10 van de 22
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De Berlingo van Strawberry Fields*
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 september 2021 05:16 PM
  [ # 136 ]

Aaaaanyhoo! Toch maar vast de boel zover uit elkaar gepulkt. Eerst de bobine en de bougies er maar even uit om het zoveel makkelijker te maken om de boel te tornen, dat verkleint het risico dat de boel alsnog van tijd komt. Daarna het spanrolletje los, de riem eruit en de rollen eraf. En dan kun je die waterpomp ook even fatsoenlijk beoordelen. Nou!

It’s dead, Jim…


Het is bijna niet te geloven dat dit nog net goed gegaan is oh oh maar alles staat nog keurig op tijd en de riem, spanrol en geleiderol zijn gewoon in orde. Die riem heeft nu natuurlijk wel lopen vreten, dus de hele mik gaat eraf & nieuwe er weer in, maar er is geen schade vooraf geweest. Die waterpomp is gewoon domweg in puin gelopen en dat was ‘t dan.

Nou ja. Dat is qua klusje prima te overzien, met zo’n NFU blokje in een Bertje is er net mooi ruimte genoeg om overal nog goed bij te kunnen. Tot zover wil de boel ook goed los en dat ziet er voor de pomp ook helemaal niet beroerd uit. Komt allemaal wel in orde dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 12 september 2021 05:26 PM
  [ # 137 ]

Ik dank de citroën-engeltjes angel die me kennelijk goed gezind waren op mijn blote knietjes dat dit allemaal nog goed is gegaan dance, anders had ik mijn Bertje gehad sad pink

En natuurlijk ben ik superblij met mijn handige kerel, die dit allemaal weer eventjes in orde kan maken love9

Want als het aan mij ligt rijd ik nog jaaaaaaaaaaaaaren in mijn Bertje rond!!!

 

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 12 september 2021 06:37 PM
  [ # 138 ]

One happy family! Mooi toch, dat het net goed is gegaan. Dit zat er idd niet ver meer vanaf om heel erg fout te gaan.
Maar ach, had het wel fout gegaan, Derk heeft toch nog en Xantia TD staan? Even blokje wisselen, dan maar diesel i.p.v. gas… Mr. Green

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 september 2021 06:43 PM
  [ # 139 ]

Ja, maar dat torretje heeft ook een puist werk nodig. En die heeft het dubbele gelopen. En dat is een ouderwetsch roetend dieselblok van 15 jaar ouder dan dit. En dan is de laatste Xantia 1a TurboD van Nederland ter ziele voor een tamelijk 13 in een dozijn Bertje. Kortom, ik weet ‘t niet… Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 12 september 2021 06:45 PM
  [ # 140 ]

Hmm… Bertjes zijn er nog voldoende voor handen, ja… Dillema’s dillema’s… Laughing

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 september 2021 11:21 AM
  [ # 141 ]

De nieuwe distributiekit ligt erop. Dat was verder ook totaal geen probleem. Alles stond immers nog keurig op tijd… Alle merkstrepen op de nieuwe riem liggen dus meteen netjes tegen de merken op de distributietandwielen. Dat stelt gerust.

Ik heb de oude onderdelen eens bekeken en dat vergeleken met de vervangingsgeschiedenis van die distributie. In 2011, toen de auto 3 jaar oud was, is de distributieset vervangen bij 123.000 kilometer ongeveer. Maar eind 2016 is er bij 195.000 kilometer alléén een nieuwe riem op gelegd: waterpomp, spanrol en geleiderol hebben alle productiedata in 2010 Q3/Q4. Gelukkig waren de span- en geleiderollen van SKF. Die zijn dus inmiddels dik 140.000 kilometer oud (we staan inmiddels op 264.000) en die zijn eigenlijk nog prima: mooi strak en geruisloos en zonder ook maar enige vorm van vreetspoor of wat dan ook. De waterpomp is er een van Meyle, goeikope spullen dus. Die heeft desondanks dan toch nog zo’n 140.000 kilometer gedraaid, maar dat heeft dus ook maar weinig over ten opzichte van de normale vervangingstermijn van 120.000 kilometer. En je hoeft er dus zonder gespecificeerde nota niet op te rekenen dat een vers vervangen distributie ook maar iets voorstelt bij de aanschaf van je tweedehandsje Mr. Green

Oh well. Het is weer nét goed afgelopen. Er komt een nieuw setje in en dan mag-ie weer, weet ik veel, 80k tot 100k draaien. En als het dan de moeite nog is, moet gewoon weer *alles* eraf, want geheid loopt er anders tussentijds iets in mot.

Maar deze keer nog niet. Nét niet Cool

Vanmiddag even afbouwen, verse koelvloeistof erin, ontluchten etc. en dan kan-ie weer op pad. Is ‘t een keer simpel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 september 2021 01:20 PM
  [ # 142 ]

Nou, de boel is bijna klaar. Ik wil nu eerst even een vers LPG-filter scoren. Dan kan dat erin, en dan nog afvullen met koelvloeistof en dan kan het luchtfilterhuis er weer in en dan is deze hele episode alweer gezien ook.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 13 september 2021 01:21 PM
  [ # 143 ]

Dat ging natuurlijk veel te gladjes allemaal, hè... Mr. Green

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 september 2021 01:28 PM
  [ # 144 ]

Dat zou je wel denken, ja hmz

Maar dat zien we dan wel weer, voor nu ziet het er allemaal weer lekker fris uit. Als dit klaar is, zit er een compleet nieuwe distributie op én een nieuwe multiriem én nieuwe koelvloeistof én een nieuw LPG-filter. De rest was allemaal kortgeleden net ververst. Dus dan is alle onderhoud ook wel weer zo’n beetje bij.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 september 2021 06:11 PM
  [ # 145 ]

Zo, het apparaat rijdt weer als een tierelier Cool Het enige kleinigheidje is nu nog dat, voor zover ik kan overzien, geheel onafhankelijk van de waterpomp ook de verdamper van het LPG-systeem er de brui aan gegeven heeft. Het ding wordt wel warm, daar zal het niet aan liggen. Als je de auto overschakelt op LPG begint-ie meteen voluit & luid sissend LPG het blok in te storten, waardoor uiteraard het ding onmiddellijk voor geen meter meer loopt. Het hele overschakelprogramma waar je eerder even door moest eer het ding ook werkelijk op gas liep is volledig verdwenen. Terugschakelen op benzine helpt, maar je zult ‘m dan echt even moeten stoppen en herstarten om de zaak weer op orde te krijgen. Meldingen met betrekking tot het motormanagement verdwijnen dan ook meteen.

Kortom, vermoedelijk ligt het membraan van de verdamper eruit en jakkert-ie met de elektrokleppen open in één keer de volle druk van de tank naar binnen.

Dat wordt dan ‘effe een dingetje’ want ik kon een paar jaar geleden ook al met geen mogelijkheid meer aan nieuwe injectoren voor dit systeem komen. Zal je zien dat je zo’n verdampertje vinden ook wel rond je navel kunt noteren. Nou ja, dat gaan we wel even zien. Hij doet het uitstekend op benzine, dus rijden kan gewoon. Voor nu trek ik de stekker van de elektroklep op de verdamper er wel af, zodat je niet in een gewoontehandeling ‘t ding op gas schakelt en er allerhande ellende ontstaat. En als het een al te dol avontuur of al te ranzig duur wordt om dat LPG-spul aan de praat te krijgen of te vervangen, dan gaat het er lekker uit bleh I rijdt er toch de kilometers eigenlijk niet meer voor.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 13 september 2021 06:16 PM
  [ # 146 ]

Ik kan het haast niet geloven. Bij mijn vorige berichtje had ik nog willen schrijven: “Zo, en nu het LPG systeem naar de vaantjes!” Want het ging gewoon te makkelijk.
Maar ik wilde de auto-goden niet verzoeken, dus liet ik dat maar achterwege. Zo blijkt, alleen de gedachte al…

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 september 2021 06:24 PM
  [ # 147 ]

Ja. Ach. Whatever. De tank is net vol, dus dat kost wat extra benzine vanwege dat dooie gewicht wat je meesleept, maar goed. Ik koppel de boel elektrisch af, kijk of de leiding veilig leeg kan en dan is er met het Bertje zelf eigenlijk niks meer aan de hand.

Dat gassysteem is er in 2009 ingebouwd en heeft daarna in de eerste 10 jaar van z’n bestaan letterlijk helemaal nul, kortom géén, maar dan ook helemaal niets, aan onderhoud gehad. Het is al heel wat dat er toen nog aan revisie-injectoren te komen was, maar dit moest een keer misgaan natuurlijk. Het trieste is alleen dat je het dan in de praktijk ook gewoon wegpleuren kunt als het meer dan een jaar of 5, 6 oud is, want dan zijn er gewoon geen spullen meer voor in de handel.

Nou ja. Komt tijd komt raad, rijden doet-ie in ieder geval weer zonder in te willen storten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 september 2021 06:51 PM
  [ # 148 ]

Aldus geschiedde: ik heb de LPG-schakelaar en beide veiligheidskleppen elektrisch afgekoppeld en de leiding leeg laten lopen. Voor de LPG-boer die er waarschijnlijk dan te zijner tijd een oordeel over moet vellen heb ik die acties op een kladje genoteerd, hoeft-ie zich geen ongeluk te zoeken naar mijn beveiligingsacties.

De kans dat dat ding nu nog door de een of andere onvoorziene omstandigheid zichzelf vol gaat staan pompen met LPG is daarmee m.i. wel voldoende geminimaliseerd. Kunnen we ten minste op een rustige manier op zoek naar een oplossing voor die ongein.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 september 2021 08:43 AM
  [ # 149 ]

Kun je geen set membranen voor die verdamper op de kop tikken?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 september 2021 08:54 AM
  [ # 150 ]

Misschien, maar er is al eens eerder aan dat ding gerommeld zo te zien. Ik ga wel eens kijken wat er voor te vinden is. Het zou op zich mats zijn als dat systeem nog een keer in de benen te helpen is. Maar dat heeft wat onderzoek nodig dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
10 van de 22
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook