1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
mechanische stopbediening 2200 Diesel zit vast??!
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 26 oktober 2017 06:09 PM

Dag allen,

2200D loopt alweer een poosje, probleemloos, in NL.
Nu kennelijk last van het natte weer in NL want start niet omdat de mechanische stop op de dieselpomp niet vrij lijkt te komen als je contact aanzet. Wordt met een draad aangestuurd door zwarte ‘unit’ rechts onder de voorruit….

= Iemand een idee hoe dit geschakeld wordt?
- electrisch schema?

alvast dank!

groet,

Erik

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 oktober 2017 06:38 PM
  [ # 1 ]

Die afsluiter kan kapot zijn. Je kan dat controleren door er direct spanning op te zetten om te zien of de Cx dan wel starten wil. Zo ka dan ligt het aan bedrading, contactslot en dat soort zaken. Zo niet dan aan de afsluiter. Je zou ook eerst kunnen meten of je met contact aan 12 volt op draadje meet….

Lijkt op het probleem wat ik had/heb met de diesel in mijn camper, dat is een vergelijkbare motor. Daar werd het waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte aarding van een contactgestuurd relais waar de afsluiter achter zat. Ik heb er een extra schakelaar ingeklust die de afsluiter bedient. Kreeg de oorzaak eerst niet gevonden…

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 26 oktober 2017 09:47 PM
  [ # 2 ]

Mijn omschrijving was niet adequaat.
De mechanische stop is in de stoppositie vastgetrokken dmv een staaldraad die wordt ‘vastgehouden’ door een grote zwarte cylindrische doos die wordt gevoed door een driedradige blokstekker die komt vanonder het reservewiel.

Volgens afbeelding in de vraagbaak zou de hefboom op de pomp waar de stop mee bediend wordt bij contact’aan’ een 45graden verder moeten staan en door de draad worden vrijgegeven maar die beweegt dus niet.

De stopbediening is elektrisch niet te vinden in de vraagbaak.


Ga proberen fotootje toe te voegen

groet,

Erik

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 oktober 2017 09:49 PM
  [ # 3 ]

ah, ok. Dat is inderdaad anders….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 oktober 2017 10:02 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat ik dat schema hier voor mij heb. Stuur mij even een PB met jouw e-mail adres dan mail ik je een paar pics.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 26 oktober 2017 10:22 PM
  [ # 5 ]

deze dus

Afbeelding Bijlagen
DSC_5062s.jpgDSC_5063s.jpgDSC_5064s.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 26 oktober 2017 10:27 PM
  [ # 6 ]

nog een overzichtje bovenzijde blok

Afbeelding Bijlagen
DSC_5066s.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 oktober 2017 10:49 PM
  [ # 7 ]

Het systeem op Erik z’n cx is het meest simpele wat er is. In die tijd was er zelfs maar één Mercedes waarbij je het motortje met de contactsleutel kon afzetten en dat was de 240D 3.0, de rest van de auto’s ging bijna altijd nog met een trekknop. De stopinrichting van de eerste cx is niets anders dan een kleine elektromotor die aan de “stopkabel” trekt. Een jaar of twee later kwamen er pompen met een elektroklepje wat voor het afzetten zorgde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 26 oktober 2017 11:18 PM
  [ # 8 ]

Met dank aan waterman nu schema etc.
Is inderdaad simpel van opzet.

Nu nog uitvinden waar dat relais zit dat het motortje aanstuurt en ff doormeten of die motor wel stroom krijgt.

Morgen.

Wordt vervolgd.


groet,

Erik

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 27 oktober 2017 07:52 PM
  [ # 9 ]

heel leuk.
ik heb nooit geweten dat een cx dit zo gehad heeft.

ik kom dit systeem vaak op scheepsdiesels tegen.
dat is het meestal zo dat de solonoid bekrachtigd wordt om te stoppen.
als dat kapot is kun je niet meer stoppen, maar wel starten.
bij deze cx dus andersom?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 oktober 2017 01:01 PM
  [ # 10 ]

Nee Erik, volgens mij werkt het net zoals op die scheepsmotor. Als je de motor uit wil zetten wordt de solenoïde bekrachtigd en trekt hij middels een kabel de stophendel op de brandstofpomp aan. Dan slaat de motor af.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 oktober 2017 03:39 PM
  [ # 11 ]

dat betekent dus dat de binnenkabel te zwaar loopt of dat er een veer mist/stuk is.

kun je de hevel met de hand terugdrukken? (desnoods met kabeltje los)
en start hij dan wel?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 28 oktober 2017 08:08 PM
  [ # 12 ]

Ja, Erik, dat zou ik inderdaad ook willen weten voor ik deze procedure zelf ga uitproberen.

= kabel los, hefboom weg van stoppositie en kijken of tie start.
en dan vervolgens zien of de stoppositie ook handmatig te bedienen is en ze dan ook inderdaad braaf weer stopt?

Er zit nog ruim een halve tank diesel in dus als ze niet meer uit wil dan gaat het effe duren….....


Waterman, wat denkt u hiervan?


Groet,

Erik

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 oktober 2017 08:15 PM
  [ # 13 ]

Gewoon proberen wat Erik zegt.
Kan niks mee kapot gaan .
Wel de kabel losnemen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 oktober 2017 08:20 PM
  [ # 14 ]

Idd, kabel d’r ff af en de hevel uit de stoppositie dan moet ie weer lopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 28 oktober 2017 09:25 PM
  [ # 15 ]

OK,

Heren alvast bedankt.

Ga ik uitproberen. Verslag volgt.


Groet,

Erik

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook