8 van de 16
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
De Winter Wonderwielen van Penny Lane: Xantia Break Pallas!
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 december 2018 02:03 AM
  [ # 106 ]

Uitstekende muziekkeus Wink.
Over die voetverlichting: weet je nog welk kabeltje je hebt afgetakt in de B-stijl? Toen ik dat een keer probeerde ging het lampje wel branden als de deur dicht was en ging hij uit als ik de deur open deed Laughing. Maar misschien pakte ik geen goede massa of zo.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 december 2018 09:36 AM
  [ # 107 ]

Dan heb je denk ik de schakeldraad en de permanente massa te pakken gehad. De binnenverlichting in de B-stijlen is massa-geschakeld. Dat betekent dat er ergens een permanente voeding ligt en de lamp pas aan gaat als-ie massa krijgt. Dat dimmertje belazert de boel door er van de andere kant af met de deuren dicht ook spanning op te zetten. Het potentiaalverschil wordt dan nul en dus gaat de lamp uit. Doe je de deur open, dan verschuift die dimmer naar massa en gaat de lamp langzaam aan. Zou je nou de schakeldraad en de permanente massa gebruiken, dan heeft je voetenruimte-verlichting altijd massa en krijgt-ie met de deur dicht spanning van de dimmer: dan gaat-ie dus aan. Als je de deur open doet verschuift die dimmer naar massa en dus gaat de lamp uit.

Bij mij was de schakeldraad een soort van licht-oranje en heb ik de buitenste van de twee lichtgroene draden gepakt voor de voeding. De permanente massa, die dient om het lampje met de schakelaar in de stand altijd-aan te kunnen zetten, is bij mij groen met gele stipjes. Maar je kunt ze met een multimeter of een probe snel genoeg vinden. Vooral omdat ik niet zeker weet dat alle kabelboomversies dezelfde kleuren gebruiken zou ik toch voor de zekerheid even meten. Daar moet je nog wel even mee opletten: als de auto in z’n slaapstand schakelt (sleutel eruit of een poos wachten) gaan alle spanningen van de binnenverlichting eraf en meet je dus alleen nog de permanente massadraad.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 december 2018 06:49 PM
  [ # 108 ]

Ik had al het gevoel dat ik het op zo’n soort manier verprutst had. Tnx! Hier kan ik wat mee.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 januari 2019 07:13 PM
  [ # 109 ]

Het is vandaag heel redelijk gelukt om de handafdrukken van de lak te boenen. Niet dat het nu heel veel beter is: de lak is duidelijk bijna 20 jaar oud en enigszins verwaarloosd. De auto heeft zo te zien ook geregeld een keer een wasstraat van binnen gezien. Maakt allemaal niet uit, de ranzigste doffe plekken als gevolg van zonnebrandcréme zijn nu wel weg.

Zo kon ik ook meteen goed zien dat de motorkap een keer overgehoosd is: een boel schuurkrasjes enz. wijzen op een niet al te fabuleuze voorbewerking. Geen wonder dat er dus een stuk uit de lak viel van een paar vierkante centimeter groot, mooi tot op het blanke staal. Ik heb er nu eerst maar een laagje zwarte etsprimer op gejast. Dat stond het dichtst bij…

Eerdaags zal ik eens een lakstift scoren om die plek weer een soort van Bleu Mauritius te maken. Mooi is anders, maar voor ‘mooi’ moet eigenlijk die hele kap (en als je écht wat wilt de hele auto) en dat ga ik lekker niet doen. ‘t Ding wordt er zo ook wel oud om en als je er in zit zie je er niks van.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 januari 2019 09:17 AM
  [ # 110 ]
Penny Lane schreef:

Het is vandaag heel redelijk gelukt om de handafdrukken van de lak te boenen. Niet dat het nu heel veel beter is: de lak is duidelijk bijna 20 jaar oud en enigszins verwaarloosd. De auto heeft zo te zien ook geregeld een keer een wasstraat van binnen gezien. Maakt allemaal niet uit, de ranzigste doffe plekken als gevolg van zonnebrandcréme zijn nu wel weg.

Lucas heeft goede ervaringen met een gummetje.
Hoe simpel kan het soms zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 januari 2019 06:28 PM
  [ # 111 ]

Dat werkt ongetwijfeld, maar de auto zat er rondom onder. Ik heb er nu maar gewoon een fles poetsmiddel naast gezet. Veel beter dan nu wordt het ook niet meer, want de lak heeft de afgelopen bijna 20 jaar eigenlijk wat te weinig goed onderhoud gezien. Maar goed, voor een winter-werkpaard is het best prima zo.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 04 januari 2019 09:07 AM
  [ # 112 ]

Een gum inderdaad! En gek genoeg gaat dat beter dan met polijstmiddel…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 januari 2019 07:39 PM
  [ # 113 ]

Inmiddels zit de mic van de handsfree-telefonie ook op een echt bruikbare plek. Ik had er al aan gedacht om ‘m op de A-stijl kap te zetten, maar ik wist nog niet hoe. Blijkt dat je het klemmetje er gewoon af kunt schuiven… Daarna heb je een mooi vlak voetje over dat met een stukje dubbelzijdige tape overal geplaatst kan worden waar je wilt. Het zal vast in de manual staan, maar ik had dacht ik al uitgelegd dat ik die niet gespeld had. Maar goed, nu zit die mic niet meer in de weg bij het gebruiken van de zonneklep.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2019 09:15 PM
  [ # 114 ]

Intact stuur: check! Met dank aan medeforumer Marcus-DS zit er een stuur in dat eruit ziet alsof daar alleen maar in 1998 demo-kilometers mee gedraaid zijn. Dat is wel een heel eind prettiger! Ik heb inmiddels ook aan de rechterkant een make-up spiegel met luikje; het basis-uitrustings-zonneklepje met een gewone spiegel is eruit gegaan ten gunste van een versie mét luikje en document-riempje.

Blijft voor de binnenkant nog over: regelbare interval op de wissers, waarvoor ik het relais al heb liggen. Volgens mij gaat ‘t in een Xantia-2 ook gewoon werken om er een VW wisserrelais 99 in te prikken. En dan de bijrijdersstoel nog fixen: de stof is achterop de zitting los gekomen. Een productiefoutje, want de bekleding zit daar aan een stukje goedkoop materiaal waar het mee op het frame wordt gezet maar dat goedkope spul is een kwartslag verkeerd vestgestikt. Het is domweg uit elkaar gerafeld. Met een stukje van een ouwe spijkerbroek is daar prima wat aan te doen, al wordt het wel een geduldwerkje. En dan ben ik, voor zover ik nu kan bedenken, in principe klaar met de inrichting Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 januari 2019 10:03 PM
  [ # 115 ]

Zou je niet gewoon een stengel met regelbaar interval kunnen monteren? Ik geloof dat dat bij een XM wel kan, maar ik weet niet of een Xantia type 2 er wel origineel mee geleverd is en dus ook niet of die er al op voorbereid is (voor zover nodig?).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 09 januari 2019 10:31 PM
  [ # 116 ]

Lijkt mij niet gezien luxe X2’s een regensensor hebben en dus is zo’n regelding overbodig.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2019 10:37 PM
  [ # 117 ]

Dat bestaat wel, een originele regelbare interval, maar deze variant (die ooit nog een beroemd was onder de term “knäckor-mod”) bestaat qua werk uit:

1) Trek het ruitenwisserrelais (de blauwe voor tegen het schutbord onder het dash) eruit.
2) Prik het VW-relais 99 erin.
3) Klaar.

Een andere stengel monteren en werkend maken is altijd meer werk en laten we niet vergeten dat ‘t nooit meer een showpony zal worden, maar dat ik er eigenlijk alleen wat dingetjes op zet die ik aangenaam vind om te kunnen gebruiken en/of waarvan ik wil weten hoe het werkt en/of waarvoor ik de spullen heb liggen. Dus luxe inbouwen doe ik graag langs de weg van de minste weerstand.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 januari 2019 07:00 PM
  [ # 118 ]

Nou, dat relais zit op z’n plek. Ik heb er een uit een Golf III Cabriolet geplukt. Het werkt weer als een speer. Het blijkt dat er van het Volkswagen nr. 99 ruitenwisserrelais in ieder geval twee versies zijn: één met de standaard inbouwmaat, gemaakt door Doduco, en één die wat hoger is, volgens mij gemaakt door Hella. Beide passen uiteraard, maar de lage bouwt zeker in een X1a/b iets makkelijker in. In de X2 is het relaisbord iets gunstiger van constructie cq. locatie, zodat het eigenlijk niet uitmaakt.

Het relais onthoudt de tijd tussen uitschakelen en inschakelen van de intervalstand. Heel praktisch eigenlijk. Je zet de wissers gewoon uit en wacht daarna tot er voldoende water op de voorruit ligt om weer te wissen. Dan zet je ‘m weer aan. De tussenliggende tijd wordt je intervaltijd, variabel van 2 tot 20 seconden. Het relais wordt ‘gereset’ als je het contact af zet of de wissers lang genoeg uit laat staan.

Ik heb ook wel eens met een Peugeot 306 met regensensor gereden, maar dit systeem bevalt me beter. Vooral omdat het zich niet laat afleiden door de eerste de beste verkeerd gevallen drup water: daardoor werkt dit veel minder nerveus. En het blijkt dus, wat ik al dacht, tot op de laatste Xantia gewoon een plug & play installatie te zijn. Ook niet vervelend.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 januari 2019 07:17 PM
  [ # 119 ]

Kan dit ook met de achterruitenwisser? huh

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 10 januari 2019 08:21 PM
  [ # 120 ]

Zekers.
Wel vind ik het instellen bij de achterwisser lastig. Meestal wil je de maximum tijd instellen, ong. 20 s en dan let je even niet op en is de 20 s overschreden en kan je weer opnieuw beginnen.
Zover ik weet (niet gecontroleerd) vindt resetten alleen maar plaats bij uitzetten van het kontakt.

Adri

Profiel  
 
 
8 van de 16
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook