1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Reparatie motorophanging dakbediening C3 Pluriël
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 06 mei 2018 10:19 PM

In het algemeen wordt aangenomen, dat deze steunen niet te repareren zijn. Ook ik heb met verschillende kitten, 2-komponentenplamuren en lijmen dit geprobeerd en inderdaad: het ging niet.

Maar ik heb ‘The Holy Grail’ van de Pluriël wellicht gevonden. In ieder geval functioneert mijn dak weer voor de volle 100 %. Natuurlijk weet ik nog niet, of het stand houdt, maar alles wijst er op, dat het gelukt is.

Kort gezegd heb ik ‘donormateriaal’ van elders van de achterruit weten te verwerken in de afgebroken motorsteunen. Hoe ik dat gedaan heb, kan je lezen via deze link: http://www.tvda.nl/citroen (sorry dat ik mijn eigen website hiervoor ‘misbruik’, maar zo kon ik het het beste beschrijven)

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 07 mei 2018 11:25 AM
  [ # 1 ]

Mooi geknutseld!! Ben benieuwd of dat degelijk blijkt te zijn. Het lijkt eigenlijk aan te bevelen om dit deel te versterken voordat het faalt. Ik denk dat je met epoxy en vezelmateriaal dit wel voor elkaar kan krijgen. Eventuele al aanwezige scheuren zou je dan op dat moment wel met de soldeerbout kunnen fiksen….

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 07 mei 2018 11:35 AM
  [ # 2 ]

Dat is juist het punt: epoxy houdt niet op dit materiaal. Dat bracht me op het idee ‘eigen’ materiaal als donormateriaal te gebruiken…. En wat betreft de levensduur….. ik ga het beleven…

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 mei 2018 08:33 PM
  [ # 3 ]

Wat dat laatste betreft, ik hoop het voor je…..

Heb zelf ook al zitten prakkiseren over een oplossing voor dit probleem en denk in de richting van een metalen plaat met 3 opstaande bussen ter bevestiging van de dakmotor en iets om de kabeluiteinden op deze plaat te fixeren.
De plaat dan op het kunststof bevestigen met een daarvoor geschikte industriële lijm.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 13 mei 2018 09:01 PM
  [ # 4 ]

Ja, aan zoiets had ik ook al eerder gedacht, maar daartoe heb ik te weinig gereedschap (draaibank, frees).
En het is allemaal wel erg smal. En hoe bevestig je die metalen plaat dan weer aan het geheel?
Of je kunt ook drie tapeinden / bouten aan die plaat bevestigen. Dus dat je het motortje dan daaroverheen schuift. Maar het moet allemaal wel heel exact op de juiste plaats komen.
En die industriële lijm: zal die dan wél houden op dit kunststof?
Maar goed, laten we eens kijken hoe lang mijn ‘vinding’ het houdt…. Vooralsnog werkt het….

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 mei 2018 08:46 AM
  [ # 5 ]

Wat is het eigenlijk voor kunststof, ABS?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 14 mei 2018 10:23 AM
  [ # 6 ]

Geen idee. Op mijn eerste foto zie je wel staan: >PP 40% LGF< Misschien zegt dat jou iets? Ik heb niet zo’n verstand van kunststoffen. Het is wel een vezelige structuur.
Als jer er op Googlet, krijg je (oa) dit:
http://www.matweb.com/search/datasheettext.aspx?matguid=fb6df5fa0b5c4cf49997ee840c44750d

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 mei 2018 11:04 AM
  [ # 7 ]

Het is dus een glasvezelverstrekte polypropyleen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 14 mei 2018 11:06 AM
  [ # 8 ]

Dan zou je het hiermee kunnen repareren:
https://www.gereedschapland.nl/product/9697/plastic-lasdraden-voor-pp,-6-stuks-92423
Dat lijkt uiteindelijk kwa methode wel een beetje op wat ik gedaan heb….

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 mei 2018 11:12 AM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

een daarvoor geschikte industriële lijm.

Zo iets https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/company-base-bnl/all-3m-products/~/3M-Scotch-Weld-Structurele-Plastic-Lijm-DP8005/?N=5002385+8709318+8709325+8710676+8710815+8711017+8711736+8713617+8750085+3293241357&rt=rud

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 14 mei 2018 12:43 PM
  [ # 10 ]

Ziet er ook goed uit. Dat men daar niet eerder op is gekomen.
Overigens denk ik dat lassen/smelten uiteindelijk toch de beste hechting geeft. dan wordt het écht één geheel. Ik houd dit forum sowieso op de hoogte van de levensduur van mijn (uiterst goedkope) oplossing. Het werkt nog steeds…..

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 31 juli 2018 06:47 PM
  [ # 11 ]

Even een update over mijn reparatiemethode.
De gerepareerde motorsteuntjes houden het nog steeds uitstekend. Geen scheurtje te zien, geen beweging er in te voelen.
Wel blijkt dat ook de bevestiging van de geleidebuizen nabij het wormwieltje (zie bijlage) is beschadigd. Na het dak een paar keer geheel zonder kraken te hebben kunnen openen en sluiten, hoorde ik op een gegeven moment toch weer het alom gevreesde gekraak/getik. Echter alleen aan het uiterste einde, als het dak écht dicht moet. Kennelijk komt er dan wel heel veel kracht op het geheel.
Ik heb dus nu ook deze plek op de eerder door mij beschreven manier bewerkt. Ik had echter niet goed in de gaten, dat de rechthoekige gaatjes in het plaatje, wat er bovenop gemonteerd moet worden ook meteen deze geleidebuizen op hun plaats houden. Het plaatje moet dus strak over het geheel gemonteerd kunnen worden, wat niet meer kon door een teveel aan materiaal. Ik heb weer voorzichtig dat teveel weggeslepen. Maar de kabels hebben nu kennelijk te veel ‘op hun donder’ gehad. Ik ga dus maar weer nieuwe bestellen. Ik weet alleen niet meer waar ik deze destijds gekocht heb. Kan iemand mij weer even op weg helpen?
(wel zonde: alleen aan de uiteinden zijn ze beschadigd, de rest is nog als nieuw. Je zou ze moeten kunnen omdraaien Wink )
het valt me wel op, dat het dak vrij zwaar open en dicht gaat als ik dat met de schroevendraaier op het motorasje doe. Er zitten nieuwe interslides op, alles is met het juiste vet gesmeerd. Ik heb bij montage van al het nieuwe materiaal de ‘treintjes’ los door de rails laten gaan, dat ging aardig soepel. Bij de overgang van het raam naar de dakrails waren wel wat oneffenheidjes, die heb ik voorzichtig een beetje glad geslepen. Ik denk zelf, dat de stand van de verbindingsstangen in het dak tussen de rechter- en linkerhelft vrij nauw komt. Wellicht dat hierdoor de interslides een beetje scheef geduwd worden. Kan je ze misschien op meerdere (dus ook foute) manieren monteren? Heeft iemand hier een idee over?
Maar, resumerend: mijn reparatiemethode lijkt goed te werken!

Afbeelding Bijlagen
wormwieltje.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 juli 2018 09:51 PM
  [ # 12 ]
Theo van den Akker schreef:

Ik weet alleen niet meer waar ik deze destijds gekocht heb. Kan iemand mij weer even op weg helpen?

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2011894/

Theo van den Akker schreef:

Ik denk zelf, dat de stand van de verbindingsstangen in het dak tussen de rechter- en linkerhelft vrij nauw komt. Wellicht dat hierdoor de interslides een beetje scheef geduwd worden. Kan je ze misschien op meerdere (dus ook foute) manieren monteren? Heeft iemand hier een idee over?

De dakspantjes kunnen niet verkeerd, zijn getoogd en de bolle kant hoort aan de bovenzijde.

Daarnaast, met de hand het dak verplaatsen gaat inderdaad behoorlijk zwaar.
Dat komt omdat je direct op de uitgaande kant van het motorreductortje de kabels aandrijft.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 01 augustus 2018 09:40 PM
  [ # 13 ]

Dank, weer een beetje gerustgesteld….

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 01 augustus 2018 10:28 PM
  [ # 14 ]

Ben ik nog even: de linkjes naar de onderdelensite werken niet meer. De website op zich is er wel, die lijkt erg op: http://www.kfzteile-profis.de/ (waar ik alles twee jaar geleden had besteld), maar daar was het tandwieltje niet meer voorradig….
Ik heb ze nu besteld bij: https://www.der-ersatzteile-profi.de.
Prijzen:
1 x   Seilzug für Schiebedach (EP1182341)  82,88 €
1 x   Zugmechanismus, Verdeck (EP1183495)  40,99 €
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat, mag ik hopen. We wachten vrolijk af.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 08 juli 2019 12:15 AM
  [ # 15 ]

Laatste update: (ook bijgewerkt in mijn beschrijving, zie https://www.tvda.nl/citroen/)
Inmiddels heb ik ook de kabels en het wieltje vervangen. Het dak opent en sluit nu geheel zonder bijgeluiden. Ik ben weer helemaal blij!

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook