1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C15D Romahome project
mjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-06-2018

Gepost: 13 juni 2018 01:06 PM

Hoi allemaal,

Heb me zojuist voorgesteld elders op dit forum, en wilde bij deze een project topic startten over de vorderingen van mijn C15 Romahome 1.8 diesel uit 1988.
Deze is dit weekend gekocht. In redelijke staat van onderhoud met 230k km op de teller.
De apk is verlopen en er is wat werk aan.

Om te beginnen is er laswerk. Er is redelijk wat laswerk verricht in het verleden. Maar het kan mooier. Ik overweeg alleen het nodige te doen, of dat ik bijvoorbeeld de hele dorpel rand ga vervangen. Als afwerking spuit ik overal waar het nodig is Dinitrol.
Een ander afkeurpunt zijn de hulpveren van de achteras. Dit moet ik nog uitzoeken. Waar te koop, en of meteen de hoofd- schokbrekers beter ook vervangen worden.

Maar ik wil meer doen. Zowel optisch als technisch. Bijvoorbeeld een imperiaal voor surfspullen, andere velgen, extra verstraler lampen etc etc. Ook het camper gedeelte (wat nog heel gaaf is) ga ik compleet opknappen en wat moderner maken w.b.t. elektra.

De auto staat nu mooi binnen op de brug en er is wat tijd voor. Omdat ik moet lassen aan de bodem voorin wil ik het isolatie materiaal en de vloerbedikking in zijn geheel vervangen zodat dit allemaal weer netjes is.


Een ander ding wat ik aan het uitzoeken ben gaat over de versnellingsbak.
De huidige is een 4-bak. Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar ik ben bang dat het wagentje wat te kort gaat schieten in de bergen. Vooral steil omhoog op onverharde paden waar ik de neiging heb in te duiken.
Omdat er behoorlijk wat gewicht op de achteras staat en de auto voorwiel aangedreven is wil ik toch aanpassingen doen zodat het mogelijk is een trip naar bv. Marokko te maken.  Dit kan middels banden, ophogen, vering en dat soort dingen.
Ook hoor ik een klein piepje bij het indrukken van het gas in de versnelling. Dit wijst mogelijk op de koppeling/drukgroep? Voor vervanging mzou de bak er uit moeten.
Daarom ben ik aan het verkennen of het wat is om er een 5-bak in te maken.
Helemaal gaaf zou zijn om er een 4x4 Dangel set onder te maken, dan zou het wel een heel gaaf campertje worden.
Mochten iemand daat tips en andere informatie over hebben, graag!

Tot zover! Foto’s volgen. Tips en advies over de schakelbak, vering, 4x4 ombouw en vloerbedekking zijn meer dan welkom.
Groeten, Marius

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5187
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 13 juni 2018 01:16 PM
  [ # 1 ]

Een Romahome, wat tof! Ik denk dat ombouw naar een 1.9 XUD Turbodiesel de beste optie is. Dangel materiaal is over het algemeen niet zo betrouwbaar dus dat zou ik maar vergeten. Ik kijk uit naar de foto’s!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7022
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Image
Gepost: 13 juni 2018 01:40 PM
  [ # 2 ]

Wat goed! Ik zit een weekje in Schotland en heb al drie Romahomes gespot: twee op basis van de C15 met zo’n karakteristieke doos bovenop, en eentje op basis van de Berlingo 2.

Erg benieuwd naar de foto’s Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-06-2018

Gepost: 13 juni 2018 02:06 PM
  [ # 3 ]

Top, weer een aanknopingspunt, een 1.9 turbo motor dus.
Uit welke modellen zou deze afkomstig kunnen zijn?
Las wel ergens dat ze minder betrouwbaar zouden zijn dan de 1.8? 
En wat betreft het verbruik?

Foto’s heb ik nog niet paraat, maar ga ze zeker posten hier.

Als het lukt wil ik ergens in de komende tijd ook naar Engeland/ Schotland. Ze zijn er tenslotte gemaakt. Deze is alvast ook helemaal voorzien van muggen horretjes.

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2018 03:19 PM
  [ # 4 ]
mjanssen schreef:

Uit welke modellen zou deze afkomstig kunnen zijn?

Xantia of ZX.

Zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_XU#XUD9

Profiel  
 
furriegurrie
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1814
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 13 juni 2018 04:03 PM
  [ # 5 ]

Ook in de Xsara volgens mij. Onze vorige was een 1.9 TD…

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2018 05:04 PM
  [ # 6 ]

Nog meer keus dus. Wink

Er is ook nog een 1.8 TD, die lag in de BX, de XUD 7 turbo.

Profiel  
 
mjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-06-2018

Gepost: 13 juni 2018 07:01 PM
  [ # 7 ]

Opzich maak ik mij over het vermogen zelf van de 1.8 diesel niet zo’n zorgen. Deze loopt prima.
De originele motor die er in zit heeft altijd zijn onderhoud wel gehad en heeft altijd relatief lange afstanden gereden.
Ook is de distributie recent vervangen.
Olie verbuik kan ik nog niet inschatten helaas.

Alleen vraag ik mij af of de 4 bak toereikend is in de bergen.
En omdat ik een heel klein piepje hoor bij het gas geven verdenk ik de koppeling en zou de bak er toch even uitmoeten.
Dan meteen een 5-bak erin is de volgende gedachte. En dan meteen maar een ‘beter’ blok nu alles toch los en er uit is.

 

Profiel  
 
vtske
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1498
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 13 juni 2018 07:48 PM
  [ # 8 ]

Turboblok van een BX erin dat ze dat nooit gedaan hebben bij Citroën in de Visa D en C15 D .

1989 BX TRD TURBO,1992 AX11 TRE, 1998 SAXO 15D SX, 2000 XSARA BREAK 19D,2004 SAXO VTS 1400,2008 PEUGEOT 307 14 HDI,2011 New C4 EXCLUSIVE 16 EHDI 112 EGS6,2014 C4 GRAND PICASSO EHDI 115 BVM6.

Profiel  
 
mjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-06-2018

Gepost: 13 juni 2018 10:55 PM
  [ # 9 ]

Heeft iemand misschien een suggestie waar ik goede hulpveren kan vinden? En een korte beschrijving van de werkzaamheden voor vervanging? Deze zijn afgekeurd voor de apk.

Ik wilde eventueel in een moeite de hoofd-schokbrekers vervangen omdat ze optisch niet heel mooi meer zijn. Maar na het lezen van diverse berichten op engelse fora kom ik daar van terug gezien de inspanning die er voor nodig is.
(O.a. moet ik er eerst een tool voor maken om de veren onder compressie te brengen)

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4804
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 14 juni 2018 12:27 AM
  [ # 10 ]

Leuk, een C15 Romahome!!

Ik geef je een goede kans om delen te vinden in de UK, daar zijn er heeeeeel veel verkocht en rijden er ook nog veel rond! Bijvoorbeeld op ebay of via breakerlink.com

LR Freelander daily driver, Corsa B 1.2 automaat
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5

Profiel  
 
jakkerma
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 431
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 14 juni 2018 03:28 PM
  [ # 11 ]

Heeft je Romahome een links stuur?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 220k km, en (uniek!) probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i
Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
mjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-06-2018

Gepost: 15 juni 2018 07:28 AM
  [ # 12 ]

Klopt! Links gestuurd. Het is een origineel nl. auto.

Profiel  
 
jakkerma
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 431
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 15 juni 2018 04:25 PM
  [ # 13 ]

Even gekeken op de Engelse site; wat een leuke auto!
Waar blijven de plaatjes?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 220k km, en (uniek!) probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i
Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
mjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-06-2018

Gepost: 17 juni 2018 03:44 PM
  [ # 14 ]

Plaatjes blijf ik nog even schuldig.

De voorkant is helemaal gedemonteerd
Ben nu bezig met lassen aan de linker voorkant. De houder van de koplamp, incl de koplamp zelf zijn aangetast door roest dus heb daar nieuwe stukken in gelast.

Qua laswerk rest nog aan beide zijden vooraan de deuren. Een paar kleine plekken in de dorpels (oud slecht laswerk). En in de hoeken onder de deuren. Ook de bodem voorin heeft beginnend wat kleine plekjes, die ga ik van binnenuit oplassen. En dan in de epoxy coating, nieuw vilt en anti dreun laag en nieuwe vloerbedekking.

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7022
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Image
Gepost: 17 juni 2018 04:50 PM
  [ # 15 ]

Als je moeite hebt met het uploaden van afbeeldingen mag je me een pb sturen en dan kijk ik wat ik voor je kan doen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook