1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
harde KRAK bij stevig voor- of achteruit
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 december 2017 01:18 PM

Beter dan de titel kan ik het niet omschrijven. Er klinkt soms een harde droge kraak bij stevig optrekken, zowel voor- als achteruit. Ik heb alle bouten van het subframe nagelopen maar die zitten goed vast. Het geluid lijkt zowel links als rechts voor te komen, en naar ik meen te horen aan de voorzijde. Er zit geen noemenswaardige speling in fusee, stabilisatie of aandrijfassen. remklauwen zijn het ook niet. motorsteunen zien er goed uit. iemand enig idee?

Xsara Picasso uit 2006

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2017 01:46 PM
  [ # 1 ]

Roger, is het er dan ook als je over een verkeersdrempel rijd?  Want ja dan gaat de vering maximaal in en uit,

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 december 2017 02:00 PM
  [ # 2 ]

Nee, ik heb wel hulpveren gemonteerd onder de achteras maar het is alleen bij optrekken (zowel voor- als achteruit). Bij drempels is de KRAK niet waarneembaar. Overigens zitten die hulpveren er al twee jaar onder en is de KRAK iets van de laatste maanden. Geen relatie wat mij betreft.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2017 02:19 PM
  [ # 3 ]

Heb je ook al stil staand het stuur max van links naar rechts gedraaid?
Het enige wat ik weet wat vaak is met voorwiel ophanging is,
Stabi-stangetje, =stangetje van schok naar stabi stang, 
Achterste draagarm rubber,
Middelste motor steun rubber,
Of de lagers bovenop de veerschotel, dit hoor je dan waneer je het stuurwiel verdraaid,
Of de kraak komt toch van achter, omdat je hulpverleners hebt, neem ik aan dat je ook je tweede huis mee neemt,  een zwak punt is dan de draagarm lagers,
De wielen staan dan te scheef onder de auto, te zien van achteraf de auto,  de beste waarneming is, auto op de wielen laten staan, onder de auto gaan liggen, als je nu aan de binnen kant van de achterband kijkt, moet de ruimte tussen band en scherm plm 1cm zijn,  krik de auto aan een kant op kijk nu over de band, er mogen geen sleep sporen op de Kuip te zien zijn,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2017 02:25 PM
  [ # 4 ]

Mocht de achteras zijn??? Dan is er een bedrijf erin gespecialiseerd , de snelle leeuw,  je krijgt daneen ruil exemplaar, die is gereviseerd ,  een andere 2e hands helpt niet, het is een nuke van psa, 
Oké geen slecht woord er over,  kofferbak is 20cm breder hier door, omdat bij ander systeem hij in de kofferbak zit,
En Porsche had dit vroeger ook,

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 december 2017 02:38 PM
  [ # 5 ]

Nope, het zit beslist niet in de achtertrein. Ik heb geen tweede huis maar wel een stevige schoonmoeder en twee kids tongue wink De werkelijke reden is dat de torsie -naar mijn idee- net te zacht geworden is. Ik reed bijna continue op de stootrubbers! Met hulpveren is de kont iets omhoog gekomen maar niet noemenswaardig veel. De auto veert nu wel iets stugger en daar was het me om te doen. Ik heb niet het idee dat de achterwielen scheef staan. Ik snap wat je bedoelt.

Bij stilstand het stuur draaien geeft geen KRAK maar wel bewegende gordijnen bij de buren die denken: “Is de buurman nou seniel geworden?”. Daar zit het probleem dus niet. Van de fusee en aandrijfassen ben ik zeker. Ik lees echter overal (...) verhalen over bouten van de midden motorsteun. Misschien moet ik daar nog eens goed naar gaan kijken.

Nu we toch in die hoek zitten, nog deze vraag:
Word m’n auto stiller als ik de rubbers van de stabilisatie en motorsteunen vervang door nieuwe exemplaren? Ik heb namelijk het gevoel dat m’n auto ook iets lawaaiiger geworden is op de snelweg.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2017 02:50 PM
  [ # 6 ]

Nee, Roger ik heb bij mij alles voor vervangen, draagarm, stabi stang, en stuurkogels, dit omdat mijn xsara-picasso, hobbelt over een vlakke weg,  en inderdaad nog steeds lawaaiig is, pas door de apk, dus geen wiel-lagers, = afkeur,  heb gelezen dat droog gelopen homokneet voorkomt, dus als ik er aan toe kom ga ik dit checken,  ben er nog niet aan toe gekomen omdat een collega met een hamer de top van mijn duim eraf sloeg confused

Versleten rubbers, geven vaak bonken met zich mee, vooral over hobbels,

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 december 2017 03:37 PM
  [ # 7 ]

Ik ga het kreng binnenkort op de brug zetten. My best guess? Middelste motorsteun. Ik kom erop terug.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 29 december 2017 07:48 PM
  [ # 8 ]

Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt.
De bout van de onderste motorsteun zat niet vast genoeg aangedraaid…..

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 december 2017 09:44 PM
  [ # 9 ]

Ik heb vorige keer toen ‘ie in de lucht hing alleen de rubbers van de middensteun bekeken. Ging er gemakshalve vanuit dat daar evt een probleem zou kunnen zitten. Het kwam niet bij me op om de bouten te checken. Is daar een beetje makkelijk bij te komen, zonder dingen te moeten uitbouwen?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 29 december 2017 11:22 PM
  [ # 10 ]

Als ik me goed herinner kan je er vrij gemakkelijk bij om de bouten na te draaien zonder iets te moeten demonteren.
Succes!

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 30 december 2017 12:58 AM
  [ # 11 ]

Bij mij was de oorzaak een gebroken veer.
Was net de eerste winding, viel niet op door langs het wiel te kijken, op de brug wel.

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 30 december 2017 08:25 AM
  [ # 12 ]

Lang, lang geleden, had ik hetzelfde euvel met een Xsara Picasso. Daar bleek de lange bout door de achterste motorsteun los te zijn gekomen uit het blokje met schroefdraad. Weer aangedraaid met een langere bout en een borgmoer er op heeft toen het probleem voor goed opgelost bij ons.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 31 december 2017 10:37 AM
  [ # 13 ]

Gisteren weer effe op de DIY-brug geweest. Alle motorsteunen en rubbers secuur nagelopen maar dat ziet er tiptop uit. Alle bouten ramvast, geen scheuren of andere gekke dingen gezien. Bevestiging van het hele subframe ook -nogmaals- langsgelopen. Nada.
Veerpootbevestiging vanaf de bovenzijde bekeken op verschuivende bouten oid. Veerpootlagers zijn okay. Remklauwen nogmaals geïnspecteerd. Nada.

Volgende keer zal ik de veerpoten eens goed bekijken.

Voor nu: beste wensen en pas op met die oliepijlen en vuurbollen! cool grin

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 13 januari 2018 02:05 PM
  [ # 14 ]

Nou, ik heb het gevonden. Er zat speling tussen het tussenlager en de midden-motorsteun. Lastige plek om te inspecteren. Dat lager zit met twee bouten/moeren vast en die konden nog een paar slagen hebben. Weg KRAK! Veelal ontstond die KRAK bij wisselend voor- en achteruit tractie.
In de bijlage rood omcirkeld wat het euvel bleek.

Afbeelding Bijlagen
citroenlager.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 13 januari 2018 03:39 PM
  [ # 15 ]

Mooi dat je hebt gevonden, scheeld weer een garage rekening van xxxx, en ook dank dat je dit deelt, zodat het voor een ander nu ook zichtbaar is als ie ooit zoeiets heeft,

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook