1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aandrijfassen uit bak halen
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 09:18 AM

Hallo allemaal,
Ik ben begonnen met het uitbouwen van mijn blok en bak. Ik heb nu alles los, maar nu moeten die aandrijfassen nog uit de bak. Is dat en kwestie van geweld? De vraagbaak heeft het over een borgring, maar ik weet niet waar ik die kan vinden.
Koevoet tussen bak en aandrijfas wurmen?

Groet, Thijs

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 03 juli 2017 09:40 AM
  [ # 1 ]

Die borgring zit op het einde van de as gedeeltelijk verzonken in de spiebaan. Zit dus in de bak. En dat is ook meteen het probleem. Als die borgring niet mee wil werken is het een kwestie van hopen dat het met een ferme tik loskomt.
Er is genoeg te vinden in het CX forum over hoe dit klusje hopelijk tot een goed einde te brengen.

Succes!

Welk type CX heb je onder handen?

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 10:17 AM
  [ # 2 ]

Oh, een 2.0 Re.

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 10:17 AM
  [ # 3 ]

Oh, een 2.0 Re.

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 11:49 AM
  [ # 4 ]

Zo, links heb ik eruit, nu ga ik naar rechts.
Daar staat in mijn vraagbaak dat ik de moeren van dat verbindstuk moet losdraaien en dan de trekstangen een halve slag moet draaien. Er zit alleen geen uiteinde op de trekstang om te draaien.
Wat is hier de oplossing? Gewoon moeren los en trekken maar?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 juli 2017 12:00 PM
  [ # 5 ]
Thijsio schreef:

Zo, links heb ik eruit.

Mazzelaar, dat is normaal de lastigste kant.

Wat rechts betreft, die aandrijfas heeft een steunlager.
Dat wordt opgesloten in z’n huis door 2 boutjes met een L-vormige kop.
Daarvan de moeren zoveel lossen dat de kop voldoende naar buiten kan om een halve slag te draaien.
In die stand draai ik de moer weer aan, zodat de kop niet terug kan draaien.
Hierna is het nog een kwestie van naar buiten trekken/duwen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 01:23 PM
  [ # 6 ]

Dank voor de tip, het is gelukt. Als je eenmaal weet hoe het werkt is het niet zo moeilijk meer.
Het feit dat je me een mazzelaar noemde gaf me ook weer moraal.
Op naar het takelen!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 juli 2017 01:26 PM
  [ # 7 ]

Er zijn op dit forum meerdere dramatische verhalen te vinden, waarbij de linkeras echt niet los wilde.
Tot een kapotgeslagen differentieelhuis aan toe.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 01:30 PM
  [ # 8 ]

Dat laatste zou voor mij nog niet eens een hele grote ramp zijn, de bak wordt gewisseld namelijk.

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 03 juli 2017 07:34 PM
  [ # 9 ]

Heel fijn, het blok is er nu uit met dank aan de stratenmaker die hier bezig was. Hij heeft een graafmachientje en die was net niet te licht om het blok eruit te tillen.
Nu lekker sleutelen terwijl ik overal bij kan, weer of geen weer.

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 17 juli 2017 03:23 PM
  [ # 10 ]

Hallo allemaal,
Ik heb bijna alles weer in de auto zitten. Nu even het volgende vraagje omtrent de aandrijfassen: is het een goed idee om het borgringetje van de linker aandrijfas niet terug te plaatsen? Dan heb je niet meer het gedoe bij het verwijderen lijkt me. Of vliegt de aandrijfas dan in een bocht een keer onder de auto uit?

Groet, Thijs

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 juli 2017 03:30 PM
  [ # 11 ]

Borgring altijd plaatsen.

Ik heb tot 2 keer toe gehad dat, ondanks een borgring, het linker tripoidehuis los kwam.
Komt dan 1 tot 2 cm naar buiten en dat geeft in bochten naar rechts ongewenste geluiden, omdat de kogels op de tripoide aan het einde van hun baan komen.

Alles lekker in het vet zetten bij montage, daardoor gaat het in de toekomst altijd makkelijker los.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 juli 2017 05:32 PM
  [ # 12 ]

sterker nog, volgens mij blijft de as gewoon niet eens zitten zonder zo’n veertje.
Gewoon rustig voor gaan zitten en lekker vloeken, dan komt het wel goed!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juli 2017 06:07 PM
  [ # 13 ]

Ik heb ooit eens gereden zonder die borgring, dan wil je heel snel terug naar de garage, dat geeft hele vervelende trillingen…

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 20 juli 2017 08:28 AM
  [ # 14 ]

Oké, dank voor de tips, heb de ring natuurlijk laten zitten. Alles is nu gemonteerd en gisteren de eerste meters gereden (lees: achteruit naar andere parkeerplaats en weer terug). Probleem was wel dat de startmotor alleen aansloeg met het draadje op de accu. Bij het omdraaien van de sleutel in mijn contactslot gaat alleen de dashboardverlichting uit, maar verder niks. Op de accu starten gaat prima, maar dat vind ik niet zo handig…. Iemand tips?

Verder moet ik mijn koppeling nog afstellen denk ik, want schakelen ging echt niet lekker, maar hoe doe je dat nou het best?

Dank alvast,
Thijs

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juli 2017 09:05 AM
  [ # 15 ]

Dat je dash verlichting uitgaat is niet goed. Ik vermoed een gaar contacslot.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook