7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
De Winter Wonderwielen van Penny Lane: Xantia Break Pallas!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2018 06:54 PM
  [ # 91 ]

Ik krijg net de melding binnen van de RDW dat het winter-apparaat binnenkort ter keuring moet. ‘t Wordt dus tijd om ‘m eens uit de stalling te trekken, schoon te maken en te kijken wat er allemaal moet gebeuren om dat met die keuring goed af te laten lopen… Rolling Eyes

Misschien moet ik er eerst maar ‘s even weer een paar dagen in rijden om alles weer een beetje schoon en gangbaar te krijgen (remmen etc). Daarna denk ik dat het allemaal weer heel erg mee gaat vallen. ‘t Ding heeft uiteindelijk nog maar pas groot onderhoud gehad.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2018 08:47 PM
  [ # 92 ]

Ja. Nou. Op zich alles volgens plan, maar ‘t ding pist LHM. Het lijkt weer bij de stuurbekrachtiging vandaan te komen, maar dat weten we als dat chalet eerst ‘s op een brug gestaan heeft. Verder gewoon starten - marcheren, dat wel. Maar met een stuurbekrachtiging die in blokjes bekrachtigt en inmiddels een trillend rempedaal, dus hij heeft toch al lucht te pakken. Ach nou ja, dat kan er ook weer uit.

De airbag-melding (want die was er ook) was voor nu opgelost door de airbag rechts uit en weer aan te zetten, maar ik ga ‘t even in de gaten houden. Anders maar ‘s met een soldeerbout onder de stoel door.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6063
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 oktober 2018 10:02 PM
  [ # 93 ]

‘t Ding geeft voor de side-airbags een andere melding dan voor een falende passagier-airbag. Als in, twee verschillende lampjes.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 oktober 2018 10:11 PM
  [ # 94 ]

Die allebeide brandden en nu allebei uit zijn. Zo lang het duurt… Maar misschien dat een power-dip bij het starten op een zwakke accu een melding veroorzaakt heeft. Dat is ook allemaal niet half zo vervelend als de LHM-lekkage.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 oktober 2018 06:29 PM
  [ # 95 ]

Zo, eindelijk even tijd gehad om de LHM-lekkage op te sporen en te verhelpen. Het was het onderste bochtje van de retourslang van het stuurhuis. Dat bochtje zit tamelijk dicht bij de uitlaat en wordt dus knap warm. Na dik 302.000 kilometer is de boel daar waar de warmte er op in werkt dus verstaft:

Ik heb de slang afgekoppeld en naar boven gehengeld, waar ik ‘m er op een niet-gare plek zo’n 15 cm vanaf het vat heb afgeknipt. Met een koppelbusje, gemaakt van de dieselleiding van een gestripte Lucas DW8-pomp, heb ik er een eind LHM-slang van de rol aan gezet (netjes met MPC slangklemmetjes). Daarna was het nog even wurgen om zonder verdere demontage de slang weer op het buisje aan het stuurhuis te drukken, maar een punttang doet wonderen. Daarna de LHM weer aangevuld (toch weer 1,5 liter op een totaal van 30 kilometer) en ‘s even gegymd en links/rechts gehoepeld om de lucht er weer uit te jagen.

Daarna bleef er bij ongeveer een kwartslag roer een raar dood punt in de besturing zitten, die na een rit over een redelijk bochtig traject al een eind verbeterde. Om te beginnen met dat te verjagen (lucht lijkt het niet meer te zijn) heb ik eerst de kruiskoppeling in de stuurkolom maar eens met IMAL ingespoten. Dat ga ik nog even een paar kilometer proberen; als het helpt doe ik ‘t nog een keer over met wat degelijker vet.

Daarna kan ik er voor de keuring (moet 14-11 rond zijn) nog mooi even een paar dagen mee sturen om ‘s te kijken wat er na een lange zomer stilstaan allemaal nog meer wil muiten. Keuren in het najaar heeft duidelijke voordelen: je kunt dan in de bruikbaar-weer-periode aan de gang met whatever er moet gebeuren in plaats van meteen uit de stalling met roestige schijven etc. heen te moeten, maar ook het wintervervoer kan op een sleutelvriendelijk moment opgefrist worden net vóór je er weer mee op pad gaat. Misschien moet ik de rest van m’n wagenpark daar ook maar eens op afstemmen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 oktober 2018 07:02 PM
  [ # 96 ]

Het knakken van het stuur is nu wel over. Duurde toch nog lang genoeg om je af te kunnen vragen of het nou toch nog een foute luchtbel in het stuurhuis geweest is, het kruisstukje in de stuurkolom, of dat het stuurhuis vreemd is gaan doen omdat-ie in de zomerstalling stiekem leeggelopen was. Zolang er verder geen problemen meer van komen geloof ik het wel.

Een andere kleine reparatie die nu klaar is: de knopjes om de hoofdsteunen te ontgrendelen waren op één van de vijf na alle gammel. Op zich niet zo heel erg: je kunt er dan prima één gebruiken om alle hoofdsteunen die eruit moeten los te koppelen. Maar als zich uit een sloopauto wat van die knopjes en veertjes aandienen kun je er ook gewoon voor zorgen dat ze het alle vijf weer doen. Overkill trouwens, want de middelste hoofdsteun van de achterbank is kwijt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 oktober 2018 07:18 PM
  [ # 97 ]

Had je die niet uit de sloopauto kunnen halen? tongue wink Of was de bekleding anders?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 oktober 2018 07:53 PM
  [ # 98 ]

Nou ja, dat laatste. Min of meer. Het was een Peugeot 206…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 oktober 2018 08:30 PM
  [ # 99 ]

O Laughing

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 november 2018 09:17 PM
  [ # 100 ]

Mag weer een jaar. Dingetjes: zijknipperlichtjes uit elkaar gepleurd. Er zat alg in en da’s op zich een teken dat de lensjes niet meer echt vast zitten. Nieuwe units zijn onderweg, voor de keuring was het genoeg om de oude dicht te plakken met cyano-acrylaat. Het nadeel daarvan is wel dat die truc uit CSI om met secondelijm vingerafdrukken zichtbaar te maken echt heel erg goed werkt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 november 2018 08:40 AM
  [ # 101 ]

Ik las toch echt even Cyrano-acrylaat Laughing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 november 2018 06:55 PM
  [ # 102 ]

Vanmiddag tussen de bedrijven door nog even iets aan een ontzettende ergernis gedaan: twee van de vier portierslot-knopjes stonden verkeerd. Bij de Xantia en de XM zijn die knopjes van een ontwerp waar een Manta-rijder jaloers van zou worden: je kunt met je elleboog uit het raam leunen zonder dat het knopje in je arm prikt omdat ze in de stand ‘open’ keurig vlak zitten met de bovenkant van het bekledingspaneel. Behalve als er iemand in de deuren aan het werk geweest is; meestal staan ze daarna verkeerd. Dat ziet er dan ook meteen uit alsof het zegel verbroken is. Dat moest dus anders.

Gelukkig is de correcte montage heel erg simpel als je het even weet. Nogal wiedes dat er een trucje voor is: een fabrieksarbeider in Rennes zal pakweg een seconde per stuk tijd hebben gehad om ze erin te zetten. Toch blijkt keer op keer dat niet iedereen het trucje door heeft…

Die truc is als volgt: duw het krokodillenbekje dat erin zit naar beneden uit z’n vergrendeling (een, liefst oud en stomp, fitting-schroevendraaiertje is dan heel handig). Dan kan de knop eruit. Zet het bekje in de onderste van de twee standen die er in de knop zijn uitgespaard. Doe de portieren op slot (of het betreffende portier, maar de voorste gaan eigenlijk alleen met de CV gemakkelijk en als je op het kale stangetje moet duwen is dat dus de beste manier). Nu zet je het knopje over het stangetje en in z’n geleiderailtjes. Druk ‘m naar beneden totdat-ie vast klikt (je kun het palletje van het krokodillenbekje dan in het bovenste gaatje zien zitten). Daarna doe je de portieren weer van het slot en kun je je gaan verbazen over hoe netjes vlak het knopje weer met de bovenkant van de bekleding zit.

‘t Is dus bijna net als een kaartje sturen: kleine moeite, groot plezier Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 28 november 2018 08:10 PM
  [ # 103 ]
Penny Lane schreef:

Bij de Xantia en de XM zijn die knopjes van een ontwerp waar een Manta-rijder jaloers van zou worden: je kunt met je elleboog uit het raam leunen zonder dat het knopje in je arm prikt omdat ze in de stand ‘open’ keurig vlak zitten met de bovenkant van het bekledingspaneel.

Nu voel ik me wel een beetje gedegradeerd tot Manta-rijder Crying or Very sad. Vond het erg vervelend dat dat met de Golf IV, waar ik een tijdje mee reed, niet kon.
Wel handig om even te lezen, want mijn deurpanelen moeten er binnenkort af bij beide Xantia’s (spiegeltjes wisselen, en bij eentje misschien ook de deurpanelen zelf). very good

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 december 2018 07:21 PM
  [ # 104 ]

Wat ditjes en datjes op comfort-gebied:

Er zit nu een radio met hands-free functie in. Da’s dan wel weer een handig item. Het plaatsen van zo’n ding is even een dingetje in een Xantia omdat de middenconsole zo onzalig vol geprakt zit. De radio die er nu in zit is er weer één met een CD-loopwerk en dat is eigenlijk net te groot om de kabels ook nog ergens te kunnen laten. Maar het paste vroeger, dus met wat goeie wil past het nu ook.

De radio heeft een USB-poort op de achterkant, wat behoorlijk onhandig is. Ik wilde eerst een verlengkabeltje met een inbouwpaneelte bestellen (want dat bestaat gewoon) maar waar laat je dat paneeltje dan weer? Kortom, met een standaard USB verlengkabeltje aan de slag. Die heb ik met de pen-drive erin bij elkaar gebundeld onder het bakje voor de versnellingspook. Dat bakje zit namelijk in feite niet vast, dus daar kun je er alsnog simpel bij als er iets aan de inhoud van die stick moet veranderen:

Daarna moest het microfoontje ergens naartoe. Die heb ik linksboven in de hoek gezet. Er is wel een kans dat de locatie ervan nog wat getweakt moet worden om conflicten met de zonneklep te omzeilen, maar dat is dan simpel.

Na het aanleggen van de bekabeling voor de moderne extra’s mocht de head-unit op zijn plek. Ik heb hierna overigens nog twee keer het vakje eruit gehad om het echt goed op z’n plek te krijgen; op de foto is de bovenkant nog vervormd omdat achter de radio nog ergens een kabeltje ruimte wilde gebruiken waar de radio zelf eigenlijk moest zitten:


Mooi meegenomen: de verlichting van deze radio kan groen in plaats van het rood van de vorige radio en dat vind ik in combinatie met de groene dashboardverlichting veel netter staan. Ook lijkt het erop dat deze head-unit beter bij de door een vorige eigenaar ingebouwde speakers past dan de vorige radio, zodat het allemaal ook langer netjes blijft klinken.

Omdat ik nu toch de onderplaat van het dashboard eruit had diende zich een gelegenheid aan om met wat minder werk nog een kleinigheid in te bouwen:

Ik had één van deze units nog in een overgebleven dashboardkastje zitten en ooit heb ik er een verkeerd ingekocht voor de kofferbak van de 205. Daar hoort een heel ander soort unit in, dus ik had er twee werkloos in een doos met onderdelen liggen. Met wat snoer en een aluminium schakelpaneeltje uit de rommelbak kon ik er uiteindelijk dit van maken:

Links

Dit is de eenvoudige kant omdat de onderplaat van het dashboard voorbereid is op zo’n lamp.

Rechts

Deze kant was iets ingewikkelder, omdat ik het officiële inbouwpaneeltje dat in de stofstrook onder het dashboard kan worden gezet niet had. Daar heb ik dat aluminium schakelpaneeltje voor verbouwd zodat de lamp daar in past. Daarna een gaatje snijden in de stofstrook en het werkt.

Voor de stekkers heb ik het draadbundeltje van het overgebleven dasboardkastje uit elkaar geknipt. De stekker van de schakelaar blijkt precies dezelfde te zijn als die van de units zelf, dus één zo’n boompje levert alle benodigde stekkers op. De stroomvoorziening heb ik in de linker B-stijl opgepikt, zodat de extra lampen met de dimmer van de binnenverlichting meelopen. Vanaf de stekker bovenin de B-stijl heb ik de bekabeling netjes met de originele bekabeling mee naar beneden getrokken en langs de B-stijl en de dorpel onder het schuimrubber door naar voren geleid. Daar ligt nu een parallel geschakeld draadboompje waar beide voetenbak-lampjes op zitten. Werkt als een speer!

En dan als laatste nog een kleinigheid: ik liep kort geleden alsnog tegen een derde hoofdsteun voor de achterbank aan. Dus m’n klemmetjes-actie van laatst wordt nu volledig benut. Je kunt er in de spiegel gelukkig beter omheen kijken dan ik dacht. Als je die hoofdsteun er niet in hebt zit de bult voor de achterste wissermotor vol in beeld, dus het verschil is qua zicht uiteindelijk maar klein.

En zo begint er toch nog een beetje een luxe-gevoel te ontstaan. Nu nog eens een schema van de originele cruise-control opdiepen en kijken of dat er in kan worden gebouwd (want ik heb ‘t materiaal er voor liggen, dus dan moet dat eigenlijk alleen al omdat het kan) en eens kijken of ik nog ergens een Volkswagen 99 ruitenwisser-relais kan scoren om instelbare interval in te bouwen. Vooral dat laatste mis ik ten opzichte van m’n dieseltje eigenlijk nog in deze Xantia.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 december 2018 11:55 PM
  [ # 105 ]

Dus. Andere radio ingebouwd. Groot plezier, klinkt uitstekend en je kan er mee bellen. Kunnen ze me nog vaker lastig vallen… Thuis ‘t ding uit gezet, wil-ie niet meer aan! Eenmaal aan: alle instellingen weg. Huh? Radio eruit, voedingen gecontroleerd, blijkt allemaal te kloppen (de beruchte verwisseling van geschakelde en permanente plus komt pas met COM2000 en dat heeft een Xantia niet), voor de zekerheid de bekabeling voor een elektrische antenne weggeknipt, radio er weer in, aan, programmeren, uit, aan, werken. Raar hoor.

Ik denk dat ik een fout in de user interface heb gevonden stupid De aan/uit knop is helemaal glad met het front, dus die is in het donker onvindbaar. Het vindbare toetsje erboven zet je ‘m niet mee aan. Met de enige echt duidelijk vindbare knop, namelijk de volume/scrollknop, zet je alleen het set-up menu aan en dan is het net alsof-ie alles vergeten is… Bloody hell Pioneer. Eén klein friepje op de aan/uit knop gieten zodat het ding op de tast te vinden is. Dat was alles. Scheelt een enorme hoop ergernis.

Afijn, hij gaat ook wel uit met ‘t contact. Geen knopje nodig. Dus het zal wel weer. En er kan natuurlijk altijd nog een dotje epoxy op om ‘m vindbaar te maken. Maar goed, ik ga er van uit dat het een uitgelokte user error was en geen echte storing. Dat zou me althans het beste uitkomen, want dat ding eruit halen en erin prakken is niet tof in een Xantia. Vooruithopen is heersen… Rolling Eyes

Volgende week, als alles nu inderdaad goed werkt, lachen we er weer om. Dat scheelt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook