1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
Luukzonneveld87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 26-11-2018

Gepost: 27 november 2018 12:33 AM

Beste,
Ik overweeg een cactus 1.2 business uit 2015 met 44dkm aan te schaffen.
Erg mooie auto en voor de goede prijs.
Nu is mijn vraag: ik lees verschillende berichten over de distributieriem van de benzine motoren van de cactus.eerste model wel te verstaan. Ik lees dat de distributieriem door spat olie loopt, maar ook dat de riem onbetrouwbaar is. Verschillende berichten lees ik dat de riem naar 30dkm knapt of soms bij 50 terwijl de riem 180dkm mee zou moeten kunnen. Vaak is de riem uitgedroogd.
Kan iemand mij hierin adviseren en is de motor een tikkende tijdbom of komt dit alleen voor bij een specifieke serie.
Want het is echt een mooi model auto alleen weet niet hoe betrouwbaar ze zijn.

Ik verneem graag jullie advies en bevindingen.

Met vriendelijke groet,
Luuk Zonneveld

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 17 januari 2019 07:44 PM
  [ # 1 ]

Mijn C4 (begin 2015) heeft deze motor (THP 130). En de distributieriem blijkt inderdaad een probleem.

Ik kreeg afgelopen weekeinde (vrijdagavond) in het display de melding “Storing in motor. Laat dit verhelpen”. Ik was op dat moment een weekendje weg met vrienden en de motor liep als zonnetje. Ik besloot daarom pas na thuiskomst de dealer op te zoeken en zaterdag niet met de auto te rijden. Op de terugweg (zondagavond) veranderde de melding in “Storing in motor. Stop de motor.” Maar dat laatste gebeurde al vanzelf (op het dashboard ging de feestverlichting aan). Zo stond ik laat in de avond stil op de vluchtstrook op 100 km van huis. Niet fijn.

Een dealer in de buurt heeft de reparatie uitgevoerd onder de verlengde garantie (distributieriem vervangen, filters vervangen, olie ververst). Kilometerstand: 59.999.

Ik heb de oude distributieriem bekeken en er een foto van gemaakt (zie bijlage). De foto is niet helemaal scherp, maar je kunt toch duidelijk zien dat de riem tussen de tanden afgeschilferd is (allemaal putjes). De schilfertjes hebben volgens de monteur van de garage een filter verstopt waardoor de oliedruk daalde en een alarm werd getriggerd. En acuut breukrisico is er volgens hem niet geweest.

De oorzaak van de afschilfering is onbekend (materiaalfout, verkeerde olie, iets anders?). Zonder de oorzaak te kennen bestaat uiteraard de kans dat het probleem op enig moment terug komt. De monteur zei desgevraagd dat dit niet de eerste motor van dit type met dit probleem was (zij hadden een paar gevallen gehad). Het is niet duidelijk of het probleem beperkt is tot een bepaalde (eerste?) serie.

Interessant detail: voor de reparatie deed het start & stop systeem het niet meer (het Eco lampje knipperde wel even, maar de motor sloeg niet af). Na de reparatie doet het start & stop systeem het weer. Ik zie zo snel geen samenhang met de reparatie.

Afbeelding Bijlagen
IMG_20190117.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40100
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 18 januari 2019 08:09 AM
  [ # 2 ]
RogerH schreef:

De oorzaak van de afschilfering is onbekend (materiaalfout, verkeerde olie, iets anders?)..

De oorzaak ligt naar mijn weten (info van enkele dealers) vooral in het gebruik (bijvullen.) van verkeerde olie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 18 januari 2019 01:06 PM
  [ # 3 ]

Ik heb nooit olie bijgevuld (dat was gelukkig niet nodig).

De voorgeschreven olie is “00W30 B71 2312 (C1C2)”. Uit mijn onderhoudsdossier blijkt dat de eerste garage (ik ben ooit overgestapt naar een andere vestiging van dezelfde groep omdat dat gemakkelijker was) een olie heeft gebruikt met de verkeerde viscositeit (5W30). Misschien is de schade toen al begonnen (ik heb daar geen verstand van). De huidige garage gebruikt volgens de factuur wel de juiste olie (Total Quartz Ineo First 0W30).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40100
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 18 januari 2019 03:14 PM
  [ # 4 ]
RogerH schreef:

... Uit mijn onderhoudsdossier blijkt dat de eerste garage (ik ben ooit overgestapt naar een andere vestiging van dezelfde groep omdat dat gemakkelijker was) een olie heeft gebruikt met de verkeerde viscositeit (5W30). Misschien is de schade toen al begonnen ...

Nou, daar heb je dan volgens mij de oorzaak al. Er moet echt de voorgeschreven olie in!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 18 januari 2019 05:14 PM
  [ # 5 ]
RogerH schreef:

Kilometerstand: 59.999.

Die had dus bij 50.000 of 4 jaar vervangen moeten worden.

RogerH schreef:

De voorgeschreven olie is “00W30 B71 2312 (C1C2)”

Dit is idd. de juiste olie. Gebruikt je die niet dan lost de coating van de riem op en gaat het fout. Veel universele garagebedrijven weten dat niet of zijn eigenwijs. Ook dealer bedrijven zijn wel eens de fout in gegaan.

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7113
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- C4 (2004-heden) Cactus Puretech 110 EAT6 Shine
Gepost: 18 januari 2019 05:24 PM
  [ # 6 ]

Distibutieriem bij 50 duizend wisselen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 18 januari 2019 08:11 PM
  [ # 7 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Die had dus bij 50.000 of 4 jaar vervangen moeten worden.

Ik heb geen idee waar je dat vandaan hebt. De distributieriem vervangen staat in het onderhoudsschema voor 180.000 km of 10 jaar.

Berlingo2.0HDi schreef:

Dit is idd. de juiste olie. Gebruikt je die niet dan lost de coating van de riem op en gaat het fout.

Puur door een verkeerde viscositeit zou dat denk ik niet mogen gebeuren. Maar verkeerde additieven kunnen natuurlijk wel rampspoed veroorzaken.

Op het onderhoudsschema dat ik bij aankoop kreeg, staat de voorgeschreven motorolie niet, en ook niet in de instructie- en onderhoudsboekjes of op een sticker onder de motorkap. Op het schema dat ik bij de reparatie desgevraagd kreeg, staat de juiste olie wel vermeld. Ik vraag mij af 0W30 vanaf het begin de voorgeschreven olie is geweest. Weet iemand hier meer van? De motor is de e-THP 130 (NCHNYM).

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 18 januari 2019 10:36 PM
  [ # 8 ]

50.000 KM. of vier jaar staat in het digitale onderhoudsboekje van mijn auto.

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 30-08-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine e-VTI 82 ETG
Gepost: 19 januari 2019 01:54 PM
  [ # 9 ]

Die 50000km is voor de bougies, niet voor de riem. Riem moet 180000 km mee gaan, of inderdaad 10 jr. Ik gebruik trouwens ook 5w30 van Total Quartz ineo ecs. De viscositeit heeft met de koude of hittegraad te maken en niet met de additieven die erin zitten. Zou bijna denken dat er iets benzine bij de olie is gekomen, dat kan via de klepsteel rubbertjes of olie schraapveren. Net als een diesel waarvan de partiekelfilter verstopt zit en lijkt of er meer olie in t carter komt, maar dat is iets diesel. Als je al nooit olie bijgevuld hebt, zou dat best eens kunnen, omdat elke moderne motor olie verbruikt. gr Rene

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 19 januari 2019 03:51 PM
  [ # 10 ]

Puur het gebruik van 5W30 i.p.v. 0W30 leek mij ook al niet direct een probleem (hoogstens als het een heel andere olie zou zijn met schadelijke additieven). Ik heb nooit olie hoeven bijvullen omdat het peil (ruim) boven minimum bleef. Maar ik maak heel weinig lange ritten en daardoor ook niet veel kilometers (ca. 12.000 km/jaar). Bij de vervanging van de distributieriem deze week was de olie pas 8.000 km oud.

Benzine in de olie als mogelijke oorzaak? Zou kunnen. Het lijkt mij ook iets dat juist bij veel korte ritten problemen kan veroorzaken als de olie niet helemaal op temperatuur komt waardoor de lichtere benzinefracties niet goed uit olie verdampen. In dat geval zou dit motorontwerp (met een riem die door de spatolie loopt) voor mijn situatie eigenlijk minder/niet geschikt zijn. Of draaf ik nu door?

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 19 januari 2019 05:50 PM
  [ # 11 ]

50.000 km. idd ook voor de bougies (om de 25000 km.), maar ook de distributie riem ! Jammer dat ik niet weet hoe je hier foto’s kan posten anders had ik een foto van het digitale onderhoudsboekje gepost.

5w30 Quartz ineo ecs mag er absoluut niet in. Het moet 0w30 Quartz ineo First zijn.

Bij de 1.2 van maar 82 PK (zonder Turbo) mag wel 5w30 in. Volgens mij heeft deze motor ook geen BIO en kan dus langer mee.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9442
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 januari 2019 06:15 PM
  [ # 12 ]
RogerH schreef:

Interessant detail: voor de reparatie deed het start & stop systeem het niet meer (het Eco lampje knipperde wel even, maar de motor sloeg niet af). Na de reparatie doet het start & stop systeem het weer. Ik zie zo snel geen samenhang met de reparatie.

Misschien heb je gewoon een heel bekwame man tegengekomen die die fout ook zag op zijn computer en hem ineens mee heeft gemaakt-gereset.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 20 januari 2019 06:51 AM
  [ # 13 ]

Op de factuur blijkt ook nog een software update te staan: “alle types: soft motor / 99T1CA10 / preventieve actie met downloaden werkzaamheden”. Nogal cryptisch. Misschien lost die update het S&S-probleem op, maar het is uiteraard ook mogelijk dat het probleem bij die actie gewoon gereset is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40100
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 20 januari 2019 09:30 AM
  [ # 14 ]

Het gebruik van uitsluitend de voorgeschreven 0w30 motorolie is essentieel voor de levensduur. Ik begrijp niet waarom men zelf besluit om daar van af te wijken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 20 januari 2019 11:01 AM
  [ # 15 ]

Viscositeit heeft niks te maken met de levensduur. De 1.2 met 82pk heeft exact de zelfde problemen en daar mogen de volgende oliën in 00W30 B71 2312 (C1C2) - EM:05W30 B71 2290 - 05W30 B71 2290 (C2) - EM:05W40 B71 2296 - 05W40 B71 2296 (A3B4). En in de de 1.2 met 110pk en 130 pk alleen 00W30 B71 2312 (C1C2)”. Probleem is dat rubber en olie niet goed samen gaan tenzij je een goede coating gebruikt. Alleen kan tot nu toe nog niemand een echte oorzaak aanwijzen waarom de de coating van de distributieriemen vroegtijdig loslaat.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook