1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Vermogen valt totaal weg, kan alleen nog met choke rijden (2.0 Douvrin)
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 04:29 PM

Hallo,

Mijn CX leader uit 1988 is laatst weer voor APK bij citroville geweest.
O.a. was de CO waarde niet goed, dus carb even afgesteld, en klaar.

Op de terug weg rij ik ~80 op de provinciale weg toen opeens vermogen weg viel, alsof de benzine op is (was niet).
CX op de parkeerplaats gezet, motor bleef gewoon prima stationair lopen… maar bij wegrijden bokken als een gek.

Op aanraden van citroville geprobeerd met choke te rijden. Dit lukte inderdaad, met choke vol open kon ik redelijk thuis komen, al moet ik bij het stoplicht de choke weer in doen (anders 4000 toeren).

Ik zou de volgende dag terug gaan om de sproeiers van de carb even door te blazen.
Gek genoeg was het probleem compleet verdwenen.
Volgende dag ook nog 100km gereden, met meerdere malen vol gas om te testen, zonder problemen. Zal wel een propje geweest zijn.

Gister kleine hapering, dus vandaag besloten om alsnog de carbs door te spuiten en het benzinefilter te vervangen.
Dit was zo gedaan, zwarte kapje eraf en de 4 sproeiers doorgespoten (en het kanaal eronder). Zag er eigenlijk allemaal wel goed uit.

Proefrit gemaakt, en alles leek perfect. Trok goed door. Ik dacht, maak nog 1 rondje.. en ja hoor. Het probleem was weer precies terug zoals hij de dag van APK was.

Kapje weer af en alles opnieuw doorgespoten, misschien zat er nog wat in de benzine?
Weer proefrit, alles leek weer goed! Maar nee, na 10min weer bokken en met moeite naar huis gereden.
Het lijkt terug te komen als ik even weer vol gas naar 4000 toeren ga en dan het gas los laat. Daarna is het vaak weer mis… maar kan ook toeval zijn of te maken hebben met motor temperatuur?

Carbureteur krijgt gewoon benzine, althans het filterje zit vol en aan de andere kant loopt het eruit als ik em los haal.

Iemand enig idee?
Paar vacuumslangetjes waren ook iets gescheurd, dus deze weer goed maakt, maar dit had totaal geen effect.
Kan dit iets met temperatuur zijn? In de vrij maakt hij overigens prima toeren, maar gewoon totaal geen vermogen.

Bedankt

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 augustus 2017 04:34 PM
  [ # 1 ]

Valse Lucht? Water in de benzine? Zooi in de benzine? Filter in de brandstofleiding kapot? Het is duidelijk een tekort aan brandstof, anders zou hij het niet beter doen met choke uitgetrokken.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 04:56 PM
  [ # 2 ]
Ed P schreef:

Valse Lucht? Water in de benzine? Zooi in de benzine? Filter in de brandstofleiding kapot? Het is duidelijk een tekort aan brandstof, anders zou hij het niet beter doen met choke uitgetrokken.

Dat is inderdaad een logische conclusie. Vlotterbak leeg?
Maar hoe dan? er lijkt gewoon benzine uit de leiding te komen na het filter, en het filter zit ook gewoon vol.
Misschien zit de toevoer in de carb zelf verstopt? Althans als de carb zo werkt als ik van motoren gewend ben.

Maar het blijft raar dat hij dan op choke blijft lopen. Op een gegeven moment zou de benzine in de vlotterbak dan op moeten zijn gezien hij nog meer zuigt met choke klep dicht. En ik heb die 1e keer wel 10 min met choke vol gereden.

Brandstofleidingen zijn goed. Althans zover ik onder de motorkop kan zien.
Valse lucht, kan nergens iets zien. En dan zou ik niet verwachten dat hij daarvoor perfect loopt.
Zooi in benzine zou kunnen, maar ik heb er laatst van 20% vol tot 60% bijgetankt.

Het rare is ook dat ik waarschijnlijk zometeen weer gewoon 15min goed kan rijden, terwijl ik net nauwelijks de parkeerplaats om kwam. Zal dit even testen…

Filter heb ik dus vervangen. Of is er nog een ander filter?

Heeft de douvrin 2.0 eigenlijk een benzinepomp?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2017 05:09 PM
  [ # 3 ]

Als sproeiers doorblazen helpt zit daar hoogst waarschijnlijk het probleem. Misschien nieuw filtertje en carburateur demonteren en ultrasoon reinigen?
Als het een solex carburateur is gaat de benzinetoevoer met choken buiten de sproeiers om.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 augustus 2017 05:12 PM
  [ # 4 ]

Misschien aanzuigleiding lek ergens?
Bij de tank of zo?
Door de warmte van de uitlaat zou deze wat soepeler kunnen worden en dan een wat groter scheurtje kunnen krijgen…
Of toch weer vuil in de sproeier, dit kan erg hardnekkig terugkomen…

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 augustus 2017 05:13 PM
  [ # 5 ]

Je zegt dat sproeiers schoon blazen even helpt. Dan is het goed, daar na niet meer. Lijkt dus dichtzittende sproeiers, rotzooi in de benzine die in de vlotterkamer zit of iets dergelijks.

Zit er oude benzine in? Heb je kortgeleden de tank bijna helemaal leeg gereden? Dit kunnen eventueel oorzaken zijn voor problemen.

Zie ook

http://www.oldtimerautosite.nl/carburateur_informatie_pagina.htm

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 05:35 PM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

Als sproeiers doorblazen helpt zit daar hoogst waarschijnlijk het probleem. Misschien nieuw filtertje en carburateur demonteren en ultrasoon reinigen?
Als het een solex carburateur is gaat de benzinetoevoer met choken buiten de sproeiers om.

Nouja, nadat het probleem terug was, heb ik em voor de 2e keer doorgespoten, en toen kon ik weer 10min rijden.
Lijkt inderdaad op meuk in de vlotterbakken, maar ik weet het niet zeker want hij deed het na een nachtje stilstaan ook gewoon weer.
Ik ga zo testen zonder tussendoor te sproeien. Heb em net bokkend op de parkeerplaats gezet.

H@ns schreef:

Misschien aanzuigleiding lek ergens?
Bij de tank of zo?
Door de warmte van de uitlaat zou deze wat soepeler kunnen worden en dan een wat groter scheurtje kunnen krijgen…
Of toch weer vuil in de sproeier, dit kan erg hardnekkig terugkomen…

Volgens het boekje heeft de 2.0 benzine een Weber.
Aanzuigleiding? Heb heel wat motorfietsen uit elkaar gehad, en die hebben vaak een vacuumslang inderdaad. Maar meestal hebben auto’s toch benzinepompen? (electrisch?) Maar goed zoals ik zei, het benzinefilter zit vol met benzine, en toch bokken.

Ed P schreef:

Je zegt dat sproeiers schoon blazen even helpt. Dan is het goed, daar na niet meer. Lijkt dus dichtzittende sproeiers, rotzooi in de benzine die in de vlotterkamer zit of iets dergelijks.

Zit er oude benzine in? Heb je kortgeleden de tank bijna helemaal leeg gereden? Dit kunnen eventueel oorzaken zijn voor problemen.

Zie ook

http://www.oldtimerautosite.nl/carburateur_informatie_pagina.htm

Geen oude benzine, rij eigenlijk het hele jaar. Tank 1x per maand.
Er zou inderdaad zooi in de vlotterbak kunnen zitten. Maar lijkt me dat ik hiervoor de carb moet demonteren.
Moet ik ergens op letten? Ik vind dat er nogal veel vage systeempjes op zitten…
Heb de boel onderhand wel 3x doorgespoten, en het lijkt niet echt vol te zitten met zooi ofzo.

Ga zo nog een rondje te testen zonder aan de carb gezeten te hebben.

 

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 06:20 PM
  [ # 7 ]

Net geprobeerd nadat ie een uur stil stond. Blok nog wel warm maar dus lang niet meer max temp.
Probleem was nog steeds, vanaf dat ik weg reed.

Ik begin ook steeds meer te denken dat er gewoon super veel zooi in de vlotterbak zit, en dit wordt opgezogen nadat ik van 4000 toeren het gas los laat.

Heb even gekeken, het lijkt er op dat ik misschien wel van boven bij de vlotterbak kan? Misschien maar gelijk een revisiesetje kopen met pakking.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 augustus 2017 06:32 PM
  [ # 8 ]

Met de aanzuigleiding bedoel ik de leiding van tank naar benzinepomp.
Bij een carburateurversie zit de pomp meestal op de motor, dus de leiding kan best lang zijn.
Vaak is het bij de tank een stukje rubberleiding en vlak vóór de benzinepomp in de motorruimte ook.
Maar ik gok ook op verstopte sproeier…

Je kan ook proberen om gas te geven en dan met de vlakke hand de carburateur af te dekken, als je geluk hebt floept het vuiltje door het hoge vacuum door de sproeier…

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 06:48 PM
  [ # 9 ]
H@ns schreef:

Met de aanzuigleiding bedoel ik de leiding van tank naar benzinepomp.
Bij een carburateurversie zit de pomp meestal op de motor, dus de leiding kan best lang zijn.
Vaak is het bij de tank een stukje rubberleiding en vlak vóór de benzinepomp in de motorruimte ook.
Maar ik gok ook op verstopte sproeier…

Je kan ook proberen om gas te geven en dan met de vlakke hand de carburateur af te dekken, als je geluk hebt floept het vuiltje door het hoge vacuum door de sproeier…

Waar zit die bij de douvrin dan?

Waarom een pomp als de benzine toch al helemaal vooraan kan komen?

Is het dan een riemaangedreven pomp? Want er gebeurt niks als ik de leiding van het benzinefilter los haal en het contact aan zet.

Ik ga morgen denk ik proberen de carb verder te demonteren. Acceleratiepomp is ook nog een optie….

Als er iemand tips/how-to’s heeft hoor ik het graag.
(dit topic wel gevonden https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215130/)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2017 07:00 PM
  [ # 10 ]

Pomp wordt mechanisch aangedreven door de motor, is een membraanpomp. Meestal door de nokkenas. Elektrische pompen op een carburateurmotor komt weinig voor op motoren van het continent (wel in de UK).
Pomp is nodig omdat de carburateur hoger is dan de benzinetank.
Acceleratiepomp is het zeker niet. Die werkt alleen als je het gaspedaal vrij plotseling intrapt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 07:09 PM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:

Pomp wordt mechanisch aangedreven door de motor, is een membraanpomp. Meestal door de nokkenas. Elektrische pompen op een carburateurmotor komt weinig voor op motoren van het continent (wel in de UK).
Pomp is nodig omdat de carburateur hoger is dan de benzinetank.
Acceleratiepomp is het zeker niet. Die werkt alleen als je het gaspedaal vrij plotseling intrapt.

Duidelijk. Volgens mij heb ik dat potje wel gezien aan de linkerkant onder het blok. Zal eens kijken of er benzine uit het slangetje komt als ik start. Anders carb ophalen..

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2017 07:39 PM
  [ # 12 ]

Onder het blok??? Maak daar eens een foto van.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 19 augustus 2017 07:49 PM
  [ # 13 ]

Op dit potje doelde ik, benzineleiding komt hier zoals je kan zien, en dan door het filtertje.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 augustus 2017 07:52 PM
  [ # 14 ]

Dat is de benzinepomp ja

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 augustus 2017 08:27 PM
  [ # 15 ]

Ik verwacht dat die pomp het wel doet, anders had je al lang niet meer kunnen rijden….

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook