1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
BX 19 TRI - Start weer niet…
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 11-12-2008

- Saxo 1.1i Asics
- BX 19 TRI
Gepost: 29 juni 2017 01:11 PM

Ondanks dat ik inmiddels al weer een poosje mee lees, was ik er nog niet werkelijk aan toe om een topic te maken over mijn eerste auto. Een goede reden hiervoor was dat ik nog altijd mijn rijbewijs niet heb… Net als toen ik hier rond mijn 18e voor het laatst actief aanwezig was, 6 jaar geleden zo ongv.

Wie zich XP-movies herinnert, herinnert zich ongetwijfeld mijn overdosis enthousiasme voor Citroën, welke het leven in werd geroepen toen ik als 15 jarige Amerikanen-liefhebber, Tjerk leerde kennen op school.

Sinds mijn 17e moest en zou ik een BX als eerste auto, het liefste wel een 19TZi Break want zus en zo… blabla…
Een boel speculatie gevolgd door weinig daden. Dat rijbewijs moest er toch eerst eens komen…
 
Dus een compleet lespakket van 29 praktijklessen en 3 gefaalde theorie-examens later nam het leven een bizarre omslag en bevond ik mezelf enkele jaren later nog steeds zonder rijbewijs of BX… Genoeg redenen voor op te noemen, maar dat is mijn probleem. Ik had namelijk wel een erg leuke vriendin voor een paar jaar, welke door al mijn enthousiaste verhalen over Citroën geprikkeld raakte, en zij was immers wel met Citroëns opgegroeid, en ik niet.

Liefde vergaat, dingen veranderen door. En reeds als vrienden gescheiden komt ze geen driekwart jaar later aan, met een rijbewijs en een heuse BX 19 TRI onder d’r reet. Een type 2 in Blanc Cremant. Handgeschakeld uit 1989 en ook nog origineel Nederlands…
Iets wat ik zelf nog nooit had gezien zo… En bleek dus ook na veel research (corrigeer me a.u.b. als ik er dus toch naast zit) volstrekt uniek in NL in deze combinatie.

Ruim 2 jaar, Veel technisch onderhoud, 30K op de klok erbij, en een paar deukjes verder,
besloot haar Opa de laatste Hydropneumaat in de familie weg te gaan doen:
Een 93er Vert Vega Xantia 2.0i 8V SX Automaat…
En toen werd het ineens kiezen… De BX, die nog lang niet perfect is, of de Xantia met jeugdherinneringen, totaal verwaarloosd en kwikfit onderhouden door Opa in de laatste jaren… Bollen achter kapot, Adals gaar, optisch niet om aan te zien en dan nog wel een flink lijstje om op door te zeuren…
Toch moest het die Xantia worden voor haar… en 2 auto’s zou financieel gewoonweg niet werken…
Dus na veel peinzen werd de BX aan mij aangeboden voor het schrikbarende bedrag van 200 euro… Mits ik nu dan toch echt weer eens achter dat verdomde rijbewijs aan zou gaan, en d’r niet in de tuin laat wegrotten!

Ineens besefte ik me dan ook dat ik geen betere motivatie kon hebben dan mijn eigen BX in de tuin…
Dergelijk brandende motivatie kijkt je elke dag in je gezicht aan… En dat werkt schijnbaar voor een gek als ik!!

De theorie zit nu inmiddels dus in de pocket, de rijlessen gaan weer uitstekend, en wanneer ik dat roze pasje dan eindelijk eens in de zak heb zitten straks, is er voor mij nog maar 1 doel dit jaar:

Deze geweldige BX terug op de weg zetten en d’r weer een stralend wagentje van proberen te maken zoals dat een dergelijk unieke BX verdient!

Voor nu dan een paar foto’s om het BX verhaal af te maken, en ik hoop hier dan later nog wat goede raad te vinden wat betreft het opknappen. En welke garages te vermeiden of juist te bezoeken…

https://www.flickr.com/photos/144055782@N05/albums/72157685124943315

Bij deze, ben ik in ieder geval terug van weggeweest!

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 juni 2017 01:18 PM
  [ # 1 ]

Succes met het halen van je rijbewijs! Moet er veel aan die BX gebeuren? 30k op de klok is niet veel!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 11-12-2008

- Saxo 1.1i Asics
- BX 19 TRI
Gepost: 29 juni 2017 01:26 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel Smile

30K is wat mijn ex erop heeft gereden sinds 2014. de klok staat nu op een legitieme 151K Wink
Was misschien een tikkie onduidelijk aangegeven Wink

Dingen die echt moeten gebeuren zijn de nogal mysterieuze distributie set. Waarvan niemand weet hoe of wat…
En de ruitensproeier pomp is kapot. Wat een APK afkeur is.

Verdere technische punten van aandacht die mij bekend zijn, zijn niet het einde van de wereld, maar gaan uiteraard wel geld kosten. Dynamo doet het nog, maar mag eens gereviseerd. Zelfde geld voor de startmotor, werkt prima zolang je weet hoe je het gas erbij doseert. Razz

Bollen achter komen er aan met max een jaartje.
HD Pomp is een ongereviseerd 2e handsje, maar werkt erg goed tot nu toe…

Ik vergeet vast nog wel iets…

 

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 juni 2017 01:31 PM
  [ # 3 ]
Roadmaster 7 schreef:

Dingen die echt moeten gebeuren zijn de nogal mysterieuze distributie set. Waarvan niemand weet hoe of wat…

Hé dat ken ik! Vooral leuk als meerdere mensen in de familie zéggen dat ze weten hoe of wat, maar elkaar tegenspreken Laughing

Roadmaster 7 schreef:

Dynamo doet het nog, maar mag eens gereviseerd. Zelfde geld voor de startmotor, werkt prima zolang je weet hoe.

Ik raad je aan daar niet te lang mee te wachten. Mijn Xantia had dat ook (met de startmotor tenminste) en die liet me laatst staan…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 11-12-2008

- Saxo 1.1i Asics
- BX 19 TRI
Gepost: 29 juni 2017 03:00 PM
  [ # 4 ]

Haha ja idd,

In dit geval is de BX dus niet uit haar familie, maar met reeds 7 eigenaren voor haar en de complete afwezigheid van onderhoudsgeschiedenis tot 2014 lijkt mij een complete nieuwe distributie set geen overbodige luxe.

De startmotor geeft momenteel vooral te weinig toeren of gas bij (of hoe dat ook precies werkt, geen idee)
Waardoor ze na 2 weken stilstand niet wil starten tenzij je een bepaalde dot gas bij geeft.
Doe je dit correct start ze in 1 keer. Doe je het minder precies, start ze eerst op 1 of 2 cilinders, en gooit dan de rest er pas bij als je even gas geeft. Doe het 2 keer fout en ze verzuipt, dan mag je het met een uurtje nog eens proberen Razz Even goed, ze stond laatst droog en moest voor bijna 5 minuten doorstarten.
Dit ging geheel probleemloos met wederom die juiste dot gas erbij…

Mij was aangeraden hier wat mee te doen idd, zodra het geld er voor over is, of wanneer het aanzienlijk slechter zou worden dan dit. Enige andere tips (waarvoor ik hier dus ook ben Razz) zijn dus van harte welkom, en worden absoluut overwogen Wink

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 11-12-2008

- Saxo 1.1i Asics
- BX 19 TRI
Gepost: 22 juli 2017 05:24 PM
  [ # 5 ]

Ik ben inmiddels nog maar eens met m’n ex om de tafel gegaan om exact uit te pluizen wat er in de laatste 3 jaar is gebeurt, en wat er naast hetgeen ik al wist eventueel nog meer mag gaan gebeuren.
Sinds er geen onderhoudsgeschiedenis bestaat, heb ik besloten er vanaf 2014 eentje bij te gaan houden van deze dame.

Het volgende is gedaan tussen 2014 en 2016

- Nieuwe veerbollen voor
- 2e hands voorraad bol
- HD leidingen gespoeld
- 2x nieuwe LHM (1e keer direct bij aankoop 2014, 2e keer onbekend)
- Nieuwe banden - Links voor later geplakt met prop
- Koelsysteem 3x gespoeld wegens veel bruine drap.
- 2e Hands veerpoten
- Nieuwe adals rechts
- 2e hands, ongereviseerde HD pomp (Bart ebben)
- Connector R. koplamp vervangen
- Nieuwe rotor, verdelerkap, bougiekabels + bougies

- 2017 -
- Nieuwe accu (dank aan Tjerk)
- Nieuwe tellerhuis verlichting + foute kap

Hoewel ze dus erg van karakteristiek zweven hield, was de esthetische originaliteit voor mijn ex van minder groot belang. Zo is de auto er in 3 jaar technisch op vooruit gegaan terwijl er optisch veel verpauperd is geraakt. Al doende ben ik dus met een aantal kleine dingetjes begonnen zoals het vervangen van het tellerhuis + verlichting. De oude kap had een stenen Buddha gemonteerd gekregen met secondelijm. Niet te verwijderen, en dus in de juiste kleur een nieuwe kap gescoord op CitroMobile. Dit bleek later een eerste serie type 2 kap uit 87 (dat hier verschil in zat had ik even niet zien aankomen) en dus zonder vleugelmoer bevestiging… Tevens is er 1 van die foute bevestigingen afgebroken, en al met al hangt het zootje van achteren los…

Als er iemand is die nog een juiste kap heeft liggen in deze kleur houd ik me uiterst warm aanbevolen!! Very Happy


Voorlopig ziet dit er i.i.g. beter uit dan de lijmkap en straalt de kerstboom ook weer als nieuw… Maar optimaal is anders natuurlijk.

Maargoed… Nu we het toch over lijm / kit lagen hebben moest er van haar destijds achterop een (e)space logo boven het BX plaatje komen te hangen.

Ik heb erg mijn best gedaan met Innotec seal & bond remover, maar gemakkelijk gaat dit absoluut niet…

Is dat een kwestie van meer geduld en millimeter voor millimeter moeilijk doen, of bestaat er een beter goedje voor dit soort klusjes zonder de lak aan te tasten?

Verder ben ik (niet dringend) nog op zoek naar een mooie, krasvrije set van dit type GT / TRx wieldoppen voor het verder terugbrengen naar originele waarde.

Maar het belangrijkste uiteindelijk blijft toch die rare D-set… Ik heb er het e.a. over gelezen maar word er niet erg warm voor dit zelf te gaan uitvogelen. Bij D&O Almere kreeg ik een indicatie van 5 tot 600 euro voor het vervangen van de complete set. Is dat een acceptabel bedrag om het voor te laten doen of kan dit veel beter?

Voorlopig ziet het er naar uit dat het rijbewijs met een maandje of 2 pas binnen gaat zijn. Dus er is (nog) geen springende haast, maar ik ben graag tijdig met informeren om een financieel plaatje / planning te maken Wink Ik hoor het graag!

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA GSA CLUB Berline
- AX 1.1 spot 5 deurs
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1.6 Chic
Gepost: 22 juli 2017 08:41 PM
  [ # 6 ]

Zoek eens op http://www.mijngarage.nl

De garage waar ik altijd kom in Krimpen a. d. IJssel (citroënspecialist) geeft 466.00 euro op voor distributiewissel.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 25 juli 2017 08:27 PM
  [ # 7 ]

Goed bezig man, binnenkort ook maar eens voor de apk gaan? Smile

Rond de 500 euro lijkt me echt netjes voor een distriwissel trouwens…

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 11-12-2008

- Saxo 1.1i Asics
- BX 19 TRI
Gepost: 28 juli 2017 02:27 PM
  [ # 8 ]

Hmm, ik zie het. Veel lager dan 450 kan ik zo snel ook niet vinden.
Als het tenminste niets uitmaakt dat de distributie door een algemene garage word uitgevoerd?

De APK zelf laat ik nog lekker even wachten tot ik tenminste het rijbewijs heb.
Daar zit nu al het grote geld in, wat de reden is dat ik aan de BX momenteel ook niets anders kan doen dan een paar kleine dingetjes…

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA GSA CLUB Berline
- AX 1.1 spot 5 deurs
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1.6 Chic
Gepost: 28 juli 2017 02:39 PM
  [ # 9 ]

Je kunt nog contact opnemen met garage HEGRU (Citroënspecialist) in Veldhoven.
Lees en hoor je goede berichten over en rekent concurrerende prijzen.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 29 juli 2017 10:01 PM
  [ # 10 ]
Roadmaster 7 schreef:

Hmm, ik zie het. Veel lager dan 450 kan ik zo snel ook niet vinden.
Als het tenminste niets uitmaakt dat de distributie door een algemene garage word uitgevoerd?

De APK zelf laat ik nog lekker even wachten tot ik tenminste het rijbewijs heb.
Daar zit nu al het grote geld in, wat de reden is dat ik aan de BX momenteel ook niets anders kan doen dan een paar kleine dingetjes…

Sja, ik denk dat dat prima kan bij een niet-specialist. Ben geen BX-kenner, maar het is een viercilinder PSA-blok, dus als die garage met een Peugeot 206 overweg kan moeten ze dit ook kunnen lijkt me Wink Als ze ook maar de spanrol(len) vervangen en die ook goed op spanning zetten. Met mijn C5-drama ben je wel bekend Razz

En idd, first things first! Aan een APK en geen rijbewijs heb je niet zoveel, een rijbewijs en geen APK daarentegen wel. Maar eerlijk gezegd kan ik ook niet wachten tot jij lekker in je Bixje rondzweeft, haha.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Roadmaster 7
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 11-12-2008

- Saxo 1.1i Asics
- BX 19 TRI
Gepost: 05 januari 2018 04:51 PM
  [ # 11 ]

Zo… Inmiddels ruim 2 maanden mijn rijbewijs binnen en een boel geld lichter.
Rijdt trouwens ook erg fijn zo’n C5! Een betere leswagen kan een citrofiel zich vandaag de dag niet wensen denk ik?

Er viel verder weinig te updaten hier zolang agz. er (helaas nog steeds) even gespaard moet worden om de BX in een keer te kunnen laten doen. Maar de BX word i.i.g. zeker niet opgegeven!

Veel onderzoek en research verder ben ik inmiddels o.a. tegen een particuliere Citroën monteur aangelopen met een aanbieding die luidt als volgt:

Distributieriem incl spanrol en waterpomp vervangen, nw thermostaat, kleppen gesteld, nw kleprubbers, klepdekselpakking olie koelvloeistof en oliefilter..en werkloon. 480 euro. + APK € 520,-
Klinkt volgens mij als een heel boeiende deal? Is i.i.g. precies al dat geen er op de APK na, minimaal 7 jaar niet gebeurd is…

Maar dat is dan wel tegen Duitsland aan, ergens in Groningen… En komt al doende, inclusief transport en brandstof vanuit Amsterdam neer op een grove 750 euro totaal…

Zou ik volgens mij al bijna beter naar een Citroën specialist om de hoek kunnen?

Zoals eerder genoemd kwam garage Hegru voorbij, ook niet om de hoek, maar wel een echte Citroëngarage die blijkbaar een hele distributieset voor €150 zou doen van een BX?
Helaas worden transportkosten er dan alsnog ook niet veel minder op…
Maar is dit nou dan echt de enige Citroëngarage die dergelijke, bijzonder schappelijke prijzen hanteert of bestaat er ook eentje dichter in de buurt van Amsterdam? Ik heb tot nu toe niets anders gevonden…
Iemand een gouden tip??? Rolling Eyes

Het klinkt allemaal wat krenterig, maar ik kan helaas nog even geen honderden euro’s per maand afkloppen, al zou ik het voor die BX nog zo graag willen doen…

———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 januari 2018 08:31 PM
  [ # 12 ]

Ik heb mijn bx voor de vering gebracht bij Chyparse in Almere.. topservice en betaalbaar! Ander onderhoud op aanraden van anderen laten doen bij Wim Blotenburg in Stroe. Heeft mij veel uitleg gegeven over de Bx en heeft voor een hele schappelijke prijs mijn oliekeerring(krukas) vervangen en de klepseals plus nieuwe distrubutie voor veel minder als jij opgeeft! Ik weet niet waar jij woont? Maar is zeker een aanrader ! Groetjes

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 januari 2018 08:55 PM
  [ # 13 ]

zit je op 30 benzine ongeveer heen en terug

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 januari 2018 08:57 PM
  [ # 14 ]

Er zit in A’dam nog een echte BX garage in Noord: http://www.tonsautohal.nl/contact.html

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 06 januari 2018 02:48 AM
  [ # 15 ]

Is wel okay maar wel aan de prijs!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook