1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Elektrische schema’s CX prestige 1986
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 01 juli 2018 10:13 PM

Sinds kort heb ik een CX en ben natuurlijk aan stoeien met de bedradingen.
Na enige tijd de auto niet gebruikt te hebben is de accu leeg.
Na onderzoek blijkt dat de “Gele” kabel van het voeding blok (Bij de accu pool) een ohmse weerstand heeft naar massa.
Al ik in de schema’s kijk GTI 25 1985—> dan komt deze stekker niet overeen met de stekker bij de + pool.
Op het grote blok zouden maar tweed draden zitten, bij mij 2x zwart (N), en dan drie (Blauw-geel-zwart).
Wie kan me uitleggen hoe dit werkt bij de CX?
Zie bijlage voor schema en stekker

Afbeelding Bijlagen
Stekker.PNGschema_voeding.PNG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juli 2018 08:16 AM
  [ # 1 ]

Bij alle CX’en van na 85 is die gele draad de voeding van het relais van de luchthoorn/compressor. Ik denk dat dat relais blijft hangen, en dat de luchthoorn niet meer werkt ? Die compressors moeten regelmatig gesmeerd worden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 02 juli 2018 05:23 PM
  [ # 2 ]

Ik ga controleren of deze op de hoorn aangesloten zit.
Maar dan heb ik wel de vraag waar kom ik de blauwe en de zwarte tegen in de schema’s??

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juli 2018 07:02 PM
  [ # 3 ]

J (jaune) is de gele draad , Bl (blue) is de Blauwe draad , N is Noir, Bc is Blanc = wit. M, marron is bruin , V Vert is groen en Mv , Mauve is paars, en na vele jaren is dat vaak rose geworden. 
Volgens het schame heb je een gele draad, een blauwe ( of dubber blauw) allebei direct op de Plus en dan twee zwarte draden in een zwarte steker: Lijkt me wel kloppen met je schema.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 02 juli 2018 08:06 PM
  [ # 4 ]

Op de foto staat het zwart blok (N), daarin zit de dubbele stekker 2xN. Naast dit stekker blok heb ik twee draden 2x zwaart die overgaan in de twee maal blauw.
Ik mist dus 1x blauw en een zwart. die ik niet schema zie Sad

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juli 2018 08:37 PM
  [ # 5 ]

Toen je CX uit de fabriek kwam was het nieuw. Als je nu 2 zwarte draden hebt die daarna blauw worden is er aan gewerkt. Waarschijnlijk ooit eens een slechte steker gehad, de draad niet in kunne korten en er maar een stuk aangezet. Komt vker voor dan je denkt.
Volgens het schema heb je 5 draden die uit de stekker moeten komen, en je hebt er 5, dus lijkt het te kloppen. Even puzzelen dus welke welke is: Dat doe je door na te gaan waar ze heen gaan en waar ze heen zouden moeten gaan. Dus als die gele naar een relais gaat dan heb je de eerste al gevonden.
De twee zwarte aan dezelfde steker gaan naar het contactslot en hebben een aftakking naar het relais van de ventilatoren.
De blauwe zijn samen de voeding van de injectie computer, d.w.z. ze gaan naar het relais dat de injectie computer aanstuurt.
Waarom 2 draden? Omdat 1 draad de benodigde stroom niet kan leveren en een dubbeldikke draad te stug wordt of niet past in de draadboom. Dat zou je moeten vragen aan de ingenieurs bij Citroen in 1985 Wink

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juli 2018 08:52 PM
  [ # 6 ]

Hoe is de laadspanning op de accu gemeten?

Citroensmgz schreef:

Die compressors moeten regelmatig gesmeerd worden.

Is dat zo bij een CX?
Volgens mij is het huis bij de mijne helemaal dicht. In 10 jaar ook nog nooit gesmeerd, deed het van de week nog prima.

 

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 05 juli 2018 05:50 PM
  [ # 7 ]

Al met al kom ik er niet uit met de schema’s die ik vind in de boeken of het net.
Kan iemand me helpen aan het schema zoals in de bijlage.
van GTI model 85. Met een 5 polige + aansluiting (2x dik zwart, 1 x dun zwart, 1x geel 1x blauw)

Afbeelding Bijlagen
Schema_GTI_85.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 03 augustus 2018 01:01 PM
  [ # 8 ]

Ik vermoed dat de verschillen te maken hebben met automaat.
De schema’s in het handboek 85—> zijn zonder automaat.
Bij het starten zit er een vergrendeling in dat de automaat in de N/P moet staan. Deze vergrendeling komt niet voor in de schema’s (niet die ik heb).
Is er een schema van 85—> met automaat? Of deelschema waarin te zien is hoe de vergrendeling gerealiseerd wordt.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2018 01:39 PM
  [ # 9 ]

In een WPHB, die ik heb, hebben ze het over “veiligheidsrelais bij starten (autom.bak)” is dat wat ?
Relais zit vlak/nabij het contactslot gemonteerd.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 03 augustus 2018 06:41 PM
  [ # 10 ]

Als een scan hebt van het schema of een beschrijving graag.
Staat dit in het WPHB CX “Manual S2.pdf”?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2018 07:03 PM
  [ # 11 ]

Welke automaat zit erin ? deze ? Dan staat het schema inderdaad in WPHB CX “Manual S2.pdf” MA510.00/23

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 augustus 2018 07:34 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij is er bij serie 2 maar 1 type automaat geleverd.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 03 augustus 2018 08:27 PM
  [ # 13 ]

Aanvullende informatie gevonden idd op 510-23.
Dus geen extra relais maar enkel de switch op de bediening.
Soms start de auto niet door het contact.
Maar wel via een bypass direct op de startmotor.
Probleem moet dan op de selecteur zitten.
Bedankt voor de info.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2018 09:34 PM
  [ # 14 ]

Dat relais wat ik eerder noemde zie je terug op 510.00/3 (relais nummer 775). In de tekening daarna
(ook 510.00/3) staat hij afgebeeld in locatie B, gemonteerd nabij het contactslot.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 03 augustus 2018 10:31 PM
  [ # 15 ]

Het vreemde is echter dat nergens in de schema’s of 501/23 het relais 750 getekend is.
Er zitten idd twee relais maar deze hebben geen inpact op het starten..
Dus het blijft even puzzelen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook