17 van de 34
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
Waterman’s Heckflosse: onderhoud!
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 maart 2019 09:34 PM
  [ # 241 ]

De meeste oldtimerliefhebbers gruwelen alleen al bij het idee om met hun kostbare en gekoesterde bezit door de pekel en sneeuw te moeten rijden. Toch is er ook een groep eigenaren van klassiekers die juist dat avontuur opzoeken. Voor hun zijn er bijvoorbeeld winterrally’s naar Monte Carlo en reizen naar de Noordkaap. En er is de Alpine Classique. De Alpine Classique is een jaarlijks terugkerende happening voor liefhebbers van klassieke auto’s én de skisport. Het vind plaats in het Franse skioord Chamrousse, 35 km buiten Grenoble en gelegen op een dikke 1600 meter hoogte.
Het evenement staat open voor klassieke auto’s gebouwd tot en met 1969 en duurt een weekend. Het programma behelst een meeting met klassiekers, een diner met een goed feest op de zaterdag maar bovenal wordt er geskied. Geskied met ski’s en uitrusting van weleer. Een reis terug in de tijd kun je rustig zeggen. Houten ski’s, bindingen met kabeltjes en leren riemen, leren schoenen, Noorse truien, parka’s, “keilhosen” en skistokken van bamboe.


Dit jaar werd de Alpine Classique voor de 5e keer georganiseerd en wij waren er bij. Ons team, door de organisatie inmiddels “the Crazy Dutch” genoemd, bestond uit vier man en was met een 69’er besteleend, een Mercedes 190 uit 1964 én een Gillet 500 motorfiets uit 1951 naar Chamrousse afgereisd.


Ik schreef het al: de Alpine Classique is geen rally. Maar het is ook geen “gewone” oldtimermeeting. De Alpine Classique is een reis in de tijd. Terug naar de jaren 40, 50 en 60. Een samenzijn onder gelijkgestemden, mensen die van “die goeie ouwe tijd” houden, in de meest brede zin van het woord. Het is meer een vintage-evenement dan een auto-meeting, het gaat meer om samen zijn dan om gezien worden. Bij de Alpine Classique draait het niet om wie de grootste auto heeft, of om wie de beste tijden neer kan zetten. Nee, het gaat hier over een beleving, een passie. Meedoen aan de Alpine Classique betekent voorbereiden: natuurlijk moet de auto in orde zijn, de reis aan kunnen. Maar met alleen die auto ben je er niet! Heb je de juiste ski’s? Ski’s die bij voorkeur passen bij de periode waaruit jouw wagen stamt. En daar hoort een mooie skidrager voor op het dak bij. Een set sneeuwkettingen, uit de juiste periode. Want het blijft wintersport. Er kan sneeuw vallen en ja, er wordt geskied. Naar de Alpine Classique kom je niet in je dagelijkse kloffie, en nee je trekt ook geen moderne skischoenen en carve-ski’s aan. Periode-correcte pullen verzamelen dus. De al eerder beschreven oude ski’s, skikleding en accessoires enz enz.


Ok, op pad dus. Wij reden in 2 dagen naar Chamrousse en kwamen daar vrijdagmiddag al aan. We verblijven in een zeer eenvoudig hotel, een kamer voor vier: twee lossen bedden en een stapelbed. Meer hebben vier gezonde hollandse kerels ook niet nodig toch? We komen voor de auto’s, het skien, het feest. Luxe hadden ze toen, in de jaren 60, ook veel minder behoefte aan. Vrijdagvonden genieten we met de andere aangekomen deelnemers van een eenvoudige maar smakelijke maaltijd, vinden we vrienden van het vorige jaar terug en vloeit er rode wijn. Moe en voldaan gaan we pitten.

Zaterdagochtend vroeg op en trekken we onze vintage kleding aan. Het gaat beginnen en bij het betreden van de ontbijtzaal waan je je 60 jaar terug in de tij! Snel een Frans ontbijtje en naar buiten. Ik help eerst nog even een deelnemer om zijn Chevrolet Bel Air van ’54 goed lopend te krijgen, m’n maat maakt een benzinelekkage aan de motor en omstreeks negen uur verzamelen we midden in het dorp voor de eerste activiteit van de dag: een rit met de auto’s en motoren naar het dal waar nog wat deelnemers aansluiten en we koffie met croissant aangeboden krijgen. Met de 190 rijden we samen met een fotograaf en een journalist voor in de colonne. Er wordt gefilmd, foto’s gemaakt en we genieten van de sfeer én van de 190 die perfect loopt. Voor we weggingen heb ik nog vier nieuwe banden onder mijn auto gezet: ik ben daarbij van 13 inch naar 14 inch gegaan en heb een set kwaliteitsbanden van Blockley uit Engeland aangeschaft. De auto rijdt als op rails en laat zich moeiteloos door haarspeldbochten jagen, heling op en af. Dat er maar 80 pk onder de kap zit maakt niets uit, vroeger reed men ook niet hard op deze wegen. In de loop van de ochtend komen we weer aan in het dorp op 1650 meter. Daar krijgen we onze skipassen en wordt het tijd om te gaan skien. En dat gaat even anders dan vandaag de dag: ik heb een paar leren schoenen met ene geveterde binnenschoen en geklemde buitenschoen en het aantrekken kost even tijd. Dan de ski’s aan: met kabelbinding en vangriemen rond de schoen. Ook daar klik je niet even in…. Bijna buiten adem staan we een kwartier later aan de skilift, de 190 staat midden in het dorp aan de piste naar de 230 SL van 2 andere Nederlandse deelnemers.  De rest van de middag brengen we met een groep andere gekken door op de pistes en we genieten van ons mooie vintage materiaal, de sneeuw en het prachtige weer. Vanaf grote hoogte kijken we neer op een dorp vol prachtige klassiekers waar mensen in periode correcte kleding en bezoekers van kunnen genieten. Het is werkelijk prachtig.
Aan het einde van de middag nemen we deel aan de vintage slalom skiwedstrijd. Op deze ouwe spullen een enorme uitdaging, en dat gaat niet helemaal soepel. Ik donder een keer of drie ondersteboven op die afdaling. Alles blijft heel en daarna is het wel mooi geweest voor de zaterdag.

Zaterdagavond is er dan nog een groot feest in de gemeentelijke feestzaal. Er is een DJ, er zijn twee bands. Muziek uit de jaren 30, 40 en 50. Swing, bigband. Er heerst een sfeer als in een jazzclub van vroeger en er loopt werkelijk niemand in een moderne outfit. Alles is vintage en alles klopt tot in detail. Zelf draag ik een 3-delig kostuum uit de jaren 60, geheel in stijl van de zakenman van weleer. Het vinden van dat pak was alleen al een maand werk, wat een beetje aangeeft hoeveel tijd er in zo’n evenement gaat zitten. De 190 wordt die avond tevens ingezet als taxi: tussen hotel en feestzaal maak ik een paar ritjes, net zoals men vroeger in een Mercedes-Benz taxi stapte na een avond uit. Bewondering alom en het past prachtig bij de sfeer. Ook deze dag is weer een succes geworden vinden we als we midden in de nacht in ons bed kruipen.

De volgende dag, de zondag, is tevens de laatste dag. Gelukkig heb ik niet gedronken de avond er voor want om 10.00 staat er weer een ritje van 10 km op het programma. Nu rijden we langs de andere kant van de berg naar beneden waar we gezamenlijk wat drinken op een prachtige plek in het dal. Onze teamgenoot is op de motor mee en die geniet zichtbaar van de prachtige rit op zijn 500 cc machine uit 1951. De teamgenoot met de besteleend kan zelfs het tempo goed bijhouden, zijn 2cv bedwingt de berg dapper en met moed.

Na deze rit en het samenzijn komen we ook nu weer terug in het dorp waar we besluiten om nog één keer de pistes te bedwingen: de ski’s komen weer van het dak van de 190, de schoenen weer uit de kofferbak en we maken ons weer klaar voor een afdaling in de stijl van de jaren ’60. Zo’n heckflosse is trouwens een ontzettend praktische auto: de kofferbak is ruim en je kunt op het randje zitten bij het verkleden. Na het skien is er nog een klein samenzijn op het dorpsplein, in de tenten waar de organisatie een vintage-kamp heeft gebouwd. We krijgen een teamprijs: voor de voorbereiding die we met iedereen hebben gedeeld en voor het volgens de organisatie “tot in detail uitbeelden van de skisport uit de vroege jaren ‘60” maar ook vanwege het helpen van andere deelnemers bij het oplossen van hun technische problemen én het uitlenen van ski’s en schoenen aan anderen.

Overweldig door alle leuke avonturen en indrukken komt er omstreeks 14.30 een einde aan de Alpine Classique 2019. We laden de motorfiets in ons busje en ik besluit om samen met een teamgenoot in de heckflosse naar onze tussenstop te rijden voor de overnachting. Bij Grenoble draai ik de heckflosse de autoroute op en tot aan ons hotel, 460 km verderop, houd ik de snelheidsmeter op een dikke 130 km/h. Om half acht zondag avond trekken we gezamenlijk een pilsner open en drinken we op vriendschap, een fantastisch weekend en een heerlijke rit met de heckflosse die ons over autoroute, route nationale en bergwegen naar onze bestemming bracht. Mercedes-Benz: Ihr gute stern auf allen strasse.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 30 maart 2019 09:59 PM
  [ # 242 ]

Ha wat een geweldig verhaal weer. Top! Heb je ook nog een plaatje van B.‘s besteleend in de sneeuw?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 maart 2019 12:55 AM
  [ # 243 ]

Geweldig:

Ik zeg altijd: leef je leven zoals jij dat wilt, maar doe niet net alsof.

En dat heb je goed begrepen Yuri, toppie!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 31 maart 2019 08:55 AM
  [ # 244 ]

Dat ziet er top uit!
De foto’s zouden zo 60 jaar oud kunnen zijn.
very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 maart 2019 09:01 AM
  [ # 245 ]

Frank bedoelt te zeggen dat je eruit ziet alsof je 60 bent.
Ziet er echt super uit! Wat een top event.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 01 april 2019 08:38 AM
  [ # 246 ]

Tachtiger jaren

Dus zo’n Heckflosse met een (ex)ANWBer is niets bijzonders.

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 april 2019 09:17 AM
  [ # 247 ]

Dank voor die foto adri! In de jaren ‘60 werden er inderdaad heckflosses ingezet door de anwb.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 april 2019 09:28 AM
  [ # 248 ]
Nielsje schreef:

Frank bedoelt te zeggen dat je eruit ziet alsof je 60 bent.
Ziet er echt super uit! Wat een top event.

Ik voel me in ieder geval 60 na dat hele avontuur. Het skiën op die ouwe zooi is levensgevaarlijk en doodvermoeiend en de voorbereidingen kosten enorm veel tijd. De Alpine Classique is niet “even een oldtimermeetinkie” waar even heen gaat: je moet het goed doen om er bij te horen en in de sfeer te passen. Dat kost ongelofelijk veel tijd en moeite hebben we gemerkt, het venijn zit hem hier echt in de vele details die er voor nodig zijn om het plaatje te laten kloppen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2019 09:32 AM
  [ # 249 ]

Echt SUPER COOL!!! WOW. Ik wil mee!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 01 april 2019 09:58 AM
  [ # 250 ]

Echt geweldig, kan mij voorstellen dat het elk jaar iets makkelijker wordt aangezien je steeds meer vintage spullen verzameld. Hartelijk dank voor het delen van je avontuur, altijd een leuk topic om te volgen, zeker ook de voorbereidingen die al maanden geleden begonnen zijn.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 april 2019 10:03 AM
  [ # 251 ]

Ik deel nog even een foto met jullie die gemaakt werd door Laurent Nivalle, huisfotograaf van DS Automobiles en tevens een van de vaste fotografen op l’alpine classique. Hier zien jullie onze teamgenoot Jur, op zijn ‘51-er Gillet 500 motorfiets:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2019 10:20 AM
  [ # 252 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 april 2019 01:57 PM
  [ # 253 ]

Bij aankoop zat er in mijn benz een Blaupunkt Frankfurt radio. Fm, mono, bouwjaar 1964. Aan de Zwitserse goedkeuringssticker te zien het originele apparaat waarmee de auto geleverd werd. Mooi om naar te kijken want behalve wat gekraak deed de FM helemaal niets meer en op de AM kon ik alleen nog een of andere religieuze zender ontvangen.
Om toch muziek te kunnen luisteren had ik een IO-play 2 unit ingebouwd. Een paar fatsoenlijke speakers onder het dashboard en een actieve subwoofer onder de stoel en klaar. Muziek streamen van je telefoon en meezingen maar..
Maar ja… nog steeds geen FM radio ontvangst, want in de IO-play 2 zit geen radio. Na een klein jaartje zo rond te rijden was ik dat zat. Ik heb dus een andere oplossing gezocht en gevonden.
Zie hier de radio van “ RetroSound”. Een volledig modulair radiosysteem, met FM, Bluetooth,  Usb enz enz enz. De radio is zeer compact en past dus in ieder dashboard, de knoppen zijn verstelbaar op hoogte breedte en positie en er zijn vele soorten draaiknoppen voor.  Met RetroSound bouw je feitelijk je eigen radio voor jouw eigen klassieker. Ik heb gekozen voor het “long beach” model, geschikt voor het bedienen van apple spullen.

Het frontpaneel wat je op de foto ziet is een origineel blaupunt frankfurt front, wat ik als extra kocht op een beurs: mocht ik toch moeten gaan zagen dan niet in het originele frontje. Maar zagen, dat bleek helemaal niet nodig! De RetroSound unit past namelijk achter het front van mijn eigen Blaupunt Frankfurt na wat passen en meten:

Inbouwen in mijn heckflosse was simpel en na een uurtje zat het er in:

Onder het dasboard een draadbundel gemaakt en die in origineel isolatiespul gewikkeld:

En spelen maar!

Voor meer info over RetroSound kun je hier kijken:
https://www.adamscc.nl/nl/auto-audio/retro-sound/classic-radio-s
voor de DS rijders onder ons is er een speciale montageset leverbaar:
https://shop.citroenclassics.co.uk/citroen-faceplate-set-for-retrosound-radio-dsid-1978-p.asp

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 21 april 2019 08:49 PM
  [ # 254 ]

Goed bezig vent.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 21 april 2019 08:51 PM
  [ # 255 ]

De puntjes op de i? Geweldige radio zo!

 

Profiel  
 
 
17 van de 34
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook