2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
1.6 tzi lage toeren, uitvallen en matig optrekken
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 05 juni 2018 10:25 PM
  [ # 16 ]

Bij mijn Chic (verdelerloze onsteking, BDY blok) heb ik ooit het slangetje van de MAP sensor kapot (scheurtje). Met het kapotte slangetje liep de motor wel, maar bij stationair draaien fluctueerde het stationair toerental zeer sterk (600 - 1600rpm). Geen brandend motormanementlampje overigens, enkel na een kilometer of 2 op een constante snelheid rijden ging ie even branden, maar een keertje gas geven deed het lampje doven.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 06 juni 2018 11:04 AM
  [ # 17 ]

Mijn 16 TZi had vergelijkbare problemen. Opgelost door, jawel, het benzinefilter te vervangen…

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 01 juli 2018 12:38 PM
  [ # 18 ]

Na vakantie een update.

Even op een rijtje gezet wat er vervangen er wat er vervolgens verandert is. Daaronder ook benzinefilter.
De BDP sensor was het enige onderdeel dat vervangen was voor een tweedehands exemplaar.
Zou kunnen verklaren dat het alleen maar slechter werd ipv minder goed.
Auto stond nu een paar weken stil. En starte de laatste keer al nauwlijks meer.

De BDP dan maar vervangen voor een nieuwe met het plan later te resetten als de boel weer warm zou zijn.
Starten duurde even.
Eerst alleen wat rook. Toen wat stof uit de uitlaat.
Toch resetten dan.
Geen effect. Alles draait maar geen start.
Even rommelen aan de stekkers, kws stekker en bij de brandstofpomp relais ( bijrijderskant onder spatbord.)
Volhouden en starten lukt.
Maar daar begint dit verhaal weer andere route en schakelde ik maar snel de motor uit.

De motor maakt geluid als een diesel. ??? Ofwel er klopt iets hard of er loopt iets aan.
Laten lopen om dat even te bekijken leek me een risico.
Iemand ideeën.
Is dan de olie nog niet boven in de motor oid. Of komt die met draaien van de startmotor ook wel rond?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 01 juli 2018 01:45 PM
  [ # 19 ]

Als ie klinkt als een diesel, denk ik dat je de ontstekingsvolgorde niet goed hebt zitten. 1-3-4-2, vanaf de verdeler gezien linksom. Check dus of je bougiekabels goed zitten…

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 01 juli 2018 02:19 PM
  [ # 20 ]

Logische suggestie.
Ik zal eens nalopen of ze nog wel goed vast zitten.
De kabels waren vervangen gelijk met de bougies toen de eerste symptomen aanbleven.
Daarna is er nog goed mee gereden.
De volgorde zal goed zitten.

 

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3024
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 juli 2018 03:32 PM
  [ # 21 ]

Klinken als een diesel heb ik ook. Vanwege in ieder geval een onregelmatig vonkende 1e cilinder (geconstateerd met stroboscoop) zijn denk ik verdeler en bobine verdacht, maar ik ben er voorlopig nog niet uit.

Edit: even los van het feit dat jij een injectie en ik een carb heb.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 11 juli 2018 03:52 PM
  [ # 22 ]

Bougiekabels zijn nagekeken.
Zitten goed op volgorde met de vraagbaak er bij.

Starten lukte overigens na reinigen stekkers van de brandstofpomprelais. Het zijn er twee en ze zijn precies gelijk. Maar goed. Er was inmiddels wel starthulp bij nodig want accu goed leeg.
Gelukt dus.
Maar het getik onder de klepdeksel blijft. Bij warmere motor stationair minder duidelijk dan bij koud maar bij een klein beetje extra gas niet fraai dat geluid.

De verdelerkap losgehaald. Een beetje olie van binnen maar niet genoeg voor een storing.

Bougiekabels een voor een los gehaald en starten. Kon ik niet echt uit opmaken dat er verschil is.
Bougies een voor een bekeken en vervangen voor een oude. Je weet maar nooit. Geen verschil maar cilinder twee wat wel wat meer roet. Bougies nieuw weer teruggeplaatst.
Met lopende motor een voor een bougiekabel los maakt ook geen verschil.
Dan is ook duidelijk een getik hoorbaar van de stroom die niet weg kan.

Ik begin nu toch wel te vrezen voor een groter probleem en ik heb het vorige waar dit draadje mee begonnen is nog niet zeker opgelost

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 12 juli 2018 10:55 AM
  [ # 23 ]

Andere gedachte.
Als het één van de kleppen zou zijn. Want minder geluid bij warmere motor.Bij Stationair draaien dan.
Olie meer vloeibaar. Dan zou het afstellen kunnen worden inclusief distributie riem vervangen helaas.

Zou ik eerst nog even de spelingen kunnen gaan meten of het zin heeft.

Maar ik vermoed of hoop eigenlijk op vervuiling vanwege de perikelen met de onsteking.
Kun je met een olie additief nog een reiningspoging van de kleppen ondernemen?

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38883
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 12 juli 2018 12:07 PM
  [ # 24 ]

Kleppen gaan bij een warme motor harder tikken dan bij een koude.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 12 juli 2018 07:46 PM
  [ # 25 ]

Olie achter je verdelerkap kan ook prima heel vervelend doen. Ik zou die keerring eens vervangen, nieuwe kap erop (want olie brandt zo lekker in) en dan nog eens kijken. Vergis je niet, ook een KLEIN beetje olie kan al je ontsteking in de war sturen. Got the T-shirt (en er uiteindelijk een auto om gesloopt, maar da’s een ander verhaal Wink )

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook