1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4 Grand Picasso vragen
Martijn Murena
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-2017

Gepost: 29 december 2017 08:45 PM

Hallo,

Ik ben aan het rondkijken voor een C4 Grand Picasso (heb helaas meer dan 5 zetels nodig en dan lijkt mij dit een mooie keuze) en heb een mooi exemplaar op het oog waar ik enkel wel wat vragen over heb. Aangezien de kenners meestal op de fora rondhangen dacht ik ze hier maar te stellen.

Het betreft een 2.0 HDi met automaat. Ik heb redelijk veel negatiefs over de automaatbakken gelezen op het net helaas. Is de combinatie van de automaat met een 2 liter diesel een verstandige keuze? Is tijdens een proefrit te zien/voelen of de automaat in goede staat is of komt het uit het niets als de bak/koppeling het laat afweten?

De C4 die ik op het oog heeft heeft geen navi. Graag zou ik deze wel hebben en het mooist is dan natuurlijk op het scherm middenop het dashboard. Zijn deze units 1 op 1 over te zetten (beetje schroef en sleutelwerk geen bezwaar)Is dat een kwestie van head-unit, antenne en dash-unit zien te bemachtigen en verder plug en play voor wat betreft de bekabeling?

Is er een goede manier om de radio (dia dan uitgewisseld zal worden natuurlijk) een DAB+ signaal te geven op een manier zodat alle radiobediening en RDS meldingen op het scherm etc gewoon blijven functioneren? Ik zit niet te wachten op zo een lelijk kastje op het dashboard voor de DAB radio, dus als dat niet kan dan wordt het een tomtom en een nieuwe autoradio die standaard voorzien is om met DAB+ om te gaan.

Zijn er verder nog speciale aandachtspunten waar ik op zou moeten letten? Het betreft dus de 2.0 diesel met automaat uit 2008 in volgens mij een exclusive trim. De auto nadert de 150k en is dealeronderhouden. Ik ben helaas niet bekend met de dealer maar de boekjes zijn netjes gestempeld.

Alle tips zijn zeer welkom!

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 30 december 2017 08:29 AM
  [ # 1 ]

Zorg dat de motor echt koud is bij aanvang van de proefrit. Trekt de auto hortend en stotend op, dan is de koppeling of de bak niet goed en krijg je een prijzige reparatie.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 december 2017 09:08 AM
  [ # 2 ]

Ik had de navigatie erin, maar dan verhuisd de snelheidsmeter naar schermpje links.
Dat vond ik irritant want de snelheid aflezen is dan moeilijker omdat je stuur of je handen in je gezichtsveld zitten.
Zou beter geweest zijn mocht de snelheidsmeter in het rechter scherm gezeten hebben

Profiel  
 
Martijn Murena
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-2017

Gepost: 30 december 2017 10:03 AM
  [ # 3 ]

Bedankt. Misschien dat het dan wel een TomTom wordt tegen de voorste zijruit aan. Eert maar eens een proefrit maken en zien hoe de auto verder bevalt kwa ruimte en comfort.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 december 2017 11:07 AM
  [ # 4 ]

Let bij een proefrit er gewoon goed op dat de automaat, ook alles doet, en daarbij geen haperingen, of trilingen veroorzaakt??? 
Bij 100km,p.uur volgas,  dan moet ie terugschakelen, en gaat versnellen, zo lang je volgas houd, blijft ie in de lage versnelling, pas bij gas wat losser laten schakeld ie weer op,
Dit is ook als je het vanuit stil stand doet,
Ook alle verzetten uit proberen, en niet alleen in D rijden,

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 31 december 2017 08:14 AM
  [ # 5 ]

Welke automaat, de volautomaat of de ebv6 de electronische geschakelde versnellingsbak?
Ik heb de volautomaat, die rijd fantastisch, ik laat de automaat spoelen om de 60.000 km.

De navigatie inbouwen word een hele operatie (kostbaar) en de vraag is, wil je dat? Beter een losse erbij nemen.
Als je dit wilt misschien nog even verder zoeken naar eentje die bij je wensenlijst past.

Ik rijd in een 2.0 16V exclusive volautomaat en ben er zeer te spreken over, heerlijke wagen

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Martijn Murena
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-2017

Gepost: 31 december 2017 10:15 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor je antwoord.

Volgens mijn snelle internet-zoektocht vond ik op Wikipedia dat de 2.0 HDi enkel uitgerust met een ETG6 automatische versnellingsbak. Kennelijk zijn er dus 2 versies. Is er een zichtbaar verschil tussen de 2 bakken?

Het overbouwen van navi zou ik zelf doen indien het enkel de units uitwisselen en inpluggen op bestaande bekabeling is. Meestal is dat allemaal voorbereid zodat het op de productielijn kiezen is welke unit ze er in doen aan de hand van wat er besteld is. Zal wel vrij veel uit moeten bouwen om overal bij te komen maar dat is geen probleem.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 31 december 2017 10:35 AM
  [ # 7 ]

De etg6 waar je het over hebt is een gewone versnellingsbak maar word electrisch bediend dus geen automatische versnellingsbak met een P stand.

Het overbouwen is niet zo simpel, je moet het complete systeem inbouwen, er is niets voorbereid, er zijn verschillende navigatie systemen in de C4 Picasso.

Neem alleen de antenne al, die zit in de radio antenne, daar gaan vier kabels naartoe am fm navigatie en aarde, dus overbouwen is geen optie naar mijn idee, plus het spul is stervensduur, alleen een radio unit (RT5)is al 500 euro op de tweedehands markt, daar komt bij dat diverse sensoren in de auto word weergeven op het scherm zijn die wel compartibel met het systeem wat je wilt overbouwen, als je dat systeem overbouwd moet je het telecoderen met een Lexia, de navigatie koppelen met de bsi en de bijbehorende zaken.

Dus al met al zou ik er nooit aan beginnen, als je navigatie wil, verder zoeken naar één die het heeft

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 december 2017 11:12 AM
  [ # 8 ]

Het is mooier als de navi ingebouwd is, maar ik zou me er niet blind op staren.
Systeem van 2008-2010 is al verouderd, kaarten zijn (nieuw) al achterhaald.
Met het weg vallen van de roaming kan je je smartphone gebruiken of een goede tomtom, werkt beter.
Maar dat is persoonlijk

Profiel  
 
Martijn Murena
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-2017

Gepost: 31 december 2017 11:58 AM
  [ # 9 ]

Dacht aan zo een set, maar als ik dat zo hoor dan wordt dat niets. Smile
LINK

Hier in de buurt (ik woon in het buitenland) zijn er geen bergen C4 Picasso’s te vinden, en dit is de enige met het door mij gewilde bruin lederen interieur. Dan lever ik liever de navi in dan dat ik voor een ander interieur met navi ga. Smile

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 31 december 2017 12:07 PM
  [ # 10 ]

Keuzes keuzes keuzes. tongue rolleye

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 december 2017 12:09 PM
  [ # 11 ]
Martijn Murena schreef:

Hier in de buurt (ik woon in het buitenland) zijn er geen bergen C4 Picasso’s te vinden…

Dan is het wel fijn als je een dealer in de buurt hebt die iets van de ETG6-bak snapt. Die geven (helaas) toch wel eens gedoe en dan is het wel fijn als dat lokaal ook gefixt kan worden Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Martijn Murena
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-2017

Gepost: 31 december 2017 12:14 PM
  [ # 12 ]

Tsja, vervelend he die keuzestress? Smile Zoveel moois te koop overal…. Maar met 6 zitplaatsen als minimum valt er al veel leuks af. Maar ik heb nog wel een leuke lijst over met auto’s waar ik met nieuwjaar langs moet…

Ik zal eens moeten kijken hoe goed de lokale Citroen-garage staat aangeschreven. Ben zelf niet altijd tevreden over de kennis van merk-garages en ik had altijd een heel goede onafhankelijke garagist i Nederland met veel kennis.

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 01 januari 2018 11:07 AM
  [ # 13 ]
Rene Hoekstra schreef:

De etg6 waar je het over hebt is een gewone versnellingsbak maar word electrisch bediend dus geen automatische versnellingsbak met een P stand.

Ik wil de discussie niet nog lastiger maken, maar volgens mij is een electrisch (of gerobotiseerd) bediende versnellingsbak geen gewone versnellingsbak. In mijn beleving is een gewone versnellingsbak een handgeschakelde bak. De semi automaat schakelt automatisch. Of zit ik er nou echt helemaal naast?

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
Martijn Murena
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-2017

Gepost: 01 januari 2018 11:16 AM
  [ # 14 ]

Volgens mij klopt dat helemaal Wim. De auto die ik op het oog heb blijkt dus een ETG6 te zijn, een half-automaat. Dat blijkt dus helaas de bak te zijn waar wel eens wat mee mis is.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 01 januari 2018 11:35 AM
  [ # 15 ]

Je zit er naast, de robotbak is een handgeschakelde bak die electrisch word bediend, er zit ook geen P stand op, het opschakelen voel je ook net als je zelf zou schakelen, bij de volautomaat is het een vloeiende lijn.

Bij de robotbak hoef jezelf niet te koppelen dat doet het electrisch gedeelte, maar het blijft een handgeschakelde versnellingsbak die electeonische word bediend.
Ik kan het niet anders uitleggen maar het is geen volautomaat

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook