2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
Berlingo2.0HDi
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 20 januari 2019 11:11 AM
  [ # 16 ]
RogerH schreef:

preventieve actie met downloaden werkzaamheden”. Nogal cryptisch.

Misschien dat dan in het digitale onderhoudsboekje kom te staan dat de distributieriem bij 50.000 / 4 jaar vervangen moet worden i.p.v. 180.000 / 10 jaar?

 

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 20 januari 2019 11:15 AM
  [ # 17 ]
waterman schreef:

Het gebruik van uitsluitend de voorgeschreven 0w30 motorolie is essentieel voor de levensduur. Ik begrijp niet waarom men zelf besluit om daar van af te wijken.

Zo heb ik een paar discussies gehad met garage bedrijven die het toentertijd onzin vonden om speciale olie (C1, C2….) te gebruiken voor de HDI met roetfilter.

Was wel lachen een flink aantal maanden later….....

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 20 januari 2019 01:12 PM
  [ # 18 ]
Berlingo2.0HDi schreef:
RogerH schreef:

preventieve actie met downloaden werkzaamheden”. Nogal cryptisch.

Misschien dat dan in het digitale onderhoudsboekje kom te staan dat de distributieriem bij 50.000 / 4 jaar vervangen moet worden i.p.v. 180.000 / 10 jaar?

Als je met digitaal onboard bedoelt: dat heeft mijn C4 niet (januari 2015 met RT6/eMyWay). Bij de reparatie kreeg ik desgevraagd een nieuw papieren exemplaar uitgedraaid en daar staat nog steeds 180.000 km / 10 jaar op. Het enige inhoudelijke verschil met het exemplaar dat ik bij de aankoop kreeg, is dat de toegestane motorolie erop staat vermeld.

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 20 januari 2019 01:18 PM
  [ # 19 ]
Lars_citroenxm schreef:

Probleem is dat rubber en olie niet goed samen gaan tenzij je een goede coating gebruikt. Alleen kan tot nu toe nog niemand een echte oorzaak aanwijzen waarom de de coating van de distributieriemen vroegtijdig loslaat.

Dat is inderdaad de hamvraag. Ik ga nog proberen uit te zoeken of de nieuwe distributieriem hetzelfde artikelnummer heeft als de oorspronkelijke.

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 30-08-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine e-VTI 82 ETG
Gepost: 20 januari 2019 01:23 PM
  [ # 20 ]

Het onderhoud van mijn auto doe ik altijd zelf, trekhaak monteren, grote beurt, kleine beurt, remmen enz. Lang geleden heb ik als monteur gewerkt bij V.W. toen de kever nog met een anzichtkaart de contactpuntjes gesteld konden worden en als hobby veel aan oldtimers gesleuteld, vandaar dat ik t meeste zelf aan mijn auto onderhoud. Maar een koppeling vervangen of distributie riem vervangen laat ik liever aan de garage over.
Ben daarom nu echt wel benieuwd wanneer die distributie riem vervangen moet worden, lijkt mij sterk dat dit om de 50000 km moet gebeuren, niet te verwarren met de multiriem. Wordt een duur geintje en slechte reclame voor citroen. Zelfs de ford escort heeft hiervan geleerd,30 jr gelden, die gingen ook om de 60000 kapot en hebben daardoor een slecht imago gekregen. Doe me dan maar een auto met een ketting. Wie weet uitsluitsel??

Profiel  
 
Feije
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1084
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 januari 2019 01:42 PM
  [ # 21 ]
Rene E schreef:

Doe me dan maar een auto met een ketting.

Gezien het recente verleden dat PSA daarmee heeft vind ik dat een gevaarlijke uitspraak Laughing

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 30-08-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine e-VTI 82 ETG
Gepost: 20 januari 2019 01:48 PM
  [ # 22 ]

Wat betreft de motorolie, dit staat er in mijn boekje.

Afbeelding Bijlagen
IMG_2367.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 30-08-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine e-VTI 82 ETG
Gepost: 21 januari 2019 01:08 PM
  [ # 23 ]

https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/

Hier staat een stukje over 1.2 puretech motor en riem in.

gr Rene

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 19 februari 2019 06:29 PM
  [ # 24 ]
RogerH schreef:

Ik ga nog proberen uit te zoeken of de nieuwe distributieriem hetzelfde artikelnummer heeft als de oorspronkelijke.

Vandaag was de auto bij de dealer voor de reguliere onderhoudsbeurt. Een blik in de systemen van Citroën leerde dat er geen revisie part number voor de distributieriem is. De nieuwe riem is dus van hetzelfde type dat in de fabriek is gemonteerd.

De monteur vertelde ook dat Citroën enige tijd geleden voor deze motor het gebruik van reinigingsmiddelen in de brandstof heeft verboden (overigens zonder dat duidelijk is dat dat spul dit probleem veroorzaakt). Zo’n reinigingsmiddel is 2 jaar geleden door de dealer bij de onderhoudsbeurt gebruikt.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2933
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 20 februari 2019 08:44 PM
  [ # 25 ]
Rene E schreef:

Wat betreft de motorolie, dit staat er in mijn boekje.

Ik heb hierbij toch een kleine kanttekening, in de onderste tekst staat alleen dat deze olie wordt aanbevolen i.v.m. het brandstofverbruik, co2 uistoot en vervuilende uitlaatgassen die verlaagd worden.

[ wij van WC eend adviseren WC eend ]


Er staat nergens vermeld dat als je een goede olie met de juiste viscositeit van een ander merk gebruikt er onherstelbare schade kan ontstaan.

En dan heb ik het over gerenommerde merken als Shell , Mobil , Castrol enz.


In hoeverre kan je Citroen aansprakelijk stellen voor de schade als deze vroegrijdig onstaat en in hoeverre kan Citroen jou aansprakelijk stellen als je een olie hebt gebruikt met de juiste specificaties van een ander merk.


Daarbij zijn er genoeg grote merkdealers die willekeurige merken gebruiken, de inkoopprijs van bulkolie is vaak een doorslaggevende factor boven het “voorgeschreven” merk.

 

 

 

 

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2933
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 01 juni 2019 07:51 PM
  [ # 26 ]

Een riem van 88.000 kilometer en ongeveer 6 jaar oud ,.....

.


DBR2


Klik voor een grotere afbeelding ,...
https://www.flickr.com/photos/161677087@N08/47980120267/in/album-72157708873430298/

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1937
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juni 2019 11:20 PM
  [ # 27 ]
RonK. schreef:


Er staat nergens vermeld dat als je een goede olie met de juiste viscositeit van een ander merk gebruikt er onherstelbare schade kan ontstaan.

En dan heb ik het over gerenommeerde merken als Shell , Mobil , Castrol enz.

 

Er staat toch duidelijk:
Toegestane olie voor de 1.2 THP:
5W30 volgens PSA B71 2290
0W30 volgens PSA B71 2312

Dat mag van elk merk zijn dat een van deze PSA specs mag voeren. PSA heeft graag dat je Total gebruikt, maar alleen dat is geen verplichting.
Er zijn enkele fabrikanten die deze olie leveren, maar: Pak geen “algemene” 0W30 of 5W30 , die bestaat eigenlijk niet. ( Ook BMW, Mercedes, en de VW groep hebben eigen oliestandaards die voorgeschreven zijn).

Ik denk dat je heel zwak staat voor een mogelijke garantieclaim als je niet de voorgeschreven olie gebruikt.
Ik dacht me te herinneren dat bij de introductie van de 1.2 PureTech motoren er al vermeld was dat de in de olie lopende tandriem een speciale motorolie vereiste: Dan weet je het wel, dat was geen commercieel verhaaltje maar technische noodzaak. ( Ik wil niet zeggen dat ze nooit kapot gaan als je de vereiste olie wel gebruikt, dat is een andere discussie).

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2933
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 01 juni 2019 11:59 PM
  [ # 28 ]

We zeggen in principe beide hetzelfde alleen jij iets uitgebreider,.....

Ik reageerde op de afbeelding van Rene,... Volgens mij praten we dan over een 1.2 VTI motor, de eerste serie puretech motor zonder turbo. Die heeft Rene en ikzelf ook.

Wat daar “aanbevolen wordt” Total kan niet hard gemaakt worden als je een olie gebruikt met de juiste specificaties van een ander merk.

 
De Turbo uitvoeringen zijn kieskeuriger m.b.t. motorolie.

Tot zover dus ...


Onderstaande olie mag gebruikt worden voor alle puretech motoren, toen was het verhaal van oplossende riemen nog niet aan de orde, het was er ook nog niet. Dus dat betekend dat er eigenlijk geen olie is met een speciaal additief voor het behoud van de beschermde laag die op de distributieriem zou zitten.

PSA B71 2290
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. B71 2290 is a low-SAPS oil intended for engines with diesel particulate filters and with Euro 5 emission standards. General specifications are: ACEA C2 or C3 with additional PSA tests.

De volgende, ook hier geen additieven die het rubber zou kunnen beschermen.

PSA B71 2312

Peugeot Citroën has developed B71 2312 standard for oils able to endure the most severe thermal constrains along with most modern after treatment systems compatibility. The PSA B71 2312 standard applies to all Peugeot and Citroën vehicles equipped with “BlueHDi” Diesel engines fitted with SCR (Selective Catalyst Reduction) allowing NOx (Nitrous oxides) treatment through the use of AdBlue® additive or so-called “diesel exhaust fluid”. The standard also requires improved cold flow properties to reduce hydrodynamic friction of the oil, in order to obtain fuel economy benefits especially when the oil is cold. This extra requirement for cold flow properties allows excellent oil flow at start up, faster oil pressure build up, faster revs raisings and faster operating temperature reach. This type of low viscosity lubricant allows fuel consumption reduction and therefore reduces greenhouse gases (CO2) emissions.

 

 

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2933
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 02 juni 2019 12:06 AM
  [ # 29 ]

Je mag zelfs de 5W40 B71 2296 in een 1.2 VTI gebruiken , … dan kom je toch echt al richting een universelere olie.

PSA B71 2296
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. General specifications: ACEA A3/B4 + additional PSA tests.


Shell Helix Ultra 5W-40.

Specificaties:
API SN/CF;
ACEA A3/B3, A3/B4;
BMW LL-01;
MB goedkeuring 229.5, 226.5;
VW 502.00/505.00;
Porsche A40;
Renault RN0700, RN0710;
PSA B71 2296,

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2933
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 02 juni 2019 01:00 AM
  [ # 30 ]

Edit,..... ik heb het boekje even ter handgenomen en daar staat na een kleine uitleg over de ACEA normen in een los kadertje.

Gebruik daarom bij het verversen uitsluitend door Citroen goedgekeurde vloeistoffen en smeermiddelen.

Gebruik voor het bijvullen uitsluitend olie volgens de ACEA norm bij voorkeur C2 anders C3.

Door de laatste regel wordt het toch weer enorm opgerekt, buiten het feit dat elk merk graag een merk gebonden normering hanteert voor zijn motorolie zijn zover ik weet alle 0w30 en 5w30 olieén ACEA c2 of C3.

Ofwel je kan er alles bijknikkeren met de juiste viscositeit ?

De ACEA normering heeft vooral te maken met het brandstofverbruik en de uitstoot / milieu doormiddel van een lagere wrijving, dit heeft niks te maken met zelf oplossende riemen.


Correct me if i am wrong Smile

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook