2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Linker draagarm verwijderen GSA
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 18 mei 2018 06:50 PM
  [ # 16 ]
GS1970 schreef:
MiGS schreef:
mexced schreef:

...rubbers ... vervangen voor een polyurethane variant…

Ik heb daar ook eens over nagedacht maar dat is niet zo gemakkelijk. De optie achter de link is voornamelijk auto’s met een “normale” ophanging (of antizinkbollen!). Die hebben een vrijwel vaste evenwichtsstand, de massa op de vooras wijzigt doorgaans nauwelijks. Nu heeft een bollenbak vier evenwichtsstanden, waarvan er twee heel vaak gebruikt worden, namelijk de parkeerstand (plat op de grond) en de rijstand.

Wat Migs zegt klopt, ik zou dat niet doen. De lagerfunctie is essentieel. Dit zorgt ervoor dat je aan de ene kant soepel een grote wieluitslag kunt maken, en aan de andere kant een stabiele ophanging hebt (niet de altijd enigszins flexibele van een standaard ophanging). De rode bussen vormen een geheel die precies tegen alkaar liggen, en het lager heeft ook aan de uiteinden een loopvlak. Zo kunnen de zijwaartse (naar voor en achter) krachten worden opgenomen. Als je een strak maar toch soepel weggedrag wilt hebben zul je daar rekening mee moeten houden.

Er is nu goede reproductie beschikbaar, waar veel tijd en energie in is gestoken. Ik denk dat zelf het wiel proberen uit te vinden tot teleurstelling leidt.

Kun je de lagerfunctie uitleggen? Als ik het goed begrijp is de metalen bus met de bout er door toch de lager?

Instagram

Profiel  
 
Cor1405
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-11-2016

- Xantia 1.8 16V Millésime
Gepost: 18 mei 2018 08:31 PM
  [ # 17 ]

Ja dat heb ik zo niet gedaan, maar het lijkt mij dat je wel wat verplaatsing vd bout nodig hebt om hem door te kunnen slijpen en dan zeg je natuurlijk als er beweging in zit dan sla je hem er beter uit. Ik heb er nooit bij stil gestaan als ze zeiden: ff doorslijpen. Maar 1 cm verplaatsing is nodig idd. Het lijkt me dat als je maar lang genoeg volhoud de bout uiteindelijk loskomt. En dan kun je kizen om de kop af te slijpen en de bout terug slaan zodat de arm er tussen uit kan. Een bout komt op € 15,00 bij de vereniging dacht ik zo. De silentblocs zul je er met een gasvlam uit moeten stoken, hierbij wel letten dat je de draagarm niet te heet stookt. Een autogene vlam dus geen hobbybrander. Succes

Profiel  
 
Cor1405
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-11-2016

- Xantia 1.8 16V Millésime
Gepost: 18 mei 2018 08:43 PM
  [ # 18 ]

De silentbloc is een rond rubberen strop die op een stalen pijp gevulcaniseerd is, de pijp waar de bout doorheen gaat. De rubber strop zit zeer strak in de draagarm. Die moet erin geperst worden. In principe kan het gewoon bewegen rond de bout maar eenmaal vastgeroest zal het rubber zwaarder belast worden en losbreken vd bus. Ik denk zelf meer dat het een trillingsdempende functie heeft en minder een verende functie daar is de hydrauliek voor toch ? Een vervanger voor de silentbloc kan wel maar dan moet je een goede materiaalkeuze doen en speciaal laten draaien ?

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 18 mei 2018 11:43 PM
  [ # 19 ]
mexced schreef:

... Kun je de lagerfunctie uitleggen? Als ik het goed begrijp is de metalen bus met de bout er door toch de lager?

Als je de foto in deze post bekijkt zie je oranje paddestoelen met een donkerrood busje erin liggen. Dat zijn de kraaglagers, die zitten met de bout vast aan het subframe. Daaromheen draaien die zwarte tonnetjes die ernaast liggen, dat is niet meer dan een stalen binnenschaal waar het lager in draait met een rubberen buitenkant die in de draagarm geperst is. Die zwarte tonnetjes zijn niks meer dan oversized silentblocs.

Om de boel los te krijgen zet je de slijptol in het brede gedeelte van die rubberent tonnetjes, dat is het enige waar je van de buitenkant bij kunt. Neem een nieuwe slijpschijf en zet een mondkapje en een bril op, dat rubber zal wel aardig gaan roken. Als je het de onderste fuseekogel lost en het asstuk met de aandrijfas uit de buurt trekt kun je de onderste draagarm een aardig eind kantelen en er van meerdere kanten bij. Als je beide zijden doorgeslepen hebt valt de draagarm er zo tussenuit, zonder dat die of het subframe beschadigd is.

Het is daarna zaak de restanten uit de draagarm en de subframe-ogen te halen, en de nieuwe spullen te monteren. Bij het inpersen van nieuwe silentblocs (die zwarte tonnetjes, eerst het oranje binnendeel eruithalen!) de boel wel goed smeren met zeepsop oid, anders pers je de boel krom (been there…)

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook