1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hydrauliekleidingen achter vervangen / repareren
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 26 april 2018 01:40 PM

Goedendag iedereen,

Na 2 jaar stil gestaan te hebben in mijn garage (aan huis) wegens een kapotte distributieketting (ja, die dingen kunnen ook stuk) is het me vorige week gelukt de reparatie aan de motor te voltooien. Helaas is het voor een XM niet bevorderlijk zo lang stil te staan. Na het starten was na 10 minuten de achterkant nog steeds niet omhoog gekomen, en het bleef ook wel heel erg roken bij de uitlaat.

Bij nadere inspectie bleek dit niet om de uitlaat te gaan, maar een LHM-leiding die alles onder stond te nevelen. Rivier LHM onder de auto, en reservoir leeg. Vermoedelijk gaat het hier om de hogedrukleiding naar de hoogteregelaar, aangezien het na het starten onmiddellijk begint te blazen terwijl de auto ingesteld staat in de laagste stand.

Ik heb inmiddels het een en ander gedemonteerd aan de auto - einddemper eraf, achterbrug aan 1 kant laten zakken. Die hogedrukleiding heeft inderdaad een paar rotte plekken alhoewel het moeilijk blijft om te zien of het daarvandaan ook lekt.

Ik ben niet bepaald onhandig, maar ik heb werkelijk waar géén gereedschap om ook maar iets te doen met die leidingen. Heb zo’n ringsleutel (8mm/10mm) met open zijde gehaald, maar de koppeling aan het viersprongetje is te ver weggeroest en de sleutel draait er zo overheen.

Mijn vraag is het volgende: Ga ik nu de middendemper loshalen, met geweld die leidingen proberen los te halen, en daarbij het risico lopen dat ik nog veel meer moet gaan vervangen? En als ik het dan los heb, wat dan? Bij het rempedaal de andere kant vd leiding ook loshalen en deze na laten maken bij een automaterialenbedrijf? Of toch maar de leiding doorzagen en slechts een gedeelte na laten maken. Hoe dan verbinden? Bestaan er stalen knelkoppelingen in die maat?
Of kan ik beter de auto weer in elkaar zetten, en door de ANWB laten slepen naar een garage die kundig genoeg is om het te repareren?

Aangezien de auto langere tijd stil gestaan heeft, is het kenteken geschorst, zit er geen geldige apk op en is niet verzekerd. Dat laatste is niet zo’n probleem om te regelen, maar de rest moet het liefst in één keer gebeuren…

Heeft iemand tips over de te bewandelen weg?

Voor de volledigheid - het gaat hier om een V6.24 uit 1996, ORGA 7184CJ
De auto staat er nu zo bij: (en voordat ik er opmerkingen over krijg, ja, het is ook hoog tijd voor een rondje veerbollen :p )

Roestplekken op leidingen - die retourleiding heb ik zelf los getrokken om te inspecteren:

De bewuste koppeling die ik niet los krijg:

Toestand bovenzijde:

Groetjes Erik!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 april 2018 02:28 PM
  [ # 1 ]

De auto op een kar naar Johan oldenhage is verreweg de simpelste oplossing.

Goedkoper is het leiding pakket naar voren vervangen. Haal daarvvoor alles weg wat in de weg zit. waarschijnlijk moet het subframe eraf om er goed bij te kunnen.
leidingen die je gaat vervangen kan je doorknippen en dan op de werkbank losmaken uit de hoogteregelaars en hydractive klep.

Leuke klus!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 april 2018 02:37 PM
  [ # 2 ]

Ik heb dat bij mijn xm voor 2 leidingen moeten doen. Subframe hoeft niet los. De slechte leiding 1 voor 1 (in delen) eruit halen en dan de lengte opmeten. Van cunifer een nieuwe met nieuwe wartels laten maken en die op zijn plek vouwen. Als je 1 voor 1 doet weet je zeker dat je aansluitingen niet kunt verwisselen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 april 2018 05:11 PM
  [ # 3 ]

De ene wartel die rondgedraaid is, is nog wel een dingetje.. Maar daar kan je een griptang opzetten.

Ik kan die cunifer leiding wel voor je maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 april 2018 05:52 PM
  [ # 4 ]

Precies, of eerst kort afknippen en een goed passend dopje erop. Eventueel eerst een tijdje in de kruipolie laten weken. Nieuwe leiding, nieuwe wartels….volgens mij zijn sommige wartels 9 ipv 8 of 10 trouwens….

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 april 2018 08:36 PM
  [ # 5 ]

Met alle respect, maar lig je onder een auto die rechts alleen op een schaarkrikkie staat? (foto 1)

Levensmoe?????

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 27 april 2018 01:11 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

leidingen die je gaat vervangen kan je doorknippen en dan op de werkbank losmaken uit de hoogteregelaars en hydractive klep.

Maar hiermee insinueer je dat ik allemaal goede leidingen moet gaan doorhalen, om het spul eruit te krijgen.

De tip van de leiding kort achter de nippel doorzagen en met een dop losdraaien vind ik een goede!
Ik was eigenlijk bang dat ik met een griptang de nippel plat zou drukken en dan het schroefdraad in het verdeelstukje zou beschadigen.

René, de auto staat verder op assteunen en als ik geweld moet gebruiken zal ik die schaarkrik ook voor iets degelijks vervangen. Moet de auto toch anders gaan ondersteunen als de middendemper eronder vandaan moet.

 

Groetjes Erik!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2018 01:39 PM
  [ # 7 ]

Mocht dop 8 al doordraaien, dan kan je mogelijk dop of pijpsleutel 7 erop tikken en opnieuw proberen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 29 april 2018 02:31 AM
  [ # 8 ]

een simpeler oplossing die goed werkt is om, zoals eerder gesuggereerd, de leiding door te knippen bij de wartel en de wartel los te draaien met een griptang. Gaat bijna altijd lukken.
Vervolgens het rotte deel van de leiding verwijderenn. Een zelfde lengte nieuwe leiding met 1 wartel kopen samen met een passende reparatie snelkoppeling, alles te verkrijgen via allerlei zaken, dealers, citroenspecialisten, internet.
Dan stelt de reparatie eigenlijk niet veel voor.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 30 april 2018 12:56 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de reacties, ik ga vanavond weer een poging wagen.
Ik heb nog wel een vraag over die knelringkoppelingen. Ik lees overal op internet dat die voor nood geschikt zijn, maar dat met de tijd wel de gehele leiding vervangen moet worden.

Wat ik weet is dat wij dat soort koppelingen hier op het werk ook voor hydrauliek gebruiken, en zijn betrouwbaar tot zeker 500 bar, een druk die vele malen hoger ligt dan het Citroën systeem. Echter, deze zijn wel van staal. Waar ze niet tegen kunnen zijn trillingen. Dan gaat het na verloop van tijd toch lekken. Ik wil het wel op die manier doen, maar als dat betekent dat ik volgend jaar weer onder de auto moet liggen, doe ik het liever meteen goed door de hele leiding te vervangen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 april 2018 01:44 PM
  [ # 10 ]

De goede leidingen kan je natuurlijk laten zitten.
Ik ben geen voorstander van knelfittingen. Ik betwijfel of de APK het goedkeurt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 30 april 2018 02:19 PM
  [ # 11 ]

Ik heb goede ervaringen met knrlkoppelingen, onder mijn DS zit er eentje uit 1988.
APK technisch is het toegestaan zolang de verbinding maar dicht is. Ik zou het wel weten .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 april 2018 02:21 PM
  [ # 12 ]
Lampie schreef:

.. Ik lees overal op internet dat die voor nood geschikt zijn..

Dat klopt, daar zijn ze inderdaad in de eerste instantie voor bedoeld.

Lampie schreef:

..Waar ze niet tegen kunnen zijn trillingen. Dan gaat het na verloop van tijd toch lekken..

En ook dat klopt. En dat is precies waarom ik ze alleen voor nood wil gebruiken en daarna alsnog de complete leiding vervang. Je wil geen risico nemen, het kán een fataal effect op de remwerking hebben hé Wink

j.witkop schreef:

APK technisch is het toegestaan

Dat klopt, in Nederland mag het. In het buitenland, zoals bv Duitsland niet. Om de bovengenoemde reden Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 30 april 2018 05:28 PM
  [ # 13 ]

Bij ons in de industrie gebruiken we nooit knelkoppelingen. Ondingen. Eigenlijk maar een keer te gebruiken en indien niet goed aangebracht, gaat het lekken met alle mogelijke gevolgen van dien. Voor nood (onderweg) zou ik het zeker begrijpen, maar als je auto thuis staat zou ik het wel weten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 mei 2018 09:13 AM
  [ # 14 ]

Gelukt! Ging best goed met de griptang eigenlijk. Merkte alleen dat de nippel loshalen, en de leiding loshalen, 2 verschillende handelingen zijn.

Heb er nu 2 leidingen uit. Eén van 4.5 mm, en één van 3.5mm. Ik wil eigenlijk het hele pakket vervangen wat langs de dorpel naar voren loopt, hoewel de 2 die nog zitten, er minder slecht aan toe zijn dan de 2 er nu uit zijn.
Ik kan nu alleen moeilijk zien waar die leidingen naartoe gaan, want de voorkant van de auto staat niet zo hoog. Ik vermoed dat eentje naar het ABS-blok gaat. De ander lijkt in een flexibele leiding over te gaan en gaat naar boven? En komt met andere kabels samen in een soort hoes. Zie foto. Niet de beste kwaliteit, maar het was nogal krap daar Wink
Het gaat om de leiding achter de retourslangen.

Ik heb nog geprobeerd te zoeken op de schema’s waar de leidingen naar toe moeten gaan, maar ik word er niet wijs van. Het schema uit mijn WPH is van een XM I. Sowieso staat daar de ABS niet ingetekend maar het schema komt op andere plaatsen ook niet overeen. Er lopen 4 hogedrukleidingen langs de dorpel, op dat schema zijn het er maar 3. En zijn de viersprongen volledig bezet. Bij mij is er telkens 1 uitgang blind.

Dan de tekeningen van service.citroen.com, daar kan ik al helemaal niets uit opmaken. Ik heb o.a. een leiding van de hoogteregelaar los gemaakt, welke in 1 stuk naar de motorruimte loopt. Maar op de schema’s daar zitten er alleen maar korte leidingen aan de hoogteregelaar.

Ik denk dat ik van het schema ‘hydrauliek’ leiding 11 heb los gehaald, alhoewel het ook nr. 6. zou kunnen zijn. Het zat aan de voorkant aan iets wat in mijn ogen een ‘elektrisch gestuurde terugslagklep’ was. Niet gezien of daar nog een veerbol aan zat.
En van ‘remleidingen’ ben ik er haast zeker van dat het nummer 7 is.

Ik vraag dit omdat ik de lengtes van die leidingen nog niet opgenomen heb, als iemand me dat kan vertellen, zou ik alvast kunnen bestellen, want de lengtes staan er hier bij, toch?

Afbeelding Bijlagen
XM_hydrauliek_achter_gecropt.jpgXM_remleidingen_gecropt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groetjes Erik!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 mei 2018 09:24 AM
  [ # 15 ]

op de hoogteregelaar zit ook altijd een retour van staal. Die kan wel in flex overgaan in de motorruimte.

Het is een hydractieve 2 toch?

http://citroen.tramontana.co.hu/en/suspension/hydractive-2

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook