1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Traction in Zuid-Afrika; uitlijnen motorkap/grille/voorspatborden
Stef Sep
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1008
Geregistreerd: 03-02-2011

- Traction Avant Slough Light 15
Gepost: 10 mei 2017 09:22 AM

Beste allen,

Ik woon vooral op het DS forum, maar ben gisteren wezen kijken bij een Traction, want ik heb mijn DS verkocht en ben op zoek naar een nieuw project. Ik woon in Zuid-Afrika, dus het gaat hier om een Slough traction uit de jaren 50, met kofferbak. De eigenaar heeft alles al netjes gemaakt, maar helaas toen overleden. auto hoeft alleen nog maar in elkaar te worden geschroefd.

Ik heb jullie hulp/kennis even nodig;

Hij is mooi gespoten, maar wel in een foute kleur; dat zal dus opnieuw gedaan moeten worden.
Blok en versnellingsbak zijn gereviseerd; Vraagje hierover; 10 jaar geleden toen ik nog in Nederland woonde had ik een HY met hetzelfde blok. Daar zat een zwak punt in; De achterste nokkenaslagering liep uit waardoor hij oliedruk verloor. Is dit ook een probleem bij de Traction? Zijn er specifieke dingen aan het blok/versnellingsbak waar ik op moet letten?

Verder viel het me op dat de achterklep niet mooi sluit aan de rechterkant, maar ik kon niet, zoals bij een DS, een fijnafstelling vinden.



Hij heeft nog 4 mooie 165-400 michelins, dus dat is een meevaller.
Geen roest.




Kunnen jullie dr is op schieten, kijken of er iets raars is?
Wat zijn dure spullen aan een Traction die bijna altijd stuk zijn/vervangen moeten worden (zoals bij de DS het stuurhuis bijvoorbeeld)

Groeten,

Stef

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14917
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 10 mei 2017 01:26 PM
  [ # 1 ]

Goed bezig Stef. Dat nokkenaslager komt me niet bekend voor, maar dat zegt niet zo heel veel. ik heb nooit een trax met een kofferbak gehad, dus ook daar kan ik je geen antwoord geven. Dure onderdelen, tja ik vind het vooral fijn om originele onderdelen te gebruiken waar dat nog kan. De motor is nooit problematisch, omdat het blok nog lang gebruikt is in de HY, remmen zijn ook niet zo’n probleem, alleen nieuwe trommels zijn prijzig. Eigenlijk is een Trax vooral duur als je alles laat doen.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23873
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2017 01:45 PM
  [ # 2 ]

Die kleur is prima! niks aan doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7616
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 10 mei 2017 02:20 PM
  [ # 3 ]

Ik heb ook nog nooit van die nokkenaslagers gehoord. Hetzelfde blok werd ook tot 1965 in de ds gebruikt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23873
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2017 02:45 PM
  [ # 4 ]

Ik weet alleen dat je de trax niet mag aanslepen ivm zwak diff. Weet niet of dat echt waar is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Desperation
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-04-2017

Gepost: 10 mei 2017 05:15 PM
  [ # 5 ]

Ik weet er niks van maar vindt het wel een leuk project!

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7616
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 10 mei 2017 05:30 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Ik weet alleen dat je de trax niet mag aanslepen ivm zwak diff. Weet niet of dat echt waar is…

Ik heb inderdaad 3 keer een kapot pignon gehad, niet eens bij aanslepen. Maar ja, de bak moest na het debacle van de Sensaud de lavaud automaat in 3 weken tijd ontwikkeld worden…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
- Berlingo 2000
Gepost: 10 mei 2017 06:04 PM
  [ # 7 ]

Even wat dingen op een rijtje.de versnellingsbak is in ong. 9 maanden bedacht geconstrueerd en produktieklaar gemaakt. Een enorme prestatie ,daar alles inhet geheim moest gebeuren. Andre Citroen had volledig ingezet op de automatische bak, maar zijn ingenieurs geloofden er niet in. Toen ook eindelijk Andre het mislukken ook inzag presenteerden zij een handgeschakelde bak die tot 1957 bijna onveranderd in de troen gemonteerd is. De motor lijkt mij een 11D motor, als goed gereviseerd nooit problemen.
In mijn actieve tractiontijd had ik veel contact met Steve le Roux en een aldaar wonende nederlander John Groen.Actieve club is http://www.citroencarclubsa.co.za

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14917
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 10 mei 2017 08:50 PM
  [ # 8 ]

Het zwakke punt van de versnellingsbak is het enkelvoudig gelagerde differentieel. Bij overdreven krachten van buitenaf kan hierdoor het volledige differentieel uit het huis breken. Aanslepen is dus inderdaad uit den boze.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7616
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 10 mei 2017 09:01 PM
  [ # 9 ]

Op de kop staat 11D. Die motoren hebben al losse lagerschalen. Dat is wel een voordeel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
- Berlingo 2000
Gepost: 10 mei 2017 09:15 PM
  [ # 10 ]

De 11D heeft dezelfde hoofdlagers als de 11 perfo. (momenteel peperduur)
de drijfstangen hebben losse lagerschalen. Deze drijfstangen zijn identiek aan de vroege ID19 en HY motoren.De ontwikkeling van de versnellingsbak is een ongekende prestatie.Kapotte bakken onstaan door slecht onderhoud.Zelfs de bak van een 2CV en vroege ID19 zijn afgeleid van de tractionbak.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40014
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 mei 2017 01:00 PM
  [ # 11 ]

Maar de versnellingsbak van de ds/id 19 is wel ernstig herzien op het punt van de beruchte differentieellagers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mathieu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 11 mei 2017 02:53 PM
  [ # 12 ]

Ik heb een tijd terug ergens een verslag gezien waarbij men een DS bak aanpaste om in een Traction te gebruiken. Kan het helaas niet terug vinden. Is er hier iemand bekend met die ombouw?

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7616
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 11 mei 2017 03:15 PM
  [ # 13 ]

Ik weet dat Frank Bijlsma het destijds deed. Zit in Poeldijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 11 mei 2017 04:04 PM
  [ # 14 ]

Onze traction is destijds omgebouwd naar een 4 bak door Frank Bijlsma.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14917
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 11 mei 2017 05:21 PM
  [ # 15 ]

Mijn auto heeft ook een vierbak uit een ID, in mijn topic is daar een hoop over terug te vinden.

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook