2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Jawohl: Rogier toch weer XM!
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 januari 2020 07:22 PM
  [ # 16 ]

Even een draadje afstoffen… want na de leasebak (verandering van werkomgeving) en de verkoop van een 968 is er weer ruimte voor… een grote Troen!

Fotootje

Wat hebben we hier?

- XM V6 van 03-1994
- Pallas uitvoering, het Duitse equivalent van de Exclusive
- Vert Véga
- Interieur is het minder vaak gevonden Type-1 “Velours Alcantara Noir + Velours Diamant Gris-Noir”
- 158.000km op de teller, “Scheckheft gepflegt”.
- Start direct, vering was soepel, automaat lijkt ‘t te doen (XM was abgemeldet dus alleen de lokale straat op en neer kunnen rijden).
- Één beetje verbogen kriksteun maar wel alles hard.
- Motor en bak lijken droog, enkel druppeltje onder de carterplug (keer oude afdichtring teruggeplaatst?).
- 4 Speedline velgen eronder én 4 Speedline velgen erbij, maar de banden zijn wel oud. Winterbanden met dotcode xx02… zomerbanden xx11 dacht ik. Denk dat ik de zomerbanden nog even op rij en dan voor Cross Climate+ ga, en de tweede set over heb.

Nog een foto in actie…

En natuurlijk met werk, mocht ook gezien de aantrekkelijke prijs:
- Drukregelaar tikte bijna continu. Maar: er lag al een nieuwe voorraadbol-in-doos in de kofferruimte. Ik denk dat iemand de klus te lastig vond bij de krappe V6. Na veel vloeken en tieren met een schroevendraaier en hamer ‘m los kunnen tikken. Na nog veel meer vloeken en tieren de nieuwe bol er recht boven gekregen zodat ‘ie in ene soepel het schroefdraad pakte. Met de nieuwe pakking nog recht ertussen ook geloof ik.
- Natuurlijk druppelt het uit één van de manchetten van de stuurinrichting. Dat wordt een Van-der-Laan-ingreep, maar dat was redelijk ingecalculeerd.
- Uitlaat is niet origineel, zie in elk geval het ronde eindstuk. En lekt in het midden op een aansluiting. Eens kijken of dit inderdaad alleen een aansluiting is, of dat we een RVS-investering moeten doen. Op zich liever nu, dan heb ik er zelf direct plezier van.
- Centrale vergrendeling: zekering was geknapt. Zekering vervangen en met de IR-afstandsbediening klik… maar meteen weer klik. Alles meteen afgesloten en weer open. Normaal zegt dat: één van de sloten doet niet mee, maar alle deuren, achterklep en ook tankklep doen braaf mee.
Als ik met de sleutel afsluit hetzelfde probleem. Maar: na 5-10x proberen blijft alles even dicht. Wil dan ook alleen nog met sleutel (niet meer AB) open, daarna weer van voren af aan.
- Zou de CV-module op zijn eind lopen? Dan ga ik eens zo’n universele HF-vervanger regelen, had ik vroeger op de TurboD12 Ambiance ook naar alle tevredenheid.
- Kofferbakmat was aan de kant van de bumper helemaal nat, maar ja de auto had ook ruim half jaar buiten gestaan (wel op stenen en niet op gras, gelukkig). Voorlopig eens het rubber van de kofferklep in de vaseline gezet, kijken of ‘t zo simpel is. Anders verder kijken.
- Zit een 2-DIN Kenwood in waarvan de mini-zekering aan de achterkant kaput ist. Eens kijken of die structureel springt, eerst eens zo’n mini-10A zien te vinden.
- Het interieur wemelt helaas van de gaten van oude carkits . Ook nog oude kabels en speaker ervan (onder middenarmsteun), pfff hele middenconsole maar eens los halen en alles goed verwijderen.
- Wang van bestuurdersstoel is versleten, andere Alcantara-delen natuurlijk met peeling. Eens kijken hoe ‘t er na de tondeuse uit ziet. Anders ooit misschien diepte-investering doen, of de afplaktruc van hier. Matzwart alcantara kan is vast ook makkelijk te krijgen per m2.
- Bestuurdersspiegel zit tape om, heb ik nog niet gedurfd te verwijderen. Elektrische verstelling werkt wel gewoon.
- Rugleuningsverstelling van passagier hapert wat: naar achteren prima, naar voren wil de schakelaar maar matig. Wisselen met de schakelaar van de andere stoel maakte duidelijk dat het echt in de schakelaar zit, eens vervangen voor een tweede goede dus.
- Achterklep is ontsierd door Duitse adelaar in het midden (eraf met fohn, maar lijmresten willen nog niet weg) en verkeerd V6-logo rechts. Kijken of ik die er wel af krijg. Anders wellicht vervangen door ander middenpaneel met alleen keurig CITROEN XM erop.

TÜV/HU/AU moet “02-2020” weer, ben benieuwd wat de RDW daar maandag van maakt. APK tot keurdatum (6-2-2020) of dat ik ook hier heel februari erbij krijg. Dan APK inplannen en kijken wat ik er zelf nog voor kan doen. Anders Van der Laan bellen voor afspraak: stuurhuisklus en APK. Als de Dekra zijn werk goed gedaan heeft is er verder niks mis mee, want na laatste HU is er nog geen 8.000 km gereden. En dan veel rijden en genieten!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 januari 2020 10:16 PM
  [ # 17 ]

Dat lijkt me een hele mooie XM! Velours/alcantara zie je niet vaak. Inderdaad wel wat dingetjes, maar niks heel erg spannends.

Rogier 1975 schreef:

Zou de CV-module op zijn eind lopen?

Ik denk eerder dat één van je voorste sloten wat te zwaar loopt, waardoor hij denkt dat hij niet op slot kan of zo. Achter zou volgens mij niet uit moeten maken, want volgens mij wil je auto ook gewoon op slot als de achterdeuren open staan.
Die CV-modules zitten trouwens in bijna alle Citroëns en Peugeots uit die tijd, dus ze zijn makkelijk zat om te vinden. Je hoeft de sleutel van die auto er ook niet bij te hebben of zo, want de ontvanger van de afstandsbediening is bij dit systeem dan weer een losse module. Zelf vind ik die universele setjes helemaal niet mooi, dus bij mijn Xantia heb ik tot dusver maar geaccepteerd dat ik goed moet richten. Wel heb ik plannen om de rf-afstandsbediening van latere XM in te bouwen. Die sleutel ziet er toch zo goed als hetzelfde uit en bovendien heb ik dan nog steeds alles in één sleutel zitten. Ik heb daar al een cv-kastje van liggen maar moet even uitzoeken hoe ik de bedrading dan aan zou moeten sluiten.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 januari 2020 10:35 PM
  [ # 18 ]

Thx Feije. Nou is die Diravi natuurlijk ook niet niks, maar ik vertrouw maar op de alom geprezen VdLaan-oplossing…

Voor de CV: het vreemde is dat ALLE portieren netjes sluiten, maar dan in een seconde of nog sneller weer open klikken. Alsof er een sensor zegt “klopt niet, ga maar weer open”. Weet jij waar de auto “denkt” dat er een (voor)deur niet dicht is?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40634
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2020 10:36 PM
  [ # 19 ]

Interessante keuze Rogier! Waarom een type 1 en geen type 2 met ‘t ES9 blok?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 januari 2020 10:43 PM
  [ # 20 ]

Tja, na jaren BMW en Porsche ben ik blijkbaar vergeten hoe brak onze Troenen eigenlijk in elkaar zitten Mr. Green
Wat een verschil met een E46, al moet ik zeggen dat een 944/968 ook wel genoeg “dat moet je maar voor lief nemen” dingetjes kent.

Type 1 omdat ik daarvan het hoekiger interieur veel beter bij het scherpgesneden exterieur vind passen. De “Xantia-like”-versie in Type2 vind ik niet passen en heeft geen noemenswaardig betere materialen (echt nog XM-kwaliteit, geen Xantia-kwaliteit).

Ik twijfelde nog wel lang over de motorisering:
2.0i Automaat staan er veel in La France, met de komende 100 km/u nog genoeg ook. Wel daar meeste uit 1990 en zonder kat, wat met milieuzones weer onhandig is.
TurboCT is heel zeldzaam in Type1 met automaat, staat er eentje in Duitsland maar die handelaar reageerde nergens op. En met de nodige butsen en deuken, wat me niet heel veel vertrouwen gaf in hoe er mee omgegaan is.
V6 met 4HP18 heb ik gehad als Type2, lekker luie combinatie. Niet superstil boven 120 km/u maar dat komt dus toch minder voor.
V6.24 heb ik nog over gedacht, omdat het dan wel een héél gave opvolger van de 968 zou zijn: wel de ruimte maar nog steeds de power en directheid van de handbak. Maar voor gezinsgebrulk toch voor de automaat nu gegaan (vrouw d’r linkerbeen wil niet altijd meewerken).

Nu maar hopen dat deze 4HP18 goed is en blijft, heb alleen stukje woonwijk kunnen tuffen dus als ‘ie er op snelweg mee ophoudt ben ik zuur Surprisedops:

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 11 januari 2020 11:29 PM
  [ # 21 ]

Ziet er strak uit, mooi kleurtje. Mooi dat er weer een 1e serie XM bij is in NL, dat dash is inderdaad veel mooier. Gefeliciteerd.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 januari 2020 11:32 PM
  [ # 22 ]
Rogier 1975 schreef:

Weet jij waar de auto “denkt” dat er een (voor)deur niet dicht is?

Dat heb ik even voor je opgezocht in een map van de Xantia die ik laatst heb gekocht. De cv-module van je XM is hetzelfde, dus neem ik aan dat de werking ook hetzelfde is. Ik heb de pagina voor je ingescand en als bijlage toegevoegd. Ik denk dat het toch wel eens je module zelf kan zijn, want volgens deze pagina gaat hij van slot omdat er één slot niet dichtgaat. Misschien zou het ook in een slotservo of in bedrading kunnen zitten?

Afbeelding Bijlagen
scan0013-1.jpgscan0013-2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 12 januari 2020 10:08 AM
  [ # 23 ]

Dank je Feije, dus inderdaad de module - of één van de slotservo’s die een verkeerd signaal (massa) naar de module doorgeeft. En dan moet ik nog opletten: de Kiekert is voor de afstandsbediening, maar de (ik geloof) Textron of zoiets is de module die de vergrendeling daadwerkelijk aanstuurt. Toch?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 12 januari 2020 10:14 AM
  [ # 24 ]

En foto’s van het velours+alcantara interieur:

Foto1
Foto2

(iCloud-links naar foto’s geven nog geen preview hier, helaas - de links naar de foto’s zelf werken wel voor iedereen neem ik aan?)

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5603
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 12 januari 2020 10:34 AM
  [ # 25 ]

Mooi man dat alcantara! Dat zie je inderdaad weinig. Je weet dat revisie van je Diravi stuurhuis inmiddels ook mogelijk is? Eigenlijk is dat in tegenstelling tot de van der Laan methode wel een echte oplossing voor lekkage.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 12 januari 2020 10:35 AM
  [ # 26 ]

Dank je Lucas! En ik weet dat Chris van het XM-forum dat geloof ik zelf geprobeerd heeft? Of bedoel je iemand anders die een gouden truc heeft?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2783
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 januari 2020 10:44 AM
  [ # 27 ]

Brian heeft het gedaan. Hij heeft als monteur bij G&G in Heinkenszand gewerkt en heeft de XM van Xsara Coupe’s ouders. Ik weet niet waar hij nu werkt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 januari 2020 03:37 PM
  [ # 28 ]
Rogier 1975 schreef:

En dan moet ik nog opletten: de Kiekert is voor de afstandsbediening, maar de (ik geloof) Textron of zoiets is de module die de vergrendeling daadwerkelijk aanstuurt. Toch?

Dat klopt niet helemaal, maar je hoeft echt niet bang te zijn dat je ze door elkaar haalt. Het apparaatje van de cv zelf is een grijze, langwerpige module die bij een XM onder je dashboardkastje zit (in ieder geval bij een t2, maar volgens mij ook bij een t1). De module van de afstandsbediening zit neem ik aan bovenop het zwarte ontvangertje tussen de zonnekleppen.
Bij jou is de module van de cv zelf ook nog van Kiekert. Pas bij de late XM’s, met rf-afstandsbediening, gingen ze naar een kastje van Texton. Daarbij heb je volgens mij ook geen losse ontvanger en cv-module meer.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5603
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 12 januari 2020 05:12 PM
  [ # 29 ]

Die jongen heet Brian van Eenennaam, makkelijk te vinden via Facebook. Dr.Emiel heeft er ook ervaring mee, maar die doet het niet commercieel.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5250
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 12 januari 2020 05:39 PM
  [ # 30 ]

Inderdaad. Die doet een echte revisie, inmiddels bewezen werkend in diverse auto’s..

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook