4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 16 augustus 2019 07:25 PM
  [ # 46 ]

Na een avondje verder rechercheren ben ik weer wat wijzer geworden.

Het volgende speelt zich af: Door een of ander oorzaak zwelt de distributieriem op. Er zijn heel wat speculaties over de oorzaak, maar die laat ik even in het midden. Uiteindelijk is ongeschikt materiaal het meest voor de hand liggend.  De riem lost dus gedeeltelijk op en brokkelt ook af aan de zijkanten en aan de kant die contact heeft met de nokkenastandwielen. De losgekomen deeltjes en vezeltjes komen in de olie terecht en zorgen voor verstopping van oliefilter, oliepompzeef, filter van de vacuumpomp, filters van de elektronische kleppen van de nokkenasverstelling en de banjobout van de olieaanvoerleiding van de turbo.

Met name de volgende twee symptomen treden op gegeven moment op en de auto kan in noodloop gaan of helemaal niks meer doen.

Als eerste te lage oliedruk (omdat alles verstopt zit). Het motoroliedruklampje gaat aan en de auto geeft ook een melding.
Als tweede kan het probleem zich uiten door slechte remwerking. Ook hier verstopping de oorzaak, maar dan met name van de vacuümpomp. Aangezien die zorgt voor de rembekrachtiging, een logische samenhang.

Ik heb uit de Service Box alle gerelateerde Technische Service Berichten (TSB’s) gedownload. Daarin staan de verschillende protocollen die gevolgd moeten worden bij bepaalde klachten / foutmeldingen. Ook heb ik de instructie voor controle van de distributieriem die bij de meest recente terugroepactie hoort. Er wordt dan met een speciaal malletje de breedte van de riem gemeten. Als de riem smaller is dan de mal, “niks” aan de hand. Is de riem echter te breed dan is ie dus opgezwollen, en moet ie vervangen worden.

Het principe van die controle is eigenlijk onzin. Het betekent in principe dat, ook al ben je er op tijd bij, de riem wel mogelijk al slijtage kan vertonen, maar zolang hij nog in het malletje past, ze je gewoon weer naar huis sturen.

De distributieriem heeft overigens een ander onderdeelnummer gekregen. Het was 1610870580, en is nu 1608887580.
Er wordt dus inderdaad bij vervanging een ander type riem gemonteerd te worden.

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1189
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 augustus 2019 07:31 PM
  [ # 47 ]

Ik heb ook gehoord dat het aan verkeerde olie lag, maar 5W30 heb je ook in soorten en maten (met verschillende additieven en dergelijke). Volgens wat ik gehoord heb letten veel garages daar niet goed op, waardoor ze er olie in gooiden die de distributieriem kan oplossen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 16 augustus 2019 07:57 PM
  [ # 48 ]

Tja, je kunt helaas niet zien welke riem er nu op zit.
Weet je vanaf welk bouwjaar./maand er een ander type gebruikt is?

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1189
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 augustus 2019 08:05 PM
  [ # 49 ]

service.citroën geeft een wijziging aan vanaf ORGA-nr 15148 (eigenlijk “DAM 1514876”). Dat zou neerkomen op 30 april 2018?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 16 augustus 2019 08:06 PM
  [ # 50 ]

Dit is een 1.2 pure tech distributieriem van 6 jaar oud en een 90.00 kilometers …. deze distributieriem is niet echt breder geworden of gezwollen. 



* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40683
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 16 augustus 2019 08:08 PM
  [ # 51 ]

gulp

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 16 augustus 2019 08:35 PM
  [ # 52 ]
RonK. schreef:

Dit is een 1.2 pure tech distributieriem van 6 jaar oud en een 90.00 kilometers …. deze distribueren is niet breder geworden of gezwollen. 


….

Bedankt voor de foto’s. Ik durf te wedden dat die geen 175.000 km gehaald had.

Het is in ieder geval een andere riem als in mijne, want mijne heeft een “ruitstructuur” aan de buitenkant.
Is deze van je DS 3 1.2 Vti? Van welk bouwjaar?

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 16 augustus 2019 08:41 PM
  [ # 53 ]

Dat had hij zeker niet gehaald,..... DS3 1.2 >  05-2013

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 16 augustus 2019 09:53 PM
  [ # 54 ]

Daar word ik niet blij van.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 20 augustus 2019 09:35 PM
  [ # 55 ]

Vandaag bericht gehad van de dealer. Volgens hun controle is de riem goed bevonden. Ik natuurlijk verbaasd en ben meteen langs gegaan voor uitleg. De monteur gaf aan de riem visueel vanaf ooghoogte geïnspecteerd te hebben op drie posities met een lampje. Niet volgens procedure. Ik ben het dus zeker niet eens met hun conclusie en heb een bericht geschreven aan Citroën Nederland, de eigen bevindingen voorgelegd, en vervanging van de riem geëist onder coulance.
Ben benieuwd naar de reactie van CNL.

To be continued.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 20 augustus 2019 09:46 PM
  [ # 56 ]

Kun je ze niet aansprakelijk stellen voor alle schade die evt. gaat ontstaan aan de motor.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 20 augustus 2019 11:00 PM
  [ # 57 ]

Ik heb nu bij Citroën Nederland op vervanging aangedrongen met als insteek dat er in dit stadium er nog geen schade is, of meevalt, en de kosten dus meevallen. De nette manier dus, iedereen blij. Afhankelijk van hun respons ga ik ze mogelijk aansprakelijk stellen voor eventuele gevolgschade.

Ik laat de dealer in ieder geval morgen op de factuur van de beurt vermelden dat zij de controle hebben uitgevoerd en de riem volgens hun in orde was. Daarmee laat ik ze de verantwoordelijkheid nemen van hun eigen conclusie.

Profiel  
 
FastFred
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1843
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 21 augustus 2019 08:17 AM
  [ # 58 ]
rama schreef:

Kun je ze niet aansprakelijk stellen voor alle schade die evt. gaat ontstaan aan de motor.

Dat zou ik sowieso doen nu ze weigeren de riem te vervangen. Laat die dealer maar zwart op wit verklaren dat die riem nog goed is en niet vervangen wordt. Breekt die riem dan kun je ze hun eigen verklaring onder de neus schuiven.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 21 augustus 2019 09:12 PM
  [ # 59 ]

Dealer heeft er blijkbaar vertrouwen in. Op de factuur van de beurt stond de controle van de distributie in het kader van de terugroepactie als item vermeld. Én met hun conclusie: “De distributieriem is goed bevonden”.

Nu is het wachten op de reactie van Citroën Nederland.

Profiel  
 
BikePC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 08-01-2019

Gepost: 10 september 2019 08:38 PM
  [ # 60 ]

Vandaag bij de dealer geweest voor een beurt. Controle van de distributieriem is inderdaad een ‘terugroepactie’, maar deze verloopt niet.
Bij elke beurt wordt gecontroleerd met een mal - als die eroverheen past dan is het goed. Verhaal van de olie werd bevestigd - voor mijn C3 1.2 Puretech 110pk S&S Shine moet 00W30 olie toegepast worden volgens fabrieksvoorschrift. Op de werkplaats factuur staat ‘0W30FIRST’.
De riem was overigens in orde, maar dat moet ook zo zijn met nog geen 17.000 op de teller…

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook