17 van de 22
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
De Berlingo van Strawberry Fields*
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 september 2023 09:59 PM
  [ # 241 ]

Licht opknapwerk dus, want natuurlijk zijn de randen van de vervangende spatborden ook al begonnen met roesten. Maar goed, dat is nog in een makkelijk te behandelen stadium en daarna hangt dat er nog wel een jaartje of wat aan voordat het weer zo ranzig is als nu. Ietsje vervelender was dat het linker spatbord achter de bovenste hoek van de bumper een verrot steuntje had. Hád, ja, want daar zit natuurlijk ook gewoon alweer een nieuwe aan. Die hebben we maar eerst even snel eraan geknutseld, want we willen straks met een gezonde basis beginnen.

Klusje van niks en als je bedenkt dat nieuwe spatborden (imitatie) 85 euro/st. exclusief de verzending kosten en goeie, gebruikte originele twee geeltjes per stel, dan kun je er ook best een kleinigheidje aan herstellen.

Volgende kleinigheidje is dan om ze aan te passen aan de laatste facelift van de Berlingo 1b. Die had namelijk stootlijsten die niet meer doorliepen tot aan de spatbordrand, dus het puntstukje moet eraf en dan houd je drie gaatjes over die nog even dicht moeten…

Dat moet dus even heel voorzichtig dicht gestookt worden, zodat vervorming van het plaatdeel zo gering mogelijk blijft. Kwestie van geduld… Daarna de randen uitborstelen en in de lijnolie & in de anti-steenslag en dan kan de boel glad gemaakt worden om vervolgens in de paars-metallic te worden gezet. Niet al te moeilijk dus allemaal en daarna zitten er voor ongeveer het bedrag van twee ‘kale’ nieuwe imitatie spatborden twee keurige, harde, originele gewoon compleet weer op. Het aardige is dat je bij nieuwe spatborden die gaatjes voor de stootlijst ook eerst dicht moet maken, dus zo heel veel meer tijd kost het ook niet eens…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2023 06:34 PM
  [ # 242 ]

Het linker spatbord heeft inmiddels geen gaatjes meer voor het eindstukje van de stootlijst:

Ik heb er kleine stukjes plaat in gelast (over uit het dak van een ouwe Civic). Dat is nogal een modelbouwerij, maar het gaat eigenlijk prima en op deze manier heb je niet of nauwelijks last van het trekken van het materiaal. Je houdt een paar plekjes over die strak gemaakt moeten worden, maar dát houd je toch wel. Er scheelt in werkelijkheid ook nauwelijks iets aan, het moet ellaan netjes verborgen worden onder een dun laagje plamuur. Dat gaan we dan doen met de gebruikelijke afwerkmethode van alu-plamuur, dan polyesterplamuur, zo nodig fijnplamuur, spuitplamuur en primer, met tussentijds het gewoonlijke schuurwerk. Hier zie je dus aan het eind van dit werkje helemaal niks van terug en dat is nou precies de bedoeling Cool

Hiermee is het linker spatbord qua aanpassingen en reparaties in de vorm van laswerk dus eerst klaar. De rechter moet deze zelfde gaatjes nog dichtgemaakt krijgen en dan is het werk in metaal en met ‘sneldrogende ijzerlijm’ in ieder geval aan de voorspatboren ook wel gezien.

Dit is overigens véél gemakkelijker dan het herstellen van de bestaande spatborden, waarvan de omgezette rand om de wielkast volledig verteerd is. Daardoor zijn de spatborden ontzettend slap geworden en vervorm je ze al door er iets te streng naar te kijken. Terwijl deze gaatjes dichten in een verder intact en dus stevig spatbord eigenlijk niet zo veel voorstelt. En het kan, op wat draad, gas en plamuur na, allemaal met rommel die over is van een vorig project. Dat houdt de kosten ook meteen een beetje in toom.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2023 08:47 PM
  [ # 243 ]

Andere kant dus meer van hetzelfde. Ter afsluiting van die vreugde nog een paar tikjes aan de binnenkant gegeven om een kleine en erg subtiele spanningsplooi als gevolg van lassen in een bestaand deukje achter de stootlijst (die er kennelijk al eens af geweest was, typisch een demontage-deukje) terug op z’n plek te zetten en nu is de rest met wat licht plamuurwerk eigenlijk heel makkelijk strak te trekken. Er hoeft ook eigenlijk nauwelijks klei in gesmeerd te worden, maar je houdt toch kaalgeslepen plekken die weer gevuld moeten worden dus daar helemaal aan ontkomen zit er niet in. Maar dat is helemaal niet erg. Of nou ja, het zou misschien nog zonder plamuur kunnen ook, maar dit is dan ook weer gewoon niet dat soort herstelwerk.

In ieder geval zijn beide spatborden nu qua laswerk klaar. De boel staat in de zinkspray te drogen om voortijdige nieuwe roestvorming te voorkomen en dat was dan weer dat. Alleen nog strak maken en tegen roest behandelen en dan kunnen ze in de goeie kleur gehoosd worden. Daar gaan we ook niet moeilijker over doen dan nodig is: kleurverschil krijg je toch, tenzij je het hele Bertje over laat blazen. En dat doen we dus sowieso niet. Kwestie dus van netjes strak in de goeie kleur & in de blanke lak en dan zijn die spatborden gewoon klaar. Ik ga ze voor het spuiten niet eens op de auto hangen, want ze komen van net zo’n auto af & dus passen ze; de rest is een geval van whatever Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6069
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 september 2023 12:15 AM
  [ # 244 ]

Gunst, heb je geen zin om een bepaalde lichblauwe E39 touring eens lekker strak te maken? Die heeft ook wat plekjes zeg maar, met name RV in het spatbord. Zo’n parkeerschade zonder briefje, u kent het wel.

Eh, sorry. Goed bezig, wilde ik eigenlijk zeggen Cool

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 september 2023 11:49 AM
  [ # 245 ]

Mijn E46 heeft ook tig plekjes. Zeker het linker achterportier is niet heel strak; die is duidelijk een keer bij het opendoen tegen een paal geklapt en dat is er maar zo-zo weer uit gedrukt. Zit mij niet echt dwars, maar ik vind chique ook wel mooi als het lichtjes verlopen is. Dat scheelt ook kopzorgen qua strak houden. Beroerder is dat de motorkap een keer dicht gegooid is op een stuk gereedschap met een gemene bult tot gevolg. Die is er ook echt niet meer uit te krimpen zonder de kap te moeten spuiten, dus ik houd ‘t gewoon in de gaten of er een fatsoenlijk harde, strakke pre-facelift E46 kap in Titansilber op een sloperij opduikt. Maar ook vooral omdat je die bult ook ziet van achter het stuur en dat is met zo’n achterdeur niet zo Mr. Green

Maar goed, het is een optie natuurlijk. Hoewel ik voor een spatbord gewoon lekker een goeie gebruikte zou opzoeken: voorspatborden wisselen stelt niet zo gek veel voor bij een BMW. Moet ik bij die E46 ook nog doen (wegens roest), maar ik heb toch maar besloten om het oude spatbord echt op te gebruiken voordat ik de spatgave tweedehands vervanger eraan hang.

Inmiddels is het strakmaakwerk aan die Berlingo-spatbordjes lekker onderweg. De rechterkant in de plamuur:

De linkerkant inmiddels in de spuitplamuur:

En dan wordt het ook al snel een heel stuk mooier dan de spatborden die er nu op zitten. Waar door een gebrek aan stevigheid vanwege die verrotte randen de deuken inmiddels ook wel vanzelf in komen. Dat je dus spatborden aan zo’n ding hebt hangen die zichtbaar rot én kreukelig zijn. En dat staat wel erg slordig.

Wel weer bizar dat je er dan uiteindelijk spatborden op zet van een auto die een jaar of vier, vijf ouder is dan het Bertje van I, maar hey: als die beter heel blijven… Ik vraag me af of meer roesten een issue is vanaf de introductie van de Berlingo 2, waarna de Berlingo 1b als Berlingo ‘First’ nog een jaar of vijf als budgetoptie werd gebouwd. Misschien toch ietsje té budget?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 september 2023 01:18 PM
  [ # 246 ]

Andere kant staat inmiddels ook in de spuitplamuur. De rest is dus weer simpel.

Bij de inspectie van de schade aan de oude spatborden cq. controle of het zo allemaal een beetje klopt zag ik ook waar de keurmeester slechte plekken in de dorpels had gezien: die zijn des PSA’s van hun beschermende coating af gerot, net achter de voorste kriksteunen. Ook gewoon alletwee. Daar moeten dus in ieder geval nog verse lapjes plaat in. Voor de rest zien we ‘t gebeuren als-ie op bokjes staat. Ik verwacht onder de auto ook nog wel hier en daar een gaatje, vooral rechtsachter op het hoekje boven de bumper. Maar dat is voor later. Eerst even die spatbordjes zover voorbereiden, dan hoef ik ze niet tussen een hoop vonken & slijpstof in de verf te zetten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43082
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 september 2023 05:20 PM
  [ # 247 ]

Potverdikkie, mooi werk weer hoor!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2023 06:53 PM
  [ # 248 ]

Hopelijk blijft dat zo Rolling Eyes

Vandaag een bus Icare/Viola (kleurcode KEN) gescoord. Lak is ook besteld, maar dat duurt nog een dag of wat. Dat geeft dus mooi tijd om de binnenkant een beetje te fatsoeneren en de beginnende roest af te remmen. Dat moet nu toch eerst. Daarna kan de buitenkant verder geschuurd worden ter voorbereiding op een kleur die niet zilvergrijs is en dan wordt het tijd om een opstellinkje te creëren waarmee ik die spatborden fatsoenlijk en zo veel mogelijk in een keer kan overspuiten. Maar dan zal de komende week ook al wel weer halverwege zijn. Nog even geduld dus voordat er een definitief oordeel over het resultaat komt, althans voor wat die spatborden betreft Mr. Green

Maar die stootlijst-gaatjes zijn wel effectief verdwenen. Dat is wel gelukt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 oktober 2023 06:25 PM
  [ # 249 ]

Het is dus langzamerhand vooral zaak om de binnenkant verder af te werken. Ik heb het laswerk aan die stootlijs-gaatjes nog maar eens in de strijkkit gesopt om redelijk zeker te weten dat zich daar geen troep & vocht in ophoopt en ik heb alle losse verf en roest van de randen gestoken en dat geheel vervolgens in de Owatrol® gestreken. Dat haaft vervolgens uitgebreid kunnen drogen om vervolgens in de zinkspray te worden gezet.

Verder heb ik langs de bovenste randen een zooitje roet weggeschuurd: de auto waar de vervangende spatborden af komen is aan een motorbrandje overleden en dat heeft dus de nodige zwarte aanslag achtergelaten. Geen probleem verder, kwestie van wegschuren en klaar. Als dat gezien is kan de binnenkant in de primer en dan kunnen we door naar de buitenkant, waar nog wat krassen weggewerkt moeten worden en dan natuurlijk het geheel nog een keer gladschuren met waterproof 600. En dán pas kan de kleur er ook werkelijk op. Er is nog wel wat te doen dus voordat die spatborden montageklaar zijn. En dan moet de rest van de auto ook nog onderhanden vanwege rotterij Rolling Eyes

Maar goed, het kan allemaal gewoon weer in orde en dan kan het Bertje nog wel een jaar of wat in een fatsoenlijke conditie de weg op. Toch maar een keer regelen dan dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 oktober 2023 06:34 PM
  [ # 250 ]

De spatborden staan beide in de primer. De rechter wil ik nog even nat schuren met een heel fijn schuurpapiertje om nog ‘m definitief strak te hebben en daarna zijn ze, voor het doel dat ze moeten dienen, prima strak genoeg om in de kleur & lak te zetten. Het gaat er dus al leuk een beetje op lijken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 oktober 2023 08:05 PM
  [ # 251 ]

Goed. Ze zijn nu in principe spuitklaar:

En dat er gaatjes voor de eindstukken van de stootlijsten in gezeten hebben is aan de buitenkant niks meer van te zien. Daar ben ik best tevreden over:

Nu mag het hele spul eerst eens een nacht over doorharden. Morgen zal ik eens kijken of ik er dan misschien nog kleinigheden aan bijwerken wil met een heel fijn schuurpapiertje en dan kan daarna de kleur erop. Want het is nou ook weer niet zinvol om er verder nog al te moeilijk over te gaan doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 oktober 2023 01:27 PM
  [ # 252 ]

De eerste laag kleur zit erop. Dat moet nog een klein beetje bijgepunt worden en dan heeft het een tweede sessie nodig. De nozzle van m’n bus raakte de rand van de bus, waardoor er een paar spatten in zijn gekomen. Cue eel lichte mate van lelijke taal. Ik heb dus voor de nieuwe bus meteen een nozzle gescoord met instelbare waaierbreedte om dat te voorkomen. (die bestaan, ze zitten standaard op de Colormatic 2K blanke lak)

Maar goed, dat bijwerken stelt eigenlijk niet zo gek veel voor. Dat kan met een beetje geluk vanavond en dan morgen lak, anders wordt ‘t een dag later. Het Bertje gaat toch pas na het weekend voor onderhoud onder dak, dus dat is allemaal niet zo heel erg belangrijk.

Langzaamaan word ik er benieuwd naar of er achter de spatborden ook nog rotterij in de koets zit, met name waar het spatbord erop geschroefd zit. Want dat is met zulke rotte spatborden als die er nu op zitten helemaal niet uitgesloten Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 oktober 2023 03:32 PM
  [ # 253 ]

Tweede laag kleur. Nieuwe spuitbus, er was er al een leeg… Meteen een lekgeslagen nozzle, of te hoge opbrengst misschien waardoor die bussen ook in twee tellen leeg gehoosd zijn? Hoe dan ook: één spatbord onder de spetters. Kan na opnieuw uitharden ook weer opnieuw geschuurd worden. Dus ook gewoon het hele ding weer met waterproof 1000 te lijf en dan helemaal opnieuw en met de volgende nieuwe bus verf in kleur zetten en uit laten harden. Cue deze keer redelijk serieus lelijke taal.

Ik heb dus nu wel uitgevogeld welk type waaiernozzle goed werkt op die bussen en daar heb ik nog wel een of twee van liggen. Dat scheelt dus nog. Daardoor heb ik één van de twee spatborden er toch nog redelijk netjes in kunnen krijgen. Maar ik had dus net zo goed gewoon een litertje kleur kunnen laten maken voor in de verfspuit, dat was goedkoper en effectiever geweest. Qua oppervlak is zo’n spatbord een beetje zoiets van ‘met een goeie spuitbus kan dat prima’, maar dan moet het dus wel een Goeie spuitbus zijn en niet dit rampenplan van Mobihel met lekkende nozzles hmz

Afijn. Spuitbus 3 gaat er dus ook aan en dan heb ik een vierde nodig voor de dorpels omdat ik daar betrouwbaar mee onder de dorpels door verf moet kunnen spuiten en dat lukt met een halfvolle bus gewoon niet. Ik kan ook niet genoeg omhoog met dat hok om er met een verfspuit bij te kunnen, dus dat wordt geouwehoer met gare spuitbussen & prijzig. Maar goed. Als er in de redelijk wijde omtrek maar 1 toko nog lak op code gemengd levert en Motip deze kleur ook niet in het programma heeft zul je wat moeten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6069
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 oktober 2023 06:26 PM
  [ # 254 ]

Zo langzamerand had je die spatbordjes best even bij een spuiter kunnen laten logeren… Afijn, aanhouders winnen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11653
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 oktober 2023 06:55 PM
  [ # 255 ]

Ja, en als dat niet zo is gaat vanzelf blijken dat aanstekers dan wél winnen devil

Maar goed. Wie rekent er dan ook vooraf op dat zo’n knikkerbus minstens zoveel verf lángs het doppie blaast als erdoor? Het geeft wel echt enorm veel extra werk om de boel opnieuw strak te maken en daar ben ik niet zo blij mee. Op de een of andere manier moet ik dat gaan vermijden in het vervolg. Maar zolang er in de wijde omtrek amper aan beter materiaal te komen is, zal het ermee moeten. Het komt ook wel een keer goed, maar het is inmiddels wel weer met frisse tegenzin werken aan zo’n klusje van niks.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
17 van de 22
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook