19 van de 22
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
De Berlingo van Strawberry Fields*
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 oktober 2023 07:14 PM
  [ # 271 ]

Yeah. Maar zoals de oosterbuur dat uitdrukt: In die Beschränkung zeigt sich der Meister Mr. Green

Hoe dan ook, we zullen zien wat er rechts allemaal gammel geworden is en wat er dan op een, bij gebrek aan beter woord, verstandige manier aan te doen is. Links is alles voorbereid wat er op dit moment kan. Nu is het wachten op dat lap 3mm plaat en een stel dorpels. Zou dus best kunnen dat die rechter dorpel morgen maar gewoon open moet om een beetje vooruitgang te houden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 oktober 2023 08:54 PM
  [ # 272 ]

In ieder geval is er, na een middagje stoeien met stukjes plaatwerk, een nieuwe onderkant-A-stijl voorbereid. Daar komt later nog één klein vulstukje bij, maar die moet ik achteraf in het werk inmeten. Maar voordat het zover is, moet er eerst een stuk 3mm plaatstaal binnenkomen en in een kriksteun veranderd worden, want die moet er nu als volgende in worden gezet.

Zo met 1 klemmetje vast aan de felsnaad lijkt het nog een beetje lullig, maar het ding past er in werkelijkheid heel redelijk in. Da’s typisch een kwestie van bij het aanhechten even wat extra steun creëren en dan komt dat vanzelf goed. Maar dan gaat deze kant ook inmiddels weer een béétje ergens op lijken. Da’s in ieder geval iets.

Ik moet ook iets op de afwatering van die dorpels verzinnen. Als je zo’n ding gaat zitten verherverbouwen op zo’n manier als dit, gaat het opvallen dat de uiterste voorkant van die dorpel ietsje lager zit dan de rest: er zit een slagje in, ergens in de buurt van de kriksteun. Daardoor kan vocht (condens, water uit de sponningen en dakrails, maar ook lekkende kitnaden die heel erg breed zijn omdat daar de matige passing van de panelen mee wordt opgevuld en die natuurlijk precies in de (pekel)waterstraal vanaf de voorbanden zitten) nooit met fatsoen verdwijnen van het laagste punt. En als je dan ook nog ranzig blik gebruikt om zo’n Berlingo uit te stansen wordt het op een gegeven moment wel heel spannend om die dorpeltjes een beetje intact te houden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 13 oktober 2023 08:49 AM
  [ # 273 ]

Tja weet je, het is best naar dat (ook dit) Bertje zo enorm aan het rotten is.

Maar het levert wél leuk leesvoer op! Cool

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 oktober 2023 05:57 PM
  [ # 274 ]

Ja, nou ja, het is dat ik dit dan nog een keer zelf kan opknapppen, maar anders is het wel einde oefening voor zo’n Bertje als de voorkant van de dorpels week wordt. Dat loopt zo vreselijk hard op aan uren dat je van het geld best wel een andere/betere Berlingo kunt halen. Het is bij aanschaf van zo’n ding dus echt wel opletten of er die dorpels niet van binnenuit zijn gaan rotten (zachte plekken in de coating), want als dat aan de hand is, is er binnenin de dorpel allang veel meer aan de hand en dan kun je ‘m in wezen beter weggooien.

Maar goed.

We zijn weer een eind verder met het opknapwerk. Vandaag kwam het 3mm plaatmateriaal voor de kriksteunen binnen en dus heb ik ddaar vanmiddag maar eens een van gemaakt en die erin geklust. Daarna kon de reeds voorbereide onderkant van de A-stijl er ook meteen in.

Eerst dus de oude steun ingemeten en op het nieuwe materiaal uitgetekend:

En dan is het een kwestie van alle materiaal wat niet een kriksteun is eromheen vandaan halen. Dan blijf je na een tijdje met dit achter:

Op basis van wat merkstrepen en de maten die ik rechts terug kon halen heb ik ‘m er weer in gestookt:

En daar is de onderkant van de A-stijl weer omheen gezet:

En daarmee is de binnenkant van de dorpel dus zo goed als klaar. Ik moet alleen de lasstrook om de hoek heen er nog opnieuw aan fröbelen, en daarvoor heb ik eigenlijk de buitenkant eerst nodig.

Ik heb inmiddels wel nieuwe dorpels in huis, maar die kunnen retour. Blijkt dus dat de dorpels voor de Berlingo met schuifdeuren een extra rand over de hele lengte ingeperst heeft die de versie zonder schuifdeuren *niet* heeft. Dat betekent dat het dus *niet* kan met de half zo dure non-schuifdeur dorpels en dat er zomaar een week extra tijd in gaat zitten om de juiste dorpels á twee keer zo veel hier te krijgen. Gedoe, dus. Had de plaatwerkboer nou duidelijke afbeeldingen gebruikt, dan was me dat vooraf opgevallen. Maar dat was dus niet zo en aangezien ik ook niet zomaar even een bestelbertje ernaast kan zetten om verder te vergelijken was ik er vanuit gegaan dat die dorpels in principe gelijk zijn. Niet dus! Nou vraag ik me ook af hoe dat dan zit bij een bestelbertje met 1 schuifdeur, want dat bestaat ook…

Nou ja. Ik heb toch m’n gasfles leeg, dus daar moet na het weekend ook eerst wat aan gedaan worden. Dan zal ik daarna wel eerst de rechterkant van binnen verher-optuigen en met een beetje mazzel heb ik dan de juiste dorpels ook binnen tegen de tijd dat dat klaar is. En dan maar zien of ze over die verherverbeunde toestand heen willen passen!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 oktober 2023 11:03 PM
  [ # 275 ]

Nou, OK. Omdat dat op de dampen in m’n gasfles nog wel ging lukken en omdat ik nu zeker weet dat er in die nieuwe dorpels geen kopse kant zit heb ik daar ook maar eerst eens een reconstructie van gefröbeld, want daar is weinig van over na alle snijwerk om in die dorpel te kunnen werken. Dat gaat in situ nog wel wat nabewerking vergen om ‘t allemaal netjes pas te krijgen, maar nu hebben we in ieder geval iets om mee te beginnen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 oktober 2023 04:00 PM
  [ # 276 ]

Ik heb nog een paar vulplaatjes tegen de voorkant van de dorpel aan gestookt om te voorkomen dat er straks een halve pot strijkkit in gebaggerd moet worden. Da’s leuk, dat de fabriek het wél zo deed, maar ik wil er niet mee zitten. De kans dat zoiets op een gegeven moment ongemerkt openknapt en dan m’n werk voortijdig ongedaan maakt is me te groot. Dat moeten we dus niet willen. Daarna heb ik nog wat voorlopige nabewerking gedaan op het kopse plaatje van de dorpel en die er met een paar hechtlasjes aan vast gezet, zodat de rest zich straks in het werk laat bepalen. Daarvoor heb ik eerst de juiste soort dorpels nodig natuurlijk. Op wat volblazen van holle delen (die daarna niet meer in de fik vliegen bij het vastzetten van de huid) na is het werk aan de linkerkant dorpel dus eerst even klaar.

Dus we zullen eerst maar eens wat min of meer saaie klusjes met Owatrol, Hammerite, ML, anti-steenslag en dergelijke oplossen. En natuurlijk eventueel de rechterkant eens wat verder open snijden om de schade daar nauwkeuriger op te nemen. Maar het gaat in ieder geval vooruit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2023 10:22 PM
  [ # 277 ]

De rechterkant heb ik ook opengesneden en daar is de dorpel wat minder gammel. Wel heeft de roest daar z’n weg het dwarsbalkje naar de chassisbalken in gevonden. Dat is problematisch, omdat je dan al heel snel een complete hoek van de cabine aan het vervangen bent en dat is niet onmogelijk, maar wel een totaal onredelijke tijdvreter. Het ding moet namelijk ook wel eens gewoon de weg op. Het is nou eenmaal dagelijks vervoer en geen bewust aangekocht restauratieproject, dus even uitgebreid en zeer therapeutisch maandenlang met die koets aan het uitstukken zijn gaat niet gebeuren. Daar heb ik bovendien ook al wel andere ouwe zooi voor.

Kortom, we gaan doen alsof we dat allemaal niet gezien hebben en de rot in de dorpel, voor zover die op een redelijke manier te herstellen is, alsnog aanpakken. Dat moet nu namelijk ook wel, want daar zitten nu wel erg opvallende gaten in. De rest zal ik nog wel wat fixeermiddelen in laten lopen en dan zien we wel hoe lang het duurt voordat ‘t alsnog uit elkaar valt. Meer kunnen we er op dit moment even niet aan doen, ook al omdat ‘t aan de linkerkant wel echt zwaar uit de klauwen gelopen is om daar überhaupt nog een dorpel van te maken.

Voor de rest heb ik voorin alle roestplekken die ik zo snel kon vinden in de Owatrol gestreken. Hoe meer plekken er gaar worden, hoe moeilijker het wordt om ‘m nog een poosje in stand te houden. Dus is momenteel roest vertragen belangrijk aan het worden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 oktober 2023 10:23 PM
  [ # 278 ]

Goed. Vanmiddag maar eens wat dingetjes aan de rechterkant gedaan om daar weer wat structuur in aan te brengen: een strook 2mm in de felsrand geknetterd waar binnen- en buitenplaat allebei in één keer aan vast geknetterd zitten & waarmee de materiaaldikte over het geheel weer gelijk is; de onderste helft van de kriksteun vernieuwd (nog een keer zelf een nieuw deel volgens origineel model voor gemaakt) en ik heb het grootste deel van de onderkant van de A-stijl er weer bij gemaakt en die erin gehecht. Morgen ga ik dat eerst aflassen en dan het laatste deel van die A-stijl erbij knutselen. Daarna nog een vulstukje in de kop van de dorpel en een steunplaatje tussen de buitenkant dorpel en de onderkant A-stijl erin fröbelen en dan is de binnenkant qua laswerk eerst klaar. Gaan we weer verder met wachten op dorpels.

Kortom, dit is echt beperkt tot het noodzakelijke omdat het ding anders volgend jaar om deze tijd nóg op bokjes staat terwijl het gewoon dagelijks vervoer hoort te zijn… Maar goed. We blijven redelijk meters maken zo. En daarna is-ie ook wel eerst weer een poosje APK-bestendig.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2023 01:44 PM
  [ # 279 ]

Alles zit er rechts, voor wat de binnenkant betreft, wel in. Ik moet alleen de lasnaad onder de bodem door nog afwerken en dan is het wachten op dorpels. Gelukkig gaat het nog een beetje vooruit, want de lol is er inmiddels wel vanaf om eerlijk te zijn. Ik had eigenlijk helemaal niet zoveel tijd om aan die Berlingo te spenderen, maar goed. Het hoeft maar 1 keer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 oktober 2023 03:38 PM
  [ # 280 ]

Wat een køtklus man. Vooral omdat je het toch goed wil doen terwijl je weet dat ie over een paar jaar alsnog de pers in moet…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2023 06:33 PM
  [ # 281 ]

Omdat de dorpels er dus niet zijn heb ik de achterkant maar eens op bokken gezet. Reservewiel en houder eronder vandaan, einddemper eronder vandaan, de boel van zand & troep ontdaan en dan maar eens met een bikhamer er bijlangs. Er zijn gelukkig geen gaten meer in gevallen, maar er zijn wel een paar dunne plekken. Met name achterin de spatborden is de boel flinterdun. Maar: geen gaten, dus het wordt niet gelast. Zelfs al is het in wezen al rot. Heeft namelijk geen zin: de roest zit letterlijk overal. Niet door, maar wel echt óveral waar je kijkt: roest. Veel roest. Heel veel roest. Alle dwarsbalken, de chassisbalken en dan vooral ter hoogte van de houders van de aanslagrubbers, de binnenschermen, de dorpel van de kofferklep, de bodemplaat zelf op een aantal plekken, alle kleine beslag: het is allemaal flink verroest.

Het allerlelijkste is dat die roest ook op plekken zit die je niet ziet: het kruipt met een moordvaart over de loslatende rubbercoating heen. En dat is wel logisch, want die zit op heel veel plekken los. En dat is wel logisch, want de primer die er in de fabriek op gezet is en waar dus die coating overheen zit, die valt er dus af. De hechting daarvan is een drama. En dan is zo’n coating als middel tegen roest haast erger dan de kwaal. De kwaliteit van de koets van dit Bertje is dus gewoon letterlijk van het niveau maandagmorgen-BX hmz

Ik ga er dus nog een paar middagen aan spenderen om achteraan de boel af te borstelen, in de Owatrol te kliederen, dat af te werken met Hammerite/anti-steenslag/strijkkit waar nodig en dan gaat de hele rommel er weer onder en redt-ie zich maar lekker. Ik kan toch never alle roestplekken vinden en van wat ik wel kan vinden weet ik door de hoeveelheid al dat ik er een aantal ga vergeten te behandelen. Dus de achterkant pleurt toch wel in mekaar. Vooral de achterste ophangpunten van het subframe en de achterkant van de achterspatborden gaan problemen creëren, dus ondanks alle moeite is die kar wel redelijk aan het begin van maart van de winter van z’n bestaan aangekomen. Hij is in elk geval de eerste sneeuwklokjes dik voorbij wat dat betreft.

Kortom, omdat het niet meer anders kan doe ik er het nodige aan om ‘m weer af te werken, wissel ik de olie nog een keer en dan gaat-ie de baan op tot-ie instort. Er is geen houden meer aan met dit apparaat, dus dat gaan we ook niet meer echt proberen. Jammer is het wel, maar goed. Hij heeft vijf jaar redelijk probleemloos gediend in dit huishouden en nu is-ie gewoon op. ‘t Is niet anders!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1318
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 oktober 2023 07:40 PM
  [ # 282 ]

@Derk: Hammerite is prima over roest maar nogal hard (als in inflexibel). Smeer je dat op ijzer dat beweegt/tordeert dan blijft het niet lang zitten en vallen de plakken verf eraf.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 oktober 2023 08:01 PM
  [ # 283 ]

Dit soort roest en rot heb ik 1x eerder gezien, op de Golf III van m’n vrouw. Die auto kwam van Terschelling…….. waar komt dat ding van jullie vandaan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11632
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2023 10:20 PM
  [ # 284 ]

Hoogezand. Maar waar dat ding daarvóór gewoond heeft weet ik niet. Op de Maasvlakte, lijkt het.

Wat betreft die Hammerite: dat gaat dus met name op de delen van de koets waar torsie en dergelijke zo minimaal zijn dat dat met Hammerite prima gaat. En verder is het vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat de keurmeester niet onmiddellijk tegen een enorme bak roest aankijkt. Komt bij dat zo’n Berlingo een aanzienlijk stijvere bodemgroep heeft dan je zou denken. Het is niet alsof je er een mottige Eend mee insmeert, zeg maar. En het is sowieso altijd beter dan de bladderende originele primer, die er met een dikte van ongeveer 1 Planck-lengte op lijkt te zijn gezet. En dan ook nog over onvoldoende ‘verweerd’ gegalvaniseerd staal, of althans, dat is het soort van vast dat ‘t spul zit: gewoon niet, dus.

Daar waar het wat meer uitmaakt wordt het Owatrol gevolgd door anti-steenslag. Dat is flexibeler en zou dus makkelijker moeten blijven hangen op plaatdelen die wel enigszins ‘werken’. En als dat los begint te bladderen blijven de vellen hangen en gaat het roesten extra snel. Dan is die hele ellende ook des te sneller voorbij devil

Het is zo te zien aan de roest, de idioot brede fabrieks-kitnaden waar de plaatdelen gewoon niet (meer) passen, de slechte primer en undercoating, het snelroestende plaatmateriaal etc. gewoon een übergoedkoop, van matig materiaal, op een ongeïnspireerde manier op sleetse mallen in elkaar gefietst ding. Precies wat een ramsj-bestelautootje onder de toen nieuwe Berlingo II moest zijn dus. En dat is doodzonde, want de eerste Berlingo was ooit echt een wereldding en haast onfatsoenlijk lang bestand tegen mishandeling en slecht onderhoud. Maar dat is kennelijk met ingang van de ‘Berlingo First’-fase echt wel over…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 17 oktober 2023 10:35 PM
  [ # 285 ]

Mijn pa heeft sinds twee jaar een Berlingo Multispace uit 99. Aangeschaft voor 200 euro en met minimale ingrepen jaarlijks door de keuring getrokken. Dat roest inderdaad een heel pak minder dan wat ik hier voorbij zie komen.

Profiel  
 
 
19 van de 22
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook