2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Met of zonder sierstrips?
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 25 januari 2018 08:15 AM
  [ # 16 ]

Dit is een mooie gelegenheid voor een vraag aan Opron,wat mij zeer interesseert.
Namelijk het ontwerp van de 350-600 vrachtwagen.

Flaminio Bertoni staat bekend als de ontwerper ervan, maar zoals bekend
plotseling overleden 7 februari 1964 terwijl de vrachtwagen oktober 1965 geïntroduceerd werd.

Dus mijn vraag aan Robert Opron is, in hoeverre hij het ontwerp van Bertoni aangepast of veranderd heeft.
deze vraag, omdat ik stijlelementen van beide ontwerpers terug vind in het ontwerp van de 350-600.

 

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 januari 2018 08:55 PM
  [ # 17 ]
RonK. schreef:

Voor mij is het simpel ,....

Serie 1, zonder
Serie 2, met

Een serie 2 zonder strips is geen gezicht, zeker in combinatie met de bumpers en de wielkappen achter niet.

Ook deels mee eens, zeker zo’n vroege serie 1 is zonder prachtig. Serie 2 kan gewoon niet zonder, dan ontstaat er ook een gat bij de achterbumper. Ook de naden van de wiekkappen zijn niet mooi.

Bij een serie 1 vind ik dat het bij een GTi en Pallas er wel bij hoort, afhankelijk van de uitvoering wat mij betreft.

Vragen voor Opron:
- Reed hij zelf ook in zijn Citroën ontwerpen?
- Zo ja, hoe bevielen de rijeigenschappen?
- Hoe is de 3de neus van de DS tot stand gekomen, met name het idee van de meedraaiende lampen. Was het een technisch idee dat tot ontwerp is gekomen, of juist zijn idee en dat technisch gerealiseerd is?
- De DS Pallas bestond al met 2de neus, heeft hij bij de 3de neus invloed gehad op de Pallas details?
- In hoeverre zijn de interieurs tot stand gekomen met zijn invloed? (DS, SM, CX, GS)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 januari 2018 09:28 PM
  [ # 18 ]

Ik zou wel eens willen weten of Opron destijds betrokken is geweest bij het tekenen van Project Y, voordat Peugeot er een streep doorheen zette en het uiteindelijk de Visa werd. De Axel heeft namelijk nog best wel wat Oprontrekjes, zoals bijvoorbeeld die knikjes bij de voorruit.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 25 januari 2018 09:48 PM
  [ # 19 ]

Dat antwoord heb ik hier voor mij liggen
In het boek “kleintjes in crisistijd” van Thijs van der Zanden
staat dat Robert Opron samen met Giret en Harmand, project Y hebben ontworpen.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 januari 2018 10:15 PM
  [ # 20 ]

Boek heb ik hier ook, maar had de kennis zo even niet meer paraat. Toch moet er over die hele periode best wat interessants te vragen zijn. Auto ontwikkeld, Peugeot neemt de tent over, tien jaar later alsnog het model in productie.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 25 januari 2018 11:25 PM
  [ # 21 ]

Sierstrips op de serie 1 Pallas vind ik prachtig en ook handig ivm minder kans op deurschade.

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 januari 2018 10:24 AM
  [ # 22 ]

Leuk! Ik heb denk ook wel iets te vragen denk ik.

De eerste vraag wordt getriggerd door de topic titel: Opron wilde geen sierstrips, dat is bekend. Maar, ze kwamen toch. Heeft hij nog enige inspraak gehad in de uitvoering daarvan? De sierstrips zijn namelijk recht en kloppen eigenlijk voor geen meter met het lijnenspel van de CX zelf.

Wieldoppen: De 2000’s werden geleverd met kleine dopjes, terwijl de 2200’s met ‘moondiscs’ geleverd werden. Waarom verdwenen de moondiscs zo snel? Was dit gerelateerd aan de productie ervan (duur oid) of zit hier een esthetische reden achter?

CX break: Ik vind de break van opzij een aardige auto om te zien, maar als je de auto van achteren/opzij bekijkt is te zien dat de lijn van ramen aan de zijkant absoluut niet op een lijn zit met de lijn van het achterraam (o.a. veroorzaakt door het verhoogde dak). Is deze ‘verstoring’ bewust zo gekozen vanwege producttechnische redenen, of is er nog geprobeerd om dit esthetischer op te lossen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 januari 2018 10:48 PM
  [ # 23 ]

Wat een leuk topic! Aanhakend bij Nielsje: ik heb heeeeel lang moeten wennen aan de hoge achterruit in de CX Break en nog veel langer aan de om de dakrand gebogen ruit in de GS Break. Naar mijn mening rare afwijkingen in de evenwichtige belijning.
En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Opron nou zelf de meest geslaagde creatie vindt: de CX of de toch ook prachtig en evenwichtig gelijnde Renault 25.
En durf ik hier te zeggen dat ik de eerste Renault Master ook een geweldig ontwerp vind? Die mag van mij mee in de vragen over de utelitaires: hoe heeft hij het ervaren om aan dat soort ontwerpen mee te werken?

Profiel  
 
Wpo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2017

Gepost: 27 januari 2018 04:00 PM
  [ # 24 ]

Wil Robert Opron meewerken aan een boek over de SM?

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 27 januari 2018 04:55 PM
  [ # 25 ]
break23m schreef:

...de hoge achterruit in de CX Break ... de om de dakrand gebogen ruit in de GS Break…

wat grappig, vooral die laatste heeft mij ook wel even beziggehouden. Zeker een goeie vraag voor de meester, maar ik kwam zelf op een gegeven moment tot de conclusie dat dat puur practisch moet zijn. De auto’s zijn vrij laag, je ziet anders echt niks in je binnenspiegel, er zit dan een staalrand en een raamrubber in je beeld. De raamrand van de ami 8 break zit ook buiten proportie hoog, ik denk om dezelfde reden…

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 27 januari 2018 05:33 PM
  [ # 26 ]
break23m schreef:


En durf ik hier te zeggen dat ik de eerste Renault Master ook een geweldig ontwerp vind?

Grappig, dat vind ik juist het minst mooie ontwerp van Opron.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 januari 2018 07:43 PM
  [ # 27 ]
MiGS schreef:
break23m schreef:

...de hoge achterruit in de CX Break ... de om de dakrand gebogen ruit in de GS Break…

De auto’s zijn vrij laag, je ziet anders echt niks in je binnenspiegel, er zit dan een staalrand en een raamrubber in je beeld.

Daar had Citroën al een oplossing voor…
Zie DS, de spiegel op het dash, dan kan je onder een lage dakrand doorkijken. (mogelijk werkt dat in de GS niet, een DS heeft ook een relatief hoog dash)

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 januari 2018 09:32 PM
  [ # 28 ]
Wpo schreef:

Wil Robert Opron meewerken aan een boek over de SM?

Dat heeft hij al gedaan: Zie de boeken van Peter Pijlman.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 29 januari 2018 12:09 PM
  [ # 29 ]
Arjan Verkade schreef:

... DS, de spiegel op het dash, dan kan je onder een lage dakrand doorkijken. (mogelijk werkt dat in de GS niet, een DS heeft ook een relatief hoog dash)

Klopt, heb ik om die reden ook geprobeerd Laughing Werkte niet, weet niet meer precies waarom, ik ga het nogeens testen!

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 januari 2018 06:08 PM
  [ # 30 ]

Ik vermoed dat je tegen de achterbank aan kijkt, ik ben benieuwd!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook