Lamme zonneklep links (BX)
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 december 2017 02:59 PM

Geen probleem van mondiale importantie, maar ik zit met het volgende. De linker zonneklep van mijn BX (type 2/3, zonder schuifdak) is een beetje lam en hangt in de neutrale positie een centimeter of zes, zeven naar beneden. Het zicht wordt (nog) niet belemmerd, maar bij het instappen stoot ik er nogal eens tegenaan. Onhandig dus. Ik ben op internet al een nieuw, grijs exemplaar tegengekomen, maar ons bent zunig, dus ik wil eerst kijken of de patiënt te redden valt. Het probleem zit bij het draaipunt, maar met gewoon flink trekken krijg ik de klep tot nu toe niet los van het armpje. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Afbeelding Bijlagen
Zonneklep_links_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 26 december 2017 03:06 PM
  [ # 1 ]

Als je het asje eruit hebt is ie echt stuk.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 december 2017 03:10 PM
  [ # 2 ]

Bedoel je dat ik hem dan kapot trek? Op dit moment is hij gewoon compleet.

Profiel  
 
Gepost: 26 december 2017 08:20 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij is het dan inderdaad einde oefening. Het ding is lam, te veel ruimte in het asje.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 december 2017 09:45 PM
  [ # 4 ]

En repareren is niet mogelijk? Als ik zou weten hoe het in elkaar zit, zou ik misschien nog iets kunnen doen. Kan dat asje eraf of eruit getrokken worden, of maak je de boel dan helemaal kapot, zoals stoterstangen90 wellicht bedoelt?

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 27 december 2017 10:24 PM
  [ # 5 ]

dat inderdaad.
Gewoon een andere/betere zoeken.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 januari 2018 01:10 PM
  [ # 6 ]

Let the sun shine in!

Nieuwe (beter gezegd: ongebruikte) zonneklep gemonteerd en nog even sectie verricht op de overledene. Waar precies de slijtage in zit is me niet duidelijk, maar het mechanisme ziet er niet erg reparabel uit en in ieder geval moet je de klep zelf al kapotmaken om erbij te komen. Jammer, want nieuw kopen is altijd de makkelijkste weg, terwijl de echte diehard (of financieel gedepriveerde) natuurlijk repareert!

Afbeelding Bijlagen
Zonneklep_oud.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 01 januari 2018 05:40 PM
  [ # 7 ]

Hulde voor het onderzoek en fiksen is beter dan weggooien inderdaad. In dit geval is er echter weinig keuze. Veelvuldig trillen en de zwaartekracht zorgen voor minimale, doch fatale slijtage.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 januari 2018 08:13 PM
  [ # 8 ]

Je uitspraak “veelvuldig trillen en de zwaartekracht zorgen voor minimale, doch fatale slijtage” bracht mij op een idee: een simpele, tegen de hemel aangebrachte vergrendeling, die de klep tegen het dak drukt en die je opheft door hem een kwartslag te draaien. Op die manier is de invloed van de genoemde slijtagefactoren weg en overleeft de nieuwe zonneklep zowel mij als de auto.

Maar… aan de rechterkant “hangt” de veel en veel minder gebruikte zonneklep weliswaar ook een beetje, maar naar schatting niet meer dan 20 à 25% van de linkerkant, terwijl hij precies evenveel last van trillingen en de zwaartekracht heeft. Met andere woorden: de meeste slijtage moet worden veroorzaakt door het gebruik. (Als je de klep naar beneden trekt, moet je door een zekere weerstand heen, en op dat zware punt zal hij het hardst slijten.) Ik ga mijn ideetje daarom niet in daden omzetten.

Edit: Je kunt die vergrendeling natuurlijk aanbrengen voor de zekerheid of om een reeds lamme klep tegen te houden, maar waarschijnlijk ben je al weer járen verder voor je echt plezier hebt van zo’n voorziening.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook