300.000 km lopen. Als de kop eraf is zou men toch eens goed moeten kijken waarom de koppakking kapot is gegaan: Als je het klepdeksel eraf haalt zie je alleen de klepveren, dat zegt nog weinig over de kleppen zelf. Hoe hebben ze gezien dat de koppakking kapot is: Motor oververhit? je zegt van niet. Je verliest koelvloeistof, witte pluimen uit de uitlaat ? Dat heb je ons nog niet verteld, en “we ” zijn van nature nieuwsgierig.

P.S. Moderne motoren hebben de nokkenas in de kop zitten, zodat je als je de kop eraf haalt ook de nokkenas aansturing met een ketting of riem moet loshalen, dus dan wordt die vaak gelijk vervangen. Maar dat geldt niet voor je C25.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
tricky103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-05-2017

Gepost: 02 mei 2017 01:08 PM
  [ # 9 ]

de motor heeft 180.000 km op de teller staan en de pakking is er in 1 keer uitgeknald en dus idd witte rookpluim uit de uitlaat, maar stond op dat moment net stil aan een voorrangsweg om er op te rijden en ben dus onmiddelijk gestopt.
Diagose is gesteld door de citroen garage in portugal. Auto rijdt vanaf de 110.000 km op lpg en was toen ik m kocht een aantal jaren weinig gebruikt. Verder loopt de motor echt als een zonnetje(nu ff niet natuurlijk).
Dus als ik het goed begrijp is het vervangen vd distributieketting wss niet nodig, maar loop ik dan niet weer binnen 1 a 2 jaar tegen een dure reparatie aan die ik nu er ook bij had laten kunnen doen voor weinig meer?
En toen de kleppendeksel open was zijn ook de kleppen gesteld, en volgens de monteur waren die in goede staat.

Nogmaals super bedankt voor alle info en een hele fijne dag, vrgr Margreet

Profiel  
 
tricky103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-05-2017

Gepost: 02 mei 2017 03:03 PM
  [ # 10 ]

Vandaag contact met de citroen nl gehad en in overleg met hun besloten alleen de koppaking en in- en uitlaatspruitstukpakking te vervangen. Ieder hier hartelijk bedankt voor de medewerking en de info, ik hoop met een kleine week mijn reis te kunnen voortzetten:))

Een fijne dag en vrgr Margreet

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 mei 2017 09:44 AM
  [ # 11 ]

Die kleine week is intussen om, zijn we weer “en route”?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook