2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Storing vering
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 05 januari 2019 05:34 PM
  [ # 16 ]

Mijn ervaring is ook dat je bij aanschaf van een C6 niet meteen ziet hoe de staat van onderhoud is.
Omdat de auto zo complex is, vraagt het echt wel iemand met ervaring met een c6.

Ik had ook best hoge kosten het eerste half jaar.
Dat kwam puur door achterstallig onderhoud.
De automaat was bijvoorbeeld nooit gespoeld en de fusees voor waren nog niet gedaan. Dat zijn sowieso al dure grappen.

Nu na bijna 4 jaar blijkt de C6 best betrouwbaar en zijn het vooral de standaard PSA onderdelen die verslijten, zoals de startmotor de dynamo, ABS sensoren, bobines, nokkenasventielen. Dat soort dingen. Het blok, de automaat, de vering zijn best heel goed. Lekken geen olie.
Iemand op het C5 forum heeft een V6 van een c5 na 3 ton opengehaald. stijtage was bijna duits goed.

Nu na 4 jaar en 20 dkm per jaar komt voor mij het onderhoud rond de 1000,- per jaar uit.
Ik moet naast de normale beurten wel iets van 2-3 keer extra naar garage om storingen op te lossen.
Als je dat voor lief neemt is het al met al acceptabel.

Profiel  
 
branouxx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-10-2010

- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
Gepost: 06 januari 2019 01:55 PM
  [ # 17 ]

Dank, hoop dat dit ook voor mij zal opgaan. Ben overigens benieuwd hoe lang dynamo en startmotor gemiddeld meegaan (is natuurlijk afhankelijk van gebruik, maar wellicht is hier wat over te zeggen).

citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 januari 2019 02:03 PM
  [ # 18 ]

Dynamo ging bij mij na ca 240 dkm stuk.
Je krijgt dan de waarschuwing dat de laadspanning te laag is.

De startmotor slijt bij mij sneller vanwege de LPG.
Door enigzins na-lekkende injectoren start hij het eerste kwartier tot uur slechter omdat het inlaatspruitstuk volstroomt met nagelekt gas. Dan moet ik altijd een paar seconden het spruitstuk leegstarten, wat de levensduur van de startmotor verkort. Dat is niet helemaal te voorkomen met LPI van vialle. Nu ik weet dat een startmotor me niet de kop kost geloof ik dat wel.

 

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 januari 2019 02:18 PM
  [ # 19 ]

Enneh.. één van die vier keer per jaar is een defecte ABS sensor.
Daarvan gaat ieder jaar wel eentje stuk.

Hij geeft dan standaard de volgende storing:
- eerst handrem defect
- een paar minuten later ABS en ESP storing + service lampje


Tip: Let goed op de nokkenasventielen op de v6 benzine. Als die gaan lekken terwijl je rijdt kan je blok heel snel zonder olie komen te staan.
Hierover is een uitgebreid topic op het C5 forum. Eerst leken ze 90 dkm mee te gaan, maar de laatste ervaringen laten zien dat je ze na 60 dkm al preventief moet laten vervangen. Ze kosten iets van 190,- per stuk. Het erop zetten is een heel weinig werk. Het is raadzaam een keer per jaar te kijken of ze niet lekken ofwel het ventiel zelf uitwenig ofwel in de stekker (vreemd maar waar).

Bobines is ook een ding. Je kan niet te lang met kapotte bobine rondrijden, maar neem van mij aan; dat schudt zo enorm bij stilstand. Dat is zo oncomfortabel dat je ze heel snel gaat wisselen. De levensduur varieert heel sterk. Ik doe met Beru’s ongeveer 90 dkm, maar er zijn v6 eigenaren waarbij ze maar 30dkm meegaan. De eerste witte Delphi’s die er vanaf de fabriek in zitten zijn het beste. Ik had ze na 164 dkm nog werkend uit de auto gehaald en die gebruik ik nu als reservesetje voor op vakantie. De witte Delphi’s zijn helaas niet meer verkrijgbaar.

Profiel  
 
Gepost: 06 januari 2019 02:45 PM
  [ # 20 ]

Na negen jaar de wiel ophang rubbers (reeds 2*) en de vrijloop naaflager op de dynamo. (125k km)
en de standaard dingen zoals bak olie verversen, remblokken en diesel filter.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2468
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 06 januari 2019 04:28 PM
  [ # 21 ]

vervang jij enkel de vrijloopnaaf? andre.smeulders?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 06 januari 2019 05:21 PM
  [ # 22 ]

Ik heb ook bij zo’n 135k de vrijloop van de dynamo vervangen. Deze werkte nog wel gewoon maar maakte een geluid als tjirpende krekels en dat betekent dat het einde nabij is. Volgens mij heb ik een kort verslagje in mijn topic staan.

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 januari 2019 07:06 PM
  [ # 23 ]
guznax schreef:

Mijn ervaring is ook dat je bij aanschaf van een C6 niet meteen ziet hoe de staat van onderhoud is.
Omdat de auto zo complex is, vraagt het echt wel iemand met ervaring met een c6.

Ik had ook best hoge kosten het eerste half jaar.
Dat kwam puur door achterstallig onderhoud.
De automaat was bijvoorbeeld nooit gespoeld en de fusees voor waren nog niet gedaan. Dat zijn sowieso al dure grappen.

Nu na bijna 4 jaar blijkt de C6 best betrouwbaar en zijn het vooral de standaard PSA onderdelen die verslijten, zoals de startmotor de dynamo, ABS sensoren, bobines, nokkenasventielen. Dat soort dingen. Het blok, de automaat, de vering zijn best heel goed. Lekken geen olie.
Iemand op het C5 forum heeft een V6 van een c5 na 3 ton opengehaald. stijtage was bijna duits goed.

Nu na 4 jaar en 20 dkm per jaar komt voor mij het onderhoud rond de 1000,- per jaar uit.
Ik moet naast de normale beurten wel iets van 2-3 keer extra naar garage om storingen op te lossen.
Als je dat voor lief neemt is het al met al acceptabel.

Ik onderschrijf bovenstaand. De mijne particulier gekocht. Achterstallig onderhoud laten doen (autsch!) Daarna reeds bijna 100.000 km probleemloos.
In 2018 41.000 km gereden à 24ct/km. All in! (ja, ook afschrijving, wasstraat en boetes)
Het onderhoud doe ik overigens zelf maar buiten de normale onderhoudshandelingen heb ik, behalve een defecte RT4 unit, niks op of aan te merken.
Voor mijn gevoel een zéér betrouwbare auto! (knock knock)

edit: Totale kosten/km over “mijn” 88.000km tot nu to zijn 28ct/km. Nu 331.000km op de klok.

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook