1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Na starten met warme motor bokt de motor erover. P0300 en p0170.
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 11 september 2017 11:12 PM

Hallo lezers en forum leden,

Sinds kort in het bezit van een C5 2.0i 16v Exclusive met automaat en een AG SGI-2 g3 installatie. Bouwjaar eind 2003. Inbouw gas vanaf het eerste begin.

Ik heb de auto overgenomen met de kennis dat de auto slecht start bij warme motor. In tegenstelling tot de berichten die ik hier allemaal tegenkom start deze auto juist met koude motor goed. (ruikt soms wel en soms niet naar rotte eieren tijdens het starten maar dat verdwijnt tijdens het opwarmen snel).

Je kunt er gerust honderden km’s mee rijden zonder problemen maar zodra de auto opnieuw wordt gestart is het in 8 van de 10 keren met een bonkende motor tot gevolg, alsof je op 3 cilinders rijdt. Het MMC lampje gaat branden of flikkeren, service lamp brand en ESR lampje soms ook.

Dit alles is vaak te ondervangen door de auto te starten met het gaspedaal half ingedrukt en dan drukt die door naar de 4000rpm. Je verneemt dat het onder de 3500rpm hortend gaat maar daarna loopt de motor weer mooi rond en kun je weer kilometers zonder problemen rijden.

Bobineblok is twee keer vervangen, bougies ook, Egr was schoon, stappenmotor schoon gemaakt, olie recentelijk ververst. KVS geeft de temperatuur goed weer. Vind persoonlijk wel dat het relatief lang duurt voor de olie op bedrijfstemperatuur komt. Maar dat kan voor Citroën normaal zijn.

Uitlezen met een OBDII geeft de code p0300 en zonder reset naar verloop ook een p0170. De bougies zijn vettig na zo’n ritje met bokkende motor.

Heb de laatste week diverse topic op diverse sites doorgenomen. Vaak lijkt het probleem op de mijne maar daar doen de problemen zich juist voor met een koude motor en verdwijnt na een motor op bedrijfstemperatuur.

De Lpg installatie is ook al diverse keren uitgelezen bij een gasboer in Groningen daar kwam wel wat uit en is vervangen maar het hoofdprobleem blijft bestaan.

Hoop dat er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en het hebben weten op te lossen. Ik verneem het graag van jullie.
Alle feedback is welkom natuurlijk.

Groeten,
Rob.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 11 september 2017 11:18 PM
  [ # 1 ]

Is het probleem er ook als je op benzine rijdt en daarna een warme start doet? Op benzine dus? De storingen duiden op een verkeerd mengsel en dat zou zo maar weer met de lpg installatie te maken kunnen hebben. Weet je als je de motor warm start hij meteen op gas loopt of eerst nog even op benzine?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 11 september 2017 11:46 PM
  [ # 2 ]

Het ag-syteem SGI-2 start altijd eerst op benzine en de overschakeling naar gas wordt door de temperatuur geregeld. En daardoor kan ik niet nagaan of het zich ook voordoet als je direct op lpg zou starten. Maar inderdaad als ik de lpg uitschakel via de bedieningsknop binnen in de auto dan bokt die er ook over.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 12 september 2017 09:47 AM
  [ # 3 ]

Even een aanvulling op mijn eerdere antwoord omdat ik de “post” niet meer kan wijzigen.

boukewerff schreef:

Is het probleem er ook als je op benzine rijdt en daarna een warme start doet? Op benzine dus?

Ja op benzine alleen doet het probleem zich ook voor.

boukewerff schreef:

Weet je als je de motor warm start hij meteen op gas loopt of eerst nog even op benzine?

Tja dat weet ik dus niet precies. Het benzine ledje knippert niet bij het starten de lpg ledjes branden wel.
Zet ik hem op benzine dan brand het benzine ledje wel continu rood. De ledjes van gas zijn dan allemaal gedoofd.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 september 2017 01:01 PM
  [ # 4 ]

Wat ik wel heb met mijn eigen lpg installatie dat die niet goed ingeleerd was. Hierdoor liep de auto te rijk op benzine bij een koude start. Ik denk dat het tijd wordt om er een lexia aan te hangen en te gaan spitten in de data.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 12 september 2017 01:55 PM
  [ # 5 ]

tja, helaas ik heb geen lexia.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 september 2017 05:37 PM
  [ # 6 ]

Vraag eens of iemand bij jou in de buurt er een heeft?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 september 2017 07:10 PM
  [ # 7 ]

Waar woon je? Ik heb er in ieder geval eentje. Regio Alphen aan den Rijn

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 12 september 2017 08:04 PM
  [ # 8 ]

Helaas, ik zit in de regio Hoogezand-Sappemeer.

Vandaag na het wegrijden met koude motor schiet de auto in de noodloop. Uitlezen storing gaf P1160 en P1112. Daarna meerdere malen tijdens de rit problemen/noodloop. Iedere keer direct erna uitgelezen, 1 code namelijk de P11160.
Rode draad telkens na het remmen (stoplichten, bocht, drempel om maar wat te noemen) schiet die in de noodloop. En dat is niet prettig midden op een druk kruispunt.tongue rolleye

Straks weer terug naar huis en maar eens kijken hoe vaak het weer gaat plaatsvinden. En of het inderdaad met het remmen te maken heeft. Daar las ik namelijk iets over bij een p1160 storing. Vacuümslang rembekrachtiger aangesloten op het gashuis?

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 september 2017 10:36 PM
  [ # 9 ]

Je zou hem echt aan een Lexia moeten hangen.
De foutcodes die je geeft:
P1112 : Geeft aan de de waarde van de Inlaatluchttemperatuursensor “niet kan” en dus dat de sensor kapot kan zijn.
P1160: Geeft aan dat er een luchtlek is in het inlaatcircuit meestal omdat de MAP sensor ( de luchtdruk sensor in de inlaat) .

Die P0300 en P0170 zijn erg generiek, P0300 is “random misfire”, d.w.z. af en toe kan de ontsteking het mengsel niet ontsteken. P0170 wil zeggen dat de computer de jiste brandstof hoeveelheid niet kan bereken.

Ik denk dat je een luchtlek hebt in de inlaat. Bij koude motor wordt het mengsel verrijkt en loopt de motor, bij warme motor wordt het mengsel niet verrijkt. Als je extra lucht aanzuigt is je mengsel te arm, een arm mengsel ontsteekt slecht en dus bokt je motor. Waar kun je naar kijken: Loszittende map sensor of temperatuur sensor. Ik zou ook de LPG installatie nakijken, als je lekkage hebt via de slangen van de injectoren dan krijg je ook te veel lucht binnen…maar dan moet je ook gas ruiken?

Maar: Hang hem aan een Lexia en je kunt “de geschiedenis” uitlezen van je C5.

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 14 september 2017 05:26 PM
  [ # 10 ]

Als er iemand in mijn regio (ten oosten van Hoogezand, komt niet zo nauw) een lexia heeft en mij zou willen helpen graag.

Tot die tijd moet ik het doen met een universele ODBII lezer.

Dat bokkend en/of op drie poten lopen bij warme start heeft volgens mij echt met de benzine te maken. Als ik de auto op benzine laat lopen krijg ik het bokkig lopen niet weg, door te starten met half ingetrapt gaspedaal (4000rpm).
De noodloop komt nog steeds terug ook bij alleen rijden op benzine. P1160. en 1 x p0300. Stationaar lopen en rempedaal intrappen lijken met elkaar te maken te hebben.

Zodra ik de auto op gas overzet en een warme start maak en het gaspedaal half intrap (4000rpm) dan gaat die waarschijnlijk direct over op gas en drukt die een rijk benzine mengsel eruit via de uitlaat.
Ook op gas uiteindelijk toch weer de p1160. Stationair lopen bij uitvieren en dan remmen. Hup in de noodloop. Boven de 1200rpm en remmen heeft geen nadelig effect.

Nu zit ik in de vraagbaak te kijken naar info over de weerstand van de MAP- en inlaattemperatuursensor om te kijken of ze defect zijn. Echter staat er twee motormanagementsystemen beschreven voor een 2.0 blok op benzine. Paragraaf 5.3 en 5.4 De sensoren hebben bij beide systemen verschillende weerstand waarden viel mij op.

Hoe kan ik zien welk systeem voor mij geld. In de zekeringbak zie ik Siemens staan maar volgens mij heb ik geen hogedruk brandstofsysteem zoals wordt besproken in de vraagbaak paragraaf 5.4.

Zijn er nog andere manieren om de MAP-sensor handmatig te controleren?

mvg.
Rob.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 september 2017 05:51 PM
  [ # 11 ]

Als een sensor kapot is, is de weerstand meestal nul of oneindig.
Ik zou toch kijken naar valse lucht bij mapsensor en rembekrachtiging. Haal de slang van de bekrachtiging eens van het spruitstuk, dop spruitstuk af en ga dan een stuk rijden. LET OP!! Je moet dan wel veel harder op het rempedaal drukken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 september 2017 01:45 PM
  [ # 12 ]

Of een kabelbreuk. Dat zou dan weer het gedrag bij remmen en drempels verklaren. Dat is vaak met een tester en dan rommelen aan de bedrading wel te vinden. Kun je met die universele tester geen temperaturen uitlezen?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 15 september 2017 11:17 PM
  [ # 13 ]

Bedankt voor de reacties,

Ik ga met de tips van weekend aan de gang.
De Inlaatluchttemperatuursensor heb ik gecontroleerd en die geeft verschillende Ohm waarden bij verschillende temperaturen.

Alleen weet ik nog niet hoe ik kan achterhalen welke type motor ik heb en welk merk motormanagementsystemen daarin zit. Dit i.v.m. de waarden voor de sensoren die worden beschreven in de Vraagbaak.

Iemand een idee hoe ik de hard plastic slang tussen het gasklephuis en de EVAP klap los kan krijgen. Heeft deze slang invloed op het vacuüm van het remmen.
Met het schoonmaken van het gasklephuis heb ik getracht deze slang/leiding los te krijgen zonder resultaat. Misschien dat hier lekkage is opgetreden waardoor de MAP-sensor ontregelt raakt.
Het is een aanname van mij maar na deze werkzaamheden is de motor in de Noodloop gegaan.

m.v.g.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 september 2017 08:05 AM
  [ # 14 ]

Er zijn 2 verschillende 2 liter benzine motoren gebruikt: de “gewone EW” en de THP. Die THP heeft directe injectie en een hoge druk pomp. k neem aan dat je de “gewone” hebt omdat je een automaat hebt, die zijn niet met de THP geleverd voor zover ik weet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
vliegend tapijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 11-09-2017

Gepost: 19 september 2017 06:29 PM
  [ # 15 ]

Update van mijn zijde, diverse zaken uitgeprobeerd allen helaas zonder verbetering of tijdelijke verbetering. De p1160 code bleef bij een warme motor uiteindelijk telkens terug komen. Niet alleen bij remmen met stationair draaiende motor maar ook een haakse bocht nemen (stuurbekrachtiging op uiterste uitslag) gaf een motor die in de noodloop ging. foutmelding wederom p1160.

Vandaag het hele inlaatgedeelte gedemonteerd en maar eens kijken of nieuwe rubbers verbeteringen gaan brengen.

Nu ik alles heb gedemonteerd zou wil ik ook de lpg injectoren demonteren. Maar ik heb geen idee of je die er uit kunt trekken zonder schade.

Zijn er mensen die mij kunnen uitleggen hoe ik de injector uit het spruitstuk kan krijgen?

Ik heb een bijlage toegevoegd van een soortgelijke injector. Maar ik weet niet of ik dezelfde in mijn systeem heb zitten. De AG SGI-2.
Ik heb er al aan getrokken maar ben bang dat ik iets forceer en daardoor alsnog een enorme vacuümlek erbij krijg.

Tweede vraag kun je deze LPG injectoren ook reinigen met hetzelfde middel als een benzine injector?
Er zat namelijk een aardige vette aanslag in het spruitstuk van de EGR neem ik aan.

Afbeelding Bijlagen
ag_sgi_injector.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook