1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Met of zonder sierstrips?
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 januari 2018 11:17 PM

Van de voorpagina

Met of zonder sierstrips?

De grote vraag die CX-liefhebbers al sedert onheuglijke tijden bezig houdt is of Robert Opron zijn creatie met of zonder sierstrips het mooiste vond. Het antwoord op die vraag kon wel eens komen via de presentatie van de nieuwe uitgave van Citrovisie. Komende Rétromobile (en dat is al heel snel) wordt dat werk gepresenteerd.

Komende Rétromobile in Parijs opent namelijk op 7 februari aanstaande. Tussen al het allerbeste dat de wereld van klassieke auto’s te bieden heeft presenteren Michael Buurma en Thijs van der Zanden de Franstalige uitgave van het standaardwerk over de Citroën CX: ‘La Véritable Histoire de la Citroën CX’. Over dat boek hoeven we niet heel veel meer te zeggen: iedere zichzelf respecterende CX-liefhebber heeft ‘t in de kast en iedere zichzelf respecterende Citrofiel heeft, op zijn minst, iemand in de telefoonlijst van zijn mobiel van wie hij het meteen kan lenen. Het boek is inmiddels zo’n succes dat er aan een Franstalige uitgave niet te ontkomen was, en dat boek is er dan ook binnenkort.

De Citroën CX is het geesteskind van Robert Opron, de man die de derde neus van de DS, de SM en de GS tot andere wapenfeiten voor Citroën rekent. De lijnen van zijn ontwerpen kenmerken zich door eenvoud, maar de hand van de meester is ook terug te vinden in kleine, relatief onbeduidende details. De manier waarop de randen van de motorkap net vóór de voorruit naar binnen knikken bijvoorbeeld, of de voorliefde voor ronde uitsparingen voor de deurgrepen. Waarvan overigens die van de CX een heerlijk strak, eenvoudig en typisch jaren ‘74 ontwerp hebben. De CX is misschien wel het belangrijkste ontwerp dat Opron voor Citroën maakte. De SM, hoewel prestigieus, was als productlijn een dood spoor, maar de opvolger van de DS was hoe dan ook belangrijk. Citroën had na de Traction en de DS immers een naam hoog te houden op het gebied van grote, comfortabele en vooruitstrevende limousines. Daarom is het bijna ondenkbaar om het eerste exemplaar van hét Franstalige boek over de CX aan iemand anders dan Opron te overhandigen. Wat dan ook gebeurt: Michael Buurma en Thijs van der Zanden zijn daarvoor bij Opron thuis uitgenodigd.

Dat geeft meteen reden voor hen om zich tot de Citroën-Forumers te wenden. Beide heren zullen hun best doen om zo veel mogelijk kennis bij Opron aan te boren en op schrift te stellen, maar het geval wil dat je in dergelijke situaties altijd pas later bedenkt wat je allemaal nog meer had willen weten. Dat zijn de vragen die jullie via Michael en Thijs aan Opron kunnen stellen. Behalve dat we eindelijk zullen weten of er nou wel of niet sierstrips op een CX ‘horen’ kunnen we misschien aan de weet komen wat dat typische knikje in de lijnen van de motorkap van bijvoorbeeld de CX betekent. Of de Renault 25 en Fuego zo’n grote glazen achterklep hebben omdat dat op de SM zo goed beviel? En of de knikjes over de taille van de CX een verwijzing zijn naar de taillelijnen van de DS?

Je vragen aan Opron kun je de komende twee weken in dit draadje stellen. Michael en Thijs nemen ze mee om ze met Opron door te nemen (dat scheelt de niet-francofone forumer meteen een hoop gedoe met Google Translate).

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën, Citrovisie, CitroenAZU

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 24 januari 2018 09:20 AM
  [ # 1 ]

Over dat knikje: de GS heeft dat ook. Dus dat de CX het ook kreeg lijkt me gelet op de uniformiteit wel verklaarbaar. De CX was immers in de eerste plaats een grote GS en pas in tweede instantie de opvolger van de DS, die eigenlijk meer als ‘haute de gamme’ gezien werd dan de CX. Toch? Nou ja, laat de meester zelf daar maar een antwoord op geven.

Waar ik altijd benieuwd naar ben geweest: waarom staat het stuur van de CX niet recht voor de bestuurder maar net iets te veel naar rechts? Noodgedwongen? Maar waardoor? Of heeft er gewoon iemand niet goed opgelet bij het op elkaar afstemmen van de diverse componenten?

Nog een: over de SM heeft Opron in de documentaire van Maarten van Soest ooit gezegd dat hij de achterzijde liever anders had willen vormgeven maar dat hij concessies moest doen vanwege de standaardafmetingen van de kentekenplaat. Welke concessies heeft hij gedaan in het eindstadium van het ontwerpproces van de CX?

En als we toch met concessies bezig zijn: hoe had de serie 2 er in de ogen van Opron uit moeten zien?

Het is voor een liefhebber van grote limousines moeilijk voor te stellen dat de ontwerper van de CX en de R25 met evenveel passie een Ligier-autootje of bestelbus ontwerpt. Is het één meer ‘werk’ dan het ander? En wat ziet Opron zelf als zijn meesterwerk?

Hoe kijkt Opron aan tegen een stelling over een goed ontwerp aan de hand van verdwijnpunten, zoals hier geponeerd?

Leuk, dit. Ik ga (nog) verder broeden. Eigenlijk wil ik gewoon mee… Vragen zat. Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 januari 2018 10:05 AM
  [ # 2 ]

Ja dat knikje in de achterklep van De Sm is voor de 4kante borden die in italie gangbaar waren.. Moest van de marketing. Zelf vond Opron dat heel lelijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 januari 2018 10:08 AM
  [ # 3 ]

In de schakelpook zit ook een knik. Voor bestuurders met korte armen. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 24 januari 2018 10:32 AM
  [ # 4 ]

Op 11 september 2011 was ik in de gelukkige omstandigheid om met veel CX liefhebbers naar Parijs te gaan en daar de meester Opron te mogen ontmoeten. Wij stonden op een regenachtige morgen met 27 CXen bij hem in de straat en zijn aandacht ging uit naar een vroeg exemplaar zonder sierstrips. Volgens mij heeft hij toen en daar ook bevestigd dat hij zijn ontwerp zonder strips het mooiste vindt.

Afbeelding Bijlagen
Opron_.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 januari 2018 10:57 AM
  [ # 5 ]

helemaal eensch!! geen strips is mooier.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 24 januari 2018 11:03 AM
  [ # 6 ]
Penny Lane schreef:

... geesteskind ... de GS/A…

in dat licht denk ik dat de “/A” ook eigenlijk kan vervallen cheese

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 24 januari 2018 12:57 PM
  [ # 7 ]
Mulder schreef:

(...) waarom staat het stuur van de CX niet recht voor de bestuurder maar net iets te veel naar rechts?

Serieus? En ik altijd maar denken dat mijn bestuurdersstoel aan de linkerkant doorgezakt is…

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 24 januari 2018 01:11 PM
  [ # 8 ]
MiGS schreef:
Penny Lane schreef:

... geesteskind ... de GS/A…

in dat licht denk ik dat de “/A” ook eigenlijk kan vervallen cheese

Ik zag het vanochtend. Dit reeds doorgegeven aan de redactie. GS is wel van Opron, GSA niet.

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4713
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 januari 2018 01:41 PM
  [ # 9 ]
ronvanzon schreef:

Serieus? En ik altijd maar denken dat mijn bestuurdersstoel aan de linkerkant doorgezakt is…

Ron

Ja, dat óók natuurlijk Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 24 januari 2018 02:10 PM
  [ # 10 ]

Oh vast, en natuurlijk omdat ik ben hartstikke scheef ben gegroeid…

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 24 januari 2018 05:36 PM
  [ # 11 ]

Zonder strips is ook de DS het mooist

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 24 januari 2018 05:58 PM
  [ # 12 ]

Zonder zijstrips en zonder rubber op de bumper (en zijstukken).

Profiel  
 
Folkert Brouwer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 12-06-2007

- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Gepost: 24 januari 2018 06:02 PM
  [ # 13 ]

Op facebook worden we weer dood gegooid met foto’s van de BMC 1800 pininfarina. Dus is mijn vraag aan Opron: Hoe komt het dat het uiteindelijke CX ontwerp zo dicht bij het Pininfarina model zit, inclusief het luchtrooster op de motorkap en (in minder mate) de C-stijl?

Een andere vraag die mij bezig houdt is waarop op de basis uitvoering is gekozen voor die, in mijn ogen,  afzichtelijke wieldopjes die door hun op staande rand ook helemaal niet aerodynamisch ogen.?

En: In hoeverre is de verandering van een vrij rechte zitpositie in de DS naar een haast liggende zitpositie in de CX onderwerp van discussie geweest tijdens de ontwerpfase? Want uit ergonmisch oogpunt heeft men hier wel een ader gelaten.

Enne… net als Freek wil ik ook wel mee naar Parijs dus als er nog een plaatje vrij is? SUCCES.

FB

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 24 januari 2018 06:40 PM
  [ # 14 ]

Voor mij is het simpel ,....

Serie 1, zonder
Serie 2, met

Een serie 2 zonder strips is geen gezicht, zeker in combinatie met de bumpers en de wielkappen achter niet.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 januari 2018 02:23 AM
  [ # 15 ]
RonK. schreef:

Een serie 2 zonder strips is geen gezicht.

Vind ik ook, ben nu eenmaal een serie 2-adept.

Maar smaken verschillen gelukkig, anders waren we allemaal met dezelfde vrouw getrouwd. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook