1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
c32 “stiller” maken
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 07 maart 2018 02:38 PM

Hallo luitjes, ik ben ook weer aan het werk geslagen.
Na dat we na 1,5 jaar eindelijk een nieuwe APK hebben bemachtigt zijn we weer vol goede moet bezig met ons Campertje. We zijn van plan deze zomer lekker lang weg te gaan met het gevaarte (we zitten te denken aan zweden of polen) en hiervoor zien we dus ook graag het mooie weer en lange dagen tegemoet om er druk mee bezig te kunnen.

Aangezien ik nog wel een paar technische probleempjes heb zou ik hier nog wel vaker wat posten met vragen. Om te beginnen, het volume van de versnellingsbak. Volgens de papieren is de versnellingsbak een paar jaar geleden gereviseerd, deze schakelt dan ook bijna perfect. Soms beter dan m’n Mazdatje uit 1999.
Nu komt er nogal al veel geluid uit de versnelling bak in de 4e versnelling. Ik heb dat “probleem” hier vaker voorbij zien komen maar is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak eigenlijk is?

Ook vroeg ik me af of er mensen zijn die trucjes weten om dit geluid wat te verminderen. Ik ben het zoveel mogelijk isoleren all tegengekomen. Dit ga ik dan ook doen. Ik kwam ook mensen tegen die een goedje genaamd TSL in de bak gooien en dat dit het geluid zou verminderen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Of een soort gelijk product weet?

Ook zat ik te denken om de versnellingsbak olie te vervangen, dit kan nooit kwaad lijkt mij. Hebben jullie hier nog tips voor? Is er misschien een olie die de bak iets stiller zou maken? En ik las ook ergens dat de olie in de omkeerkasten bijgevuld / vervangen zou kunnen worden. Hoe gaat dit in zijn werk?

Alvast bedankt voor de hulp en een goede middag.

Groetjes Sander

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 maart 2018 06:19 PM
  [ # 1 ]

Daar is op dit forum al veel over geschreven:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216548/P30
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216548

En als je dat allemaal gelezen hebt…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 08 maart 2018 08:30 AM
  [ # 2 ]

Wat voor geluid komt er uit de bak? En onder welke condities? Onder belasting of zonder?
Ik zit er ook mee te hannesen

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 08 maart 2018 09:31 AM
  [ # 3 ]
JanSr schreef:

Daar is op dit forum al veel over geschreven:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216548/P30
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216548

En als je dat allemaal gelezen hebt…..

Ik zie vooral dat er veel mensen voor en veel tegen zijn. Maar zelfs met de mensen voor benoemen zo’n klein effect dat het mij de kosten van het proberen niet waard zijn. Maar een olie verversing is een goed begin lijkt mij? hier nog tips voor?

Zijn er mensen die trucjes weten die wel zouden kunnen werken, zonder alles uit elkaar te draaien? Of, om te beginnen, wat het nou eigenlijk is wat zo veel lawaai maakt?

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 08 maart 2018 09:38 AM
  [ # 4 ]
j.witkop schreef:

Wat voor geluid komt er uit de bak? En onder welke condities? Onder belasting of zonder?
Ik zit er ook mee te hannesen

In de 1 tot de 3 is de bak zo goed als geruisloos, dan maakt de motor meer lawaai. Maar zo gouw ik naar de 4 ga en de koppeling los laat begint die luid te gieren. Dit is toeren afhankelijk en word luider als ik sneller ga. Het is een blijvende toon, dus ook als ik vetraag, versnel of gewoon rij is het geluid er. Al word het wel een tikje dieper als ik gas geef. Zo gouw ik de koppeling in trap is het weg. Wat ik ook nog opmerkte is het feit dat ik tijdens het vetragen en onder de snelheid kom daar de 4e versnelling gebruikt kan worden hij heel moeilijk uit de versnelling te krijgen is. Dus als ik afrem voor een stoplicht zet ik hem eerst in de vrij omdat ik ,als ik stil sta, heel moeilijk uit de versnelling krijg. Dan moet ik echt kracht zetten om hem er uit te krijgen.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 08 maart 2018 10:36 AM
  [ # 5 ]

Ik had en heb exact hetzelfde.
De achterste baklagers waren versleten en heb ik vervangen, erg duur.  Daarna bleef het, alleen minder erg en lijkt geleidelijk af te nemen. Mogelijk dat kroonwiel meespeelt maar dan zou je het ook in andere versnellingen moeten horen. Er zitten veel lagers in de bak dus kan genoeg op meerdere kapotte lagers. Wat ik ook heb is dat bij wegtrekken in lage toeren bij lage snelheid er nogal wat bijgeluiden uit ws de vertragingskasten komen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 maart 2018 10:41 AM
  [ # 6 ]

Ik heb een mat van Noise Killer op de cabinevloer van mijn C35 liggen (en nog wat spul van die firma verwerkt in cabine en motorruimte). Dat dempt in elk geval het geluid al wat. De dubbele mof onder aan de versnellingspook was bij mij kapot - die kon ik vervangen door zo’n mof uit een sloper. Dat helpt ook. En verder - tja - mijn bak maakt gelui in de vijfde versnelling. Maar de dieselmotor overstemt alles zodra de snelheid 80 of meer is. Maar de recuctiekasten maken ook geluid.
Versnellingsbakolie vervangen (ook in de reductiekasten!) is een goed idee. De (DS)versnellingsbakken kunnen wat gieren. Zelfs na revisie komt dat voor. In een DS merk je dat nauwelijks omdat de bak voor de motor zit, in een C32/35 zit je er recht boven en hoor je het dus wel. Tja.
Overigens kàn het natuurlijk dat de bak versleten is. Maar de bakken hebben de reputatie zo goed als onverwoestbaar te zijn.
Olie verversen van de bak en reductiekasten, dikke geluiddempende mat op vloer en dan eventueel verder kijken?

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 08 maart 2018 10:44 AM
  [ # 7 ]

Dat dacht ik ook all. Moet er nog een speciale olie in de bak / reductie kasten? En hoe vul je de reductie kasten eigenlijk?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 08 maart 2018 10:56 AM
  [ # 8 ]

Via het luik in de vloer zie je 2 hoge bouten, de vuldoppen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 maart 2018 01:24 PM
  [ # 9 ]

In de reductiekasten gaat dezelfde olie als in de bak. Aftappen en tot het juiste peil vullen.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 09 maart 2018 10:17 AM
  [ # 10 ]

Redline heeft een Blauwe olie die een bak duidelijk veel stiller maakt. Ik heb eens een luid gierende 2CV bak daarmee stil gekregen. Bijkomend voordeel is dat dat spul kleeft en dus een film achterlaat op alle onderdelen. Dat zorgt voor een goede smering ook na stilstaan.
Ik heb Redline ook in mn HY-bak. Kon hier allen de rode Redline-olie krijgen maar die baak maakt ook geen herrie.

Redline is duur maar het beste voor je bak.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 maart 2018 10:38 AM
  [ # 11 ]

Ruudolf, ik heb je het werkplaatshandboek toegestuurd via een PM. Handig voor bijvoorbeeld de hoeveelheid en soort olie.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 09 maart 2018 11:48 AM
  [ # 12 ]

Dank je voor het toesturen. Deze had ik eigenlijk all maar heb had het nog niet gevonden en de zoek functie werk helaas ook niet confused
De hoeveelheid komt wel vanpas, maar ik had eigenlijk verwacht dat de olie die ze 40 jaar geleden in de bak stopte al wel wat out-dated zou zijn ten opzichte van tegenwoordig. Dus dacht het dan maar hier te vragen voor een UP-to-date antwoord Smile

Gert-Jan Brink schreef:

Redline heeft een Blauwe olie die een bak duidelijk veel stiller maakt. Ik heb eens een luid gierende 2CV bak daarmee stil gekregen. Bijkomend voordeel is dat dat spul kleeft en dus een film achterlaat op alle onderdelen. Dat zorgt voor een goede smering ook na stilstaan.
Ik heb Redline ook in mn HY-bak. Kon hier allen de rode Redline-olie krijgen maar die baak maakt ook geen herrie.

Redline is duur maar het beste voor je bak.

Dat klinkt veel belovend. Ik ga eens rond zoeken naar wat andere er van zeggen, bedankt.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 maart 2018 02:01 PM
  [ # 13 ]

Waar je wel op moet letten is dat er geen ultramoderne olie in mag (geen gl5 dacht ik zo uit mijn hoofd). Daar kunnen een aantal onderdelen in de bak en de reductiekasten niet tegen.
Gezien GJ deze olie ook in zijn hy gebruikt zal dat wel goed zitten bij die redline. Maar houd dat even in de gaten. Ik heb olie van Kroon in de kasten zitten.

Ik heb vorig jaar antidreun matten geplakt in onze Fitroën. En een soort zware mat op maat gemaakt van een speciaal materiaal. 2 lagen rubber met daartussen schuim. Daarop nog een laag schuim. Onder de motorkappen geluidempingsplaat van de gamma (van die piramide vormpjes in schuim al voorzien van een plaklaag) en een motordeken op de motor/bak onder het kapje binnen in de cabine. Scheelt veel.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 10 maart 2018 06:17 PM
  [ # 14 ]

Dank je wel. Dat klinkt als veel dingen die ik weer kan doen.
Iets heel anders: Op dit moment moet ik, waneer die koud is, 2 min voorgloeien. Zijn er mensen die dit eens hebben omgebouwd naar “snelle Gloeipluggen”?
Of zou ik dit beter een ander topic voor kunnen maken?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 10 maart 2018 06:24 PM
  [ # 15 ]

Zou nuttig zijn inderdaad. Ik heb de gloeistiften en het gloeirelais van onze oude Xsara liggen. Maar nog niet ingebouwd. Op zich werken de langzame die er nu in zitten prima. En wij gebruiken de camper bij warmer weer, dus minder lang gloeien….

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook