CX 22TRS, thermostaat / aftappen koelsysteem.
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 09 mei 2018 09:04 PM

Mijn radiator is lek, die heb ik gedemonteerd, nu gelijk maar even koelvloeistof verversen en een nieuwe thermostaat zetten.

Maar de boutjes van het thermostaathuis krijg ik met geen mogelijkheid los ik ben bang dat ze afbreken, heeft iemand een goede tip ? warm maken ? want zodra ze afbreken of rond draaien zijn we verder van huis.

De optie is om de thermostaat nog maar te even laten zitten denk ik…. hoewel ik heel het systeem ook zou willen doorspoelen.

Hier komen we bij de 2e vraag, ik heb ongeveer 8 liter koelvloeistof afgetapt, volgends mij zit er nog een 3 a 4 liter meer in het koelsysteem ?, de kachelradiator blijft vol zitten bij het aftappen maar dat kan nooit zoveel zijn lijkt me.

Zit er bij een 22TRS nog ergens een aftapstop in het motorblok zoals bij de 2500 ?


Er kwam wel geheel blauw groene koelvloeistof uit het koelsysteem en de drab uit het onderste van de radiator was echt minimaal, een klein wolkje in de aftapbak.

Dus vervuiling of verstopping kan meevallen Smile

Niet echt smerig te noemen.


Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 09 mei 2018 10:47 PM
  [ # 1 ]

De boutjes van het thermostaathuis wil het liefst niet afbreken, uitboren en gaan werken met helicoils.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 mei 2018 10:56 PM
  [ # 2 ]

Je foto’s doen het niet.. thermostaathuisje op m’n 2400 was ook een ramp.. geen idee hoe het op de douvrin zit, maar ik heb alles geprobeerd: verhitten, koelen, mechanisch schrikken, inweken met van alles.. bij mijn auto was het probleem niet zo zeer de draad van de boutjes in de waterpomp die vastzaten, maar de boutjes zelf in het huisje.. tja. Uiteindelijk uitgeboord, twee van drie draadgaten kunnen redden, eentje uitgeboord en een bout-moertje van gemaakt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 10 mei 2018 09:25 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij werken de afbeeldingen nu wel Smile. ....
—————————————————————————-


Het kan idd ook zo zijn dat de boutjes in het thermostaathuis vast zijn gaan zittenen dat zal niet de eerste keer zijn.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 mei 2018 02:01 PM
  [ # 4 ]

helaas Ron, de laatste foto’s doen het niet. Dat ligt aan fotofukkit.. die willen geen hosting meer doen tenzij je dik gaat dokken.

Die boutjes moet je goed heet stoken. Anders breken ze echt af.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 mei 2018 06:28 PM
  [ # 5 ]

Heet stoken is een goede optie.

Ik heb ze toen in de kruipolie gezet met een speciaal middeltje, de volgende dag draaide ze er zo uit.
Geen idee meer wat voor spul dat was… Confused

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 10 mei 2018 06:55 PM
  [ # 6 ]

Bij mij werkte kruipolie / stoken ook het beste. En dan langzaam heen en weer bewegen, want anders breken ze alsnog af.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 10 mei 2018 07:58 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie reacties, ik heb besloten om de thermostaat maar even te laten zitten.

Ik ga het later,... beter tijdstip en een vooral betere plaats doen.

Of misschien laat ik het wel gewoon uitvoeren, dat kan ook nog.

Ik kan kleine en simple reparaties aan huis doen zoals een radiator, remblokjes, wat onderhoud enz.enz. maar dit is te risicovol Smile ik heb ook geen “vlam” hier.


Tot de laatste rit werkte de thermostaat ook gewoon, ik wilde deze preventief meepakken omdat de radiator wel einde oefening was, samen met nieuwe koelvloeistof en spoelen.

Ik heb nu een liter of 8 uit het koelsysteem gekregen, terwijl er 12 liter ingaat, de kachelradiator met bijbehorende slangen zal mogelijk een litertje zijn, en er was wat uit de radiator gelekt, dus er “hangt”  nog ergens 2 a 3 liter Smile

Ook dat blijft nu maar zitten.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 mei 2018 08:10 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het idee dat die 12 liter er niet helemaal in gaat.

Toen mijn systeem echt leeg was, kachelradiator vervangen door nieuw, radiator eruit gehad, en schroef onderaan het blok ook los gehad. Toen had ik niet het idee dat er 12 liter in kreeg.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 10 mei 2018 08:35 PM
  [ # 9 ]

Er blijft altijd wel ergens wat koelvloeistof achter idd,... volgens het WP handboek gaat er 12l in een 22TRS Smile

Ik heb even gekeken bij een Turbo zelfs 13L Arjan.


Wachtende op een nieuwe radiator heb ik even wat steuntjes ed. opgefrist, een nuttige besteding op een vrije dag.


 

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 11 mei 2018 01:19 PM
  [ # 10 ]

Ziet er weer goed uit!!

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook