1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
APK perikeltjes
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 mei 2018 06:40 PM

Geen spektakel, toch wat kleine perikelen: de APK van mijn Mehari. Bij mijn immer kritische keurmeester van de lokale Volvospecialist. Die oa erg gevoelig is voor ruisgeluidjes op wiellagers. Eerder haalde ik het achterwiellager van mijn DS al open om er nog meer dan 50g voorgeschreven vet in te kneden.
Achetrlichten deden het nu en dan wel, dan weer niet. Rotte kabelboom, wist ik al. Maar niet op afgekeurd want toen ie keek deden ze het Smile.

afkeurpuntjes:
- verschil remkracht handrem: al opgelost, kwestie van afstellen
- rechter koplamp te hoog: opgelost
- CO zat op 9%, opgelost, teruggeschroefd naar 3,5%
- een scharnier achterklep zat boutje van los: ik moet die houten plaat vervangen, is spaanplaat, komt multi in, stond al op de lijst maar heb nog een project staan en maar 24u in een etmaal

steekassen en stuurkogels had ik al vernieuwd met spullen van Burton, neopreen. De homokineten waren al rot (hoes bijna weg) toen ik hem kocht, rara hoe deze 2 jaar terug door de apk kwam, ik kocht hem 3mnd later??

Op Citro zondag nieuwe kabelboom voor achter meegenomen, want die is zo gaar als boter. Bij MCC in de aanbieding, kon ik hem zelf niet voor gaan zitten fabrieken.

Untitled by , on Flickr

Vraag: deze stekkers herken ik niet, zitten achter. Iemand een idee waar deze worden aangesloten? Direct op de lampen? Of ergens daarna?

Wiellager: zitten er op een eend (geen idee) konische lagers die ik kan invetten?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 mei 2018 10:01 PM
  [ # 1 ]

Ik heb vanavond even in de catalogus van MCC gekeken en vond daar antwoord op beide vragen. Ik heb met een kwast nog een lik lagervet in het lager gesmeerd en nu is hij NOG stiller. Ik had bij de 2CV Club de Mehari al even op de brug gehad om de fusees door ervaren eendenhanden te laten controleren en daar stelde men ook vast dat de achterwiellagers mooi stil zijn. Met de toevoeging: maar daar zal je keurmeester vast heel anders over oordelen. de draagarmen zijn nu eenmaal klankkasten.

Ik heb overigens best grote doppen, waarmee ik vrijwel alles van een DS los kan halen, zelfs de onderste draagarmen voorzijde, maar voor de achternaaf van een 2cv/ Mehari is een wel erg grote dop vereist.

Grappig: ik blijf bij m’n eend en Mehari tegen meer sleutelverrassingen en kleine struikelblokjes aanlopen dan bij mijn godinnen. Ik raad dus iedereen aan: begin eerst met een DS, dan kan een eend daarna alleen maar tegen vallen… Smile

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 mei 2018 06:22 PM
  [ # 2 ]

En kan het stuurhuis doorgesmeerd worden? Zo ja: waar?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 mei 2018 10:59 AM
  [ # 3 ]

Achterwiel lagers zijn niet konisch. Zijn rechte kogellagers. Letop. Er zijn 2 maten.
De dop 1 3/4 inch. Bij mij te leen.

Stuurhuis kan je niet smeren. Dan moet het helemaal uitelkaar. Erafhalen bij een mehari is een drama.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 mei 2018 07:15 PM
  [ # 4 ]

Stuurhuis doet het prima, maar was bang dat ik bij doorsmeren iets over het hoofd zag. Niet dus.

Hieronder de oude kabelboom en de wijze waarop deze gemonteerd zat en het wonderwel jaren heeft volgehouden….

Untitled by , on Flickr

Onvoorstelbaar….

Untitled by , on Flickr

Hieronder de oude kabelboom, rijp voor de pedaalemmer:

Untitled by , on Flickr

Hieronder de nieuwe aandrijfasjes, leuk om met Ligarex te werken:

Untitled by , on Flickr

Intussen een nieuwe achterplaat voor het ‘kofferdeksel’ annex laadklep gemaakt en in de pantserbeits gezet. Wordt met nieuwe RVS bouten en moeren gemonteerd. De oude plaat was zo gaar als boter…spaanplaat….wel eens nat geworden….

Inmiddels is dus vrijwel alles onder handen geweest maar ik heb ik een relatief brandveilige en fijn rijdende Mehari…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 11 mei 2018 08:09 PM
  [ # 5 ]

Ligarex is erg gaaf vind ook ik. Geeft een vreemd soort voldoening om zo’n bandje netjes strak gemonteerd te hebben en ziet er erg profi uit altijd…

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 mei 2018 10:21 PM
  [ # 6 ]

Die vreemde soort voldoening ervaar ik ook in hevige mate en ik noem dat gewoon een fetisjisme… Laughing

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 mei 2018 10:19 PM
  [ # 7 ]

Nieuwe kabelboom erin, dus ik dacht: laat ik nu van alle lampjes even de stekkertjes fatsoeneren. De helft had gene mantel meer, de stekkers waren zwaar gecorrodeerd. Lampunits eruit, schoongemaakt, nieuwe isolatiehulsen erover gekrompen. Wat blijkt: toen was het pas echt een kerstboom achter…(rechts wel gewoon licht, geen remlicht, bij remmen helemaal geen licht) Rolling Eyes

Dan moet je een rotsvast vertrouwen in de fysische logica hebben om vast te houden aan je wetenschap dat dan die units zo corrupt als een bankier moeten zijn.
En dat bleek… Dus op zoek naar een andere unit. Heb er nog wat liggen van DS breaks. Eentje getest door die complete unit even op de bekabeling vd Mehari te zetten: die werkte conform. Ook zelfde merk (Axo) zodat het oude glaasje over kan zetten en geen verschil L/R heb. Uiteraard zat 1 vd m5 bevestigingen zo vast als een huis, compleet verrot. In de kruipolie gezet. Als ik hem sloop moet ik weer eea aanpassen aan die unit. Morgen kijken of dat lukt. Jaja, zo alles bij elkaar zit er nu toch 8-12 uur werk in een APK’tje van een Mehari die sinds de laatste APK tal van verbeteringen heeft ondergaan en slechts 800 km sinds die laatste apk heeft gereden. Bij een waarschijnlijk nogal corrupte garage in Amsterdam. Van mijn garage hier in het dorp durf ik wel te stellen dat als je er 10 elders goedgekeurde auto’s heen stuurt, er 8 alsnog worden afgekeurd… Volgens zijn zeggen is hij erg zuinig op zijn RDW licentie. Terecht.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 mei 2018 10:36 PM
  [ # 8 ]
IDealist schreef:

slechts 800 km sinds die laatste apk

Juist. En stilstand was ook weer…? Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 mei 2018 11:01 PM
  [ # 9 ]

Voor de verlichtingsperikelen zou dat kunnen gelden, maar een aantal afkeurpuntjes (een veel te laag afgestelde rechter koplamp bijv) zijn daarop niet terug te voeren. Net als het verkeerde afgestelde CO-gehalte.

Maar goed, na dit hobbeltje durf ik de komende 10 jaar de APK met vertrouwen tegemoet te zien (volgens Burton gaan de neopreen kogelhoesjes tenminste 50.000 km mee!).

Ik zag dat een nagelnieuw lampunitje bij Burton ook maar 22,75 kost. die komen dus ook in mijn break! Smile

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 13 mei 2018 06:51 AM
  [ # 10 ]

Ik zou eerst maar eens kijken of je de originele units kan hergebruiken. Bijna alle nieuwe productie is ronduit slecht.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2018 11:26 AM
  [ # 11 ]
engbokho schreef:

Bijna alle nieuwe productie is ronduit slecht.

Amen on that. De kwaliteit van vele reproductieonderdelen is echt dramatisch. Vooral bij DS is het om te janken zo slecht. NOS spullen zijn alleen niet meer overal te vinden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 mei 2018 11:43 AM
  [ # 12 ]

Daarom zet ik in op mijn gebruikte units, zie zien er origineel uit. Verder: er is niemand die mij garandeert dat die op de Mehari nog origineel zijn. Kijkend en vergelijkend heb ik de indruk dat de goed werkende die links zit origineel Citroen is en de rechter een replica van later productie (die hebben geen standaard gekleurde kabelsokjes). En die is dus corrupt… Vanmiddag kijken of de kruipolie enig soelaas heeft geboden, anders met de Dremel stunten.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 mei 2018 10:17 PM
  [ # 13 ]

De lichtunit bleek inderdaad reeds een replica te zijn. Corrupt dus, heel gammel van binnen. De originele Saxo van een DS erin gezet, met alu behuizing. Oerdegelijk, de originele stekkers er nog aan en in goede staat. Alleen moertje vastgerot, losgeDremeld. Draad opgefrist met snijtap, ingevet en gemonteerd.

Nieuwe achterklepje gemaakt. Wat hadden ze gedaan? Het was spaanplaat dat nat is geweest. Onderzijde was 2x zo dik geworden en dan kan hij niet meer dicht. Dus hebben ze destijds 4 cm onderrand afgezaagd. Met de botte bijl. Waardoor de onderzijde vh scharnier gene vlees meer had. Wat een gammele meuk! Ik had nog een stuk OSB staan. Geen betondplex, maar beter dan spaanplaat en rondom in de Rambo pantserbeits gezet. Met RVS gemonteerd en hier kun je rustig met 2 man op zitten.

De Mehari kan donderdag naar de her-keuring.

Vanavond de draagarmen van de DS gemonteerd. Maar dat is een ander topic.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 mei 2018 10:51 PM
  [ # 14 ]
IDealist schreef:

Eerder haalde ik het achterwiellager van mijn DS al open om er nog meer dan 50g voorgeschreven vet in te kneden.

Even off topic, klinkt erg gemakkelijk maar moet de as er niet uit bij een DS?
En weer even on topic,is dat bij een A-type makkelijk te doen? (heb nog ergens een Dyane staan)

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 mei 2018 09:21 AM
  [ # 15 ]

Je kan als de moer eraf is wel vet in de lagers van een DS ‘kneden’ .

Een a type heeft een grote moer (44 mm) die los moet. Dan kan je de trommel eraf trekken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook