Beste leden,
Sinds 2 weken eigenaar van mijn eerste Citroën.
Nu ben ik direct na aanschaf op vakantie gegaan met de vouwwagen.
Bij vertrek merkte we dat ik soms een drempel tik. Nu liggen sommige drempels wel erg hoog. Maar goed.
Nu kom ik vanmiddag bij een oprit waar de eigenaar een poort heeft. In de midden zit een blok van 8 cm. Hij rijdt hier dagelijks met verschillende auto’s overheen en geen enkel probleem. Ik wel….En sla met mijn uitlaat vol tegen het blok.
Is dit een bekend probleem of ligt mijn auto extreem laag?
Grt. Rob
P.s. Foto is op de kop
Grt. Rob
Citroen Xsara Picasso 1.8i-16V Exclusive
Ik weet niets van de Picasso, maar mijn gezonde verstand zegt dat jouw uitlaat of demper zich dus minder dan 8 cm van de straat bevindt, en dat lijkt me veel te weinig. Aan de foto te zien zit het met de hoogte van de carrosserie zelf wel goed, dus dan moet m.i. de uitlaat niet goed gemonteerd zitten. De afstand tot het hitteschild erboven (hier dus eronder) lijkt ook tamelijk groot.
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Rob
Wellicht zinvol even te vermelden welk type Picasso je bezit, een Xsara Picasso, een C3 Picasso of een C4 (Grand) Picasso?
Van de eerste is bekend dat deze last heeft van slappe achterveren.
Gebruik hiervoor maar eens de zoekfunctie op dit forum.
Daarnaast is ook de opmerking van Kees terecht, kijk goed naar de ophanging van de complete uitlaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
acht centimeter moet je probleemloos kunnen nemen. zet ‘m eens op de brug en controleer of de de hele uitlaat recht hangt. afstand tot het hitteschild is amper een centimeter. controleer ook de rubbers waar de demper in hangt. als de auto erg in z’n veren/wielkasten hangt, is het probleem misschien groter. je kunt er bv hulpveren onder zetten.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
René Jongejan schreef:Rob
Wellicht zinvol even te vermelden welk type Picasso je bezit, een Xsara Picasso, een C3 Picasso of een C4 (Grand) Picasso?
Vermoed C3. Kan het zo nergens vinden, maar kentekenregister zegt Xsara Picasso 1.8i-16V Exclusive
Grt. Rob
Citroen Xsara Picasso 1.8i-16V Exclusive
Rob71 schreef:Vermoed C3. Kan het zo nergens vinden, maar kentekenregister zegt Xsara Picasso 1.8i-16V Exclusive
...zegt mij dat het een Xsara Picasso is, geen C3/4/Grand. Slappe vering of losse uitlaat.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
RogerM schreef:Rob71 schreef:Vermoed C3. Kan het zo nergens vinden, maar kentekenregister zegt Xsara Picasso 1.8i-16V Exclusive
...zegt mij dat het een Xsara Picasso is, geen C3/4/Grand. Slappe vering of losse uitlaat.
Ok.
Geen idee of je hierop wat ziet.
Grt. Rob
Citroen Xsara Picasso 1.8i-16V Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012
- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gemakkelijker is een shot van de zijkant van de auto. De Xsara Picasso van m’n ouders hangt ook flink door met het geringste beetje ladig.
Ex: ZX NP-JZ-34
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Leuk shot van je schokbreker, maar da’s geen vering. Een Xsara P heeft torsievering. Die kunnen met de jaren slap worden (en zijn nog niet zo makkelijk te vervangen of af te stellen). Ook heeft deze auto snel de neiging door z’n veren te zakken. Ik zie ook dat de eindstoppers van je vering weg zijn! Die zullen wel ergens langs de A2 liggen. Da’s het minste probleem want die kun je kopen en er zelf tussen zetten.
Lees deze thread maar eens…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235924/
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
RogerM schreef:Leuk shot van je schokbreker
Je bedoelt uiteraard de schokdemper, de echte “schokbreker” is namelijk een veer, dit kan een torsieveer zijn, zoals bij deze Xsara P, of een schroefveer of een gaskussen in het geval van HP-vering en luchtvering.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
...volgens mij en vele anderen is een schokdemper en een schokbreker exact hetzelfde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schokdemper
schokbrekers/dempers gaan over extremen (drempels en kuilen).
vering over comfort en hoogte van de auto.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De foto in de link toont de combinatie van een spiraalveer (schokbreker) en schokdemper.
Als HTS-werktuigbouwer heb ik voldoende geleerd over veersystemen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
https://www.imageupload.co.uk/image/4JX7
De xsara heeft een oliegevulde demper, zonder int/ext veer. Die demper blijft in elke stand staan. De mate van demping wordt ingegeven door snelheid waarmee de olie een opening kan passeren.
Het gewicht van de auto drukt uitsluitend op de torsieveren.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ernstige blauwe-algvorming in dit topic, mannen! Laat Rob nu eerst maar eens de ophanging van zijn uitlaat (laten) checken, want daar zit denkelijk het probleem. Daarna kun je eens aan de wagenhoogte en vering gaan denken.
Hoezo zit daar het probleem? Als die auto helemaal door z’n veren is gezakt, kom jij er niet onderdoor met je limbo-act… Er rijden meer Xsara P’s rond met verzakte vering dan met verzakte uitlaten…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006