Blower van verwarming/airco draait enkel op hoogste stand
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 06 juni 2018 01:14 PM


Hallo, sinds enkele dagen draait de blower van de verwarming/airco enkel nog in de hoogste stand, op andere standen draait hij niet meer.
Is er iemand die weet wat er aan de hand is ?  weet iemand hoe die snelheid van de blower geregeld word ?  vroeger gebeurde dit met weerstanden in serie met het motortje te zetten maar ik betwijfel of dit nog zo gedaan wordt bij de Berlingo uit 2008.

Groeten

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2018 04:25 PM
  [ # 1 ]

Meestal wordt de blower gestuurd door een power transistor die zn stuurstroom van de knop op het dash krijgt. Die transistoren fikken uit en dan heb je dit.
Zoek naar een alu koelplaat met een transistor erop. Meestal in de paravan bij de blower of in de duct waar de blower lucht doorheen gaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
2d
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6930
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Image
Gepost: 06 juni 2018 07:49 PM
  [ # 2 ]

En gebruik gerust de zoekfunctie van het forum, er is al veel over geschreven.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 07 juni 2018 12:56 PM
  [ # 3 ]

Bedankt !  ik zal eens op zoek gaan naar die transistoren.

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 10 juni 2018 05:02 PM
  [ # 4 ]

Hallo .... is er iemand die me kan vertellen waar dat motortje precies zit ?
Heb al van alles gedemonteerd onder het dashbord maar zie niets van het motortje.

Groeten

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juni 2018 09:45 PM
  [ # 5 ]

Je moet de motor niet hebben maar de transistor, vermoedelijk in de buis die rechts naar de voeten blaast.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Citroën C8 2.2 Hdi 2003, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 12 juni 2018 12:13 PM
  [ # 6 ]

Gevonden !
Het zat uiteraard niet in de buis die naar de voeten blaast (want dan zou je hem verwarmen in plaats van koelen als de verwarming aan staat).
Het blijkt ook geen transistorgestuurde regeling te zijn maar nog een echte ouderwetse weerstand.
Hier valt uiteraard weinig aan te herstellen dus zal het een nieuwe moeten worden.

Afbeelding Bijlagen
P1120650k.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 juni 2018 12:24 PM
  [ # 7 ]

Dan heb je nog een oude Berlingo, waar zat die dan? bij het interieurfilter?

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Citroën C8 2.2 Hdi 2003, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 12 juni 2018 04:05 PM
  [ # 8 ]

Hallo, het is geen oude Berlingo, zie foto.
De weerstand staat vlak bij de ventilatormotor, in het kanaal waar de buitenlucht word aangezogen, zie foto.
Een bijkomstig euvel dat de wagen vertoonde was dat de compressor van de airco stopte zodra de ventilator in de hoogste stand (4) gezet werd. In de standen 1-2-3 draaide de compressor wel maar draaide de ventilatormotor niet.

 

Afbeelding Bijlagen
P1120659k.jpgP1120653k.jpgP1120657k.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
Gepost: 12 juni 2018 06:23 PM
  [ # 9 ]
Hugo Sneyers schreef:

Hier valt uiteraard weinig aan te herstellen dus zal het een nieuwe moeten worden.

Zijn vaak wel te repareren, de thermische zekering is dan stuk, het groene cilindertje rechts.

Kan je testen door deze even te bypassen met een losse draad.

E.e.a. al eens gedaan, weliswaar bij een Clio, maar het principe is niet anders.

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 12 juni 2018 07:52 PM
  [ # 10 ]

Hallo ... de thermische zekering had ik al gecontroleerd, deze is niet stuk, het is echt een onderbreking in de weerstand zelf, meer dan waarschijnlijk waar ik het rode cirkeltje aangebracht heb.
Bij een handelaar in afbraakonderdelen hadden ze het ding niet dus heb ik maar een nieuwe besteld (73 Euro).

Afbeelding Bijlagen
P1120650kk.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
KiteFlupke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 12 juni 2018 09:45 PM
  [ # 11 ]

Ooit eens gelezen dat de thermische zekering stuk ging door het zwaarder lopen van de ventilator… Of dit waar is, kan…

In afbraak zou ik het niet snel kopen… heb dit defect al in meerdere wagens gehad.

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 13 juni 2018 09:17 AM
  [ # 12 ]
KiteFlupke schreef:

Ooit eens gelezen dat de thermische zekering stuk ging door het zwaarder lopen van de ventilator… Of dit waar is, kan…

Die bewering kan zeker kloppen want als de ventilator zwaarder loopt dan trekt hij meer stroom en zal er meer vermogen in de weerstand gedissipeerd worden waardoor deze heter gaat worden.

 

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
KiteFlupke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 13 juni 2018 08:36 PM
  [ # 13 ]

Anders wat PWM modules op ALiexpress kopen Smile Mag die ventilator wat meer stroom nemen.

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 14 juni 2018 01:33 PM
  [ # 14 ]
KiteFlupke schreef:

Anders wat PWM modules op ALiexpress kopen Smile Mag die ventilator wat meer stroom nemen.

Dat zou inderdaad een goedkope oplossing zijn ..... ik heb er te laat aan gedacht (de nieuwe was al besteld) maar ik had evengoed de onderbreking in de weerstand kunnen overbruggen met een draadje, dan had ik uiteraard wel maar 3 ventilator-standen in plaats van 4 maar dat zou geen ramp geweest zijn denk ik.

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook