1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Acculampje + fan stopt + startmotor doet niets, alles in een keer..
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 31 augustus 2017 10:18 PM

Beste liefhebbers,

Na 14 jaar XM en 5 jaar zonder, nu net een CX aangeschaft! Het is een doodgewone 20 uit 1986, zonder toeters en bellen. Dat scheelt een hoop stress, dacht ik..

Vandaag voor het eerst wat aandacht gegeven, om te beginnen de stekkers en massapunten in de motorruimte zo goed mogelijk schoongemaakt en ingevet. Drie korte ritjes van zo’n 10 kilometer gemaakt, zonder problemen.

Bij het vierde ritje op dezelfde avond als de eerste drie, een flikkerend acculampje, dat na verloop van tijd vrijwel continu bleef branden. Ergens halverwege stopte ook de ventilator van het interieur. Eenmaal thuis wilde ik eens de laadspanning gaan meten, maar na even de motor afgezet te hebben, gebeurde er helemaal niets toen ik het contact aanzette. Dat wil zeggen, de startmotor gaf geen enkel gehoor.

UIteraard ga ik, als het weer licht is, alle stekkers en massapunten nog eens nalopen. Maar wie kan mij vertellen waarom de kachelventilator het niet meer doet? De zekering, zo’n rond buisje, is gewoon goed. Zit er verder nog ergens een zekering voor de startmotor? Een relais? Verder nog ideeën?

Alvast hartelijk dank voor uw meedenken.

grt
Vincent

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 augustus 2017 10:35 PM
  [ # 1 ]

Dynamo kapot en daardoor accu leeg…
Eerst maar eens opladen en kijken of alles weer werkt. (behalve het laden dan ben ik bang)

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 31 augustus 2017 10:37 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie! Nee, de accu is niet leeg. Het ritje met het acculampje duurde niet lang. Ik meet nog zo’n 12,5V. De verlichting werkt allemaal nog gewoon op volle kracht.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 31 augustus 2017 10:38 PM
  [ # 3 ]

hoi,

de startmotor heeft geen zekering.

Het meest waarschijnlijke is een kapot contactslot, lege accu of een losse accukabel.

Doe je lichten het nog wel?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 31 augustus 2017 10:39 PM
  [ # 4 ]

ok dan dus optie 1 of 3

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 31 augustus 2017 10:55 PM
  [ # 5 ]

Ik zit zelf ook nog even mee te denken, zowel startmotor als dynamo krijgen hun massa via het motorblok toch? Dus als beide ineens tegelijkertijd een probleem geven, dan is de massa naar het motorblok verdacht. Maar hoe zit het dan met de kachelventilator. Hmm, dat wordt weer een ouderwetse slapeloze nacht..

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 augustus 2017 10:57 PM
  [ # 6 ]

Zou inderdaad zo maar kunnen.
Even wrikken aan de klemmen op de accupolen.
Om het startslot te testen: kan je net zoals bij DS de startmotor aansturen met een stekkertje bij de pluspool?
Het slot is wel verdacht omdat er meer dingen zijn uitgevallen
Die kunnen op één contactpunt aangesloten zitten in het slot.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 september 2017 08:21 AM
  [ # 7 ]

En vergeet de aansluiting van de massakabel op de bak niet.

Maak anders eens met een startkabel een verbinding tussen het blok en de min-pool van de accu.
Start ie dan wel, is het zeker een massaprobleem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 01 september 2017 08:41 AM
  [ # 8 ]

Okee, ik ga straks de bedrading in de motorruimte even goed nalopen. Waar zit de kachelmotor?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 september 2017 09:14 AM
  [ # 9 ]

Zeg maar onder het reservewiel. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 01 september 2017 10:18 AM
  [ # 10 ]

Onder het reservewiel, dat klinkt alsof je er makkelijk bij kan.
Wacht..
Haha! Grapjas! Ik was er bijna ingetrapt Wink
Serieus, moet het hele interieur eruit?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2017 10:24 AM
  [ # 11 ]

Open de motorkap maar…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 september 2017 10:31 AM
  [ # 12 ]

En haal het reservewiel van z’n plek.

Dan kijk je zo van boven op het ventilatorhuis.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 01 september 2017 12:46 PM
  [ # 13 ]

Haha, je hebt gelijk, ongelooflijk..

Nou beste mensen, het probleem is opgelost. Het enige stekkertje dat ik NIET had schoongemaakt was het kleine rode stekkertje bovenop de startmotor. Die bleek slecht contact te maken. Dat hersteld, blijkt ook de kachelventilator gewoon weer te werken. Die gaat kennelijk via hetzelfde relais, dat je hoort tikken wanneer je de stekkers los en vast maakt.

Op het kachelhuis, ter hoogte van het ruitensproeierreservoir, zit een motortje met een tandwieltje op een getande kwartrond wiel. De positie blijft in alle standen van de kachel en luchtverdeling gelijk. Waar dient die voor?

Nog bedankt allen voor het meedenken!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 september 2017 12:49 PM
  [ # 14 ]
geulwijk schreef:

Waar dient die voor?

Als je op de middenconsole de recirculatieknop indrukt, sluit deze klep.
En als je geen airco hebt, gaat dan ook de kachelventilator uit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 01 september 2017 12:53 PM
  [ # 15 ]

wat wil je met de ventilator gaan doen dan?

daar zit niet het probleem.

Ik zou beginnen met de verbindingen waar je mee bezig geweest bent goed te controleren.
Dan de accukabels goed nalopen;  zit alles goed vast en zijn ze in goede staat.
als de kabels zwart van binnen zijn of anders twijfelachtig: vervangen.

Als dat allemaal goed is (maar dat denk ik niet): contactslot vervangen.

p.s. ik zie dat het al klaar is

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook