Cocktail van fouten: Citroën C4 Cactus
P.G.G.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-03-2015

Gepost: 18 augustus 2017 02:07 PM
Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 augustus 2017 08:53 PM
  [ # 1 ]

Niet zozeer kritisch eigenlijk, maar ronduit onzin. In ieder geval is het raar dat die schrijver de Cactus vergelijkt met auto’s die zomaar €4000 duurder zijn, en is het wel heel ironisch dat nou juist déze schrijver het over “slecht onderbouwde ontwerpkeuzes” heeft. Zijn eigen artikel is op veel plekken geheel niet onderbouwd! En wanneer hij het over “de consument” heeft, spreekt hij volgens mij vooral voor zichzelf. Deze schrijver heeft geen idee waar Citroën met de Cactus mee bezig is.
En dan ben ik zelf niet eens zozeer liefhebber van de Cactus…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 18 augustus 2017 11:43 PM
  [ # 2 ]

De markt(technische) aspecten kan ik niet goed beoordelen, hoewel ze wel erg eenzijdig/negatief zijn beschreven. Volkomen belachelijk vind ik de kritiek op het niet mikken op één van de segmenten. Die C, D, enz. indeling is ooit verzonnen en dan zou je nu verkeerd bezig zijn door er naast of tussen te gaan zitten ...

Adri

Profiel  
 
Gepost: 19 augustus 2017 11:11 AM
  [ # 3 ]

Dat de verkopen tegenvallen is zo.
Maar de auto zelf is prima.
Ik heb er een paar keer een meegehad en ben er zeer over te spreken.
Sterker nog, als ik nu een nieuwe auto zou moeten uitzoeken werd het op zeker een Cactus!
En de Audi Q2 waar de schrijver aan refereert; ik vond dat nu juist een kopie van de Cactus…
En je vindt een Cactus mooi of spuuglelijk, een echte Citroën dus… Wink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 augustus 2017 11:46 AM
  [ # 4 ]

Dat “gepraat” over segmenten is typische marketing blabla, we moeten de klant in een hokje duwen om het product te vergelijken met de concurrentie, maar zo loop je dus altijd achter de muziek aan. Deze journalist laat zich dus door de verkoopblabla van de fabrikanten in de luren leggen. ( In verkoop technisch termen heet dat de Interne strategie/tactiek verexterniseren, een veel voorkomende en cruciale fout bij marketeers, de klant zal al die gedachten achter zo’n produkt worst wezen, die kijkt naar het produkt, imago/beleving etc..) Daarnaast: Als je een nieuw concept maakt moet je juist over de grenzen heen kunnen.
Ik denk dat Citroen wel bij zichzelf te rade mag gaan waarom de Cactus niet beter verkoopt, want een gedeelte van de kritiek is wel terecht: Hij heet C4 maar concurrent met de 2008 en de Captur, maar dat hij duurder is dan een Dacia lijkt me logisch, maar als je klanten kleine aspecten niet leuk vinden moet je die of veranderen of ze leren die te accepteren.  Ik vindt een Cactus verfrissend, en ook in het interieur en dus een echte Citroen. Concurreren met anderen door een betere kopie te maken van wat er al is is geen Citroen sterkte. Daarnaast heb je 2 verkoopstrategien nodig: Een voor de bestaande Citroen rijders om ze te laten “overstappen” ( ga ik van een C3 naar een Cactus, hoe dicht zit hij op de C4 Picasso (niet), hoe krijg ik een C3 Picasso bezitter in een Cactus etc. etc. ) en een voor nieuwe klanten die Citroen niet kennen: Probeer eens wat nieuws, een Cactus… etc.  Daarnaast werd de Cactus gelanceerd toen er net veel aandacht was voor de DS met de lancering van het merk, en je de idee kreeg dat ze bij Citroen het even niet meer wisten.Daarnaast: de meeste autojournalisten kijken heel erg specifiek naar een auto, en op veel punten geeft de gewone gebruiker daar niets om.. maar het komt wel in de krant/facebook/socialemedia… etc dus moet een fabrikant daar ook rekening mee houden. Een voorbeeld: Het gebruik van hoogwaardige plastics/stoffen etc waarop sommige auto’s worden afgekraakt en zo kun je nog veel meer noemen. Die “klapraampjes” achter is zoiets: Je koopt geen Cactus om altijd met 4 volwassenen onderweg te zijn denk ik zo, als je altijd met z’n tweeen rijdt geeft dat al helemaal niks en veel ouders vinden die klapraampjes heel praktisch voor de kinderen, vooral omdat ze niet helemaal open kunnen….

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 19 augustus 2017 01:51 PM
  [ # 5 ]

Ben het geheel met Citroensmgz eens.
De Cactus past niet in het straatje van sommige reclame mensen. Ze snappen de Cactus niet. Waarom die “lelijke” airbumps?
Waarom dat klapraampje?
Omdat er mensen zijn die naar een auto kijken uit praktische overwegingen. Dat klapraampje vind ik prima, je kan het makkelijk open zetten voordat je weg rijdt. De herrie in de auto valt mee doordat de wind niet naar binnen slaat zoals met een normaal schuifraam. Ik heb dat klapraampje nooit als een probleem gezien.
De airbumps, daar heb ik alleen maar plezier van. Kleine parkeervakken zijn geen probleem.
De auto is zuinig en ruim.
In de stad is het goed rijden en op de snelweg staat hij zijn mannetje.
Ik heb al heel wat auto’s gehad maar nooit het gevoel gehad graag in de auto te zitten. De cactus geeft mij dat plezier wel. Kleurstelling en bekleding zijn huiselijk.
De lage instap is wat wennen.
Tot nu toe is de Cactus voor mij de auto bij uitstek. Ik overweeg zeker om er weer een te nemen. Jammer dat het aangehaalde artikel zo negatief is, het zegt meer over de schrijver dan over de Cactus.
Sterker nog ik krijg de indruk dat hij probeert te vertalen wat hij denkt dat zijn buurman denkt over de auto. Zoals al die lui die beweren dat een audi mooi is. Ik noem het de fantasieloze perfectie. Geef mij maar een fantasierijke leuke auto zoals de Cactus. De Cactus is voor veel mensen een prima auto.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 augustus 2017 04:48 PM
  [ # 6 ]

Ach, had er maar audi opgestaan ipv citroen.
Mijn zoon heeft nu de nieuwe c3 besteld…
Veell reacties..ook die airbumps erop?
Ja tuurlijk dat hoort bij het ontwerp van de auto.

Maar de cactus is een herkenbare auto tussen alle eenheidsworsten op de weg.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 augustus 2017 07:00 PM
  [ # 7 ]

Je kunt je afvragen of ze er wel goed aan deden om de Cactus qua benaming aan de C4 te koppelen. Dat wekt toch andere verwachtingen. ‘C3 Cactus’ was misschien beter geweest. Een ruimte, stille, praktische b-segment crossover (gaan we weer met die marketingtermen).

Renault had zo’n succes met de Megane Scenic dat ze uiteindelijk het ding maar ‘Scenic’ zijn gaan noemen. Misschien moet Citroën dat met de Cactus ook maar doen, zodat het publiek en het journaille weet waar het aan toe is. Nergens Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MDW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 03-07-2017

Gepost: 19 augustus 2017 08:21 PM
  [ # 8 ]

Welke wagen je ook koopt, ze hebben allemaal hun kwaliteiten en hun mindere punten.  Ik heb het betreffende artikel een tijd terug al gelezen, en toch konden ze mij niet overtuigen om een andere wagen te overwegen. Zo is er ook een youtube filmpje van een Italiaanse man die de Cactus beoordeeld, en gewoon met grond gelijk maakt.  Wat eigenlijk zeer grappig is wanneer je beseft dat er nog nooit een fatsoenlijke Italiaanse wagen, en op alle vlak, geproduceerd is. Zoals de leuke goedkope tuinstoelen die ze in hun Ferrari’s steken bijvoorbeeld.

Ik kijk echt uit naar mijn Cactus, en zal dan pas kunnen oordelen, maar ik ben er vrij gerust in.  En ik heb hem niet gekocht om de prijs, want met alle opties en toebehoren enz,... erbovenop, kan ik niet meer zeggen dat het een spotprijsje was. Al valt het nog erg goed mee.

De negatieve punten die vaak naar boven komen zijn kortzichtig en kunnen op tal van andere automerken van toepassing zijn.  Die klapraampjes,... mijn God,... dat men daar zo’n heisa rond maakt,...  Daaruit kan je concluderen dat ze ver moeten zoeken om toch maar iets te KUNNEN bekritiseren?!  Ik ken de raampjes van mijn ex C1’tje, en ik vond die echt super! Dus ik ben ohzo blij dat ik ze terug heb in de Cactus.  Maar gezien er airco inzit, zal ik bij echt warm weer wel de airco gebruiken.

Het enige wat ik wel opmerk is de beperkte mogelijkheden die Citroën soms oplegt.  Bij sommige exterieur kleuren ben je soms beperkt tot amper twee of zelfs één interieur kleur die je kan kiezen.  Evenals het dashboard klepje dat verschilt bij de kleur keuze en je zelfs niet als optie kan aanvinken.  Ook de velgen keuze is mij te beperkt.  Origineel zit er bij mij de square op, wat ik persoonlijk de mooiste vind, maar misschien ook de 17” erin had gezien. Maar ook dit zijn allemaal kleine opmerkingen die eigenlijk weinig uitmaken.
Bij de keuze van onze C5 Exclusive wilden wij graag een 3.0 Liter, maar dat kon enkel in Nederland verkregen worden, in België kon je enkel een 1.6L of 2.0L kiezen.  En dat was toch wel jammer, gezien de C5 toch geen lichtgewicht is.  Al weet ik niet of dit aan Citroën ligt of aan het betreffende land.

Citroën heeft veel in zijn mars, en misschien sprak de Cactus sommige niet aan, al staat het niet vast of dit aan de Cactus ligt of aan een bepaald snobistisch level van de maatschappij, maar ik heb al verschillende Citroën’s gehad, en nu nog steeds drie, en ik blijf fan. 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook