6 van de 13
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Godinnengekte
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 16 januari 2019 02:03 PM
  [ # 76 ]
hoi; vroeger, in de jaren 70-80 had je in het goffert stadion in nijmegen de crazy race ( als ik het me goed herinner) en dat was ook hartstikke leuk,gewoon rondjes raggen tot alles stilstond, dan was de laatst rijdende winnaar! ik vroeg me altijd af hoe een gs zich zou houden in zon autocross omgeving? iemand ervaring mee?  een lekke radiateur zul je niet oplopen denk ik…;-)  gr mrep. 

 

 

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 16 januari 2019 02:53 PM
  [ # 77 ]

Ik heb je link even gefixed Wink

 

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 16 januari 2019 02:57 PM
  [ # 78 ]

hoi rene; ja geweldig, das fijn. gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 16 januari 2019 08:10 PM
  [ # 79 ]

Mooie beelden mrep! Havana aan de Waal….die ‘groene’ stad! Vandaag de dag onvoorstelbaar dat dit kon…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 16 januari 2019 08:24 PM
  [ # 80 ]

hoi idealist; sja dass war einmahl daar is heel wat blik verpulverd zeg !  rene heeft de link gefixt, dus nu staat er een plaatje / filmpje bij, kun je meteen klikken en ff kijken. overigens ben ik blij dat het met dat groene nog meevalt, vooral met mijn ‘99 xantia hdi !  straks mag ik mijn eigen stad niet meer in…....maar gelukkig woon ik aan de A73 dus ws loopt het voorlopig nog wel los. gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 januari 2019 09:54 PM
  [ # 81 ]

Maar waar het om gaat is deze automobiel, om maar eens even on topic te gaan en kijk nou eens goed naar dit wonderbaarlijke lijnenspel en bedenk dat die kwam in 1955.

Google eens op Ford, Opel, Vauxhall, Austin en andere merken uit half jaren 50 en zet die er naast. Je begrijpt wat ik bedoel.

Zelfs 64 jaar na dato oogt zij niet ouderwets en haar lijnenspel is nog altijd uniek. Men was daar bezig met een passende motor, een zescilinder boxer, ging niet door. Ze hadden al een V8, ging ook niet door en dat is jammer.

Waterman heeft een mooi topic gesticht en als er iemand hier is die veel kennis heeft van de DS, dan is hij dat wel. [/slijm mode]

Technisch gezien is de DS ook volstrekt uniek en het is ook niet zo heel erg vreemd dat merken als Rolls Royce en Jaguar gebruik maken van de Citroen veertechniek.

Wat ik er zo bijzonder aan vind is dat het heel ingewikkeld lijkt, maar in principe vrij eenvoudig werkt. Blaas je in de slang van de fietspomp, dan gaat het handvat omhoog. Neem vier stevige fietspompen en zet er genoeg oliedruk op en je tilt de hele auto omhoog.

Voeg daar een hoogteregeling aan toe (werkt ook al zo simpel) en schroef er veerbollen op en je hebt een auto die qua veergedrag wel de meest comfortabele ooit is.

Het is letterlijk een schoonheid.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 18 januari 2019 04:52 PM
  [ # 82 ]

Wat een leuk onderwerp! In 2006 kocht ik mijn eerste D, een DSuper, voor 1500 euro. Totaal verrot natuurlijk, maar ze reed wel erg goed. Erg veel plezier mee gehad en heel veel van geleerd, totdat ze niet meer door de APK kwam na anderhalf jaar en ik overging op de CX. Mijn idee was om de DSuper op te knappen maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. De CX heb ik met plezier vijf jaar lang als dagelijkse auto gehad, maar op den duur begon -net zoals waterman zegt- de voortdurende stroom aan reparaties nogal te vervelen. Bovendien is de CX qua bouwkwaliteit in mijn ervaring slechter dan de DS: er is meer van plastic, alles gaat vaker stuk, en onderdelen zijn nog duurder en lastiger te vinden.

Toen ben ik overgestapt op een moderne BMW als gezinsauto en dat is eigenlijk wel erg fijn: gewoon een auto voor de deur die het altijd doet en stiekem een geweldige wegligging heeft en een briljante motor (zescilinder). De 5-serie die ik nu heb is ook nog eens behoorlijk comfortabel. Maar ja, echt bijzonder is het ook niet.

Daarom heb ik toen ook een mooie DS 21 Pallas uit 1967 gekocht, die lekker in een garage staat en waar ik af en toe in rijd. En dat is dus geweldig. Doordat je er niet elke dag in rijdt blijft het bijzonder, en gaan de nadelen (lawaai) je niet irriteren. Dan blijft alleen de heerlijk onthaastende rijervaring, de geweldige vering, de sfeer en ambiance, het tijdmachine-gevoel over… En toevallig blijkt dit ook nog eens een heel betrouwbare DS die het eigenlijk altijd doet en niet eens zoveel onderhoud nodig heeft. Mijn conclusie is dus: het is het beste om een DS als tweede auto te hebben, en ze moet goed onderhouden zijn en zonder (veel) roest zodat het gewoon een fijne auto is die niet teveel kopzorgen kost.

Dit najaar heb ik een lange rit naar de Champagne gemaakt via de Ardennen; prachtige wegen waar de auto optimaal tot zijn recht komt. Genieten om de weg te zien over de lange neus met de ronde lampen aan het eind. Het was echt een bijzondere ervaring. In drie dagen zo’n 1100 km gereden en het is ook geweldig om te zien hoe soepel je DS dan gaat rijden als je er langere stukken mee rijdt (net zoals iemand eerder in dit topic beschreef).

Wat plaatjes voor de sfeer:

Ik heb deze DS nu vijf jaar en ben eigenlijk nog steeds verrast over hoe verliefd ik telkens weer wordt op de auto en het rijden, en hoe bijzonder het is en blijft. Inmiddels heb ik ook een andere klassieker (Duits, ik zal het merk hier in het midden laten Wink) maar ik merk dat de DS gewoon uniek blijft.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 januari 2019 10:35 PM
  [ # 83 ]

Mooie kar!
Ik blijf een zwak houden voor de 2e neus…
Maar wat betreft het lawaai: de 21Pallas had toch al zo’n extra dempingsscherm in de motorruimte?
Ik vind het geluid wel acceptabel, heb zelf een DSpecial met geluidsscherm en 5bak (dat scheelt echt!)
Nou is het natuurlijk wel moeilijk concurreren tegen zo’n mooie 6 in lijn…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 januari 2019 11:47 PM
  [ # 84 ]

Mijn eerste was er een met de tweede neus en tepellampen en die vind ik ook de mooiste. Ook het dashboard vond ik veel mooier dan het laatste dashboard, dat had ook een Saab kunnen zijn.

Het geluid in de Pallas is wel te harden, daar hebben we het vaker over gehad, maar het meeste lawaai maakt de ventilateur en daar valt weinig aan te doen. De motor op zich is niet lawaaiiger dan andere grote viercilinders.

Je zou er een elektrische ventilator in kunnen zetten, maar die zou constant draaien en om de capaciteit te halen van de originele ventilateur heb je een flinke nodig.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 19 januari 2019 10:45 AM
  [ # 85 ]

morgen…....volgens mij heeft renard een ds met een zelfdenkende fan , en een 2cv met een zelfdenker,!  schijnt zeer goed te werken.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 januari 2019 11:58 AM
  [ # 86 ]

We hebben het daar eerder over gehad. De DS heeft de luchtopening voor de koeling aan de onderkant, in de kinnebak en de rijwind is niet voldoende voor koeling.

Vandaar dat de fabrikant heeft gekozen voor een ventilateur met een flinke opbrengst, welke direct wordt aangedreven, dus niet met een viscokoppeling zoals andere merken.

Ik heb hem er wel eens afgehaald, is zo gepiept en toen ben ik gaan rijden. Binnen no time brandt het rode licht van oververhitting.

Je kunt er wel een elektrische in zetten, maar zoals ik eerder zei zal die bijna continu draaien en als hij dezelfde opbrengst zal hebben als de originele, zal hij ook ongeveer net zoveel geluid maken en dus schiet je er niks mee op.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 19 januari 2019 02:07 PM
  [ # 87 ]

hoi, nouja, dan ga je bij nard kijken !  daar kun je het life zien/beoordelen .

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 januari 2019 07:17 PM
  [ # 88 ]
Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 19 januari 2019 08:22 PM
  [ # 89 ]

Bij een Pallas is het geluid inderdaad wel wat beter, maar ik heb een vierbak (halfautomaat) en dus loopt boven 110 km/h het toerental zodanig op dat het geluid irritant wordt. Dat komt inderdaad door de ventilator vermoed ik, die draait dan eigenlijk te hard. Bij 80-90-100 km/h vind ik het geluid prima en het windgeruis valt dan ook alles mee.

Ik ben het eens met Han’s opmerkingen over de tweede neus en het dashboard! Maar eigenlijk vind ik de eerste neus en het eerste dashboard van de DS het allermooist. Misschien ga ik nog eens op zoek naar een heel vroege DS met halfautomaat, liefst in een fraaie pasteltint. Ik heb ooit een proefrit gemaakt in een ID uit 1959 en dat was nog veel meer een tijdmachine dan mijn eigen DS—die is toch iets moderner—maar ik kon niet leven met de onbekrachtigde remmen. Dat voelde zwaar onderbemeten voor een toch vrij zware auto. Een nadeel van de vroege auto’s is wel het gebrek aan hoofdsteunen. Ik had ze ook niet in mijn eerste DSuper en was altijd bang voor een aanrijding van achteren.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 januari 2019 08:37 PM
  [ # 90 ]

Het is wel vagelijk irritant dat boven de 150 bij mij de achterste zijruiten een beetje gaan fluiten. Maar dat schijnt wel naar ongeveer 165 op te kunnen schuiven als je genoeg aandacht aan het afstellen van het hang- en sluitwerk spendeert…

Wat serieuzer met betrekking tot het lawaai in een DS: als je een stoffen schuifdak in dat grote lap polyester zet dat zonder spantjes op een DS ligt, wordt dat veel minder. Heel slim bedacht allemaal met zo’n groot plastic dak maar het ding dreunt stiekem nog behoorlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
6 van de 13
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook