4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
CX GTI Turbo (1) - Serie 2
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 30 april 2019 04:15 PM
  [ # 46 ]

Vandaag ben ik begonnen met Operatie Airconditioning. Deze zomer wil ik met de CX naar 100 jaar Citroen in Frankrijk met het gezin en dan is het wel lekker als de airco werkt. Die heeft zeker 15 jaar niet gedraaid, dus, aan de slag!

Ik was er net aan begonnen toen mijn oog viel op een benzine slang, die door de vorige eigenaar vervangen was…. Die heb ik maar weer opnieuw vernieuwd… om een voor mij onbekende reden had hij nog een klein stukje nog oudere slang laten zitten die ook echt helemaal vergaan was. gelukkig op tijd gezien en vervangen. De rest van de slangen ook maar even nagelopen.

Maar nu het issue met de airco:
Mijn airco schakelaar in de auto was doorgebrand, en na vervanging brandde ook de nieuwe weer door. op de printplaat is te zien dat het te maken heeft met de zwarte draad op positie 4 van de connector.

Ik heb de schemas erbij gepakt maar dat valt niet mee. zouden jullie kunnen helpen waar ik de storing moet zoeken? Ik heb het volgende al gecontroleerd:
- de pomp werkt. Als ik er zelf 12v op zet activeert de koppeling op de pomp
- de extra fans gaan draaien als ik de airco aan zet
- ik heb stekkers van droger en stationair toerentalverhoger schoongemaakt.
zou het in de bedrading zitten? Als de elektra van de airco straks werkt laat ik de airco op druk testen.

bij deze enkele fotos: 269 is de airco schakelaar in de auto, 4B4 is de zwarte draad op pos 4 van de witte stekker. 60 is de Airco control unit die achter de asbak zit




Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 april 2019 06:12 PM
  [ # 47 ]

Door jouw mooie kleuren kan ik niet zien wat 4B is

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 april 2019 06:38 PM
  [ # 48 ]

4B4 zet het relais in werking van relais hoge snelheid aanjager
Nr 745 in het schema

En 4Bl4 gaat naar je module aanjager nr 658


VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 april 2019 08:18 PM
  [ # 49 ]

Controleer ook zeker even de stekkers bij de 3 relais onder de koplamp. Deze zijn redelijk berucht dat ze aangetast zijn.

Profiel  
 
Bridget
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 23-11-2008

- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Gepost: 01 mei 2019 12:49 AM
  [ # 50 ]

Hoi El Robino,
Ik heb geen kant en klaar antwoord voor je, maar ik kan je misschien wel een beetje op weg helpen. Hierbij dus een poging van mij.

Op de printplaatjes van je airco interieur schakelaar zie ik 2 ‘banen’ die te warm zijn geworden. Als dit direct weer gebeurde met een goede schakelaar betekent dat er daar een te grote stroom heeft gelopen.
Mij is nu alleen niet duidelijk of dat is gekomen zonder dat je de airco hebt aangezet, dus met alleen contact aan. Of dat je schakelaar 269 hebt gebruikt om de airco in te schakelen. Misschien kan je daar duidelijkheid over geven?
Jij schrijft ‘de extra fans gaan draaien als ik de airco aan zet’. Hoe zet je de airco dan aan? De schakelaar was toch doorgebrand?

Als ik het goed zie op je foto’s dan zie ik een verbrande, maar nog hele baan, op de grote onderzijde van de airco schakelaar printplaat. En een doorgebrande baan op een kleiner printplaatje aan de achterzijde van de airco schakelaar.
Aan de doorgebrande gedeelten van een baan kan je meten met een multimeter. Hier kan je er voor kiezen om te meten of daar een spanningsverschil is, waardoor er bij verbinden een stroompje zal gaan lopen. Of je meet de stroom, maar dan ben je wel weer zaken aan het doorverbinden waardoor er weer die te grote stroom gaat lopen, dus dat is niet zo veilig voor je onderdelen, zeker als je dat te lange tijd doorverbindt.
Ik zou het spanningsverschil meten in de huidige situatie bij de kapotte baan over de nu aparte baandelen. En dat vergelijken met het spanningsverschil met draad 7B5 verwijderd van het aansturingskastje van de airco 60. Als er, met deze 7B5 draad los, geen stroom meer loopt over de kapotte banen van je print dan weet je enigszins in welke hoek je het moet zoeken. Dan kan het nog steeds van alles zijn, zoals bijvoorbeeld de temperatuursensor van je verdamper 837. (Van 837 kan je eenvoudig de weerstand meten door draden 7B1 en 7B2 los te halen van 60. En als de weerstand je te klein of te groot lijkt, deze weerstand eens vergelijken met die van een andere auto.)

Succes met je speurtocht!

Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 01 mei 2019 03:03 PM
  [ # 51 ]

Dank voor de tips, net weer even er mee bezig geweest.
Ik heb de relais stekkers onder de koplamp schoongemaakt en ik heb de schakelaar weer even aangesloten:
- met de * knop aan begint de aanjager zachtjes te draaien.
- als ik de de kapotte baan behorend bij de 4b4 overbrug (met een zekering er tussen), hoor ik airco 60 klikken en gaan ook de fans bij de radiator draaien. De pomp schakelt niet in. En de zekering bleef dus heel bij het doorverbinden

Ik zag ook dat nog een andere baan kapot is:
- behorend bij 4Bl1 (en dus de ** knop). Als ik bovenstaande uitvoer en dan de ** knop er bij indruk, begint de overbrugging warm te worden. Dat is dus niet goed

De 837 kan ik in de auto zo niet vinden. Ik meet op de stekker over 7B1 en 7B2 een weerstand van 6000ohm (6 op de schaal 20k).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 mei 2019 03:11 PM
  [ # 52 ]
EL Robino schreef:

- met de * knop aan begint de aanjager zachtjes te draaien.

Klopt, dat is normaal, bij airco aan draait de fan een minimale snelheid.

EL Robino schreef:

- als ik de de kapotte baan behorend bij de 4b4 overbrug (met een zekering er tussen), hoor ik airco 60 klikken en gaan ook de fans bij de radiator draaien. De pomp schakelt niet in. En de zekering bleef dus heel bij het doorverbinden

Even hardop denken, als het airco systeem leeg is, mag de pomp dan aanslaan? Ik weet even niet meer 100% zeker of het CX airco systeem een minimale druk nodig heeft of alleen uitslaat bij een te hoge druk.

Test je met lopende motor?
Je kan ook met alleen contact aan testen, dan hoor je heel goed of de magneetkoppeling inslaat met een harde klak.

Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 01 mei 2019 03:14 PM
  [ # 53 ]

De magneetkoppeling slaat inderdaad niet aan. Niet op contact en niet bijdraaiende motor. Wel als ik op die draad direct 12v zet.

Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 01 mei 2019 03:14 PM
  [ # 54 ]
Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 01 mei 2019 04:07 PM
  [ # 55 ]

Correctie:

EL Robino schreef:

Dank voor de tips, net weer even er mee bezig geweest.
Ik heb de relais stekkers onder de koplamp schoongemaakt en ik heb de schakelaar weer even aangesloten:
- met de * knop aan begint de aanjager zachtjes te draaien.
- als ik de de kapotte baan behorend bij de 4b4 overbrug (met een zekering er tussen), gaan ook de fans bij de radiator draaien. De pomp schakelt niet in. En de zekering bleef dus heel bij het doorverbinden

Ik zag ook dat nog een andere baan kapot is:
- behorend bij 4Bl1 (en dus de ** knop). Als ik bovenstaande uitvoer en dan de ** knop er bij indruk, begint de overbrugging warm te worden. Dat is dus niet goed

De 837 kan ik in de auto zo niet vinden. Ik meet op de stekker van Airco 60 over 7B1 en 7B2 een weerstand van 6000ohm (6 op de schaal 20k).
Ik heb ook wat weerstanden gemeten op Airco 60:
- over 1 en 2 op de module 60: 19k OHM
- over 3 en 4 op de module 60: 84k OHM

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Gepost: 01 mei 2019 04:17 PM
  [ # 56 ]
Arjan Verkade schreef:

Even hardop denken, als het airco systeem leeg is, mag de pomp dan aanslaan? Ik weet even niet meer 100% zeker of het CX airco systeem een minimale druk nodig heeft of alleen uitslaat bij een te hoge druk.

Test je met lopende motor?
Je kan ook met alleen contact aan testen, dan hoor je heel goed of de magneetkoppeling inslaat met een harde klak.

Een CX airco heeft allen een beveiliging tegen overdruk, dus bij een leeg systeem gaat de pomp ook draaien als je de airco inschakelt.

Enkel de allerlaatste CX’n gebouwd voorjaar 89 hebben een beveiliging bij te weinig druk in het systeem.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 mei 2019 04:22 PM
  [ # 57 ]

Oké even in het schema gekeken.

Je coolfans slaan zeg je, oftewel relais 733 wordt bekrachtigd.
Dat houd in dat op pin 7B5 een signaal staat.
Dan moet de magneetkoppeling ook in slaan, samen met 345 (fast idle valve).
Klopt het dat 345 wel inschakeld (kan je eventueel testen door in het slangetje te blazen bij aan en uit, werkt niet als de motor loopt want dan slaat de motor af)

Alleen de drukschakelaar 700 zit er tussen. Ik zou deze eens doorverbinden om te kijken of de alles dan wel inschakelt.

Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 01 mei 2019 04:28 PM
  [ # 58 ]

Thanks. Ga ik testen!
Weet je waar die 700 ergens zit? Ik kon die nog niet vinden

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 mei 2019 04:29 PM
  [ # 59 ]

Tuurlijk, op de droger!
2 Gele draadjes bij mij. Bij de linker voorbol.

Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 01 mei 2019 04:45 PM
  [ # 60 ]

Yes! Dat is hem. Na doorverbinden slaat de magneetkoppeling aan! Dit betekent dat ik de droger moet vervangen ?

Arjan, Ik heb dankzij jouw topic over het inbouwen van airco in jouw auto ook de kortsluiting opgelost denk ik… ik las dat jij alle 4 ventilatie schakelaars moest vervangen toen je airco ging inbouwen. ik heb ooit een keer de schakelaar 268/271 vervangen (luchtrecirculatie/voorruitontwaseming) omdat een knopje lam was. De schakelaar die ik van de garagehouder kreeg had iets andere symbolen. Ik denk van een auto zonder airco… net de oude schakelaar er weer even ingezet en nu lijkt er geen sluiting meer te zijn. Ik ga even ergens nieuwe schakelaar halen. Wordt vervolgd.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook