3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Mehari Azur - authentique - klaar voor de zomer
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 augustus 2018 09:53 PM
  [ # 31 ]

Je hebt niet je subframe ingemeten op je chassis? Scheelt puzzelen bij in elkaar zetten.
mm ja ik heb bij mijn 4x4 gepoedercoat subframe. Zou het niet weer doen denk ik.
De vorige mehari waar ik zelf mee reed, was net als de jouwe. Gewoon verven. En dan bitumen.
Na 10 jaar en 40.000 nog hetzelfde. Poedercoat is hard. En sub krijgt nogal wat steenslag.

Wat ik verder doe bij de mehari. ruitenwisser frame versterken. dus extra 1mm plaat er op lijmen.
Dat zit dan tussen wisser frame en plastic. We hebben met meerdere autos gehad dat frame scheurde en gaat je plastic eraan.

Ga je het plastic nog spuiten? Dan is ie weer nieuw.

Pompjes zijn kwetsbaar.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 14 augustus 2018 05:27 AM
  [ # 32 ]

Bedankt voor de tips!

Zelf verven betekent ook zelf kaalmaken en dat zie ik niet zo zitten. Ik denk dat er redelijk wat tijd in gaat zitten om de frames voldoende kaal te maken. De fabriekslak zit er slecht op, de hechting is niet goed. Daar heeft men destijds echt niet veel tijd en moeite in gestoken. Echter, ik zal na het coaten de delen die mogelijk steenslag te verwerken krijgen met underbody coating extra beschermen.

Ik heb de subframes niet uitgemeten en zie het nut daar niet zo van. De frames zaten exact pas in de gaten, daar zit weinig tot geen speling op. Zijn geen slobgaten met stelmogelijkheid. Kan me voorstellen dat de frames eerst losjes gemonteerd moeten worden met de profielen aan de zijkanten voordat de zaak helemaal vastgezet wordt. Dan kan de zaak zich binnen zeer kleine marges nog wat zetten.

Tip met ruitenwisserbeugel is interessant - die beugel in standaard te zwak. Was ook het probleem bij mij - beugel was verbogen waardoor het mechanisme zich had vastgevreten. Is nu weer gangbaar maar het blijft zwak.

Inderdaad laat ik het plastic spuiten. Heb alleen nog geen goed adres gevonden daarvoor. Komende vrijdag gaan de frames naar de straler. Ik verwacht dat rond begin September de ombouw begint. Na jaren aan DSen gewerkt te hebben is een Mehari een prettige afwisseling - allemaal heerlijk simpel en het werk vordert zeer snel. Tot nu toe 12 uur aan de auto gewerkt.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 14 augustus 2018 11:30 PM
  [ # 33 ]

Als verf los zit, dan snap ik het. dan weg brengen.
Spuiten, kleurcode is iig AC811 blanc en AC356 blue azur. We moesten wel even zoeken.

Ja originele plastic op orgineel frame wat niet los is geweest, is makkelijk.
Al het plastic nieuw is echt een dag passen. Bijna niet goed te krijgen.
Maar het lukt altijd.
NIeuwe dashbords en deurtjes is wel even gedoe namelijk.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 16 augustus 2018 10:24 AM
  [ # 34 ]

kun je het subframe niet beter laten verzinken? Dan ben je overal vanaf en heb je ook geen omkijken meer naar roest, wat bij poedercoaten toch wel kan gebeuren.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 16 augustus 2018 09:11 PM
  [ # 35 ]

Dat is inderdaad de overweging. Nadeel - het ziet er verre van origineel uit. Een alternatief is verzinking en poedercoaten - maar dat zou wel eens kostbaar kunnen worden. Ik had gehoopt voor onze vakantie de zaak bij de straler te hebben maar dat gaat niet lukken. Bedrijf is nu wegens vakantie gesloten en opent precies op de dag dat wij weg zijn. Kan dus pas begin Sept de zaak wegbrengen en vraag dan prijzen op voor de 3 opties; alleen poedercoaten, alleen verzinken, verzinken en dan poedercoaten.

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 17 augustus 2018 10:10 AM
  [ # 36 ]

je kunt natuurlijk na het verzinken de boel zelf in de zwarte lak zetten.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 augustus 2018 07:12 PM
  [ # 37 ]

Dat is gedoen om dat goed te doen. Zink laat zich slecht verven.
En heb je er weer veel werk aan.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 augustus 2018 11:20 PM
  [ # 38 ]

Gewoon eerst drie maand buiten laten liggen dan laat het zich zo verven. Anders eerst beitsen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 07 september 2018 10:19 PM
  [ # 39 ]

Vandaag het buizenframe naar de straler gebracht. Je kunt daar zelf stralen, heb ik een uurtje gedaan en daarmee was het kleine spul klaar. Leuk werk!

Het boxframe van de achterzijde, de profielen aan de zijkanten en het frame van de voorstoelen worden uitsluitend verzinkt. Het a-stijl frame wordt verzinkt, nogmaals aangestraald en vervolgens gepoedercoat. Wil geen glimmend verzinkt staal zichtbaar in de auto. De profielen aan de voorzijde en onder de motorkap worden uitsluitend gepoedercoat.

Over 2 weken het verzinkte spul terug, over 3 weken de rest. Ondertussen de auto technisch in orde gemaakt en chassis opnieuw geschilderd aan de bovenzijde en volgespoten met conservering. De opbouw kan beginnen. Misschien dit jaar nog kenteken, anders in ieder geval komend voorjaar.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 24 december 2018 05:05 PM
  [ # 41 ]

Dat begint er weer op te lijken!
Toch sub galva gelaten?
Je hebt het orginele sub, chassis en plastic. Dat gaat meestal makkelijk met montage..
Maar echt verstandig, als het plastic er nu op hangen en ff op zijn plek houden met schroeven lijmklemmen etc.
Pas als alles goed past, poppen.
Let vooral goed op de strips waar de zijkanten invallen aan de onderkant.

Succes!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 25 december 2018 08:07 AM
  [ # 42 ]

De behandeling van de subframes is precies zo uitgevoerd als beschreven in post 39. De opbouw van het frame ging vlot en het past maar op 1 manier. Feit is echter wel dat de frames origineel scheef gemonteerd zaten. Laat zich niet oplossen zonder de haakse slijper en lasapparaat - de frames zijn destijds niet zuiver symmetrisch gebouwd. Mijn Mehari heeft een chassisnummer dat past bij de allerlaatste serie van 150 auto’s voor productiestop. Het heeft er alle schijn van dat men er niet veel zin meer in had. Had ik dit eerder gezien, dan had ik de frames aan kunnen passen om het geheel recht en symmetrisch te krijgen. Door vergelijk met de afdrukken op het originele plastic weet ik zeker dat de passing nu exact is als voorheen. Ik moet er maar mee leven - hoort bij het originele karakter zullen we maar zeggen.

De staat van het plastic was behoorlijk goed maar na wat testjes was het duidelijk dat het plastic na meer dan 30 jaar dermate hard en poreus wordt, dan hergebruik niet de beste optie is. Daarom inmiddels al het plastic vervangen. Het nieuwe plastic (ABS/ ASA) heeft een zeer goede passing en ik zie werkelijk geen verschil met het origineel. De claim dat de originele mallen gebruikt worden kan ik onderschrijven. Zelfs ruwheid in niet zichtbare delen is identiek. Inmiddels in de opbouw wat verder gevorderd dan op de laatste foto en het loopt allemaal als een trein. Achterklep en achterzijde zijn weer gemonteerd, de stoeltjes en nieuwe achterbank staan klaar en ben nu bezig met montage van de kabelboom en pedalenset. Daarna eerst alles afstellen en dan begint montage van de zijpanelen. De brug voor het dak is ook met nieuw plastic opgebouwd - voor de Azur moest er wat gemodificeerd worden aan de panelen. Allemaal leuk en eenvoudig werk en soms een leuke puzzel om de gaten exact op de juiste plekken te boren.

De eerste week van 2019 heb ik gereserveerd voor de opbouw - en dan wachten tot de sneeuw weg is zodat ik naar de TÜV kan voor het kenteken!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 december 2018 09:44 AM
  [ # 43 ]

Dat schiet dan zeker op!
Klopt is allemaal wat krom.
Ik had bij mijn 4x4 een krom achterpootje op achterste subframe. Vond wel gek want plastic was heel.
Weer netjes gericht etc. Bij montage van alles was het duidelijk dat door de fabriek krom was gemept.
Ook maar weer krom gemept. Paste anders niet.

Het nieuw plastic is keurig. Goed dat het er is. Maar het is dunner dan het orgineel.
En het dash is te groot, past beroerd. Ook passen de orginele knopjes niet, vierkantjes te groot.
Het front is weer te klein. Past ook beroerd.
Maar met het is tot heden altijd gelukt.

Welk kunstof set heb je dan? Mooiste zou ik vinden de set met panneau sans ailerons.

Zag ik niet zo gauw meer staan in de post maar die van jou is uit 1987?

 

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 25 december 2018 11:05 AM
  [ # 44 ]

Inderdaad een 87er - met chassisnummer 150 van 381 geproduceerde auto’s. Dat maakt het extra leuk vind ik.

Heb het oude en nieuwe plastic uitgebreid met elkaar vergeleken en heb het gevoel van het verschil in dikte meer met het productieproces te maken heeft, dan met een structurele verandering. Sommige randen zijn inderdaad wat dunner maar andere randen zijn dan weer dikker. Als je kijkt hoe die delen gevormd worden, dan lijkt het me aannemelijk dat het een normale spreiding in productie is - toen en nu.

De dashboard heeft exact dezelfde afmetingen en de gaten zijn identiek. Het front heb ik nog niet vergeleken, zal ik ook nameten. Ik heb alles bij de bekende handelaar in Cassis gekocht in de beste kwaliteit (wat men als origineel aanprijst). Dus niet het goedkopere alternatief. En inderdaad flink in de buidel getast voor panelen sans airelons Smile

Profiel  
 
Gepost: 25 december 2018 11:22 AM
  [ # 45 ]

Geweldig mooi! Daar ga je een hoop plezier aan beleven!!

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook