1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Jawohl: Rogier toch weer XM!
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 17 maart 2018 10:22 AM

Tja luxeprobleem. Mag je een nieuw leasehok uitzoeken, weet je gewoon niet wat. Want waar zijn de klassieke schoonheden van breaks/5-deurs-berlines gebleven: ik noem een Lancia Kappa, een XM natuurlijk, Saab 900/9-3, zelfs Alfa 156 was vele malen subtieler dan de huidige agressieve kijk-mij-nou-bakken. Een C-klasse is nog het meest keurig, kun je nagaan. Of een Mazda6 - mooi maar met nogal botte automaat en duur in de lease. Talisman is de enige overgebleven Franse mohikaan, moet nog proefrijden maar word al te enthousiast van 47l tank - en vind het verschil met de op iedere straathoek staande Mégane wel érg klein.

Toen zag ik van de week deze voorbij rollen over het scherm:
https://link.marktplaats.nl/m1259974145

Hmmm als ik nu het bruto leasebedrag laat uitbetalen, helft naar fiscus. Maar ook geen dikke bijtelling, da’s bij elkaar toch een fors maandbedrag. Met complete afschrijving van de XM (just to be safe), veel onderhoudsreservering etc. kan dat goed uit.

En natuurlijk is het raar om een 6-traps Mazda-automaat af te schrijven versus een Mercedes-9-traps om vervolgens een ouwe 4HP18 te gaan rijden, je le sais. Maar mon Dieu wat heeft zo’n XM toch een stijl vergeleken met die moderne bakken. Geen opgeblazen bumpers die agressieve F1-aspiraties uitstralen, maar pure klasse.

Vraag na dit weer eens lange intro:
1. Wie rijden er nog dagelijks XM. Begreep hier dat onderdelenvoorziening “lastiger” aan het worden is? Dermate dat je weken stil staat of valt er bij bv. Wil Wijnhoven e.d. nog een redelijke mouw aan te passen?
2. Wie kent deze auto (2008 import uit CH, op papier een Ambiance maar dat lijkt een BPM-importtruc te zijn, visueel is alles Exclusive)? Staat anderhalf jaar stil bij CitroVries in Tilburg, gisteren geweest. Maar totaal geen ervaringen met ze…

Groeten,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 maart 2018 12:46 PM
  [ # 1 ]

Een schitterende auto natuurlijk en niet zo grof en dikdoenerig als modern spul. Voor dagelijks gebruik echter geen aanrader, tenzij in het verleden allerlei problemen (elektrische vooral) grondig zijn aangepakt. (Ik heb hier bladzijden volgeschreven over mijn 24-klepper.) Onderdelen krijgen is inderdaad vaak lastig, en officiële van Citroën in de meeste gevallen onmogelijk. Maar… je rijdt wel in iets bijzonders.

(Eigenlijk verboden om dit hier neer te schrijven, maar ik denk erover mijn eigen kettingmonster weg te doen en dan bijvoorbeeld een Cadillac Fleetwood, een Chrysler Imperial of een Lincoln Continental uit de jaren zestig of begin zeventig te kopen…)

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 17 maart 2018 01:18 PM
  [ # 2 ]

Klinkt herkenbaar, Rogier. Niet dat ik een leasehok mag uitzoeken, maar bijna een jaar na verkoop van mn dagelijkse Xm diesel zit ik ook weer naar een Xm V6 te kijken. Niet meer als dagelijkse auto, maar voor de voorjaar/zomerperiode.

Denk dat het als dagelijkse auto wel lastig kan worden qua onderdelen. Was op het laatst met mn serie 2 diesel uit ‘99 al zo, dus zal nog meer gelden voor een serie 1. Ik had wel een Xm-specialist die met nu en dan wat inventiviteit en toegang tot slooponderdelen de auto goed op de weg kon houden ondanks mijn 35.000 km per jaar. Wel kwam het voor dat de auto soms langer dan 1 dag uit de running was, enerzijds door drukte maar soms ook omdat de zoektocht naar een vervangend onderdeel wat meer tijd in beslag nam. Het onderdelenmagazijn van de Xm-club is daarbij ook nog een optie.

Wat betreft deze specifieke Xm lijkt me een auto die anderhalf jaar stil heeft gestaan niet echt bevorderlijk voor de conditie van een auto. Als ik de RDW echter raadpleeg heeft deze auto alleen maar particuliere eigenaren gehad, de laatste tenaamstelling is van 15-6-2017. Wordt die soms in opdracht van een klant verkocht? Aan de grofkorrelige voorbumper te zien lijkt deze niet in kleur meegespoten. Het kan dus best een opgeleukte Ambiance zijn.

Ik weet niet hoeveel kilometers je op jaarbasis rijdt, maar mocht je voor een Xm gaan, zorg dat je qua onderhoud een beroep kan doen op een Xm-specialist en dat je in elk geval te allen tijde een vervangende auto tot je beschikking hebt of kan krijgen. Rationeel gezien is de keus voor een Xm als dagelijkse auto misschien dan een “domme actie”, maar ik kan hem wel goed begrijpen Mr. Green

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 17 maart 2018 05:20 PM
  [ # 3 ]

Ha PBO (GSA rijdt dit jaar weer de Citron Pressé!) en Furio, dank voor jullie reacties. Kom eigenlijk veel te weinig hier op het forum, terwijl het altijd zo leuk en snel gaat hier very good

Specialisten lijkt mij ook het kernwoord. Van Wijnhoven was ik met de V6 al toen ik nog in Venlo woonde. Nu zou ook CitroAdvies in Heerlen kunnen, ik werk in Roermond nu. Of zo lang mogelijk bij de aanbieder CitroVries hun eigen materiaal op de weg laten houden kan natuurlijk ook. Van Gompel hier in Eindhoven voor onderdelen werkt ook, over onderhoud ben ik daar uhhhh wisselend tevreden zeg maar zipper
Specialisten echt belangrijk want: 40.000km per jaar denk ik. Eigenlijk diesel-aantallen, maar vind met huidige kennis van chemie diesel eigenlijk niet meer kunnen voor personenwagens. Leasert zou ook op eigen initiatief benzine worden, zelfs al kost me dat bv. een luxeniveau i.v.m. maandkosten. Maar laten we daar maar niet hier de discussie over voeren, speciaal draadje eraan wijden is wellicht leuk drunk

Deze XM ben ik qua status van elektronica (tweespakig stuur maar volgens RDW al van april 1993, hmmm is dat dan de eerste elektronica/aardpunten zoals in Furio’s V6.24, of al de nieuwere zoals in mijn late 1993-TD12?). Allemaal particuliere eigenaren hier: als het verhaal klopt steeds dezelfde maar met winterse schorsingen. Klopt het dat je dan een nieuwe eigenaar wordt, nee toch!??!
Wordt inderdaad in opdracht van klant verkocht, maar met garantie van CitroVries. Denk gezien de meegenoten achterbumper/zijstrips, het crème leer, stoelverwarming, achterbankverwarming, leren stuur etc. een Exclusive te zijn. CitroVries had het over vervangen grille bij schade… zal de voorbumper ook wel meegenomen zijn. Tja, die kan geschuurd en gespoten.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 maart 2018 06:00 PM
  [ # 4 ]
Rogier 1975 schreef:

Deze XM ben ik qua status van elektronica (tweespakig stuur maar volgens RDW al van april 1993, hmmm is dat dan de eerste elektronica/aardpunten zoals in Furio’s V6.24, of al de nieuwere zoals in mijn late 1993-TD12?).

Dat stuur kwam er ergens begin ‘92 in. De XM’s die dat (origineel) hebben, hebben bijvoorbeeld ook de knop van de verlichting als schuifknop op de knipperlichtstengel zitten in plaats van daaronder als losse draaiknop. Die XM’s hebben ook dezelfde massapuntjes als een late ‘93-er. Elektrisch dus iets minder ellende dan je met een hele vroege kunt krijgen Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 17 maart 2018 07:06 PM
  [ # 5 ]

Leuke uitdaging, de Pressé rijden met de GSA.
Tja, een V6 is natuurlijk veel leuker rijden dan een diesel, maar denk wel dat het in de papieren kan lopen, zowel qua onderhoud als brandstofkosten. Met een dergelijk jaarkilometrage zou ik zeker mn licht opsteken bij een Xm-specialist. Weet niet hoe het staat met de roestbestendigheid van zo’n latere serie 1, maar is zeker ook een aspect om mee te nemen. Winters toch geregeld de onderzijde pekelvrij maken lijkt me wel een aanrader.
En nee, het schorsen voor de winterslaap zorgt niet voor een gewijzigde tenaamstellingsdatum. De Xm die je nu op de korrel hebt is wel een mooi ding, maar ik zou wel de kosten goed op een rijtje zetten en te rade gaan bij een specialist over de haalbaarheid,gezien het intensieve gebruik.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 maart 2018 08:22 AM
  [ # 6 ]

Voor hetzelfde geld heb je een C6 2.7 HDi.
Dat is echt een orde betrouwbaarder. Maar ook de benzine C6 is al een hele stap verder dan de XM.
Zelfs de meeste C6 onderdelen zijn er nog voor te leveren, al kan daar soms tijd mee gemoeid zijn.

Wat die C6 jaarlijks aan belasting kost zal je bij de XM in onderhoud moeten stoppen en als je hem dagelijks gebruikt dan zal je ook wel een vervangende auto moeten regelen.

Bij een import XM V6 zou ik garantie eisen op de koppakking. Die ZPJ is niet bestand tegen langdurige Duitse Autobahn condities. En het kan zomaar 4 tot 6 weken dagelijks gebruik duren voor dat zich openbaart (been there, 2x).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 18 maart 2018 10:52 AM
  [ # 7 ]
PBO schreef:

Leuke uitdaging, de Pressé rijden met de GSA.
Tja, een V6 is natuurlijk veel leuker rijden dan een diesel, maar denk wel dat het in de papieren kan lopen, zowel qua onderhoud als brandstofkosten. Met een dergelijk jaarkilometrage zou ik zeker mn licht opsteken bij een Xm-specialist. Weet niet hoe het staat met de roestbestendigheid van zo’n latere serie 1, maar is zeker ook een aspect om mee te nemen. Winters toch geregeld de onderzijde pekelvrij maken lijkt me wel een aanrader.
En nee, het schorsen voor de winterslaap zorgt niet voor een gewijzigde tenaamstellingsdatum. De Xm die je nu op de korrel hebt is wel een mooi ding, maar ik zou wel de kosten goed op een rijtje zetten en te rade gaan bij een specialist over de haalbaarheid,gezien het intensieve gebruik.

Leuke uitdaging - ach behoudens wat losgeraakt vuil in de tank (en dus een verstopt brandstoffilter) heeft de GSA de Pressé van 2016 al prima volgehouden. Dermate dat zelfs Madame la Directrice hier gewoon wéér wil, alleen kregen we dat vorig jaar met de agenda’s helaas niet gematcht dus moesten we ons afmelden.

Roestbestendigheid is een goede, heb deze nog niet op de brug gezien. Kriksteunen zagen er netjes uit, maar dat is puur visueel. Maar alswe hieraan gaan beginnen een mooie voor op de werklijst: direct een Caprotech of andere goede antiroestbehandeling geven.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 18 maart 2018 10:58 AM
  [ # 8 ]
JanSr schreef:

Voor hetzelfde geld heb je een C6 2.7 HDi.
Dat is echt een orde betrouwbaarder. Maar ook de benzine C6 is al een hele stap verder dan de XM.
Zelfs de meeste C6 onderdelen zijn er nog voor te leveren, al kan daar soms tijd mee gemoeid zijn.

Wat die C6 jaarlijks aan belasting kost zal je bij de XM in onderhoud moeten stoppen en als je hem dagelijks gebruikt dan zal je ook wel een vervangende auto moeten regelen.

Bij een import XM V6 zou ik garantie eisen op de koppakking. Die ZPJ is niet bestand tegen langdurige Duitse Autobahn condities. En het kan zomaar 4 tot 6 weken dagelijks gebruik duren voor dat zich openbaart (been there, 2x).

Goed idee Jan, dank! Alleen had ik nog niet gezegd waarom ik alleen naar 5-deurs en breaks kijk in youngtimerland: we hopen hier nog een flink aantal jaren te genieten van een lieve chocobruine labrador. Anders had op de leaselijst bv. ook een IS300h gestaan, als ze daar nu eens een mooie station van hadden gemaakt i.p.v. alleen maar suffe SUVs…

C6 vind ik van buiten echt mooi, ook al kwam die wel heel laat na de bijna gelijke showmodellen op de markt. Te laat eigenlijk. Ook omdat toen de trend richting lagere gewichten al was ingezet, en de C6 daar niet bepaald aan meedeed. En die 407-middenconsole heb ik nooit in het interieur vinden passen, maar dat is mijn rare smaak wellicht.
Iemand al een C6 met vijfde deur gemaakt? king

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 maart 2018 11:05 AM
  [ # 9 ]

Die C6 kan je uiteraard zien als een monument uit een niet meer bestaand verleden. De allergrootste marketingblunder van PSA, misschien zelfs wel van de Europese autobranche. De EDSEL van Ford was misschien nog erger.

Ik heb dikwijls zitten mijmeren hoe het zou zijn gelopen als de C6 “op tijd” was gekomen.
“Op tijd” zou zijn geweest bij de exit van Xantia en XM. Want de C5 paste niet bij de beurs van de Xantiarijder en was te benepen voor de XM klanten. Geen idee hoeveel klanten Citroen daarmee heeft verspeeld.
Zes jaar later waren die klanten al ruimschoots verdwenen…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 18 maart 2018 11:09 AM
  [ # 10 ]

Precies dat Jan.

Oh en over garantie: dit exemplaar zou 6mnd Bovag hebben, dat zou ik nog willen onderhandelen naar bv. 12 mnd. Want inderdaad komen sommige dure euvels pas na weken rijden boven drijven. Of onder de auto lekken in dit geval eerder Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 maart 2018 11:30 AM
  [ # 11 ]

Benieuwd naar het vervolg keep us posted!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 18 maart 2018 08:36 PM
  [ # 12 ]

Tja, over wat voor onderdelen heb je het? Ik rijd dagelijks in een 2.5TD en materiaal voor regulier onderhoud is prima te krijgen.

Uitlaten gaat ook nog wel (alleen de achterste 2 dempers hebben volgens mij vervanging nodig, die daarvoor… ik zou het niet weten). hier en daar haal ik wel eens iets van een sloper, die heb ik dan wel in de buurt maar verder.. je kunt natuurlijk ook een RVS uitlaat laten maken.

Als je een nieuw blok zoekt, nieuw plaatwerk… tja, dan kan het wel eens lastig worden.

Ervaring met een V6 heb ik niet, misschien dat de onderdelen voorziening minder is dan voor de 2.5TD.

En heel veel onderdelen die vervangen worden zijn soms best te repareren met wat geduld (richtingaanwijzer bediening links en zo)

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 22 maart 2018 06:20 PM
  [ # 13 ]

Een aantal jaar geleden ben ik ook gestopt met leasen. Het leasebedrag is een bruto bedrag, maar uit die bruto pot kan ik mijn kilometers à 0,19 euro declareren en netto uit laten betalen. Kijk/vraag eens na of dat bij jou ook mogelijk is.

Dus stel, je vergoeding is 500 euro per maand. Je rijd 2000 zakelijke kilometers. 2000*0,19 = 380 euro. Die 380 euro wordt netto uitgekeerd, het resterende, 500-380=120 euro wordt bruto uitgekeerd (hier gaat dan wel de helft van naar de belasting.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 23 maart 2018 09:00 AM
  [ # 14 ]

3 geleden de xm weg gezet voor lease auto. XM TD, reed geweldig, had weinig km gereden maar toch hoop gedoe mee gehad.
Een serie 1 xm was wel echt een slechtere auto dan serie 2. Die V6 hadden wel echt een goede naam. Je zag ze vaak met 4 ton op teller.
Alleen wel echt zuiperd.

Zou zelf dan zoeken naar een laatste bouwjaar 2.0 16v. En dan exclusieve of pallas.
Heb je luxe. Maar redelijk verbruik en relatief simple motor.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 maart 2018 06:43 PM
  [ # 15 ]

Mwa, allerlaatste bouwjaar? Ik zou eerder een ‘97’er of ‘96’er zoeken. Wel doorontwikkeld, maar vlak voordat ze ineens meer roestproblemen kregen (ergens in ‘98). Of wel een latere, maar dan extra op roest letten, dat kan natuurlijk ook Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook