4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Mehari Azur - authentique - klaar voor de zomer
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 december 2018 11:59 AM
  [ # 46 ]

Kijk das mooi zonder vleugels!
Heb je al een eens zon schakelaar gepast in het dash? Zou mooi zijn als dat nu op orde is.
Die gaten zijn al jaar en dag te groot en dan passen de orginele schakelaars niet zomaar.
Scheelt misschien 1mm maar zit het net irritant los en vallen ze eruit.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 25 december 2018 05:27 PM
  [ # 47 ]

Nog niet - alleen het blinde kapje en dat paste netjes. Zal als ik weer thuis ben de schakelaars proberen en bevindingen hier posten!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 december 2018 10:13 PM
  [ # 48 ]

Mooie klus. Wat zijn panelen ‘sans ailerons’ ? (zonder zijvleugels? Waarom duurder?)

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 26 december 2018 07:49 AM
  [ # 49 ]

Een normale Mehari heeft op de achterschermen kleine vleugeltjes. Soort van overblijfsel van het prototype omdat daar de richtingaanwijzer tussen zat. Die zaten op de zijkant en die vleugeltjes beschermden het glas. De productiemodellen hadden de richtingaanwijzer altijd op de achterzijde maar de vleugeltjes zijn gebleven. Uitzonderingen zijn de 4x4, Plage en de Azur modellen - die hebben die vleugeltjes niet. Vraag me niet waarom. Omdat die achterschermen nauwelijks gevraagd zijn, kosten ze een stuk meer. Je kunt overigens vaak een Azur look-a-like meteen hieraan herkennen - die schermen worden dan meestal niet vervangen.

Heb wat meer foto’s zichtbaar gemaakt in het album - voor de liefhebber.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 26 december 2018 10:46 AM
  [ # 50 ]

Duidelijk, leuke plaatjes!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 december 2018 09:43 AM
  [ # 51 ]

Ziet er erg nejes uit.

Alle meharies vanaf model jaar 1983 zijn zonder vleugels.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 27 december 2018 08:55 PM
  [ # 52 ]

Weer wat geleerd! Smile

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 05 januari 2019 12:17 PM
  [ # 53 ]

Weer wat nieuwe foto’s toegevoegd aan het album. Helaas niet zoveel kunnen doen door de lage temperaturen in de garage en de halve meter sneeuw voor de deur. Mad

In ieder geval de rechterzijde gemonteerd - leuke puzzel en ging soepel. Zo’n Mehari opbouwen is echt leuk werk. De uitdaging is vooral de gaten in het frame uit te laten lijnen met de gaten die in het kunststof geboord moeten worden. Van de onderzijde/ achterzijde doorboren is meestal geen optie. Verder ben ik gestrand bij het monteren van de pedalenset. Ik wilde die gewoon laten zoals die was maar inmiddels wordt de auto zo mooi dat zo’n roestige beugel niet past bij het geheel. Ik heb nog even tot de zon weer schijnt dus die eerst maar opknappen voor montage. Verder kleppen gesteld, electronische ontsteking geplaatst en typeplaatjes en stickers geplakt.

Passing van het plastic is tot nu toe prima, hier en daar is een kleine modificatie nodig maar niets wat niet makkelijk opgelost kan worden. Morgen weer verder!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 05 januari 2019 01:51 PM
  [ # 54 ]

ja veel sneeuw daar horen we hier in NL op de radio.
Ziet er netjes uit!
Er is een truckje voor het opzoeken van de oude gaten.
Goedkoop laserlampje van onder schijnen.
Of pittige looplamp dan zie je de te boren gaatjes wel.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 15 januari 2019 05:49 PM
  [ # 55 ]

inmiddels weer een klein stukje verder gekomen en wat foto’s toegevoegd. Ik heb:

- de linkerzijde gemonteerd en pas gemaakt
- de deurtjes van hang- en sluitwerk voorzien
- stuur recht gezet
- dakbeugel achterzijde gemonteerd
- B-stijl gemonteerd

Het begint weer op een auto te lijken! Nu eerst pedalenset monteren (eerst netjes maken) en dashboard plaatsen en dan kan de voorzijde afgewerkt worden. Ik heb de tijd - kan voorlopig de straat niet uit door enorme bergen sneeuw overal.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 06 maart 2019 07:25 PM
  [ # 56 ]

Inmiddels is de Mehari klaar voor de invoerkeuring. De documenten liggen reeds bij de TUV en voor komende maandag heb ik een afspraak staan voor de technische keuring en H-gutachten. Helaas verwacht men voor komende week weer flinke hoeveelheden sneeuw en gaat de temperatuur weer onder en rond het nulpunt. Met zout op straat zal ik waarschijnlijk de afspraak moeten verzetten.

Zal binnenkort wat foto’s plaatsen van het eindresultaat. Op wat problemen met namaakonderdelen na is het project goed verlopen. Helaas blijkt ook hier dat origineel gebruikt vaak beter is dan nieuwe namaak. Met hulp van forumlid Cvosje mijn remsysteem weer werkend gekregen (nogmaals dank!).

Mijn grootste fout was dat ik de originele frames niet heb nagemeten voor demontage. Die zaten af-fabriek behoorlijk scheef op het chassis gemonteerd en zijn ook weer net zo scheef gemonteerd. Dat maakte het plaatsen van het kunststof behoorlijk wat lastiger. De gouden tip bij een dergelijk project en hergebruik originele frames is ervoor te zorgen dat alles recht zit. Zo niet, dan de flex in de montagepunten van de subframes en opnieuw uitmeten en opnieuw lassen. Dat scheelt een hoop werk bij het plaatsen van het kunststof en zorgt voor aanzienlijk minder spanning in het geheel.

Binnenkort foto’s!

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 06 maart 2019 10:45 PM
  [ # 57 ]

Ben benieuwd naar de fotos
Niet helemaal. Als je oude plastic opnieuw gebruikt dan moet je sub exact terug zetten.
Dan past alles direct.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 07 maart 2019 09:49 AM
  [ # 58 ]

Ja, daar heb je natuurlijk een punt en dat is een waardevolle toevoeging.

Ik heb bij mijn project, nadat ik het oude plastic had beoordeeld, vastgesteld dat hergebruik van oud plastic om een aantal redenen niet verstandig was.

De eerste reden heeft te maken met het verouderingsproces van het gebruikte materiaal. Mijn Mehari is een van de jongere auto’s (bouwjaar 1986) en heeft lange tijd binnen gestaan. Desondanks was het plastic ernstig verkleurd en zijn de weekmakers dermate uitgegast dat het plastic breekbaar is geworden. Dat merk je goed op het moment dat je een stuk plastic buigt. Je hoort het breken en er ontstaat micro-breuklijnen. Vroeg of laat vormen die micro-breuklijnen weer nieuwe scheuren in het materiaal. Dat wilde ik niet bij een pas gereviseerde auto.

De tweede reden heeft te maken met de verkleuring van het oude plastic. Ieder zijn smaak maar ik vind dat verkleurde en doffe plastic niet fraai. De enige optie die dan over blijft is het laten spuiten van het plastic. Dat overspuiten kost nauwelijks minder dan een nieuwe set plastic en heeft 2 nadelen; ten eerste hoort een Mehari niet gespoten te zijn en ten tweede blijft ook gespoten plastic breekbaar. Na enige tijd zullen de eerste scheuren zich weer vormen in het pasgespoten plastic.

Daarom mijn advies aan een ieder die een Mehari wil restaureren of reviseren en een auto in staat 1 of 2 wenst - koop nieuw plastic.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 08 maart 2019 08:42 AM
  [ # 59 ]

Ja dat is altijd een afweging. Als het plastic bros is dan heb je geen keus.
Of ingeval van een twee zitter en je hebt ook nog slecht front dan nieuw snel de beste keus.
Mocht het echter nog netjes zijn dan spuit ik het liever over.
Reden is namelijk past ietsje beter en het is wat steviger. Nieuw is dunner. De zon schijnt door de deurtjes.
Tweede punt, bij de gekleurde versies klopt de kleur vaak niet. Het is meer zijde glans dan de felle kleur die het ooit was.
Waarbij groen wel gaat, maar oranje heb ik er diverse van gezien dat is gewoon mat.

Maar nieuw plastic wel mooi soepel.

Met de 4x4 rijd ik inmiddels al 7 jaar rond en gespoten blijft toch erg netjes ook.
Teglijkertijd een een gele bij een vriend van mij voorzien van nieuw plastic. Ook echt netjes. Maar het is wel meer “open” wordt snel vies.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
CVosje1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 189
Geregistreerd: 28-11-2010

- 2CV 6 Club s6
Gepost: 08 maart 2019 09:27 PM
  [ # 60 ]

Ik ben idd benieuwd naar nieuwe foto’s en hoe de keuring zal gaan verlopen Wink

Ook fijn om te horen dat het reservoirtje goed te gebruiken was.

Rode 2cv6 Club s6 -1987 nu Bleu Celeste

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook