1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
onregelmatige toeren
Canaart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2018

Gepost: 29 maart 2018 03:58 PM

Ben sinds kort eigenaar van een CX 2500 Prestige Turbo geworden
Gekocht in Nederland en naar Canada laten vervoeren
En de dame is in prachtige staat aangekomen maar heeft nog inspectie en registratie nodig om op de openbare weg te mogen zweven
Een kwestie van tijd
Bij het rijden op ons eigen terrein blijkt dat het toeren tal na korte tijd bij stationaire draaien heen en weer gaat tussen de 1000 en 1500 toeren.
Het lijkt wel of het motormanagement zoekt naar het juiste toerental.
Ik heb benzine met 95 octane gebruikt maar dat schijnt het probleem niet op te lossen
Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt
Ps Ik lees al een tijd dit forum en ben verbaasd over de kennis en liefde voor deze prachtige auto

Afbeelding Bijlagen
cx.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 maart 2018 05:15 PM
  [ # 1 ]

Heel soms kan het te maken hebben, met dat de accu eraf is geweest, en bij het aansluiten, de motor te snel is gestart, normaal moet je accu erop contact aan, 40 sec wachten en dan starten, dit is om de ecu tijd te geven om alles in, nul stand te zetten,  je kan het even opnieuw proberen, alleen moet je dan de accu er even een half uur vanaf laten, wel even op letten dat alles uit staat, oké de cx zal nog niet de nieuwste electronica hebben, maar waarschijnlijk is de gasklep en de injectie al wel electronies gestuurd???

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 maart 2018 06:37 PM
  [ # 2 ]

Valse lucht door een lek in het inlaatcircuit?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 maart 2018 07:18 PM
  [ # 3 ]

Je zou ons het bouwjaar kunnen geven, dan weten we preciezer welke motor je hebt, ik zie al dat het een series 2 is.
In ieder geval heb je een L-Jetronic van Bosch ( daar zijn weer onderversies van): Dat is een heel klassiek systeem, met en “gewone” gasklep, een luchthoeveelheidmeter ( Vandaar de L in L-Jetronic) die de belangrijkste input geeft en injectoren per cilinder. De ontsteking wordt nog apart van de injectie geregeld.
Je CX heeft een verhoogd stationair schuif, als daar de slang slecht is of de schuif gaat “stroef” dan kan je stationair toerental behoorlijk schommelen. Jantje1948 noemt dat terecht als valse lucht.
Succes met de registratie en veel zweefplezier !

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Canaart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2018

Gepost: 29 maart 2018 08:33 PM
  [ # 4 ]

bedankt voor jullie reacties
De auto is een vroege serie2 uit 1985 geregistreerd in oktober
Even ter informatie, omdat ik in Canada woon hebben we wel 9 uur tijdverschil.
Soms betekent dat, dat er langzame reakties van deze kant komen.
Ik ga of vanavond of het weekend kijken of ik dankzij de suggesties dit probleem kan oplossen

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 maart 2018 10:49 PM
  [ # 5 ]

prestige turbo altijd serie2! Gave foto, wat een ruimte daar!
Ja ik gok ook valse lucht. Of vervuilde klep in inlaat huis en bij behorende sensor.
Neem aan een zonder kat?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 maart 2018 01:42 PM
  [ # 6 ]

Gefeliciteerd met je aankoop. Als ik het zo lees heb je qua techniek dezelfde auto als ik - en het rijdt heerlijk vlot en soepel. De auto loopt het mooiste op benzine met octaangetal 98, maar 95 mag geen probleem zijn. Mijn auto draait stationair minder dan 1.000 toeren (en sinds iemand van de wegenwacht als test wat aan de stelschroef op de luchtmassameter heeft verdraaid is dat gezakt naar ongeveer 700 - maar dat is wel wat erg laag). Het basistoerental is bij jouw auto in elk geval aan de hoge kant, dat mag omlaag.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er een relatie is met het meedraaien van de airco-pomp of de hydraulische pomp? Dat mag eigenlijk geen merkbaar effect hebben.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 maart 2018 07:07 PM
  [ # 7 ]

Airco aan heeft wel effect, dan gaat het stationair omhoog. Het stationair toerental voor airco aan is zelfs apart af te stellen.

Maar goed zoals gezegd, valse lucht komt vaak voor.
Eerst overal goed kijken, soms zit er gewoon iets los. Vaak is een slang gescheurd bij de aansluiting (kan ook aan de onderkant). Met een bus remreiniger op zoveel mogelijk slangen spuiten en goed luisteren of de motor erop reageert.

Profiel  
 
Canaart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2018

Gepost: 31 maart 2018 12:23 AM
  [ # 8 ]

Ik weet het er zijn geen “stomme” vragen maar ik ben technisch niet goed onderlegd
Dat probeer ik op te vangen door een zo goed mogelijke CX te kopen.
Maar met een oudere auto is er wel eens wat aan de hand
Zoals nu
Een reeks goede oplossingen maar ik weet dus niet waar ik moet zoeken naar de vacuumslangetjes
Is er iemand met wat aanwijzingen om dat te vinden/

Toerental gaat even omhoog met aanschakeling airco of hydraulische pomp
Ik hoop morgenmiddag (zaterdag) na werk het probleem te vinden

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 maart 2018 11:00 AM
  [ # 9 ]

Dan reageert het systeem in beginsel goed:iets extra benzine om te voorkomen dat het toerental daalt als een van de pompen vermogen vraagt. very good Dan lijkt alleen de afstelling daarvan het probleem, en niet valse lucht of andere zaken.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 maart 2018 07:19 PM
  [ # 10 ]

Zover ik weet doet het injectie systeem niets met het inslaan van de hydraulische pomp.

Wat je kan doen, even een stukje rijden zodat de motor warm is. Bij een koude motor heb je weer hulpmiddelen die extra lucht toevoegen.
Dan airco uit en auto in de laagste stand. Zo zullen de airco en hydraulische pomp geen invloed hebben op de stationairloop. Dan zou het stationairtoerental stabiel moeten zijn.

Valse lucht kan door de dunne vacuumslangetjes komen. Maar ook de dikke slangen kunnen een oorzaak zijn.
In geval van een Turbo 2 kan zelfs de intercooler lek zijn (steenslag), maar ze willen ook nog wel eens scheuren op de plastic zijkanten.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 02 april 2018 03:13 PM
  [ # 11 ]

Mooie ruimtelijke CX, in een mooi en ruimtelijk land !

Hierboven al gezegd, check vanaf de LMM alle inlaat-luchtleidingen en zijtakken.
Bij twijfel demonteren, zodat je onzichtbare scheuren op kan sporen.
Ook de grotere. Die kunnen soms net niet goed gemonteerd zijn, met dus ook valse lucht.
De vacuum slangetjes zitten vast bovenop de inlaat buis (waar Turbo op staat)

Dan slechte stekker verbindingen. Alles onder de motorkap bijlangs lopen. Ook de binnenkomende draden die de stekker in gaan.
Heb daar al een paar keer storing van gehad. (ook een op de bobine)
Weet niet of t daar in zit, maar met checken voorkom je gedoe.

Klinkt minder als de bdp sensor (zit op de versnellingsbak).
Maar daar zou je ook een vervanger voor op voorraad kunnen hebben, geven nog wel eens de geest.
Er is een moderne variant mogelijk, en niet duur.
Door die te verwisselen, weet je snel meer. Heeft de Turbo 1 er ook maar 1 ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Canaart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2018

Gepost: 03 april 2018 02:52 PM
  [ # 12 ]

Ja, we hebben zeker de ruimte hier en de auto geeft hetzelfde gevoel.
Gisteren avond is een vriend van mij langsgekomen om naar de CX te kijken
Hij heeft vroeger in een BMW garage gewerkt
Als de auto koud is dan draait de motor mooi regelmatig.
Als ik de auto draaiend zou laten staan blijft de situatie hetzelfde
Heb met hem een stukje gereden ( opwarmen) en het toerental wordt weer onregelmatig
Hij heeft wat aan de luchttoevoer gedraait waardoor het toerental zakte.
Het vreemde is dat nu het niet meer onregelmatig is maar het toerental is constant hoog
Als ik de auto uitzet en daarna weer aan is het toerental erg laag (650) maar wanneer ik weer gas geef wordt het hoger (1250)en blijft hoger Het is nu niet meer van hoog naar laag maar constant wat hoger
Het is te verhelpen door de luchttoevoer te veranderen maar dan is het toerental na starten wel erg laag
Vandaag (als het droog blijft) ga ik de auto laten keuren en zal een “update” gaven over de ervaring

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 03 april 2018 09:16 PM
  [ # 13 ]

Kijk eerst eens of de gasklep wel goed terug komt tegen de aanslag.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 april 2018 08:04 AM
  [ # 14 ]

Als de motor koud is, is er echt lucht nodig.
Omdat je nu met een warme motor het toerental heb teruggedraaid wordt het met een koude motor nog lager.

Om dit op te vangen zit er achterop het blok een luchtschuif, die staat bij een koud blok open, en gaat langzaam dicht.
Soms zijn deze stuk of zitten vast.

Ondanks dat die bij mij wel open en dicht gaat zoals het hoort vind ik het werking niet optimaal.
Ik zou zeggen stel de warme motor iets aan de hoge kant af (1000 rpm ipv 850 zoals voorgeschreven). Wellicht zal je dan soms bij een koud blok even een beetje gas moeten bijgeven als de HD pomp zwaar aan de motor trekt, eenmaal op rijhoogte blijft het meestal dan prima lopen.

Profiel  
 
Canaart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2018

Gepost: 05 april 2018 02:31 PM
  [ # 15 ]

Het gaat nog niet helemaal vanzelf
Maandag heb ik , zoals ze dat hier zeggen, een “day permit” gehaald om je de gelegenheid te geven om een inspectie garage te bezoeken die de auto moet goedkeuren volgens de regels van Canada.
Het is zowat een uur rijden maar de cx zoefde heerlijk
Maar steeds wanneer er gestopt moet worden wordt het toerental onregelmatig, om gek van te worden.
Ik heb bij de garage de auto uitgezet en met de monteur erbij weer gestart en dan loopt de motor zeer netjes
Vertelde hem over de toeren en waarschijnlijk een vaccuum lek maar nadat hij wat luchtslangen eraf en weer erop had gezet dacht hij dat er geen vaccuumlek zou zijn
Zijn suggestie een vervuild brandstoffilter
Helaas kon hij geen inspectie doen ( had ook geen afspraak) en moet dus terug
In de tussentijd zal ik het filter proberen te vervangen om te zien of dat wat oplost
In de tussentijd wacht ik weer op een mooie droge dag om de cx te laten keuren
Ja, in Canada moet je soms wel geduld hebben, wat voor een Nederlander wel eens frustrerend kan zijn
Ook zal ik kijken of de luchtschuif wat plakkerig is en heb ook de accu losgekoppeld om te zien of dat een oplossing zou zijn, maar helaas.
Heb die dag ook een kennis bezocht die trots zijn Prestige, SM, en Xm liet zien.Prachtige auto’s die m’n dag weer goed maakte

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook