12 van de 22
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
De Berlingo van Strawberry Fields*
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 januari 2022 10:48 AM
  [ # 166 ]
Penny Lane schreef:

Maar goed. Misschien kan iemand anders het voor een beter acceptabel bedrag huh

Derk

Dat schreef EW. Voor 900 de hele motorset vervangen. En voor 900 koop jij geen goeie berlingo op gas..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2022 11:19 AM
  [ # 167 ]

Maar voor 900 euro krijg ik hier nergens, incl. arbeid zoals EW schrijft, de motorset vervangen. Dan is ‘t nóg minimaal 1200, exclusief eventuele vervanging van een inlaatspruitstuk. Waar ik rekening mee houd omdat ik er vanuit ga dat het bestaande spruitstuk met gaten voor dampgasinjectoren van een reeds lang uitgelopen model niet herbruikbaar is in een nieuw systeem.

De kwestie is ook dat een Berlingo op gas in dit geval eigenlijk alleen leuk is als je dat al hebt. Als je daar de volle klapper voor investeren moet, is het goed mogelijk dat I net zo goed op benzine door kan rijden. Oftewel: er is geen dringende noodzaak aan dat LPG-verhaal behalve om gezeik bij de keuring te voorkomen. En dat kan ook door die hele LPG-handel eruit te gooien en dat netjes met de RDW even af te handelen. Dat kost bij de huidige prijsopgaves wel erg veel minder, dus dan ben je minimaal verplicht om daar de rekensommetjes eerst weer eens op te maken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 januari 2022 12:17 PM
  [ # 168 ]
Percheron schreef:
EW schreef:

Ik was destijds voor het bussie 900 kwijt.

inclusief arbeid.

En over welke tijd heb je het dan en waar was dit dan?

Hier in het noorden doen ze een compleet nieuw systeem voor 1800 pleuro, 1200 als de tank nog hergebruikt kan worden…

25 juli 2017

Bij http://www.agit-lpg.nl

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 januari 2022 12:57 PM
  [ # 169 ]
waterman schreef:
Penny Lane schreef:

Maar goed. Misschien kan iemand anders het voor een beter acceptabel bedrag huh

Derk

Dat schreef EW. Voor 900 de hele motorset vervangen. En voor 900 koop jij geen goeie berlingo op gas..

En richting 11/12-honderd kan ik me nu wel voorstellen: Het is per slot al bijna 5 jaar geleden.

Maar als ik vergelijk met mijn bussie:

LPG 1 op 10
Benzine 1 op 13.

Benzine kost hier 1,70
LPG kost hier 0.90

(ja: prijzen die ik binnen 8km van mijn huis kan vinden)

100 km op LPG kost je dan 9 euro.
100 km op benzine kost je dan 13 euro.

Verschil is 4 euro per 100 km of 4 ct per kilometer

Meerkosten MRB is voor dit Bertje ongeveer EUR 416/jaar.


NOrmaal ligt je omslagpunt dan bij 416/0,04=10400 km/jaar.

Zit je daarboven verdien je 1200 euro terug na 30.000 km.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2022 02:06 PM
  [ # 170 ]

Ja, en die 30.000 kilometer terugverdientijd, is dat alle kilometers of alles boven 10.400 per jaar? Want in het laatste geval is dat alsnog meer dan 6 jaar en bijna een ton sturen. Dan wordt het wel spannend: er staat toch al zo’n 270.000 kilometer op de teller en als je dan de 350.000 ruim voorbij moet om je gasinstallatie terug te verdienen is dat wel een beetje een dingetje. Zeker met die allerlaatste NFU-versie met beruchte plastic gasklephuizen en van dat soort flauwekul.

In het eerste geval is het met 25 tot 30K of zeg eens twee jaar bekeken (ceteris paribus) en dat zou dan eventueel nog een keer kunnen. Mits een inbouwstation dus de tank wil hergebruiken en je voor weinig met een ander inlaatspruitstuk aan de slag kunt (of dat dat niet nodig is).

Het is either way niet een heel erg overtuigend verschil als basis voor een nieuwe installatie, zeker niet als dat inclusief tank zou moeten. Als I de mazzel heeft dat ze in een volgende klus weer meer thuis werkt kan het never uit, als ze juist verderop gaat werken is het misschien juist weer wél lekker. Puur gokken dus. Dan kun je ook overwegen om dat handel er eerst lekker uit te trekken en dan later eventueel naar behoefte een andere auto op gas te organiseren, zeker aangezien tegen de tijd dat dat nodig wordt de kans groot is dat die Berlingo ook wel op z’n laatst loopt.

Het kán dus, máár…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 januari 2022 02:20 PM
  [ # 171 ]

Het is bij de kilometers boven die 10.400. Dat is namelijk je break-even. Dus als I meer dan 40k in een jaar stuurt, verdien je het in 1 jaar terug.

Rijdt ze 10.500 duurt het al gauw 300 jaar….

Rijdt ze 25k per jaar verdien je het met 2 jaar terug.


Mits de auto die 50k nog gaat halen…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2022 03:17 PM
  [ # 172 ]

Ja, dat dacht ik al. Dan moet ze dus, op basis van wat ze nu rijdt, in het beste geval een jaartje of zes en in totaal tussen de 75 en 100K doorrijden met dat Bertje om die 12 meier terug te verdienen. En of dat realistisch is met dit Bertje… Ik bedoel, ik gun het die Berlingo aan alle kanten om nog zo lang zonder veel gedoe mee te gaan, maar of ‘t ding dat ook echt haalt is vers twee.

Het lijkt er dan toch op dat het op dit moment een beter plan is om die 1200 euro lekker voor een sloot benzine te reserveren en de hele LPG-handel eruit te trekken. Gewoon omdat het plaatje kosten/baten/levensduur/te verwachten kilometers wel aardig krap uitvalt om dat soort geld in een LPG-installatie voor dit beestje te steken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 maart 2022 03:55 PM
  [ # 173 ]

Exit LPG-systeem. Het deksel van de zekeringkast in het dashboard is inmiddels ook vervangen door één zonder gaten. Nu de rest van het nawerk nog: volgende week naar de RDW en voor die tijd zorgen dat het ophangmateriaal voor het reservewiel er alsnog komt. Alles is keurig uitgebouwd, maar het reserveweiel terugzetten hoorde er blijkbaar niet bij. Nu zit er dus ook een behoorlijk gat achterin de bodem van de kofferbak waar de spindel van het reservewiel-rek door hoort en dat gaat bij de eerstvolgende dag regen gezellig een boel water scheppen als dat zo blijft. Ook is de vulopening compleet met dop en al uit de bumper gehaald, waardoor er daar nu een joekel van een gat zit. Ik moet maar eens kijken hoe ik dat opknap, want een bumpertje in de goeie kleur vinden is onmogelijk. Dit is nota bene de enige Berlingo in deze kleur die ik ooit gezien heb…

Maar als dat allemaal ook opgelost is, is het definitief een ex-gasgestookte Berlingo.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 maart 2022 03:08 PM
  [ # 174 ]

Het reservewiel hangt er weer onder. Zo’n rek (ook nog een erg nette) en een spindel scoren ging vlotter dan ik dacht. Nota bene een spindel uit een 306 die duidelijk nog niet lang geleden een nieuwe had gekregen, dus nog keurig gangbaar. Nu voorzien van veel kopervet, dus dat gaat nog wel een poosje goed.

Om het rek er weer onder te hangen bleek ik de ophangpunten eerst terug in model te moeten zetten. Die waren voor de gastank een eind opzij gebogen. Dat ziet er ook meteen weer zo lekker ranzig uit qua installatie Confused Maar goed, het is hersteld en het wiel hangt er weer onder.

Als het weer wat betrouwbaarder goed weer is om met lijm en dergelijk toestanden te gaan klooien zal ik het gat in de bumper ook nog aanpakken, kijken of dat netjes te maken is. Voor de rest is alles weer netjes origineel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 maart 2022 01:51 PM
  [ # 175 ]

1 ding: als je wilt dat je auto voor elkaar is, moet je alles zelf doen hmz

Het inlaatspruitstuk is vervangen omdat daar immers de gas-injectoren in geplaatst waren. OK, dus de tent die het LPG-systeem heeft uitgebouwd heeft een gebruikt spruitstuk geregeld. Niet goeikoop, maar afijn. Op één dingetje na: de vacuüm-aansluiting van de rembekrachtiger is op dat spruitstuk kapot. Nu zit de vacuümleiding naar de bekrachtiger daar met de één of andere nu al loskomende slappe kit tegenaan geknoeid. Dat gaat dus niet goed…

Verder ligt er nog wat bekabeling door een niet-afgedopt gat in het schutbord tegen een stalen rand aan te schuren en ik heb niet onmiddellijk een idee of die bekabeling nog in gebruik is of niet.

Buiten dat alles heeft het ding een nieuw probleem: na het tanken staat de tank onder forse druk. Kennlijk is de beluchting verstopt op zoiets, dus daar moet ook iets aan gebeuren. Het ding blijft nu benzine door de vulhals naar buiten hevelen en daar is benzine momenteel bepaald te duur voor. Brandgevaar daargelaten.

Kortom, die klus uitbesteden was de moeite niet waard. Dat had ik echt even zelf moeten aanpakken, dan had ik nu alleen nog met die verrekte tankbeluchting gezeten en had ‘t vlot twee en een halve meier minder gekost.

Nou ja. Eerst pauze, dan zal ik kijken of ik die tankbeluchting z’n narrige geintjes kan afleren en dan zien we verder. Wat mij betreft moet er gewoon wéér een ander inlaatspruitstuk in of een Goeie reparatie op deze, niet van dit halfzachte gebeun en dan straks onverwacht geen rembekrachtiging meer hebben en wel veel valse lucht. En natuurlijk moet die bekabeling gefatsoeneerd worden.

O ja, en als we dan toch bezig zijn moeten de T-stukjes met daarop nu met bouten afgedopte restjes slang naar de verdamper er ook uit en ten minste vervangen worden door rechte hulsjes, want dit is wel écht heel erg beun zo.

Dus in feite, op het gegeven dat die installatie weg is na, moet alles gewoon opnieuw. Hebben we weer wat te doen dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 maart 2022 02:32 PM
  [ # 176 ]

Tjee… wat een stelletje beunen zeg..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 12 maart 2022 03:59 PM
  [ # 177 ]

Dat ik überhaupt nog gewoon kom remmen blijkt een godswonder… Afgedopte koelslangen bleken dus ook gewoon te lekken omdat er te kleine bouten in waren gestopt (heb nog net tot minimum koelvloeistof)... En in het inlaatspruitstuk blijken gewoon bouten te missen!!! gulp

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 maart 2022 04:34 PM
  [ # 178 ]

Dat dus. M12 bouten in 15mm koelslangen, dat is leuk om tijdens het werk te voorkomen dat je in no-time in een plas koelwater ligt te badderen, maar het werkt gewoon niet meer op het moment dat het koelsysteem op druk staat. Het is al een traag lek terwijl de auto stil staat. En desnoods prop je er twee eindjes 15mm CV-buis in, dan is het in ieder geval dicht!

Dat hele vacuüm-verhaal van de bekrachtiger, dat ligt dus uit elkaar omdat ik het per ongeluk heb aangeraakt bij het dichtmaken van dat gat in het schutbord. Dat je denkt van nou OK, dat kan vanwege de LPG-inbouw al zo geweest zijn, ik maak dat zelf wel dicht. Net zoiets als het bandenrek er zelf weer onder zetten. Mooi, dus dat is nu stuk. Dat pijpje was dus inderdaad van het spruitstuk af gebroken. Komt wel meer voor, zal wel te maken hebben met hoe de kliksluitingen van die slangetjes werken. Maar dan de boel er meteen mix van kansloze secondenlijm in een onzuivere breuk en de één of andere niet voor in de motorruimte geschikte kit aan elkaar frutten gaat gewoon niet werken. Dat moet dus over en de vraag is of ik dat met een ander spruitstuk doe of dat ik deze eruit trek en opknap.

Om te kijken hoe dat spruitstuk ook alweer vastzit op zo’n NFU torretje was ik dus even met een spiegeltje achter het blok langs wezen spieken. Kom ik erachter dat er bouten van het spruitstuk gewoon ontbreken! Het zal wel aan mij en m’n perfectionisme liggen of zo, maar dan heb ik alles opgeteld écht iets van ‘waarom betaal je hier iemand voor?’ En dan ook gewoon de vakman dus en niet de één of andere beun.

Afijn. Donderdag moet dat ding naar de RDW om het gassysteem uit te laten schrijven. Gelukkig heb ik voor die tijd nog wel gelegenheid om het werk dan maar weer compleet over te doen, als ik tenminste niet hoef te wachten op spruitstukpakkingen. Dat zal dan dus op die manier moeten, want in verband met het tijdig regelen van de APK en de wachttijden voor een afspraak bij de RDW voor dit soort geneuzel is dat de enige manier om de boel op een redelijke tijd klaar te kunnen hebben. Ik ben alleen wél benieuwd wat de vakman er nou eigenlijk zelf van vindt…

Buiten al dat is het gelukt om de brandstoftank eens goed te laten boeren door de beluchtingsslang los te koppelen van de vulpijp. Wéér voor drie euro benzine weg, maar soit. Nu kotst-ie het er niet meer via de tankdop uit. Ik weet even niet precies hoe dat beluchtingssysteem in elkaar zit bij zo’n Bertje 1b NFU, maar ik vermoed dat het tijd wordt voor een nieuwe vulpijp om dit gedoe in de toekomst te voorkomen.

En daarna, als de keuring een beetje redelijk vlot afloopt, is het weer een fatsoenlijk benzine-Bertje. Kan-ie best nog een poos draaien.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 maart 2022 07:20 PM
  [ # 179 ]

Nou ja. Het spruitstuk ligt er weer naast. Gore pasvlakken, gammele oude pakkingen etc. dus lekker ranzig werk. Het spruitstuk is met injectorrail en al vervangen blijkbaar en het lijkt alsof injector nr. 4 lekt (naar buiten toe).

Maar goed, dat laatste is nog in onderzoek. Het eerste is goed iets aan te doen als ik tenminste uiterlijk dinsdag pakkingen in huis kan hebben. En die vacuüm-aansluiting krijg ik ook voor elkaar: ik heb het stompje eraf geboord met een 7,5mm boortje en er vervolgens een slangverbindertje met 8mm ‘barbs’ in getikt. Ik moet nog even een geschikte lijmsoort opsnorren om dat te borgen en goed dicht te krijgen en dan is dat wel in orde, het valt in ieder geval nu al niet meer spontaan uit elkaar dus die winst hebben we al. Goed, ik moet dan ook een andere koppeling aan het vacuümslangetje fröbelen maar dat heb ik vaker gedaan, dat komt wel goed. Het scheelt in ieder geval opnieuw een spruitstuk organiseren.

Maar ik wil voor die tijd, nu ik er gemakkelijk bij kan, eerst de koelvloeistoflekkage oplossen. Het pist er dus uit met draaiende motor, dat kan echt niet zo blijven. Morgen bij de Bauhaus/Hornbach of overmorgen bij de Parts Point maar eens kijken wat ik daar voor koppelbusjes voor kan opdrijven (desnoods daadwerkelijk CV-buis), koelsysteem leeg laten lopen, de boel netjes dicht beunen en dan weer afvullen & ontluchten, dan is dat ook wel gezien.

Anyhoo, zo schiet uitbesteden voor geen meter op natuurlijk. Ik bedoel, als je het hele verhaal daarna zelf opnieuw moet gaan doen om het goed te krijgen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 maart 2022 07:24 PM
  [ # 180 ]

Wat een ongelooflijke beunklus…

Profiel  
 
 
12 van de 22
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook